Saturday, January 31, 2015

Malam

Posted by Hajar at 9:06 PM
MALAMMALAM by Lokman Hakim
My rating: 3 of 5 stars




Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM
8.00
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  174 mukasurat
ISBN: 9789670750408


24-01-2015

Memang ada rasa sangat win bila dapat baca buku edisi terhad ni. Haha. Terima kasih kepada tuan punya buku. :)

Antologi cerpen edisi terhad terbitan Fixi ini adalah sempena BBW. Kebanyakan kisah-kisah pendek yang disajikan berkisar dan berpaksikan tentang waktu MALAM dan selitan tentang pesta buku BBW.

Sedikit catatan dan komen ringkas untuk mengingatkan saya apa yang telah dibaca:-

Revolusi! Revolusi! Revolusi! - Lokman Hakim
Lepas ni bila rasa gatal tangan nak tambah stok buku je mesti teringat teletubbies. Terima kasih atas peringatan wahai tuan penulis. LOL.

Janji - Dayang Noor
Bila janji yang ditabur menuntut untuk dilunaskan, memang boleh bikin trauma macam Kartini juga. Phew.. Sila shopping buku secara berhemah mulai sekarang. :P

Jemputan Makan Malam - Faizal Sulaiman
Niat untuk berkenalan dengan jiran baru bawa padah bila jiran mereka rupanya psiko! Ngeri!

Lost - Muhammad Fatrim
Erk, betullah kata orang, orang tamak selalu rugi. Tak pasal terperangkap. *Kena setepek lagi atas kepala. Dush!*

Ah, Sudah! - Syahmi Hafizuddin
Cerita budak-budak nakal yang pecah masuk bilik guru waktu malam sebab nak curi skema jawapan peperiksaan.

Hubungan Berhipotesis - Syaihan Syafiq
Terkedu bila sampai ke pengakhir cerita. Ingatkan hubungan normal, naluri songsang rupanya.

Kebayan - Neesa Jamal
Permulaan memang rasa menarik tapi bawa ke penghujung buat saya rasa macam tengah menonton cerita kartun. Lebih-lebih lagi bila ayat terakhirnya berbunyi, "mereka dikurniakan anak yang comel - comel. " *facepalm*

Magis - John Norafizan
Setuju dengan pendapat penulis. Memang adakalanya sesebuah buku yang dibaca boleh jadi remedi atau penyelesai kebuntuan yang menimpa.

Sesudah Subuh - Mohd Azmen
Mungkinkah akan ada kesinambungan kisah mereka seusai subuh menjelma?

Misi Mustahil - Azura Mustafa
Cabaran untuk selebriti media sosial mencari teh halia di restoran Cina. Benda yang mustahil kadang-kadang boleh jadi nyata kalau kena gayanya. Ye tak?

Pondan Di Pandan Indah - Nami Cob Nobbler
Errr, yang ni no comment. :-/

Malam Yang Merangkak - Azrin Fauzi
Macam real pulak bila watak imaginasi penulis boleh dizahirkan secara nyata. Tapi dari sudut yang lain macam ngeri pulak ye?

Kekasih Bibliophile - Shafaza Zara Syed Yusof
Suka cerpen ni. Mungkin sebab gaya bahasa dan susunan ceritanya yang teratur. Harap dapat baca karya penulis yang lain. Dan saya sangat berharap bakal pasangan saya nanti juga seperti Luth, yang memahami kegilaan Lana terhadap buku. Minus part serigala tu la. :P

Kelab Malam - Mim Jamil
Kesatuan Kelab Malam? Sungguh advance pemikiran anak-anak sekarang..

Chempaka - Julie Anne
Bayangkan bila mimpi jadi nyata. Mimpi ngeri pulak. Huish!

Gelap - Saat Omar
Kegelapan itu begitu menginsafkan dan aku kagum dengan kebesaran Tuhan yang menciptanya. Pandangan itu sangat mengujakan. Dalam masa yang singkat itu aku akur, tiada yang lebih hebat dan besar dari ruang yang kosong itu. - m/s 153

10:15 - Inawza Yusof
Speechless. Fuh. Kena cari Suspek juga suatu masa nanti.

Ya - Shaz Johar
La, macam tu je ke? Punyalah susah payah kawan tu bimbang mesej tak sampai. Akhirnya jawapannya cuma itu je? Haish..

View all my reviews

1 comments:

mia kaftiya said...

'Suspek' memang highly recommanded! btw, suka baca awak punya review kat sini.. ;)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review