Sunday, December 29, 2013

Pabila Romeo Vs Juliet - E-man Sufi

Posted by Hajar at 2:30 PM 4 comments
Tajuk: Pabila Romeo Vs Juliet
Penulis: E-man Sufi
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 513 mukasurat
ISBN: 9789670246611

Ayyad dan Awatif, keduanya sudah ditunangkan semenjak kecil. Oleh kerana hanya Ayyad yang tahu kedudukan hubungan mereka sebenarnya, hubungan mereka memang sentiasa 'panas' sebab Ayyad suka sangat menyakat Awatif dan menaikkan kemarahan Awatif dengan perangai nakal tak bertempatnya. Kelebihan Ayyad, walau macam mana teruk pun kenakalannya, dia tak pernah tertangkap. Even dah terkantoi merokok belakang tandas pun boleh terlepas. Hahah. Jadi, memang tak pelik bila dia boleh jadi peguam. :P

Setelah beberapa tahun, mereka bertemu kembali bila Awatif terlanggar seekor kucing. Bukan main lagi marahnya Ayyad tanpa mengetahui yang dimarah itu adalah tunang sendiri. Bila dapat tau kebenarannya memang jadi malu bertingkat-tingkatlah Ayyad dengan apa yang telah diluahkan pada Awatif sebelum tu. Hah, memang padan muka!

Dilema melanda kedua ibu bapa Awatif bila nak berterus terang tentang ikatan pertunangan antara Awatif dan Ayyad. Walaupun kecewa, Awatif tetap positif sebab dia sentiasa berpegang kepada kepercayaan yang pilihan kedua ibu bapanya adalah pilihan terbaik untuk dirinya.

Cabaran hidup mereka memang betul-betul bermula selepas perkahwinan. Macam mana nak menyesuaikan diri dengan perbezaan yang wujud antara mereka? Lebih-lebih lagi bila Ayyad ada banyak sisi negatif yang tak disukai oleh Awatif. Berjayakah Awatif 'menjinakkan' si pencinta kucing dan perokok tegar yang bergelar romeo ni?

Ayyad, walaupun nampak teramat sayang pada Awatif, masih ada sebahagian ego dalam dirinya yang akan memberontak dengan apa yang mahu diperbetulkan oleh Awatif. Di sinilah Awatif banyak memainkan peranannya sebagai isteri. Awatif memang isteri yang rasional dan bijak menangani kenakalan dan putar belit suami. Memang takde peluanglah kita nak tengok isteri 'meroyan' dan mengamuk bila tau suami dia 'nakal' di luar dan menipu isteri hidup-hidup. Iyalah, nampak bukan main mengiakan rokok merbahaya segala tau-tau dia sendiri ada simpan bekalan dalam rumah. Hahah. Inilah yang orang kata sepandai-pandai tupai melompat, suatu masa nanti jatuh ke tanah juga. Phew..

Komen saya: Memang tak boleh blah betul tahap perasan si hero sorang ni. Rasanya antara semua hero-hero Cikgu E-man Sufi, si Ayyad ni la hero yang paling 'nakal'. Overall memang puas hati sebab kisah 4 serangkai ni dah ditamatkan dengan jayanya. Tahniah buat penulis. :) Cuma bagi saya, bab-bab terakhir kisah PRVJ ni agak 'menenggelamkan' Ayyad dan Awatif sebagai tunjang utama cerita sampai saya sendiri pun jadi keliru, sebenarnya siapa watak utama cerita ni? Dahla dalam kisah orang lain watak dia menyelit sikit je, tiba kisah dia watak lain kemain ramai yang over shadow pakcik ni. Kesian dia. :P Harapnya lepas ni masih ada kisah yang lain ya Cikgu? Jangan berhenti setakat ni aje. Saya nampak kisah adik beradik Megat tu macam ada potensi untuk dikembangkan untuk kisah berikutnya. ;)

Wednesday, December 25, 2013

Kerana Dia, Ratu Sehari

Posted by Hajar at 8:24 PM 0 comments
Tajuk: Kerana Dia, Ratu Sehari
Penulis:  -
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 38.00
Sabah/ Sarawak: RM 41.00
Halaman: 844 mukasurat
ISBN: 9789670201917

Masa nak beli buku ni berkira-kira juga nak pilih warna yang mana satu. Oleh kerana warna ini yang lebih menyerlah maka warna inilah yang jadi pilihan. Hihi. Memang menarik dan saya rasa kalau ada yang berkenan nak letak atas dulang hantaran pun boleh. Kena sangat dengan tema ratu sehari ni. :)

Kerana Dia, Ratu Sehari menghimpunkan 40 buah cerpen hasil garapan 37 penulis dalam sebuah buku. Nampak tebal tapi sebab buku ini menggunakan kertas kuning, maka tak terasalah 'berat'nya buku ni. Pada mulanya saya beranggapan buku ni hanya bercerita tentang urusan nikah-kahwin yang pastinya manis-manis belaka. Tapi saya silap. Bukan setakat cerita tentang urusan nikah-kahwin saja, tapi banyak juga kisah-kisah yang berlaku 'selepas dan di antaranya'. Pelbagai cerita dan pelbagai rasa yang buat kita turut larut dalam kisah-kisah yang dilakarkan.

Antara kisah yang mampu saya recall daripada 40 buah cerpen itu:

Biarkan Hati Menjauh - Ina Rahim

Hidayah dan Hanani, saudara kembar yang sangat rapat. Musibah yang melanda Hanani kerana mahu menyelamatkan Hidayah mengakibatkan perhatian seorang ibu tersisih daripada Hidayah. Hidayah kerap dipersalahkan manakala Hanani pula ditatang dengan alasan Hanani kurang upaya. Sehinggakan kawan baik Hidayah juga mempergunakan Hidayah untuk mendekati Hanani. Sadis! Sedar dengan kedudukan dirinya Hidayah meminta izin untuk menyusul neneknya pulang ke kampung. Siapa yang menyangka, kepulangan Hidayah ke kampung itu rupanya adalah kepulangan untuk selamanya. Sobs.

Diari Pengapit - Pingu Toha

Yang paling menyakitkan adalah apabila orang yang paling kita cintai jadi milik orang yang paling kita sayangi. - Agus. 

Memang pedih menyimpan rasa sendiri. Lebih pedih bila kita tak mampu untuk ungkapkannya kerana kita tak mampu untuk membahagiakannya. Sobs. Sedar yang ajalnya sudah menghampiri, Agus rela melepaskan Julia pada Reza. Agus lebih rela berdiam dan memendam rasa. Segala rahsia hatinya cuma tercoret dalam diari miliknya. Walaupun didesak oleh Julia mahupun Reza untuk meluah rasa, Agus tetap teguh menyimpan rasa hatinya hingga ke nafas terakhir. Sobs. 

Gaun Kahwin Aku -Safirah Salim

Kisah ni sebenarnya lebih pada menyindir masyarakat hari ni yang suka bermegah-megah dan membazir sewaktu mengadakan majlis perkahwinan. Kalau ikutkan Hadi bakal suami Amni ni, majlis yang sederhana mengikut kemampuan mereka sudah mencukupi. Namun, Amni lebih suka berhabis wang ringgit semata-mata tak mahu kalah jika dibandingkan dengan majlis perkahwinan rakan-rakannya. Penyudahnya bila dapat tazkirah percuma dari Hadi selepas bergelar suami isteri, barulah Amni menyedari kekhilafan diri. Betullah kan bak kata Hadi, takkanlah nak memulakan sesuatu yang disukai Allah dengan dosa? Renung-renungkan dan selamat beramal! 

HIV (+) - Ijazati Habib

Seperti kata penulis, cerpen ini ibarat cerminan lumrah kehidupan hari ini. Kita cenderung menghukum tanpa mengkaji dan menggali kebenaran. Aneh. Itulah ujian untuk kita sebagai manusia sebenarnya. :)

Niat untuk membersihkan sampah yang bersepah dalam tandas awam rupanya bawa petaka untuk Vee. Jarum suntikan tercemar menjadi penyebab virus HIV dalam tubuhnya. Disebabkan itu, Vee tersisih dari keluarga, tunangan dan teman rapatnya. Haish, tipikal masyarakat kita. Perkenalan Vee dan Haiqal membawa banyak perubahan positif dalam hidup Vee. Haiqal memang tak pernah prejudis dengan penyakit Vee malah dialah orangnya yang banyak membantu Vee berdepan dengan penyakitnya. Cuma bila Haiqal mula melamar, Vee jadi bimbang. Boleh ke penghidap HIV berkahwin? Bagi saya, sebenarnya kita kena cuba sentiasa jadi positif dalam apa jua keadaan, insya-Allah setiap masalah tentu ada jalan penyelesaiannya kan? :)

Okay, cukuplah 4. Nak baca selebihnya kenalah beli bukunya ya? Hehe. ;)

Dari KLCC Ke Tanjung Malim - Fdaus Ahmad

Posted by Hajar at 6:34 PM 0 comments

Tajuk: Dari KLCC Ke Tanjung Malim
Penulis: Fdaus Ahmad
Penerbit: Dubook Press
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 160 mukasurat
ISBN: 9789671169735

Ini pula sambungan blook Dari Tanjung Malim Ke KLCC.

Masih lagi berpaksikan kisah-kisah yang berlaku dalam kehidupan harian penulis termasuk hal kekeluargaan dan persabahatan. Dan masih juga berjaya membuatkan saya tersengih setiap kali teringat entri-entri yang dimuatkan dalam blook ini. Oh tak lupa, ada juga entri yang buat kita rasa sentap dan berfikir sejenak.

Antara entri yang buat saya tersengih-sengih termasuklah:

Makan Di Kedai Makan - relevannya memang orang kita ni suka bertanya banyak kali walhal kalau buat kerja secara sistematik mesti tak payah nak bertanya dua - tiga kali.

Misteri Batuk - misteri sangat penyakit batuk Fateem yang tak baik-baik. Mana tidaknya, ayah dia sendiri jadi pembekal minuman berais. Hahaha

Status Facebook - yang ni memang sentap habis sebab kebanyakan daripada kita mesti ada buat juga. lol

Seorang Makwe Membuat Aduan Di Maybank - err, ada juga orang macam ni eh? Buat cash deposit guna cheque deposit machine? lol

Pulang - bila kita kalut perkara yang dah biasa kita buat hari-hari pun boleh tersilap. Contohnya tersilap naik tren. Heh. Lepas tu nak salahkan siapa? Sengih ajela kan? :D

Haish, banyak lagi sebenarnya entri-entri menarik. Kalau nak senarai satu-persatu memang sampai esok tak habis menaip. Haha. Jadi nak tau apa yang menariknya kenalah baca sendiri kan? ;)

Dari Tanjung Malim Ke KLCC - Fdaus Ahmad

Posted by Hajar at 4:27 PM 0 comments
Tajuk: Dari Tanjung Malim Ke KLCC
Penulis: Fdaus Ahmad
Penerbit: Dubook Press
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 228 mukasurat
ISBN: 9789671105740

Setelah sekian lama tak membaca blook, nah! Akhirnya jumpa juga blook yang memikat hati. Haha. Terima kasih kepada Dyh atas perkongsian tentang blook comel ini. 

Buat yang tertanya, sebenarnya blook ini adalah himpunan entri-entri blog Sembang Kencang milik penulis yang dibukukan. Memang bukan novel ya anak-anak? Hehe. Bagi yang ingin mencari kelainan, bolehlah cuba membaca blook sebegini. Bukan apa, sesekali membaca kisah daripada real life experience ni lebih realistik untuk mengingatkan kita tentang realiti hidup kan? ;)

DTMKK ni memang hanya berkisar pada kehidupan penulis. Kisah menyeluruh dari zaman kanak-kanak membawa ke zaman remaja seterusnya membawa ke alam pekerjaan. Dan sebahagian kisah dalam ini memang menceritakan perjalanan penulis dari Tanjung Malim ke KLCC untuk mencari sesuap nasi.

Gaya penulis yang bersahaja mampu buat kita tersenyum dengan kisah-kisah yang dilakarkan. Lebih-lebih lagi bila melibatkan anak kecil bernama Fateem tu. Hahaha. Memang tak kering gusi dibuatnya. Dan saya tak pelik bila Fateem tu pun banyak 'onar'nya bila kita hubungkaitkan dengan kisah-kisah yang dilakarkan oleh penulis. :P

Banyak kisah yang buat kita rasa, "Eh, ini aku pun pernah buat dulu." Hahaha. Seumpama dejavu. Memang buat kita terkenang-kenang zaman-zaman 'berhingus' dulu. 
 
Tengah taip entri ni pun dok tersengih tak habis lagi. Hish, parah! Tahniah buat penulis sebab berjaya buat saya tersengih sampai ke sudah. :P

Tuesday, December 24, 2013

Dalam Hati Ada Dia? - Illa Shanahila

Posted by Hajar at 11:30 PM 3 comments
Tajuk: Dalam Hati Ada Dia
Penulis: Illa Shanahila
Penerbit: Penulisan Enterprise
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman: 589 mukasurat
ISBN: 9789670567204

Semuanya berlaku secara kebetulan. Pertemuan Wanda Nurhannah (Wanda) dan Nick Rayyan (Nick) bermula di stesen komuter bila Nick mahu menukar syiling untuk membeli tiket perjalanannya. Penampilan Nick yang selekeh menyebabkan Wanda menganggap  Nick tu tak siuman. Kerana takut diganggu, Wanda menyerahkan beg berisi syiling tanpa menyedari phone charm yang baru dibelinya diberikan sekali kepada Nick. Barang rare tuu!

Setiap kali pertemuan di stesen komuter Wanda kerap melarikan diri kerana bimbang diganggu Nick sehinggalah Nick muncul di kawasan pejabat Wanda. Barulah Wanda tau siapa sebenarnya Nick. Itulah, jangan suka nilaikan orang berdasarkan luarannya. Nanti sendiri yang malu. Nasiblah Nick jenis tak kisah. Selamba je ajak si Wanda ni teman dia makan setiap kali lunch. Hubungan yang berlangsung itu akhirnya membuatkan perasaan Wanda mula berbunga-bunga setiap kali bertemu Nick.  Tapi Wanda tak tahu yang sebenarnya Nick banyak menyimpan rahsia semata-mata untuk melindungi Wanda.

Kemunculan Fahim, teman rapat merangkap teman sepengajiannya mula menggugat perasaan Wanda. Memang dulu Wanda suka Fahim tapi bila Wanda luahkan perasaannya terus kena reject. Alasannya, mereka cuma berkawan rapat dan Wanda tak ada ciri-ciri gadis idamannya. Yelah, dulu Wanda tu tomboy. Manalah sepadan nak bergandingan dengan Fahim yang kacak tu? Bila Wanda dah berubah penampilannya macam sekarang barulah Fahim sibuk dok mengendeng dengan Wanda. Alasannya, nak merapatkan semula hubungan yang dah sekian lama terputus tu. Ceh!  

Jadi, siapa yang Wanda patut pilih ni? Nick Rayyan yang misteri atau Fahim yang masih berharap pada kenangan lampaunya bersama Wanda?

Komen saya: Saya mengikuti kisah ni di blog penulis dulu selepas terpengaruh dengan promosi penulis Hanina Abdullah di laman facebooknya. Haha. Memang diakui kisahnya agak mengujakan pada awalnya. Tapi agak mula mendatar di pertengahan. Lebih-lebih lagi bila Wanda mula bersikap prejudis pada Nick Rayyan.  Rimas bila jumpa orang macam ni. Haish. Satu lagi yang bagi saya sangat cliche adalah scene amnesia. Aduhai! Tapi mungkin penulis nak tunjukkan signifikannya phone charm Wanda yang dah jadi hak milik Nick tu dalam scene amnesia ni kot? Hmm, satu percubaan yang agak baik untuk penulis baru.  Menghiburkan dengan konflik yang bukan ala 'sinetron'. Tambah markah lebih sikit untuk cover yang comel dan 'relevan' dengan kisah dalam buku. Hehe. Apa pun tahniah buat penulis. Moga perjalanan dalam bidang penulisan semakin maju ke hadapan dan tak terhenti setakat ini saja ya? :) 

Sunday, December 15, 2013

Yang Luar Biasa

Posted by Hajar at 10:50 PM 0 comments

Tajuk: Yang Luar Biasa
Penulis:  Hani Fazuha, Farah Husain, Anna Lee, Syah Shah
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM27.00
Sabah/ Sarawak: RM 30.00
Halaman:  636 mukasurat
ISBN: 9789671226728

Salah satu buku hasil 'tuaian' saya di PWTC Jumaat lepas dan antara buku yang memang dinanti kemunculannya. :) Sekali lagi penerbit ambil langkah berani menghasilkan kompilasi mini novel yang dilabelkan sebagai Edisi Emas hasil karya 4 penulis. Cetakan terhad yang hanya diterbitkan sempena Pesta Buku 1 Malaysia baru-baru ini. Ada empat kisah pendek hasil nukilan empat orang penulis  : -

1. Yang Luar Biasa - Hani Fazuha
Hubungan antara Zhariz dan Arissa memang rapat. Lebih-lebih lagi kerana mereka bersaudara. Sikap Zhariz yang over protective memang dimaklumi dan Arissa menganggap itu hanyalah sikap melindungi seorang abang pada seorang adik tanpa menyedari bahawa Zhariz sebenarnya sudah lama menyimpan rasa pada Arissa. Lama kelamaan Arissa juga turut tergoda dengan karisma yang ditunjukkan oleh Zhariz. Masalahnya sekarang Zhariz tu tunang Ryana, kakak Arissa. Tegakah Arissa dan Zhariz membelakangkan keluarga mereka semata-mata kerana untuk memenuhi kehendak hati mereka? Atau Arissa lebih rela memilih Adam, teman yang setia mengejar Arissa semenjak belum bergraduat, atau Harraz si buaya tembaga? Entah kenapa saya rasa kisah ni macam tak cukup eh? Pendek sangat. Haha. ;)

2. Diari Mrs. Ben - Anna Lee
Ben dan Sofia bersahabat baik semenjak mereka di tadika. Pertemuan kembali mereka selepas berbelas tahun terpisah akhirnya menyatukan mereka dalam sebuah ikatan. Memang pada awalnya hubungan cinta yang direka itu hanyalah sebagai 'sebuah drama' bagi menyelamatkan kerjaya Ben sebagai seorang pelakon. Namun, lama kelamaan Ben merasakan inilah peluang untuk dia merealisasikan impian cintanya terhadap Sofia semenjak zaman remaja. Cuma yang menjadi masalah sekarang adalah, Fiona teman wanita Ben yang tak habis-habis menempel di antara mereka bagi memastikan yang Sofia dan Ben takkan pernah bersatu sebagai suami isteri dalam erti kata sebenarnya. Haish.

3. My Slurpee Slurps - Syah Shah
Memang betullah penulis ni sangat sinonim dengan tajuk makanan / minuman. Heh.  Kerana sebuah kemalangan kecil, Damien bertemu Vina. Semenjak itu, setiap kali pertemuan mereka tak pernah berakhir dengan aman. Ada saja pertelingkahan yang  akhirnya membawa kepada pertumpahan Slurpee. Hahah. Hubungan mereka akhirnya makin jernih bila mereka terlibat dalam sebuah urusniaga. Namun, perangkap Mike, sepupu Damien membuatkan hubungan baik yang mula terjalin kembali keruh. Apakah tindakan Damien untuk menjernihkan kekeruhan? Kerana habit yang suka selak bab paling belakang, nyaris-nyaris saya tertipu dengan penamat kisah ni. Cis.. :P

4. Dear Cinta - Farah Husain
Kekecewaan cinta mendorong Tasneem untuk memotivasikan diri sendiri. Cabaran teman-teman akrab membuatkan Tasneem mendaftarkan diri di sebuah fitness centre walaupun masih teragak-agak dengan keputusan yang dibuat. Perkenalannya dengan Ariff tuan punya gym merubah segalanya. Oleh kerana pernah mengalami fasa yang sama, Ariff tidak keberatan untuk membantu Tasneem  mendapatkan kembali keyakinan dirinya. Hubungan baik yang terjalin akhirnya merubah perasaan masing-masing. Mampukah Ariff menjadi penyembuh luka Tasneem?

Komen saya: Saya suka kesemua kisah dalam Yang Luar Biasa ni. Sebab kisahnya mudah dan tak meleret-leret. :) Masih manis tapi saya rasa tahap 'gula'nya masih terkawal berbanding Kisah Dari Hati. Tahniah buat kesemua penulis dan juga penerbit. :)

Sunday, December 8, 2013

Mulanya Satu Cinta - Rose Harissa

Posted by Hajar at 11:00 PM 6 comments

Tajuk: Mulanya Satu Cinta
Penulis: Rose Harissa
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  483 mukasurat
ISBN: 9789831244050

Eddy Ezli (Ezli) gigih membesarkan Afizan (Afi) setelah berpisah dengan Khairina, isteri yang pernah dinikahinya ketika masih bergelar pelajar. Pengalaman perit ditinggalkan isteri curang itu membuatkan Ezli sangat berhati-hati dengan wanita. Selama membesarkan Afi, Ezli banyak dibantu oleh ibunya. Namun, bila ibunya berhasrat untuk tinggal di kampung Ezli mula kelam kabut. Dia tak mahu ada pembantu rumah apatah lagi menghantar Afi ke pusat asuhan. Tapi siapa pula yang mahu menjaga Afi kalau dia masih berkeras? Tiada pilihan, Ezli akur dengan kehendak ibunya. Cari seorang pembantu rumah!

Sebuah kemalangan kecil menemukan Ezli dan Iryanie. Siapa sangka rupanya Iryanielah pembantu rumah yang telah dipilih oleh ibunya? Hehe. Iryanie ni sebenarnya masih bergelar pelajar UiTM. Dia terpaksa mengulang satu subjek matapelajaran kerana masalah peribadinya. Disebabkan tak mahu terlalu bergantung dan terhutang budi pada Zamri, bekas abang iparnya, Iryanie mencari peluang pekerjaan untuk menampung kos sara hidupnya. Lagi pun waktu kerjanya di rumah Ezli tidak begitu bercanggah dengan waktu kuliah. Memang memudahkan Iryanie untuk menjaga dan mengasuh Afi.

Bukan mudah menjadi pembantu rumah Ezli walaupun Afi tak banyak kerenah. Sikap Ezli yang sinis dan garang macam singa tu kadang-kadang buat Iryanie kecut perut. Namun, memikirkan keseronokan bekerja mengasuh si cilik, digagahkan jua bekerja di situ. Apatah lagi hubungannya dengan Afi sudah semakin mesra sehingga Afi memanggil Iryanie 'mama'. Kesian Afi. Memang sedih bila rasa diri 'kekurangan' berbanding kawan-kawan seusia yang lain.     

Melihatkan keakraban Afi dan Iryanie, lama-kelamaan tumbuh juga 'rasa' dalam hati Ezli. Lebih-lebih lagi bila ibunya turut menyukai Iryanie. Kemunculan Khairina mula membimbangkan Ezli. Pelbagai cara digunakan Khairina untuk mendapatkan semula Afi. Sayangnya Khairina lupa yang selepas mereka bercerai, dia telah bersetuju dengan perintah arahan kadi untuk memberi hak penjagaan Afi kepada Ezli. Kesian memang kesian tapi nampak sangat Khairina ni pentingkan diri sendiri. Heh.  

Dalam tempoh mereka mula menyulam rasa dugaan datang menimpa. Tegakah Iryanie meninggalkan Ezli untuk bersama Zamri bila budi yang ditabur Zamri menjadi taruhan?

Komen saya: Suka kisah ni. Agak lain walaupun terselit plot 'kena paksa kahwin' di tengah-tengah jalan cerita. Haha.  Lagi pun jarang jumpa (atau tak ada?) bapa tunggal yang jadi hero kan? Kali ni penulis bawa kita selami dunia bapa tunggal yang sanggup korbankan keseronokan hidup zaman muda untuk membesarkan anaknya. Haish. Ni kes terpencil kot? ;) Apa pun, tahniah Kak Rose. Moga dikurniakan lebih ilham supaya rajin update cerita-cerita kat blog tu. Hehe. :)

Saturday, December 7, 2013

Masih Aku Sayang - Umi Kalsom

Posted by Hajar at 9:24 PM 0 comments
Tajuk: Masih Aku Sayang
Penulis: Umi Kalsom
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn. Bhd.
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman: 545 mukasurat
ISBN: 9789670246581


Farah dan Kamal pernah bersahabat baik dan perhubungan mereka putus hanya kerana salah faham. Farah sudah lama menyimpan rasa buat Kamal tapi disebabkan tak mahu memusnahkan ikatan persahabatan mereka, perasaannya dipendamkam sehinggalah dia sendiri berasa lelah menyimpan perasaan.

Farah kemudiannya berhenti belajar dan berpindah sekaligus memutuskan perhubungannya dengan Kamal.
Walaupun berjauhan, Kamal masih lagi diingati dan sukar dibuang dari ingatannya. Farah seolah-olah memenjarakan dirinya dalam kenangan bersama Kamal biarpun dia sedar yang Kamal mungkin sudah melupakannya.

Dalam masa yang sama, Fattah sudah mula merisik tentang Farah melalui keluarganya. Atas nasihat keluarga dan rakan rapat berserta petunjuk dariNYa, Farah mula membuka hatinya untuk menerima Fattah sehinggalah akhirnya mereka disatukan dalam sebuah ikatan perkahwinan. Perkahwinan mereka memang tampak bahagia lebih-lebih lagi dengan kehadiran si cilik Kausar. Sayangnya kebahagiaan mereka lenyap sekelip mata bila Fattah terkorban dalam kemalangan. Sobs.

Selang beberapa tahun, Farah dan Kamal bertemu kembali. Nyata Kamal masih menyimpan rasa yang sama walaupun dah diketahui Farah sudah berkahwin. Bila status sebenar Farah diketahui, Kamal tak berlengah untuk memulakan langkah pertama. Namun, laluannya tak mudah bila mana dia terpaksa bersaing dengan Musyrif, bapa tunggal beranak 1. Siapakah yang bakal menjadi pilihan Farah, Kamal yang masih dirindui atau Musyrif yang lebih banyak membiaskan bayangan Fattah?

Komen saya: Kisah ni memang agak slow tapi saya sukakan perjalanan kisah ini sebab ia macam dejavu untuk saya. Uhuk! Saya suka bila penulis menggunakan watak-watak si cilik yang menjadi 'penyebab' kepada pertemuan semula antara Farah dan Kamal. Selain itu, dalam kegeraman kita pada watak Lela yang bencikan Farah, kita sebenarnya diajar untuk lebih rasional apabila berdepan dengan sesuatu perkara. Lebih-lebih lagi bila melibatkan keluarga. Biasalah manusia, lebih suka menghukum daripada membantu. :) Gaya bahasa juga agak tersusun tanpa banyak penggunaan bahasa pasar. Babak flashback juga disusun dengan baik. Sekalung tahniah buat penulis atas kelahiran buah tangan terbarunya ini. Memang diakui kisahnya kurang 'manis' berbanding novel terdahulu penulis, tapi masih mampu untuk dihadam. :)

Sunday, December 1, 2013

Kau Kekasih Gelapku - Que Sera Sera

Posted by Hajar at 10:47 PM 0 comments
Tajuk: Kau Kekasih Gelapku
Penulis: Que Sera Sera
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  566 mukasurat
ISBN: 9789671192559

Rihanna dan Ayuna, keduanya adik beradik kembar yang lahir hasil penyatuan Demon dan Nian. Keduanya dipisahkan semenjak lahir. Rihanna dibesarkan di dunia manusia manakala Ayuna pula dipelihara oleh puak Shaman. Kedua-duanya tidak mengenali antara satu sama lain sehinggalah kemunculan watak Ayuna setelah Rihanna menghilangkan diri.

Walaupun dibesarkan di dunia manusia, Rihanna sebenarnya punya kuasa luar biasa yang tidak dimiliki oleh manusia. Perkenalannya dengan Addi mula membuatnya tersepit antara perasaannya pada Addi dan Darius. Namun, sesuatu berlaku antara Rihanna dan Addi yang kemudiannya menyatukan mereka sebagai suami isteri. Saat hati mula menyayangi, Rihanna dikecewakan Addi. Waktu ini Darius datang membawa Rihanna kembali ke dunia gelap dan berhasil menghilangkan jejak Rihanna di dunia manusia dengan bantuan Ryuu.

Addi yang terasa bersalah kerana terpaksa mengecewakan Rihanna berusaha menjejaki Rihanna. Kemunculan Ayuna yang seiras Rihanna memang sentiasa diburu Addi untuk mendapatkan penjelasan. Malangnya Ayuna tidak mengenali Addi. Siapa sebenarnya Ayuna dan ke mana menghilangnya Rihanna?

Komen saya: Cerita yang bagus. Idea yang fresh. Gaya bahasa yang santai. Cuma saya agak terganggu dengan beberapa babak yang diceritakan agak 'bebas' dan tak molek dari sudut pandang kita sebagai orang timur (baca: Melayu). Saya akui saya masih konservatif. Tak boleh terima jika adegan sebegitu dipaparkan dengan bersahaja. Tapi, lain orang lain rasanya kan? Ehem. Sebenarnya cerita ini bukan bertumpu kisah cinta Rihanna-Addi-Darius dan kisah cinta Ayuna-Shaqir saja, ramai watak sampingan lain yang menjadi penyeri dan pelengkap kisah ini. Satu demi satu persoalan bakal terjawab selepas kemunculan Ayuna. Segala persoalan berkaitan apa yang terjadi kepada Rihanna dan Ayuna juga terjawab dipenghujung cerita. Memang pantas dan tak meleret walaupun sebenarnya banyak yang boleh diperbaiki untuk mengisi 'kelompongan' dalam penceritaannya. Tahniah buat penulis atas keberaniannya meneroka genre sebegini. Semoga dikurniakan lebih banyak ilham untuk melakarkan kisah-kisah yang lain pula. :)   
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review