Thursday, May 28, 2015

Kekasih Cadangan Hati

Posted by Hajar at 9:00 PM 2 comments
Kekasih Cadangan HatiKekasih Cadangan Hati by Anggerik Mahwa
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  530 mukasurat
ISBN: 9789670718354


16-05-2015

Zehra dan Raimi pernah menjalinkan hubungan cinta. Namun entah di mana silapnya, Zehra menghilangkan diri sehingga Raimi menyimpan rasa sakit hatinya bertahun-tahun. Pertemuan kembali mereka selepas 7 tahun menyemarakkan kembali rasa sakit hati Raimi terhadap Zehra. Kebetulan pula berjiran. Memang kerapla mereka terserempak lebih-lebih lagi bila anak-anak mereka (Iman dan Reha) mula bersahabat baik sejak berkenalan.

Tasya (isteri Raimi yang juga merupakan teman baik Zehra) pula selalu menjemput Zehra ke rumahnya dengan alasan untuk mengeratkan silatulrahim yang telah lama terputus. Tragedi yang menimpa Zehra dan Iman angkara Khalil (suami Zehra) akhirnya membebaskan Zehra daripada ikatan perkahwinan yang sudah menyeksanya bertahun-tahun. Alasan tipikal wanita macam ni, mereka bertahan sebab anak. Haih.

Keadaan kesihatan Tasya yang semakin merosot pula memaksa Zehra dan Raimi berjanji dengan Tasya untuk berkahwin selepas pemergian Tasya. Zehra yang masih trauma dengan pengalaman perkahwinan pertamanya menolak cadangan itu. Namun bila Khalil terus-terusan mengganggu, Zehra akhirnya mengalah dan menerima lamaran Raimi.

Macam mana agaknya Zehra nak hidup sebumbung dengan Raimi yang sinis tu ya? Konon tak cintakan Zehra tapi bila Khalil terus-terusan mengganggu tahu pulak rasa cemburu kan?

Komen saya:

1. Kisah ni memang nampak berat di permulaan cerita. Lebih-lebih lagi bila penulis gambarkan bagaimana Zehra di dera dek suami psiko secara fizikal dan emosi. Fuh. Tapi pengakhirnya mampu buat kita sengih sampai ke telinga dengan kerenah keluarga mereka ni.

2. Raimi. Nak kata suka sangat pun tak, nak kata menyampah pun tak. Tapi saya suka wataknya yang protective terhadap keluarga. Iman yang anak tiri tu pun di layan macam anak sendiri. Cuma sikap sinis dan perangai sengalnya tu yang kadang-kadang buat saya rasa nak luku mamat ni. Hahaha.

3. Zehra. Saya cuma tak suka wataknya yang rela jadi punching bag suami bertahun-tahun. Agaknya inilah nasib orang yang baik hati macam Zehra ni. Rela je diperlakukan macam mana pun, janji orang yang disayanginya tak terluka / cedera. Raimi yang ditinggalkan bertahun-tahun dulu pun sebab alasan itulah. Dia mahu gembirakan Tasya tapi dalam masa yang sama dia tak tahu Raimi menderita. Hmm..

4. Suka dengan keletah dan kerenah Iman dan Reha. Mereka ni memang polos tau. Suka-suka aja tanya soalan yang boleh buat mak ayah diorang terkedu. Hahaha. Tapi dah nama pun budak kan, apalah yang diorang tahu tentang masalah orang dewasa?

5. Selesa dengan gaya bahasa yang digunakan. Cuma, banyak sangat typo sepanjang pembacaan. Mungkin boleh diperkemaskan untuk cetakan seterusnya. :)

View all my reviews

Sunday, May 24, 2015

Selamat Pagi Cinta

Posted by Hajar at 1:00 PM 0 comments
Selamat Pagi CintaSelamat Pagi Cinta by Aidah Bakri
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM29.00
Sabah/ Sarawak: RM 32.00
Halaman:  602 mukasurat
ISBN: 9789670757032


Suka Teacher Ulfah. Suka Wadi Shafy. Diorang berdua ni memang serasi sangat. Macam buku bertemu ruas. Hihi.

12-05-2015

Ulfah:
Saya sangat suka watak Teacher Ulfah ni. Selamba dan tak mudah mengalah. Biar pun pernah lalui fasa kecewa kerana putus tunang angkara orang yang dianggap sahabat karib sendiri, Ulfah tak pernah jadikan itu sebagai penghalang untuk dia meneruskan hidup. Mengendalikan kelas Wafi yang kononnya sukakan Teacher Ulfah membawa Ulfah mengenali abang Wafi yang kerek tu. Walaupun Wadi Shafy (Shafy) selalu jalankan operasi provokasi terhadapnya, Ulfah sedikit pun tak melatah. Malah setiap hujahan berjaya dipatahkan dengan baik sekali. Memang macam bertemu buku dengan ruaslah. Haha.
Kemunculan Erin, teman yang pernah 'menikam'nya itu pada mulanya agak meresahkan Ulfah. Ialah, bukan senang nak bangkit dari kesedihan lalu. Tapi Ulfah ni bukannya jenis cepat mengalah. Selamba ajalah dia 'bahasa'kan Erin bila mereka berselisih pendapat. Mampukah hubungan mereka pulih kembali seperti dulu?

Wadi Shafy:
Siapa sangka lelaki sinis dan kerek ini pernah berdepan dengan kisah perit dalam hidup? Kehilangan kedua orang tuanya dalam ditambah pula dengan pemergian insan tersayang tanpa pesan membuat Shafy tekad memulakan hidup di tempat baharu. Perkenalannya dengan Ulfah bagai memberi semangat kepada Shafy. Tapi itulah, mereka ni macam kucing dengan anjing. Pantang bertemu. Ada saja perbalahan dan perang mulut yang tercetus. Tapi kerana adik kesayangannya, Shafy terpaksa juga bertemu dengan Ulfah. Kemunculan Erin turut memberi impak terhadap Shafy. Apa tidaknya, Erinlah penyebab Shafy membawa diri selepas pemergian kedua ibu bapanya. Heh. Sibuklah merayu dengan alasan penyakit yang disembunyikan daripada pengetahuan Shafy selama ini. Tegakah Shafy untuk mengenepikan rasa indah yang berputik terhadap Ulfah semata untuk memenuhi permintaan dan rayuan Erin? Heh.

Komen saya:
1. Suka Ulfah. Lembut tapi tegas. Baik hati. Tak terlalu mementingkan diri. Masih boleh berkompromi walaupun kehadiran Erin di sekolah yang sama dengannya telah 'merampas' banyak tugas hakikinya. Tapi ada juga sikap komprominya yang buat saya rasa macam nak cepuk dia sekali terutamanya bila melibatkan Shafy dan Erin. Huh.

2. Suka dengan falsafah kasut Wadi Shafy. Unik.

"Seperti sepasang kasut, meski berbeza kanan dan kiri, tetapi tetap berjalan menuju ke satu tujuan. Tetap seiring hingga ke garisan terakhir. Jika salah satu daripada hilang, maka tak ada maknanya sebab yang sebelah lagi tak mampu berjalan sendiri."

3. Suka dengan Mejar (Bersara) Tuan Zakri. Luarannya nampak garang. Tapi siapa sangka dalam hati ada taman orkid. Hihi. Segarang-garang Tuan Zakri boleh ngam pula dengan Wafi dan Shafy. Manalah Ulfah tak bengang?

4. Tiba untuk watak yang saya tak gemar, Erin. Suka sangat pergunakan alasan sakit tu untuk tarik perhatian orang lain (terutamanya Shafy la). Dan gunakan kabel pakcik sendiri untuk kepentingan peribadi di sekolah baharunya. Haila Erin. Lain kali fikir panjang sikit sebelum buat keputusan ya? Tak pasal berputih mata bila tau tempat di hati Shafy sudah pun terisi dengan kehadiran gadis lain. Padanlah muka. Heh.

5. Suka gaya bahasa yang digunakan. Tak terlalu berbunga tapi rasa menyenangkan. Tahniah dan terima kasih buat penulis untuk kisah yang indah ini. Moga diberikan kesempatan dan ilham untuk terus menulis.

View all my reviews

...Dan Angin Pun Berbisik

Posted by Hajar at 7:30 AM 1 comments
...Dan Angin Pun Berbisik...Dan Angin Pun Berbisik by Adileah
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  480 mukasurat
ISBN: 9789670851044
3.5*

17-05-2015:

Bagi saya kisah ini adalah pengubat kekecewaan untuk penamat kisah Pada Angin Aku Berpesan. Jarang sebenarnya saya nak baca sequel novel yang dah tamat. Tapi untuk kisah ini saya boleh baca sampai penamatnya kerana kisahnya tidak melibatkan konflik yang bakalan buat kita rasa nak lempar buku ke dinding. Haha. Hiperbola. :P

Suka dengan kematangan Ariel dalam sambungan kisah ini. Setelah tahu kedudukan sebenar Yasmeen yang baru kehilangan suami, khidmat Munira, adik kesayangannya dipergunakan sepenuhnya. Kelahiran si kecil bernama Nur Tasnim pula bagaikan memberi lesen untuk Ariel mula mendekati Yasmeen kembali. Cuma itulah, kadangkala dalam keghairahannya menabur kasih sayang buat Nur Tasnim dan memancing perhatian Yasmeen, Ariel terlupa yang Yasmeen masih ada hak untuk menentukan arah tuju hidupnya sendiri. Yang bagusnya Ariel tak segan nak mengaku perasaan sayangnya terhadap Yasmeen masih seperti dulu. Jadi, macam mana gaya agaknya si kasanova pencen ni nak tawan hati Yasmeen semula?

Yasmeen pula tak pernah berniat untuk mencari pengganti selepas pemergian Adam. Namun kebaikan Ariel sukar untuk ditolak. Lebih-lebih lagi Nur Tasnim bagaikan mengiktiraf kewujudan Ariel sebagai 'bapa'nya. Tak sangka pula Ariel berani menghantar kedua ibu bapanya untuk melamar Yasmeen sekali lagi. Dalam hati berbolak balik tu, datang pula langau yang terang-terang mengaku sukakan Ariel. Ha, jadi antara menurut kehendak hati sendiri dan trauma dengan kenangan lalu (semasa jadi isteri Ariel), mana satu yang jadi pilihan Yasmeen?

Saya suka cara Yasmeen menangangi langau yang menempel di sisi Ariel tu. Kata Yasmeen, "Saya tak kesah pun siapa pilihan Ariel. Awak, saya atau sesiapa saja yang dia nak. Hidup ini ada banyak pilihan dan dia berhak untuk memilih siapa yang dia nak." (m/s 444)

Suka dengan kesudahan kisah mereka ni. Dan saya harap adalah nanti terselit kat mana-mana kisah Munira dan jiran sebelah rumahnya tu, kan? :)

View all my reviews

Saturday, May 23, 2015

Poskad

Posted by Hajar at 9:58 PM 0 comments
PoskadPoskad by Ednin
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  480 mukasurat
ISBN: 9789670851020
3.5*

02-05-2015

Menjadi anak kepada isteri kedua bagaikan suatu bebanan buat Nurmaisa (Maisa). Walaupun dibenci oleh ibu dan kakak tirinya atas dasar kebencian mereka terhadap arwah ibunya, Maisa tetap berusaha untuk jadi seorang anak yang baik terhadap keluarganya.

Rasa rendah diri itu tetap menghantuinya bertahun-tahun hingga menjadi penyebab Maisa jadi pemendam dan menyendiri biar pun dikelilingi oleh orang yang menyayanginya.

Perkenalannya dengan Ahmad Redha Ihsan (Ihsan) membuat Maisa menyimpan perasaan sukanya dalam-dalam. Maisa sedar kedudukan dirinya. Ihsan itu ibarat seperti matahari yang sentiasa dikelilingi oleh planet yang mengorbitnya. Perempuan keliling pinggang! Sesuailah dengan gelaran Sun of SOE (School of Engineering) yang dipegangnya itu.

Disebabkan poskad yang dikirim oleh kawan-kawan Maisa kepada Ihsan, Maisa di gelar perampas oleh teman wanita Ihsan. Dan kerana gelaran itu juga Maisa membawa diri selama bertahun-tahun. Melarikan diri daripada keluarga dan teman-teman.

Sejauh mana Maisa mampu berlari dan menyimpan rasa jauh hatinya itu?

Komen saya:
1. Ini kisah bagaimana Maisa berdepan dengan kebencian dan kemarahan ibu tirinya yang kecewa bila bapa Maisa berkahwin untuk kali kedua.

2. Ini juga kisah bagaimana Maisa berdepan dengan masa lalu yang cuba dibuang daripada sudut ingatan.

3. Walaupun tersisih daripada keluarga, Maisa bertuah dikelilingi kawan-kawannya yang pelbagai ragam tu. Sengal macam mana pun itulah kawan yang ada waktu susah senang. Hehe.

4. Suka dengan input yang ditekankan oleh penulis. Memang betul, dendam dan sakit hati takkan bawa kita ke mana-mana. Cuba berlapang dada menerima setiap apa yang berlaku, insya-Allah segala kesakitan akan beransur pergi.

5. Tahniah E untuk garapan yang kemas ini. Moga diberi kesempatan dan ilham untuk terus menulis. :)

View all my reviews

Monday, May 11, 2015

September

Posted by Hajar at 10:03 PM 0 comments
SeptemberSeptember by Farah Husain
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  501 mukasurat
ISBN: 9789670718316


Errr, ni buku Farah Husain ke?

09-05-2015

Fuh, akhirnya tamat juga dibaca. Macam tak sangka pulak penulis berani mengeksperimentasikan kisah begini untuk penulisannya kali ini.

Hanya kerana salah sangka dan salah faham, hubungan yang terbina antara Zayn dan Jazleen musnah di pertengahan jalan.

Yang Zayn tak tahu; Jazleen buat begitu kerana nak menutup aib kakaknya.
Yang Zayn tak tahu; Jazleen dibuang keluarga hanya kerana mahu mempertahankan darah daging sendiri yang tak diiktiraf keluarga.
Yang Zayn tak tahu; Jazleen sanggup mengorbankan masa remajanya untuk memberi kehidupan sempurna kepada darah dagingnya itu.

Yang Zayn tahu? Membenci Jazleen yang kononnya hipokrit dan curang di belakangnya. Heh.

Pertemuan kembali dengan Jazleen bagaikan memberi peluang buat Zayn untuk menghambur kemarahan yang tersimpan terhadap Jazleen. Yang dia tak sedar sebenarnya, sedalam mana pun kebenciannya terhadap Jazleen, perasaannya terhadap Jazleen tak pernah berubah.

Bila segala kebenaran mula tersingkap, mampukan Zayn menahan keinginannya untuk bersama Jazleen?

Komen saya:

1. Cik Farah memang berjaya buat saya kabur baca kisah kali ini sebab storylinenya yang tak dijangka. Sejak dari awal pembacaan kita dok tertanya-tanya, apa agaknya rahsia yang Jazleen sembunyikan hingga Zayn membencinya sebegitu sekali?

2. Sungguh, seorang perempuan memang boleh jadi kuat bila libatkan orang yang disayanginya. Macam Jazleen. Dia tak kisah korbankan perasaan sendiri dan masa mudanya hanya untuk memberi kegembiraan dan kesenangan untuk mereka yang disayanginya. Cuma yang saya tak gemar bila ada orang yang suka pergunakan kelebihan orang macam Jazleen ini untuk kepentingan diri. Macam Jazmeen yang suka guna emotional blackmail bila nak minta pertolongan Jazleen. Haish.

3. Mengenali sisi kerek Zayn Akmal memang boleh kita rasa menyampah. Tapi bila fikir balik, rasa kecewa terhadap Jazleen buatkan dia membeku sebegitu. Salah sendiri juga, kenapa tak nak siasat, kan? Pandangan mata boleh menipu, encik. Jadi, janganlah cepat buat anggapan sendiri. Lain kali kalau tak tahu kena tanya. Bukan terus hukum. Tengok, kan dah jangkit virus bebel Achik K? Ahaks.

4. Sungguh pun Jazleen disisihkan oleh kedua ibu bapanya, Jazleen tetap beruntung sebab masih ada saudara mara yang sudi menghulurkan tangan sewaktu dia terkapai-kapai. Untung ada juga ahli keluarga yang tak cepat menghukum macam keluarga Aryan. Iyalah, kan kata pepatah air dicincang takkan putus?

5. Secara keseluruhannya saya cukup berpuas hati dengan perjalanan kisah ini. Suka dengan isu yang diketengahkan. Agak berat tapi tak buat kita stress membaca. Cuma ada sedikit kabur pada bab-bab terakhir kisah ini dan beberapa typo, kehilangan perkataan di pertengahan ayat serta editing yang boleh diperkemaskan untuk cetakan seterusnya. :)

6. Akhir sekali nak tanya, Farah Husain dah kena culik ke? Hahah. Bukan apa, rasa macam orang lain yang tulis kisah ni. Aura manis bergula penulis ni makin hilang (atau dia sebenarnya dah pandai seimbangkannya untuk gaya hidup sihat? Hikhik). Apa pun, tahniah Farah. Moga makin melimpah ruah ilham untuk terus berkarya. :)

View all my reviews

Thursday, May 7, 2015

Urban

Posted by Hajar at 9:55 PM 0 comments
URBANURBAN by Azrin Fauzi
My rating: 3 of 5 stars




Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM - (e-book)

Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:   175 mukasurat
ISBN:
9789670750569

07-05-2015

Urban menghimpunkan kisah-kisah yang dilakarkan berasaskan 16 buah bandar di Malaysia. Setiap tempat ada kisahnya yang tersendiri. Misteri? Lucu? Realiti? Haish, macam-macamlah. Baca dan rasakan sendiri ya?

Bagi saya ia menghiburkan walaupun ada sesetengah cerpen berjaya mengelirukan saya. Phew. Nampak macam ada eksperimentasi cara penulisan yang pelbagai dalam naskhah ini.

Apa pun tahniah buat penulis atas kelahiran Urban. Dan terima kasih Fixi untuk edisi e-book percuma ini. Takdelah nak kena bid dan membayar harga tak masuk akal bila dijual di pasaran gelap :)

View all my reviews

Tuesday, May 5, 2015

Proposal Cinta Selamanya

Posted by Hajar at 9:46 PM 0 comments
Proposal Cinta SelamanyaProposal Cinta Selamanya by Rose Harissa
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  595 mukasurat
ISBN: 9789670448978


Nyaris tergelincir dengan pesona Zaim. Phew~

05-05-2015

1. Kisah ini sebenarnya Blues Amni versi baru. Jadi pengikut kisah Blues Amni (macam saya) memang menantikan penyudah kisah ni sebab nak tau siapa pilihan si gadis bernama Amyra ni.

2. Amyra ni bukannya pereka besi, sebaliknya hanya Eksekutif Jualan yang ada latar belakang pendidikan interior design. Pekerjaannya itu memerlukannya banyak bercampur gaul dengan lelaki walaupun kadangkala pemikiran skeptikal masyarakat tetap memandang rendah keupayaan wanita untuk bekerja dalam bidang ini. Pernah bercinta bertahun-tahun namun akhirnya perhubungan itu berantakan bila si lelaki menggunakan alasan mereka tak sekufu untuk memutuskan hubungan. Huh. Memang tak boleh pakai lelaki macam ni. Perkenalan dengan si kacak dan si ganteng banyak beri impak dalam kehidupan Amyra. Kedua-duanya sama baik dan sama pentingnya buat Amyra. Tapi mana satu agaknya yang akhirnya jadi pilihan Amyra? Yang penting kan, Amyra ni agak lurus bendul dan tak menjengkelkan macam heroin ciptaan penulis terdahulu. Hahah

3. Zaim Armani Tan Sri Jailani (Zaim). Nama memang gah. Anak VVIP. Ditambah pakej rupa dan kerjaya yang cemerlang sebagai arkitek. Cuma satu je yang buat Amyra jengkel, mamat ni kerek sangat! Kali pertama jumpa Amyra, macam-macam yang disindir dan diperlekehkan. Manalah Amyra tak meluat. Tapi makin lama kenal Zaim, Amyra mula sedar yang Zaim tu taklah seteruk yang disangka. Masih ada sisi baiknya yang tak diketahui orang lain selain ahli keluarganya. Itu yang nyaris buat saya tergelincir tu! Haha. Cuma silapnya Zaim dia sangat terburu-buru. Walaupun asalnya saya agak tak berpuas hati bila pengakhir wataknya jadi sebegitu tapi bila dia sanggup bertanggungjawab atas perbuatan dia, terus rasa terkilan itu hilang begitu saja. Kalau tiba-tiba ada special entry untuk Zaim ni kan bagus? *kelip-kelip mata*

4. Leonard Raden Ryszard (Leonard). Watak kegemaran saya. Ahaks. Awal-awal dah bias. Si tukang perabot yang ganteng. Tenang dan menenangkan. Sangat menjaga pergaulan. Banyak menegur dan membantu Amyra yang ingin mula berubah dan berusaha memperbaiki diri. Siapa sangka lelaki yang lemah lembut (bukan patah okay? Haha) dan berhemah ni rupanya dalam diam menyimpan rasa buat Amyra? Tak sangka juga ada rahsia yang disimpan oleh Leonard selama ini. Patut pun gayanya tertib semacam sampai abang Amyra siap ingat Leonard ni "LGBT in the closet". Hahah. Nasib mamat ni takde aura kucing garong macam Adam walaupun namanya Raden Singa Penguasa Yang Kuat. :D

5. Suka dengan keluarga Amyra yang sempoi dan selamba. Lebih-lebih lagi abang-abang Amyra yang macam bouncer tu. Hehe.

6. Kagum dengan keluarga Tan Sri Jailani yang kaya tapi tak jadikan kekayaan mereka untuk memandang rendah orang lain sebaliknya tak segan berkongsi rahsia kejayaannya untuk panduan orang lain. Salute!

7. Tak suka dengan Mr. Chan (bos Amyra) yang cerewet tu. Nasibla Mr. Chan ni bukan super cerewet dan kerek macam Mr. Phua bos Amni tu. Mau bertambah sakit jiwa Amyra kalau dapat bos macam Mr. Phua. Hihi.

8. Suka dengan ending scene yang comel. Buat saya teringat kisah Surihani dan Ervan Prima Sakti pula. :)

9. Tanpa adegan manis bergula pun, banyak momen manis yang buat saya teringat-ingat walaupun saya dah tutup buku. Antaranya? Scene Leonard payungkan Amyra di tengah panas waktu Amyra singgah Bukit Rimau. Betullah kata orang, kadangkala hal yang sekecil itu pun mampu menyentuh hati perempuan. Hikhik..

10. Puas hati sebenarnya bila dah dapat baca kesudahan kisah ni. Tak sia-sia menunggu. :) Terima kasih Kak Rose untuk kesudahan yang saya mahu. Ahaks.

View all my reviews

Sunday, April 26, 2015

#1 Kompilasi Hikayat Cinta

Posted by Hajar at 9:34 PM 0 comments
#1 Kompilasi Hikayat Cinta#1 Kompilasi Hikayat Cinta by Sera Elya
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Penerbitan Pena Magis
Harga: RM 26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  340 mukasurat
ISBN: 9789671305010

26-04-2015

Kompilasi cerita pendek bertemakan cinta. Menarik sebab kebanyakan plot ceritanya fresh. Cuma terkadang ada rasa tak puas hati sebab ceritanya tiba-tiba dah tamat. Macam eh, takkan macam tu je? Aduhai.. Apa pun, tahniah buat penulis atas usaha menerbitkan karya ini. :)

Dangerous Mine - 3*
Kata orang kisah mereka itu kisah cinta terlarang.
Kata Feyya, kisah mereka hanya cinta platonik semata.
Bagi Lanz pula, mereka bagaikan duduk dalam kotak kaca. Hanya saling melihat tapi tidak dapat menyentuh.
Namun, apa yang akan terjadi bila perasaan cinta yang dianggap platonik dan sementara itu berjaya direalisasikan?

Best Friend Ke? - 3*
Illara dan Iddin bersetuju untuk disatukan bila pujaan hati mereka (Zuddin - kembar Iddin dan Halina) merancang untuk berkahwin. Keakraban mereka berdua menyebabkan keluarga bercadang untuk menyatukan mereka serentak dengan majlis Zuddin dan Halina.

Sebenarnya tujuan Illara dan Iddin cuma satu, pisahkan pasangan Zuddin dan Halina untuk kepentingan mereka. Cuma mereka tak sedar yang niat jahat mereka itu akhirnya memakan diri sendiri.

Suka kisah ni. Cuma penamatnya macam terlalu pantas. Tiba-tiba je dah habis. Haish.

Suamiku Orang Muda - 3*
Kekecewaan lalu membuat perasaan Erza beku terhadap lelaki. Namun kehadiran Rashdan sedikit demi sedikit mula memberi impak terhadap dirinya. Cuma rasa rendah diri disebabkan jarak usia mereka membuatkan Erza menjauh.

Penolakan Erza tidak membuatkan Rashdan beralah. Usaha dan kasih sayang yang ditunjukkan akhirnya berjaya meruntuhkan sedikit tembok kebekuan Erza.

Mampukah mereka berbahagia bila minda Erza masih dihantui rasa rendah diri dengan perbezaan umur dan pelbagai cerita tentang dirinya yang mula meniti di bibir masyarakat di kampung Rashdan?

View all my reviews

Tuesday, April 21, 2015

Desaturasi Merah Jambu

Posted by Hajar at 9:28 PM 0 comments
Desaturasi Merah JambuDesaturasi Merah Jambu by Ladynoe Mohamed
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Dubook Press
Harga: RM20.00
Halaman: 158 mukasurat
ISBN: 9789671209455

3.5*

21-04-2015

Satu lagi blook yang dah lama duduk terperuk dalam kotak telah berjaya dikhatamkan. Yay. Hihi

Ini cumalah catatan perjalanan sang Hawa sedari waktu kecilnya hingga ke dewasa. Bagaimana beliau mendepani segala jerih payah sepanjang hidupnya. Jerih payah tu bukanlah maknanya penulis banyak mengeluh. Tidak. Cuma kebanyakan catatannya itu memang untuk di ambil perhatian dan juga pengajaran.

Speechless sebenarnya bila sampai ke bahagian catatan yang mencoret musibah yang melanda kehidupan rumahtangga penulis. Fuh. Ya, bukan semua benda yang kita harapkan itu bakal kita dapat keseluruhannya. Mungkin ada sebahagian harapan dan permintaan kita itu Sang Pencipta belum mahu beri agar kita selalu meminta dan terus mengingatiNYA selalu.

Jujurnya saya tak pernah mengikuti blog penulis. Tapi, suka susunan entri dalam buku ini. Boleh dikatakan berturutan walaupun mungkin timeline berbeza. Memang dah macam baca travelog. Dan saya harap penulis terus tabah dan kuat untuk berdepan dengan segala dugaan mendatang. :)

View all my reviews

Monday, April 20, 2015

Demi Waktu Demi Nina

Posted by Hajar at 9:28 PM 0 comments
Demi Waktu Demi NinaDemi Waktu Demi Nina by Nisyah
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman:  455 mukasurat
ISBN: 9789670508900

Terngiang-ngiang lagu Hajat nyanyian Haida usai menutup buku ni. :(

"Kita saling kasihi
Jadikanlah itu memori
Sayangku moga kau tahu
Tidak semua cinta bersatu"

T_____T

19-04-2015

Dah kebah sikit kesedihan baru boleh menaip. Phew.

1. Saya suka kisah ni sebab sangat realistik dengan kehidupan harian kita.

2. Tak ada langsung unsur-unsur fairy tales yang buat kita terbuai-buai dengan karakter yang dipaparkan. :)

3. Zahruddin Zaki (Din) cumalah seorang bekas penagih yang mencari jalan pulang. Perjalanan itu menemukannya dengan Nina, sukarelawan yang menjadi kaunselor di pusat pemulihan yang menempatkan Din.

4. Hubungan yang pada awalnya cumalah berlandaskan hubungan antara kaunselor - pelatih akhirnya berubah arah bila Din mula menyedari cinta pandang pertamanya terhadap Nina.

5. Tanpa ayat berbunga-bunga dan 'terlebih gula' pun kita dapat rasa betapa manisnya hubungan cinta mereka berdua ni. Ini baru betul gaya orang dewasa bercinta, kan? ;)

6. Tragedi yang menimpa Din membuat mereka terpisah walaupun Nina yakin yang Din akan 'kembali'. :(

7. Realitinya, seteliti / secantik mana pun susunan perancangan kita, penentu kesudahannya bukanlah di tangan kita. Redha dan tawakal insya-Allah akan jadi ubat kekecewaan.

8. Tiada siapa yang patut dipersalahkan. Takdir dan ketentuanNya buat mereka terpaksa beralah. :(

9. Tahniah dan terima kasih buat penulis atas garapan kisah penuh realistik. Sesekali dihidangkan dengan kisah begini mampu buka mata kita dari sudut pandang yang berbeza. :)

10. Rasa macam nak sambung nangis. Uwaaaaa! T___T

View all my reviews

Saturday, April 18, 2015

Pakar

Posted by Hajar at 9:49 PM 0 comments
PakarPakar by Nadia Khan
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 9.90 (e-book)

Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman: 209 mukasurat
ISBN: 9789670750712


15-04-2015

Gara-gara tak yakin dapat pergi PBAKL tahun ni, dengan gigihnya saya beli ebook buku terbaharu Nadia Khan ni. Hikhik. Maafkan saya rakan-rakan sebonet, saya tak mampu untuk menahan diri daripada 'membakar' kalian. :P

Untuk buku ini ada dua buah cerita pendek tentang 'pakar' dalam bidang masing-masing. Dan seperti mana yang tercatat dalam blurb buku ini, apa akan jadi sekiranya pakar itu (yang sepatutnya membantu orang lain menyelesaikan masalah mereka) sendiri yang bermasalah? :)

Agensi Curi Jodoh

1. Saya suka dgn kesudahan yang buat Liya sedar tentang risiko terhadap keinginan dan kehendaknya yang teringin bersuami berkedudukan dan stabil. Lebih-lebih lagi bila sejarah keluarga Khairy jelas menunjukkan ada sesuatu yang tak beres.

2. Kata Liya; Kebenaran itu memang pahit. Dan kebenarannya - apa yang seorang lelaki buat pada perempuan lain untuk bersama kita , dia juga boleh buat perkara yang sama pada kita untuk bersama dengan perempuan lain. BINGO!

3. Kisah Erin - Ben - Julia tu kalau dapat dikembangkan lagi pun menarik sebenarnya. :) Tapi tak suka Ben. Selfish. Tapi memang hakikatnya perangai kebanyakan lelaki macam tu kot? :P

Pakar Sakit Hati

1. Dr Max dan Dr Sandra, berdepan dengan masalah pasangan yang mendapatkan khidmat nasihat mereka tak sesukar berdepan dengan masalah individu dengan pasangan halimunan.

2. Kisah ni fast paced. Yelah, cerita pun pendek aje kan? Cuma mungkin pengakhirnya buat kita rasa tertipu seperti mana Dr Max dan Dr Sandra. Haha.

3. Rupanya ada beza antara psychologist dan psychiatrist. Hmm, baru tau. Bukan sekadar beza ejaan saja ya? Terima kasih penulis untuk pencerahan.

Komen saya:

1. Worth buying and worth reading .
2. Bahan bacaan pilihan untuk pembaca yang cari kelainan sebab 2 kisah ni memang non-cliche.
3. Seperti biasa penulis akan 'menutup' ceritanya dengan persoalan yang akan buat kita terfikir sendiri.
4. Tahniah buat penulis sebab masih kekalkan identiti dan momentum yang sama. :)
5. Selamat membeli dan membaca (terutamanya untuk geng sebonet. :) )

View all my reviews

Friday, April 10, 2015

Arluna

Posted by Hajar at 10:24 PM 0 comments
ArlunaArluna by Rin Ahmad
My rating: 3 of 5 stars


Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  448 mukasurat
ISBN: 9789670448596


3.5*

05-04-2015

Habis juga baca buku ni setelah lebih setahun tersimpan. Lol. Bukan apa, cerita ini pernah dibaca di blog hingga penamatnya, jadi saya tak mengharap sesuatu yang lebih. Cuma buku ini saya capai kerana saya mahu memotivasikan diri yang sedang dilanda stress sepanjang minggu. :)

Sebenarnya saya dah pernah review Arluna di beberapa tahun lepas. Review ada kat sini

Walau sudah membaca berkali-kali, saya masih sukakan watak Arluna yang digarap. Sungguh pun kadangkala Arluna masih bersikap keanakan, dia masih mampu bertindak rasional most of the time (tapi tak termasuk mensabotaj bekalan elektrik ke rumah sendiri kerana marahkan suami ye? Haha).

Terima ajelah hakikat yang kebanyakan lelaki kurang sensitif dengan perasaan perempuan terutamanya isteri. Kadang-kadang niatnya memang baik, macam Johan yang kononnya tak berterus terang dia pergi melawat Fazleen sebab tak mahu Arluna terluka. Tapi dia tak fikir apa pula tanggapan Arluna bila dia melawat Fazleen secara sembunyi tu? Hmmm...

Ingatan untuk diri sendiri juga ni. Apa yang penting??? Komunikasi berkesan. Bukan komunis. Lol.


View all my reviews

Stingarden

Posted by Hajar at 10:21 PM 0 comments
StingardenStingarden by Sinaganaga
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: PTS Fortuna Publications & Distributors Sdn Bhd
Harga: RM13.90
Sabah/ Sarawak: RM 15.90
Halaman: 154 mukasurat
ISBN: 9789675136375

02-04-2015

Gara-gara mengemas buku untuk dijual saya terjumpa blook comel ini. Lama tersorok rupanya. :P

Himpunan kisah dan entri yang dicedok dari blog Sinaganaga. Kisah-kisah tentang seputar kehidupan penulis di kawasan setinggan. Memang cukup menghiburkan walau ada ketikanya terselit juga sindiran halus berhubung isu-isu semasa yang tak pernah 'luput' ditelan waktu.

Memang kena sangat buku ni dengan mood membaca saya yang macam kapal karam sekarang ni.

Jujurnya saya mula mengenali Sol-jah setelah membaca salah satu blook terbitan mereka dan turut menyedari ke'otai'an mereka selepas itu. Hihi. Tapi lepas kebangkitan media sosial lain sekarang ni entahkan masih wujud atau tidak blog mereka ini, kan? :)



View all my reviews

Tuesday, March 31, 2015

(Siri Bercakap-cakap Dengan....) Pilo Toq

Posted by Hajar at 9:05 PM 0 comments
Pilo ToqPilo Toq by Sindiket Sol-Jah
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Puteh Press
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 20.00
Halaman: 251 mukasurat
ISBN: 9789673692897

29-03-2015

Buku yang baru dibeli semalam dan terus dibaca. Haha. Alhamdulillah, memang terapi untuk saya yang sedang berperang dengan macam-macam kerenah di dunia realiti ni. Tersenyum-senyum saya membaca anekdot yang dicatatkan oleh ketiga-tiga penulis ini tentang pengalaman mereka dengan isteri masing-masing. :)

Disebabkan belum berpengalaman, saya selalu tertanya-tanya macam mana pasangan suami isteri mengekalkan apa yang mereka rasa di sepanjang tempoh perkahwinan mereka? Buku ni beri sedikit gambaran 'realiti'nya hidup berumahtangga. Ehem, jangan fikir yang manis bergula aja macam dalam novel yang dibaca tu tau? Realitinya memang jauh dari fantasi. Sungguh pun disampaikan dalam gaya bahasa yang santai, ada ketikanya apa yang dikatakan itu bagaikan terpercik ke muka sendiri. Hihi.

Memetik kata-kata Puan Mulan (isteri Op Zaharin);

"Perkahwinan, jangan jadi seperti bunga api. Cantik tapi sekejap. Biarlah jadi seperti lilin. Sederhana tapi terangnya lama."

Betullah tu. Orang kata nak sustain tu yang payah. Tapi as long as sama-sama usaha, insya-Allah dipermudahkan. :)

Tahniah buat team penulis dan penerbit atas usaha menerbitkan buku sebegini. Harap dapat baca lebih banyak buku sebegini untuk ubati kerinduan membaca blook. Hihi.

View all my reviews

Blues Amni : Cik Propagandis

Posted by Hajar at 7:38 AM 0 comments
Blues Amni: Cik PropagandisBlues Amni: Cik Propagandis by Rose Harissa
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: PTS Litera Utama Sdn. Bhd.
Harga: RM16.50
Sabah/ Sarawak: RM 18.50
Halaman:  281 mukasurat
ISBN: 9789674080426

29-03-2015

Buku ini merupakan kesinambungan kisah Blues Amni: Oh Kerja!

Amni masih lagi terbelenggu dengan masalah kerenah Mr Phua dan rakan-rakan sekerja yang suka mengambil kesempatan atas sifat tolak ansur Amni. Cuma kali ni yang sadisnya, muncul pula watak yang suka tikam belakang macam Syura tu. Kuat propa dan sungguh pandai berpura-pura semata-mata mahukan perhatian pihak atasan.

(Huh, realitinya saya pun pernah berdepan dengan rakan sekerja 'spesies' begini. Sadis. Kesian pun ada.)

Sekali lagi watak Adam dan Bern muncul untuk menenangkan Amni. Hehe. Adam pun dah mula menunjukkan minat untuk berhubungan serius dengan Amni. Manakala Bern pula banyak menegur dan menggalakkan Amni untuk memperbaiki diri.

Tapi apa pula tindakan Amni untuk menangani kerenah bos dan rakan sekerja yang kuat propa tu?

Untuk siri kali ini banyak tips dan panduan yang dikongsi oleh penulis untuk rujukan terutamanya tips berdepan dengan kerenah bos dan teman sekerja yang kuat propa macam Syura tu.

Haish, tak sabar pulak nak baca kesudahan kisah Amyra dalam Proposal Cinta Selamanya

View all my reviews

Monday, March 30, 2015

Blues Amni: Oh, Kerja!

Posted by Hajar at 10:31 PM 0 comments
Blues Amni: Oh Kerja!Blues Amni: Oh Kerja! by Rose Harissa
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: PTS Litera Utama Sdn. Bhd.
Harga: RM17.00
Sabah/ Sarawak: RM 19.00
Halaman:  311 mukasurat
ISBN: 9789675783630

29-03-2015

Terpanggil untuk membaca buku ni gara-gara terpandang disclaimer penulis bahawa karya terbaharunya (Proposal Cinta Selamanya) adalah revamp version of Blues Amni. Jadi dengan gigihnya saya memesan buku ini melalui MPH Online. :)

Sememangnya kisah Amni ini untuk bacaan remaja. Tapi remaja 'klasik' macam saya ni masih mampu menghadam kisah ini biar pun gaya bahasanya sangatlah skema. Bayangkan berbual dengan kawan serumah pun guna bahasa buku? Hikhik.

Kisahnya mudah dan berkisar tentang pekerjaan Amni sebagai seorang pereka besi. Bagaimana Amni berdepan dengan kerenah bos dan rakan sekerja. Dari satu sudut, kita nampak karakter Mr. Phua tu sebenarnya bertujuan mendidik Amni. Tapi dari sudut yang lain nampak macam membuli pulak. Ish!

Kemunculan karakter Adam dan Bernard juga turut mewarnai kisah ini. Watak mereka sedikit sebanyak membantu Amni berdepan dengan kerenah Mr. Phua yang selalu buat Amni stress.

Oh, saya pro-Bern. :P

View all my reviews

Biarkan Aku Menangis

Posted by Hajar at 9:29 PM 0 comments
Biarkan Aku MenangisBiarkan Aku Menangis by Norhayati Berahim
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM 21.50
Sabah/ Sarawak: RM-
Halaman:  563 mukasurat
ISBN: 9789834211523

29-03-2015

Akhirnya tamat juga membaca buku pinjam ni. Hihi. Kisah ini agak mengganggu emosi. Itu sebabnya lama sangat buku ni tersimpan dalam senarai pending. :)

Perkahwinan Sarah dan Amrin memang nampak bahagia walaupun belum dikurniakan cahaya mata setelah 7 tahun berkahwin. Sungguh pun Amrin tak pernah kisah dengan situasi keluarga kecilnya, namun bila selalu diasak oleh ibu sendiri tentang anak, sedikit sebanyak terusik juga keegoannya sebagai seorang lelaki. Lebih-lebih lagi kata Amrin, mustahillah dia itu mandul kerana adik beradiknya sebelas orang. Ergh, tipikal lelaki ego!

Kerana keegoannya itu juga Amrin bersetuju untuk menerima cadangan ibunya untuk berkahwin dengan Kartika. Haish. Kesian Sarah. Kerana hormatkan suami dan ibu mertua yang tak pernah mengiktiraf kedudukannya sebagai menantu, diturutkan juga walau hatinya terluka.

Setelah berkahwin baru Amrin sedar bahawa bukan mudah nak mengurus dua isteri. Kartika yang kononnya sanggup beralah mula menunjukkan belang selepas berkahwin dengan Amrin. Makin naik tocang pula bila Wan Khatijah sentiasa jadi penyokong kuat atas setiap permintaan dan kehendaknya. Huh. Mujurlah Sarah ni jenis wanita berdikari. Sentiasa beralah. Namun, sampai bila agaknya Sarah mampu bertahan dengan kerenah madu dan ibu mertua yang tak pernah mahu mengalah tu?

Komen saya:

1. Jujurnya kalau diikutkan sisi hati yang jahat ni saya harapkan kesudahan yang lebih membahagiakan buat Sarah. Biar Amrin tu pulak yang sengsara. :P

2. Tapi mujurlah diselamatkan oleh kesudahan yang setimpal buat Kartika. Inilah agaknya balasan untuk orang yang suka permainkan hukum. Ingat gelaran ustazah tu lesen untuk permainkan hukum Allah ke?

3. Wan Khatijah tu pun 'sekapal' je dengan Kartika. Tak tahu nak bersyukur. Tak reti nak hormat suami. Alahai. Sekali dapat balasan 'cash' baru tahu langit tu tinggi ke rendah. X(

4. Seperti biasa penulis tak pernah lupa menerapkan unsur-unsur kekeluargaan dalam setiap karyanya. Kita dapat lihat yang hubungan kekeluargaan antara keluarga Sarah dan keluarga Amrin (terutamanya Haji Kasman) tetap terjalin dengan baik walaupun Wan Khatijah tak pernah mengiktiraf Sarah sebagai menantu.

5. Apa pun terima kasih buat penulis atas garapan penuh emosi ni. Lepas ni tak tahulah sanggup lagi atau pun tidak nak membaca kisah sebegini. Hihi. :P

6. Terima kasih daun keladi tuan punya buku. Lain kali boleh pinjam lagi. ;)

View all my reviews

Sunday, March 29, 2015

Bougainvillea

Posted by Hajar at 5:12 PM 0 comments
BougainvilleaBougainvillea by Packy Sidique
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  595 mukasurat
ISBN: 9789670508047


29-03-2015
 
Kehilangan Nina setelah bertahun-tahun tidak pernah mematahkan semangat Hakimi (Kimi) untuk mencari punca kehilangan teman rapatnya itu. Kerana terbelenggu dengan kehilangan dan kenangan silam itu, Kimi tak pernah membuka hatinya untuk mencari pengganti Nina. Sebaliknya hanya menumpukan usaha untuk menyelesaikan misteri kehilangan Nina sehingga sanggup memilih kerjaya sebagai seorang anggota polis. Pertemuannya secara tidak sengaja dengan Deena memberi sedikit harapan namun tetap hampa kerana Deena bukannya orang yang dicari.

Deena, si gadis periang dan lincah ini dikatakan mempunyai wajah yang mirip dengan wajah Nina. Rupanya pertemuan Deena dengan Kimi turut menimbulkan rasa senang di hati Deena. Perpindahannya ke Rumah Bougainvillea milik keluarga Nina mula mengubah hidupnya. Deena mula didatangi oleh mimpi-mimpi pelik yang seolah-olah memberi petunjuk di mana Nina berada. Kegusaran itu Deena kongsikan dengan Kimi yang akhirnya membongkar misteri kehilangan Nina dan turut membawa hubungan kedua mereka setapak ke hadapan. :)

Komen saya:

1. Satu kisah yang patut dibaca oleh penggemar kisah berunsurkan misteri dan thriller.

2. Unsur suspensnya memang menjadi sehingga saya tertanya-tanya siapa agaknya dalang di sebalik kehilangan Nina tu? Mula-mula saya memang dah syak Zekri, tapi rupanya tekaan saya meleset. Cis! :P

3. Penulis membayangkan rupa Kimi tu macam Rashidi Ishak. Uiii, pujaan hati masa zaman sekolah menengah tu. Haha. Bukannya apa, ketika penulis lain sibuk membayangkan hero-hero ciptaan mereka kacak dan tampan setanding bintang Hollywood, masih ada rupanya penulis yang kekal berpijak di bumi yang nyata. ;)

4. Tahniah buat penulis kerana berjaya mengekalkan momentum keterujaan saya sepanjang pembacaan. Moga terus berkarya. Nampaknya buku kedua penulis sudah termasuk senarai panjang yang bakal diborong di PBAKL (mungkin?). :)

View all my reviews

Tuesday, March 10, 2015

Temuduga Cinta

Posted by Hajar at 10:27 PM 0 comments
Temu Duga CintaTemu Duga Cinta by Ridhya Iman
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  640 mukasurat
ISBN: 9789670718040


07-03-2015

Menarik juga kisah ni. Tak terlalu tipikal. Cuma kekangan masa buatkan saya lambat nak habiskan pembacaan. :)

Apa yang saya suka:

1. Watak utama tak digambarkan terlalu sempurna. Hero bukanlah lelaki berjawatan CEO yang memandu pelbagai kereta mewah dan pastinya tak bermulut manis. Uzair tu sangatlah sinikal orangnya. Haha.

2. Watak Uzair ni macam guardian angel buat Qurratul 'Ain ('Ain). Tak kelihatan tapi selalu ada untuk 'Ain. Watak sinis dan sarkastik tu hanya nak 'cover' perasaannya terhadap 'Ain. Anak yang baik sebab dia tak pernah berdendam dengan emak sendiri selepas kedua ibu bapanya berpisah disebabkan masalah kewangan. (Eh eh, macam bias dah ni.. :P)

3. 'Ain pun bukan jenis watak heroin yang sempurna segala segi. Fresh graduates yang tak kisah pun jadi pekerja bawahan semata kerana tak mahu menyusahkan emak di kampung. Kalut. Tapi kekalutannya itulah yang mengikat hati Uzair.

4. Adanya watak macam Makcik Lijah. Hehe. Ini antara watak kegemaran saya selepas Makcik Sari (Suami Yang Kubenci) dan Makcik Umi (Guy Next Door). :D

5. Peringatan-peringatan kecil yang diselitkan. Terutamanya tentang kemarahan dan dendam terhadap kedua ibu bapa. Walau macam mana teruk pun, mereka tetap insan yang patut kita hormati.

6. Tiada watak antagonis yang buat kita rasa stress sampai tahap nak campak buku ke dinding. Haha. Baik punya analogi. Pendek kata memang tenang-tenang je perasaan masa baca buku ni.

7. Masih lagi selesa dengan gaya bahasa yang digunakan. Tahniah buat penulis. :)

Apa yang saya kurang gemar:

1. Watak orang kampung yang lupa asal usul macam si Gayah tu. Lepas tu ada hati pulak nak menganiaya 'Ain. Grr!

2. Sisi gelap 'Ain yang terlalu lama menyimpan kemarahan terhadap keluarga sendiri. Mujurlah berjodoh dengan Uzair yang cool tu. Eh eh? :P

3. Kesalahan ejaan yang boleh diperbaiki. Bukan apa, makin banyak typo kadang-kadang boleh mendatangkan rasa jengkel nak membaca.

Oh, lupa pulak. Buku ini sebenarnya hadiah untuk review contest sempena PBAKL tahun lepas. Terima kasih IKP. :)

View all my reviews

Monday, March 9, 2015

Ilusaniti

Posted by Hajar at 10:22 PM 0 comments
ILUSANITIILUSANITI by Adib Zaini
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 19.90

Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  318 mukasurat
ISBN: 9789670374345


Kenapa ending diorang ni selalunya bikin orang confuse???

07-03-2015

Cerita paling mental yang pernah saya baca setakat ni. Tsk. Paling sakit hati bila ending tak cantik. Huaaaa...

Ceritanya bermula dengan pertemuan sekumpulan rakan-rakan online yang bertemu buat pertama kalinya dan mereka sepakat untuk menonton wayang bersama-sama. Selepas pertemuan itu masing-masing mula dihantui pelbagai peristiwa dan mimpi pelik. Lebih memburukkan keadaan lagi bila ada di kalangan teman-teman maya mereka ditemui mati secara mengejut. Kemisterian yang melanda membuatkan masing-masing mula menyiasat untuk merungkai persoalan yang membelenggu kehidupan mereka.

Jadi, siapa agaknya dalang yang berperanan menghuru-harakan hidup mereka ni?

Kisahnya memang pantas dan unexpected. Kadang-kadang rasa macam; eh, iya ke ni? Ke hanya ilusi semata je ni? Cuma bila terlampau banyak jargon untuk gamers saya pening. Haha. Nampak sangat buta online games. :p


View all my reviews

Saturday, February 28, 2015

... dan Dafodil pun Berbunga Lagi

Posted by Hajar at 8:40 PM 0 comments
... dan Dafodil pun Berbunga Lagi... dan Dafodil pun Berbunga Lagi by Diya Nordin
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  598 mukasurat
ISBN: 9789670201979


22-02-2015

Phew, setelah hampir setahun saya ‘memeram’ buku ini akhirnya tamat juga pembacaan. Rugi sebenarnya tak baca dari awal sebab kisahnya terselit banyak pengajaran walapun menitis juga air mata nak menamatkan pembacaan. Hihi..

Setelah putus tunang Alia bertekad membawa diri ke Tanah Ratu untuk menyambung pengajiannya. Kehadiran Ikhwan, anak kepada kenalan keluarga Alia banyak membantu Alia menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya di rantauan. Seringkali hubungan erat mereka disalah erti. Bagi Alia, Irwan hanyalah kenalan yang telah diamanahkan oleh keluarga Alia untuk ‘menjaga’nya di sana. Lagi pula Alia masih belum bersedia untuk memulakan hubungan dengan lelaki setelah dikecewakan oleh tunangnya.

Kemudian muncul pula Aiman, teman siber Alia yang berniat untuk berkenalan secara serius dengan Alia. Dalam masa yang sama, Kak Ain, kenalan Alia di Durham pula mahu menjodohkan Alia dengan adiknya yang bekerja di Jepun. Ramai sungguh yang prihatin dengan Alia ni kan?

Kesungguhan Aiman akhirnya berjaya membuka hati Alia. Walaupun Alia kaku dan sedikit dingin sepanjang pertunangan mereka, dia tetap berusaha untuk menerima Aiman dalam hidupnya.

Dugaan bagaikan tak putus menghambat hidup Alia bila munculnya orang ketiga yang berjaya menggugat ketenangan rumah tangga Alia-Aiman Kehadiran Akmal Hani, cinta pertama Aiman ditambah dengan desakan faktor persekitaran termasuk isu zuriat telah memburukkan lagi masalah mereka. Walaupun terluka, Alia berusaha untuk menerima perkahwinan kedua Aiman seikhlasnya. Namun siapa sangka kerana salah faham dan sikap terburu-buru Aiman, Alia akhirnya diceraikan.

Sedih? Memang sedih. Tapi Alia redha dan berusaha untuk jadi kuat semata kerana zuriat yang sedang dikandungkannya. Kuatkah Alia menghadapi cabaran dan dugaan sebagai seorang ibu tunggal?

Komen saya:

1. Zarif Aiman - entah kenapa saya memang 'tak selesa' dengan watak ini sedari awal. Mungkin kerana sikapnya yang suka memaksa dan agak diktator. Kata orang, yang susah nak dapat tu patutnya kita hargailah sebaiknya. Tapi Aiman ni boleh pulak terbuai dengan sejarah cintanya dengan Akmal Hani. Baik tak bertempat. Heh. Dah hilang baru nak menyesal. Baru sedar yang mana kaca, yang mana permata. Padan muka!

2. Akmal Hani - watak ini memang mengingatkan saya kepada Wairah (Lelaki Januari). Watak yang mengundang trauma orang perempuan. :( Ingatan untuk diri sendiri; kalau boleh orang perempuan ni janganlah suka gunakan kelemahan diri mereka untuk tarik perhatian lelaki. Taktik yang sangat murah okay? :(

3. Ikhwan - ini watak kegemaran saya. Tiba-tiba jadi bias. Haha. :P Bagi saya watak Ikhwan sangat gentleman. Dia yakin dengan percaturan Allah. Kemudian bila peluang kali kedua datang dia tak bertangguh sebab tak mahu terlewat bertindak lagi. Untung kan? Betullah kata orang, sabar itu indah. :)

4. Alia - saya suka watak Alia. Tegas. Tetap pendirian. Tak mudah kalah pada tekanan. Buruk macam mana pun layanan suami tetap disimpan kukuh dari pengetahuan keluarga. Cuma itulah, jodohnya bersama Aiman memang tak panjang. Dan watak Alia ni sebenarnya mengajarkan kita erti ketabahan dan tak mudah putus asa.

5. Terima kasih dan tahniah buat penulis untuk kisah yang penuh pengajaran (dan beremosi) ni. Moga diberikan kesempatan untuk terus menulis dan berkongsi cerita dengan para pembaca. :)

View all my reviews

Sunday, February 22, 2015

Gerimis Rindu

Posted by Hajar at 4:38 PM 0 comments
Gerimis RinduGerimis Rindu by Meen Zulaikha
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  494 mukasurat
ISBN: 9789831244616


22-02-2015

Akibat dimanjakan oleh nenek sedari kecil, Ailani membesar sebagai seorang remaja yang kerap membuat onar. Darah muda yang sentiasa dahagakan cabaran membuat Ailani terjebak dengan perlumbaan haram. Malang sekali akibat menurut rasa darah mudanya Ailani kehilangan nenek kesayangannya dalam kemalangan. Seluruh keluarga menyalahkannya atas tragedi malang ni.

Perselisihan faham antara Ailani dan bapanya membawa Ailani berdikari menjalani kehidupannya sendiri. Tiada pilihan, Ailani terpaksa menjadi pemandu teksi limousin di airportbiar pun jiwanya memberontak dengan apa yang terpaksa dilaluinya.

Perkenalan Ailani dengan Dato’ Rahim bagai membawa sinar untuknya. Ailani ditawarkan jawatan pemandu peribadi dan kemudiannya diangkat menjadi pembantu peribadi Dato’ Rahim. Cuma masalah timbul bila Ailani terpaksa berdepan dengan sikap dingin dan sinis Fatimi, anak lelaki Dato’ Rahim. Heh.

Bagi Fatimi, Ailani itu hanya berminat untuk mengikis harta kekayaan bapanya. Lebih-lebih lagi bila Fatimi terjumpa keratan cek yang menunjukkan Ailani menerima sejumlah wang daripada Dato’ Rahim. Fatimi nekad untuk melakukan sesuatu agar Ailani disingkirkan. Namun dalam membenci rupanya terselit rasa halus buat Ailani. Fatimi penasaran bila Ailani meletak jawatan. Lalu bagaimanakah kesudahannya hubungan mereka?

Komen saya:

1. Suka dengan perubahan Ailani yang penulis cuba tunjukkan. Dari seorang gadis yang manja dan kuat memberontak perlahan-lahan berubah menjadi dewasa dan matang seiring usianya. Rupanya banyak hikmah yang diperolehinya selepas dihalau keluar dari rumah. :)

2. Cuma kisah ini mungkin kurang melekat di hati berbanding kisah-kisah lain yang pernah dilakarkan oleh penulis.

3 Masih ingat kisah Tim (adik angkat Zara dalam Warna Hati)? Dalam kisah ini ada kesinambungan kisah Tim dan Li. :D

4. Dan yang paling ‘mahal’ tentulah cameo Seth Tan. Haha. Sila jangan bayangkan Aaron Aziz ya? :P

5. Tahniah buat penulis. Moga diberikan kesempatan dan ilham untuk terus berkarya.

View all my reviews

Sunday, February 15, 2015

Main-main Cinta

Posted by Hajar at 1:30 PM 0 comments
Main-Main CintaMain-Main Cinta by Hana Efriena
My rating: 2 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  554 mukasurat
ISBN: 9789670718125


13-02-2015

Gara-gara inginkan duit poket lebih, Shazia Thahirah (Shazia) sanggup bersetuju dengan rancangan sahabat baiknya, Qalsum untuk menundukkan sepupu Qalsum yang kononnya seorang player.

Kata Qalsum, Raed Zayaz (Raed) yang juga merupakan bakal pensyarah gantian mereka adalah lelaki yang patut diajar agar lebih menghargai perasaan wanita.

Mengenali Raed, Shazia tercari-cari karakter player seperti yang diperkatakan oleh Qalsum, namun tak ditemui. Shazia pula yang jadi tak tentu arah dengan perhatian yang diberikan oleh pensyarah muda itu.

Makin lama makin banyak persoalan yang timbul di benak Shazia. Benarkah Raed berperangai seperti yang diperkatakan oleh Qalsum atau itu hanyalah helah untuk menjayakan rancangan Qalsum sendiri?

Komen saya:

1. Kisah ni memang mudah, tak memberatkan kepala dan sangat mudah dihadam. Stress and conflict free

2. Cuma mungkin kisah ni dibaca waktu mood membaca saya berada di tahap negatif, jadi saya rasa kisah ni terlalu plain dan mendatar untuk saya.

3. Saya cukup 'terganggu' dengan selitan hadis di awal-awal bab penceritaan kisah ini. Memang usaha yang bagus bila penulis ada inisiatif nak menyelitkan hadis dalam penulisan, cuma selitan tu biarlah berpada dan kena pada tempatnya. :)

4. Apa pun tahniah buat penulis. Moga diberikan ilham dan kesempatan untuk terus berkarya. :)


View all my reviews

Saturday, February 14, 2015

Jatuh Hati Di Paris

Posted by Hajar at 4:51 PM 2 comments
Jatuh Hati di ParisJatuh Hati di Paris by Zura Rahman
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  556 mukasurat
ISBN: 9789831249277


3.5*. Not bad.

04-02-2014

Arief dan Nadia berkenalan sewaktu mereka dalam misi backpacking ke Paris bersama teman-teman. Siapa sangka Arief yang kelihatan dingin dan sombong itu rupanya menaruh hati terhadap Nadia? Misi backpacking akhirnya turut menyatukan rasa mereka berdua. Bertahun menyulam kasih namun rupanya keluarga Arief sudah ada calon isteri untuk Arief. Alahai, tipikal keluarga berada.

Kerana ingin membantah cadangan ayahnya, Arief bertekad menerima tawaran pekerjaan di Amerika Syarikat. Bermula saat Arief menjejakkan kaki ke sana, Arief terputus hubungan terus dengan Nadia. Sudahlah telefon bimbitnya hilang, emelnya pula diserang virus. Macam pelik pulak bila Arief macam tak kisah je terputus hubungan dengan Nadia selama bertahun-tahun. Hmm..

Pertemuan kembali dengan Nadia membuat Arief nekad untuk kembali ke Malaysia. Tambahan pula, keadaan kesihatan Afnan, abang sulung Arief yang semakin merosot turut memaksa Arief segera kembali ke Malaysia untuk mengambil alih tanggungjawab menguruskan perniagaan keluarga mereka.

Mampukah Arief memujuk kembali hati Nadia yang masih kabur dengan tindakan Arief yang memutuskan hubungan mereka secara tiba-tiba?

Komen saya:

1. Perkara pertama yang terlintas di fikiran saya selepas menutup naskhah ini adalah tentang Lyn, teman Nadia. Mungkinkah kisah Lyn dan bosnya yang suka membuli tu bakal jadi karya penulis seterusnya? ;)

2. Saya senang menghadam karya ini sebab ceritanya mudah. Tiada adegan manis bergula ( mungkin ini penyebab novel ini kurang dapat sambutan penggemar genre manis bergula. :P), tiada konflik yang menyakitkan hati dan watak antagonisnya pun bukan jenis watak penjahat tegar.

3. Cuma bagi saya terlalu banyak / detail perkara-perkara yang berlatarbelakang tentang perniagaan / banking / kewangan. Untuk saya yang memang daripada bidang ni memang tak ada masalah nak menghadam. Tapi untuk orang yang bukan berlatarbelakangkan bidang ini mesti akan rasa bosan dengan pelbagai istilah pelik. :)

4. Suka dengan gambaran penulis tentang keluarga Arief. Tak berlebihan menggambarkan harta dan kekayaan mereka. Keluarga mereka pun nampaknya bukan jenis keluarga yang 'jaga standard' dan mementingkan harta kekayaan semata.

5. Tahniah buat penulis atas penerbitan karya pertamanya ini. Moga terus dikurniakan ilham dan kesempatan untuk terus berkarya. :)

P/s: Terima kasih juga buat si pemberi buku. Moga dimurahkan rezeki dan terus sukses. :)

View all my reviews

Saturday, January 31, 2015

Saranghaeyo Arumi

Posted by Hajar at 10:06 PM 0 comments
Saranghaeyo, ArumiSaranghaeyo, Arumi by Rose Harissa
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: PTS Litera Utama Sdn Bhd
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 20.00
Halaman:  365 mukasurat
ISBN: 9789674080914


Sekarang barulah saya tau kenapa anak-anak remaja dok meroyan bila Kak Rose tak sambung lagi cerita ni. Hikhik..

31-01-2015

Sebagai pelajar baru di kolej Aiyani terpaksa menghadapi cabaran dan denda daripada pelajar senior atas kesalahan yang dilakukannya. Salah satunya adalah Aiyani terpaksa mendapatkan tandatangan Arumi Aisy (Arumi) pelajar lelaki terhangat (dan bersikap dingin) di kolej tersebut. Tanpa Aiyani sedar, rupanya Arumi adalah pelajar yang telah dilanggarnya ketika kalut untuk menghadiri minggu orientasi.

Rentetan peristiwa itu, pertemuan mereka berdua tak pernah berlangsung dalam keadaan aman. Arumi pula seolah-olah seronok dapat ‘membuli’ Aiyani. Walaupun dikategorikan sebagai pelajar bermasalah, Arumi sebenarnya berjaya mengumpul peminatnya sendiri. Jadi, ramai yang cemburu bila Aiyani selalu dapat ‘perhatian’ Arumi. Haha.

Perkenalan Arumi dengan keluarga Aiyani mula mengubah perspektif Aiyani terhadap Arumi. Nampak sangatlah si Arumi ni kurang kasih sayang bila mak Aiyani pun dibolot macam emak sendiri. Haha. Hubungan mereka juga makin rapat tak lama kemudian. Namun, bila Aiyani sudah bersedia untuk menerima Arumi sebagai teman istimewa, Arumi kehilangan sebahagian memorinya. Aduhai, memang drama Korea habis. :P

Komen saya:

1. Saya kira ini adalah percubaan berani penulis menulis kisah sebegini di tengah kehangatan gelombang hallyu di kalangan anak-anak remaja. Jadi tak pelik bila anak-anak gadis itu ‘meroyan’ bila Kak Rose belum sambung lagi kisah Arumi ni. Hikhik..

2. Kisah ini mengingatkan saya kepada drama bersiri Korea. Sebab adegan-adegan yang dipaparkan memang sangat familiar untuk penggemar drama Korea seperti saya. Ahaks.

3. Suka elemen kekeluargaan dan persabahatan yang diterapkan. Juga semangat juang untuk menggapai apa yang diimpikan.

4. Saya dok tertanya-tanya ni, siapa agaknya pengirim surat hitam yang diterima Arumi tu?

5. Mari kita sama-sama bertabah menantikan sambungannya ya? Moga penulis dikurniakan ilham dan kesempatan untuk menyambung kembali kisah ini ;)

View all my reviews

Bimbo

Posted by Hajar at 9:08 PM 0 comments
BimboBimbo by Rin Ahmad
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  570 mukasurat
ISBN: 9789670448879


Buku kedua yang buat saya sayang nak habiskan baca tahun ni. And kudos untuk diri sendiri sebab tak selak belakang sebelum baca. :P

20-01-2015

Bertahun-tahun Elsuraya menyimpan dendam terhadap Azad yang kononnya jadi penyebab kematian kedua orang tuanya.

Kata Azad, "Su, if only you knew. You will laugh little and weep much."

Sebenarnya Azad bukanlah lelaki yang sepatutnya didendami Elsuraya, sebaliknya Dani Ikram (Dani) , lelaki yang dicintainya sepenuh hati. Biarpun perkenalan mereka bermula dengan kisah Bimbo - Mr. Douchebag, Elsuraya senang berhubungan dengan Dani. Namun bila kebenaran terbentang di depan mata, mampukah Elsuraya mempertahankan rasa dalam hatinya atau tunduk kepada dendam yang dipendam sekian lama?

Komen saya:

1. Mula-mula saya memang rasa perwatakan Elsuraya ni agak kebudakan. Ialah, mana tidaknya. Simpan dendam bertahun-tahun bila jumpa Azad dia cuma mampu calarkan kereta kesayangan Azad je? Like seriously??? Haha. Tapi sebenarnya kalau kita mampu selami apa yang nak disampaikan, dendam kesumat tak bawa kita ke mana pun. Bila kebenaran terbukti, Elsuraya cuba sebaik mungkin untuk memaafkan dan melupakan. Biar pun kesabaran teruji sewaktu pemergian ayah mertuanya, Elsuraya masih mampu dan setia berdiri di sisi suami. Tabik!

2. Dani Ikram memang bermulut 'longkang'. Kepantangannya adalah perempuan gedik yang mahu menempel di sisinya. Siapa sangka Elsuraya yang digelarnya Bimbo mampu meruntuhkan tembok hatinya yang selama ini kukuh berdiri? Lebih memeritkan bila ada sejarah pahit yang mungkin memisahkan mereka bila kebenaran terbongkar. Bila diuji dengan penyakit, Dani lebih banyak bermuhasabah diri untuk jadi insan lebih baik. Terkesan dengan kata-kata ni : orang yang baik, objektifnya nak jadi lagi beriman. Orang beriman, objektifnya nak masuk syurga. Ingat mudah? Ingat semua orang yang nampak baik tu beriman? *Dush!*

3. Kesian juga dengan Azad. Cuma tahap kesiannya tak sampai macam tahap kesian kat Tengku Akbar la.. Ahaks. Tapi nak puji dia juga sebab dia rela di'kambinghitam'kan atas kesalahan orang lain. Semangat setiakawan punya fasal, sanggup jadi kambing hitam. Fuh, mujur ketemu juga kebahagiaan sendiri. :)

4. Kali ni macam banyak pulak cameo watak-watak yang dikenali yang pastinya bakal mengubati kerinduan. ;)

5. Dah lama tak rasa perasaan macam ni bila membaca - rasa tenang dan tak rasa nak habiskan cepat-cepat. :) Terima kasih + tahniah buat penulis. Your writing skills really improved. Kudos! Kena bertabah tunggu sampai tahun depanla gamaknya utk next book. ;)

P/s: Lepas ni baru nak baca Arluna. :P


View all my reviews



Lebih Indah

Posted by Hajar at 9:07 PM 0 comments
Lebih Indah Lebih Indah by Fatrim Syah
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Rizque Publishing
Harga: RM30.00
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  453 mukasurat
ISBN: 9789671279007


28-01-2015

Membaca kisah cinta daripada perspektif lelaki? Hmm, not bad!

Sejujurnya saya membaca buku ini tanpa mengharap apa-apa. Jadi, bila baca cerpen yang menghampakan pun saya masih mampu meneruskan pembacaan sehingga ke ayat terakhir. Yay, syabas untuk diri sendiri. :P

Memang tak dinafikan kita dapat merasai pelbagai 'rasa' dalam setiap cerpen yang dipaparkan. Ada yang manis, ada yang cheesy meleleh (haha), ada yang pahit, ada yang masam-manis dan macam-macam rasa lagilah. Dah nama pun kisah cinta, kenalah rasa sendiri, ye tak?

Cuma kelemahan sangat ketara untuk pengeditan, terutama dari segi typo dan english grammar. Mungkin boleh diperbaiki sekiranya ada cadangan untuk reprint.

Apa pun tahniah buat para penulis dan penerbit atas usaha menerbitkan kompilasi hasil tulisan penulis lelaki sebegini.


View all my reviews

Malam

Posted by Hajar at 9:06 PM 1 comments
MALAMMALAM by Lokman Hakim
My rating: 3 of 5 stars




Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM
8.00
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  174 mukasurat
ISBN: 9789670750408


24-01-2015

Memang ada rasa sangat win bila dapat baca buku edisi terhad ni. Haha. Terima kasih kepada tuan punya buku. :)

Antologi cerpen edisi terhad terbitan Fixi ini adalah sempena BBW. Kebanyakan kisah-kisah pendek yang disajikan berkisar dan berpaksikan tentang waktu MALAM dan selitan tentang pesta buku BBW.

Sedikit catatan dan komen ringkas untuk mengingatkan saya apa yang telah dibaca:-

Revolusi! Revolusi! Revolusi! - Lokman Hakim
Lepas ni bila rasa gatal tangan nak tambah stok buku je mesti teringat teletubbies. Terima kasih atas peringatan wahai tuan penulis. LOL.

Janji - Dayang Noor
Bila janji yang ditabur menuntut untuk dilunaskan, memang boleh bikin trauma macam Kartini juga. Phew.. Sila shopping buku secara berhemah mulai sekarang. :P

Jemputan Makan Malam - Faizal Sulaiman
Niat untuk berkenalan dengan jiran baru bawa padah bila jiran mereka rupanya psiko! Ngeri!

Lost - Muhammad Fatrim
Erk, betullah kata orang, orang tamak selalu rugi. Tak pasal terperangkap. *Kena setepek lagi atas kepala. Dush!*

Ah, Sudah! - Syahmi Hafizuddin
Cerita budak-budak nakal yang pecah masuk bilik guru waktu malam sebab nak curi skema jawapan peperiksaan.

Hubungan Berhipotesis - Syaihan Syafiq
Terkedu bila sampai ke pengakhir cerita. Ingatkan hubungan normal, naluri songsang rupanya.

Kebayan - Neesa Jamal
Permulaan memang rasa menarik tapi bawa ke penghujung buat saya rasa macam tengah menonton cerita kartun. Lebih-lebih lagi bila ayat terakhirnya berbunyi, "mereka dikurniakan anak yang comel - comel. " *facepalm*

Magis - John Norafizan
Setuju dengan pendapat penulis. Memang adakalanya sesebuah buku yang dibaca boleh jadi remedi atau penyelesai kebuntuan yang menimpa.

Sesudah Subuh - Mohd Azmen
Mungkinkah akan ada kesinambungan kisah mereka seusai subuh menjelma?

Misi Mustahil - Azura Mustafa
Cabaran untuk selebriti media sosial mencari teh halia di restoran Cina. Benda yang mustahil kadang-kadang boleh jadi nyata kalau kena gayanya. Ye tak?

Pondan Di Pandan Indah - Nami Cob Nobbler
Errr, yang ni no comment. :-/

Malam Yang Merangkak - Azrin Fauzi
Macam real pulak bila watak imaginasi penulis boleh dizahirkan secara nyata. Tapi dari sudut yang lain macam ngeri pulak ye?

Kekasih Bibliophile - Shafaza Zara Syed Yusof
Suka cerpen ni. Mungkin sebab gaya bahasa dan susunan ceritanya yang teratur. Harap dapat baca karya penulis yang lain. Dan saya sangat berharap bakal pasangan saya nanti juga seperti Luth, yang memahami kegilaan Lana terhadap buku. Minus part serigala tu la. :P

Kelab Malam - Mim Jamil
Kesatuan Kelab Malam? Sungguh advance pemikiran anak-anak sekarang..

Chempaka - Julie Anne
Bayangkan bila mimpi jadi nyata. Mimpi ngeri pulak. Huish!

Gelap - Saat Omar
Kegelapan itu begitu menginsafkan dan aku kagum dengan kebesaran Tuhan yang menciptanya. Pandangan itu sangat mengujakan. Dalam masa yang singkat itu aku akur, tiada yang lebih hebat dan besar dari ruang yang kosong itu. - m/s 153

10:15 - Inawza Yusof
Speechless. Fuh. Kena cari Suspek juga suatu masa nanti.

Ya - Shaz Johar
La, macam tu je ke? Punyalah susah payah kawan tu bimbang mesej tak sampai. Akhirnya jawapannya cuma itu je? Haish..

View all my reviews

Satukan Hati Kami

Posted by Hajar at 9:06 PM 0 comments
Satukan Hati KamiSatukan Hati Kami by IKP Writer
My rating: 3 of 5 stars
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM15.00 (e-book)
Sabah/ Sarawak: RM-
Halaman:  572 mukasurat
ISBN: 9789670718231

28-01-2015

Syabas buat team IKP untuk penerbitan bertujuan amal sebegini.

Banyak cerpen menarik yang dimuatkan dalam e-book ini. Ada juga cerpen ulangan yang pernah dibaca di blog penulis dan juga antologi cerpen yang lain.

Cuma secara peribadi saya lebih gemarkan cerpen Noktah (Suzana Sulaiman) dan G-Factor (Shirod Shukri).

Kalau nak request versi panjang (baca: versi novel) untuk kedua-dua kisah ni agak-agaknya boleh dapat tak? :D

Oh ya, kalau ada yang masih berminat untuk dapatkan ebook ini sambil menderma bolehla hubungi pihak penerbit ya? :)


View all my reviews

Friday, January 30, 2015

Sepetang Di Kafe Biblioholic

Posted by Hajar at 10:27 PM 0 comments
Sepetang di Kafe BiblioholicSepetang di Kafe Biblioholic by Ainunl Muaiyanah Sulaiman
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman:  406 mukasurat
ISBN: 9789670201771


Tak sangka buku nipis ni ambil masa hampir seminggu untuk disudahkan. Bukan sebab kisahnya tak kena dengan selera, tapi sebab sayang nak habiskan pembacaan. Sebab apa? Jarang ketemu dengan buku yang nipis tapi padat dengan kisah dan perkongsian daripada penulis. Kadangkala kita tak perlukan buku setebal kamus atau ayat berbunga-bunga untuk terus setia dan kekal membaca sesebuah buku sehingga penamatnya, bukan? ;)

30-01-2015

Apa yang boleh saya katakan tentang buku ini adalah:

1. Jalan ceritanya memang plain, tak ada heavy conflict, tak ada kisah kahwin paksa / kontrak dan juga tiada kisah cinta ‘meleleh’ yang tipikal.

2. Sungguh pun nipis, isi kandungannya padat. Banyak perkongsian info yang dimuatkan tanpa meleret-leretkan cerita. Even cara membancuh teh dan kopi pun ada diselitkan juga tau? :)

3. Suka bila penulis tak menggambarkan watak secara berlebihan. Watak-wataknya sangat sederhana. :)

4. Kamellia - walaupun seorang anak yatim, wataknya bukanlah sadis dan perlu dikasihani. Dia wanita berpendirian hasil didikan arwah ibunya. Yang dia mahu cuma menumpang kasih bapa yang pernah terpisah lama. Cuma itulah, tak sangka kehadirannya tidak disenangi oleh ibu dan adik tirinya.

5. Reza - pengurus kafe yang berhati dingin. Juga sempoi. Apa tidaknya, dia lebih selesa berbasikal ke tempat kerja. Sangat mencintai alam, bukan? Pencinta teh dan juga pencinta buku. Rupanya ada kisah sedih di sebalik kedinginannya itu. Hmm.

6. Umair - ketua yang tegas di tempat kerja. Penggila kopi atau lebih tepatnya espresso. Kata Umair pahitnya espresso yang diminum itu ibarat hukuman atas kesilapan lampaunya.

7. Sangat terkesan dengan ayat-ayat sinis Reza. Uhuk-uhuk. Salah satunya:-

“Ramai orang yang membaca tetapi berapa orang yang benar-benar membaca?" - m/s 185

8. Suka keindahan bahasa yang diterapkan. Jadi tak hairan bila karya ini diangkat sebagai pemenang sebuah anugerah sastera baru-baru ini. Tahniah buat penulis dan team penerbit. Moga dikurniakan ilham dan kesempatan untuk melakarkan kisah-kisah seterusnya. :)

View all my reviews

Wednesday, January 7, 2015

Yang Aku Cinta

Posted by Hajar at 9:46 PM 0 comments
Yang Aku CintaYang Aku Cinta by Farah Husain
My rating: 3 of 5 stars
Penulis: Farah Husain / Anna Lee
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  427 mukasurat
ISBN: 9789670718118


03-01-2015

Dear Cinta - Farah Husain (3*)

Kesinambungan kisah Tasneem dan Ariff Hakimi (Ariff) di dalam Yang Luar Biasa.

Kalau dalam Dear Cinta kita dihidangkan dengan penamat kisah mereka yang manis dan membahagiakan, hakikatnya, laluan untuk mereka berdua mengecap happily ever after itu penuh ranjau dan likunya.

Masing-masing punya kisah silam yang memeritkan. Dan bila kepercayaan dan keyakinan terhadap hubungan mula goyah, bagaimana mereka berusaha untuk mempertahankannya?

Komen saya:
1. Suka kelainan yang ditampilkan. Kalau biasanya sekuel sesebuah kisah akan menampilkan konflik yg melanda selepas perkahwinan, kisah ini pula membawa kita ikuti liku-liku perjalanan kisah Ariff-Tasneem sebelum mereka berkahwin.

2.Geram juga dengan sikap Tasneem tapi bila terkenangkan apa yang pernah dilaluinya, tak mustahil rasa insecurities tu ada dalam hubungan mereka. Dan sekiranya Ariff berterus terang dari awal, mungkin Tasneem tak akan bersikap kebudakan seperti itu.

3. Mujur ini cuma mini novela. Kalau novel, mungkin kisahnya akan jadi penuh sinetron. :P

4. Nampaknya Cik Penulis sudah pandai mengimbangkan rasa masam-manis-payau dalam karyanya. :) Tahniah Farah. Menanti September pula. Moga ilham mencurah-curah untuk menyudahkan kisah seterusnya. :)

Bukan Awak Tapi Dia - Anna Lee (3.5*)

Demi untuk mendapatkan perhatian Hadif, Dian Rania (Dian) akur dengan rancangan teman-teman rapatnya untuk menyertai suatu rancangan realiti tv, Mencari Dia. Rancangan realiti tv itu sebenarnya adalah untuk mencari teman hidup Nadeem, seorang penyanyi dan komposer yang sedang berusaha untuk membina kembali namanya. Dalam masa yang sama Nadeem juga sedang berusaha untuk menarik perhatian Balqis, seorang model yang sedang menempa nama.

Kalau peserta lain semuanya berusaha untuk memenangi perhatian Nadeem, Dian pula cuma jadi dirinya sendiri. Dia bukannya peminat Nadeem. Malah Dian sendiri mengakuinya semasa rakaman episod pertama rancangan itu. Tercabar dengan kenyataan Dian, Nadeem berusaha untuk menyingkirkan Dian dari rancangan itu. Namun, hakikatnya Dian tetap meraih sokongan dan terus kekal dalam rancangan realiti itu.

Dapatkah mereka menggapai impian mereka atau mereka harus akur dengan percaturan takdir yang telah tertulis buat mereka?

Komen saya:

1. Rasa macam ada terperasan komen penulis kata yang cerita ni agak sweet overdose. Tapi rasanya macam takkk je. Hihi. (Ini untuk piawaian sayalah eh, orang lain mungkin rasa cerita ni terlebih manis. :))

2. Kisah ini buat saya teringat Ben 10 (Diari Mrs Ben - Yang Luar Biasa). Haha. Mungkin sebab cerita berkisar tentang dunia artis kot?

3. Rasanya ramai yang geram kat Nadeem kan, lepas insiden yang berlaku dengan Balqis tu? Tapi untuk saya, penulis berjaya buat saya kesian kat Nadeem dengan tunjukkan turning point dan perubahan positif Nadeem.

4. Sesekali seronok baca kisah sebegini sebenarnya. Kita dapat lihat sisi 'lain' dunia glamour ni. Apa yang kita nampak dalam rancangan realiti tv tu bukan realiti sebenarnya pun, kan? ;) Tahniah buat penulis. Moga diberikan kesempatan dan ilham untuk terus menulis. :)

View all my reviews

P/s: Mulai tahun 2015 aci copy-paste review dari Goodreads je la ye? ;)

Sunday, January 4, 2015

Gergasi

Posted by Hajar at 10:00 PM 0 comments
Tajuk:Gergasi
Penulis: Khairul Nizam Khairani
Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 320 mukasurat
ISBN: 9789670374178

02-01-2015

Buku pertama yang disudahkan untuk tahun 2015. Kononla, padahal baru habis baca semalam setelah beberapa hari pembacaan tertangguh. Hihi. Permulaan yang tidak menghampakan untuk tahun baru. :)

Apa yang boleh saya katakan:

1. Saya sukakan idea kisah ini. Penulis berjaya buat saya percaya tentang kewujudan Batara Waja yang kononnya pernah membantu kerajaan Melaka sewaktu diserang Portugis. 

2. Ada unsur merentasi dimensi masa; buat saya teringat kepada hero pujaan ramai - Laksamana Sunan. Hihi. Whoops, ini bukan nak membandingkan ya. Kedua-dua penulis punya stail menulis tersendiri. 

3. Perjalanan kisahnya amat perlahan kerana banyak / ramai watak yang ditampilkan. Tapi bahagian klimaks memang mengujakan. :)

4. Setuju dengan salah satu resensi yang mengatakan rupa bentuk Gergasi / Batara Waja ni tak dapat diimaginasikan. Saya cuma dok terbayang robot Transformer / Voltron. Cuma mungkin dalam versi yang lebih canggih kot? :)

5. Suka semangat setiakawan antara Rizal-Nathan, Rizal-Anwar dan juga antara Zohaimi dan rakan subahatnya yang ditonjolkan dalam kisah ini. 

6. Saya harap Kapten Aman bakal muncul dalam mana-mana buku karya penulis yang akan datang. Haha. 

7. Ini antara terbitan Fixi yang 'suci murni' setakat ini. ;)

8. Tahniah buat penulis. Mungkin boleh cuba cari buku-buku tulisannya yang pernah terbit sebelum ini. :)

P/s: Dah jadi makin malas nak menaip nampaknya. :P
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review