Wednesday, December 25, 2013

Kerana Dia, Ratu Sehari

Posted by Hajar at 8:24 PM
Tajuk: Kerana Dia, Ratu Sehari
Penulis:  -
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 38.00
Sabah/ Sarawak: RM 41.00
Halaman: 844 mukasurat
ISBN: 9789670201917

Masa nak beli buku ni berkira-kira juga nak pilih warna yang mana satu. Oleh kerana warna ini yang lebih menyerlah maka warna inilah yang jadi pilihan. Hihi. Memang menarik dan saya rasa kalau ada yang berkenan nak letak atas dulang hantaran pun boleh. Kena sangat dengan tema ratu sehari ni. :)

Kerana Dia, Ratu Sehari menghimpunkan 40 buah cerpen hasil garapan 37 penulis dalam sebuah buku. Nampak tebal tapi sebab buku ini menggunakan kertas kuning, maka tak terasalah 'berat'nya buku ni. Pada mulanya saya beranggapan buku ni hanya bercerita tentang urusan nikah-kahwin yang pastinya manis-manis belaka. Tapi saya silap. Bukan setakat cerita tentang urusan nikah-kahwin saja, tapi banyak juga kisah-kisah yang berlaku 'selepas dan di antaranya'. Pelbagai cerita dan pelbagai rasa yang buat kita turut larut dalam kisah-kisah yang dilakarkan.

Antara kisah yang mampu saya recall daripada 40 buah cerpen itu:

Biarkan Hati Menjauh - Ina Rahim

Hidayah dan Hanani, saudara kembar yang sangat rapat. Musibah yang melanda Hanani kerana mahu menyelamatkan Hidayah mengakibatkan perhatian seorang ibu tersisih daripada Hidayah. Hidayah kerap dipersalahkan manakala Hanani pula ditatang dengan alasan Hanani kurang upaya. Sehinggakan kawan baik Hidayah juga mempergunakan Hidayah untuk mendekati Hanani. Sadis! Sedar dengan kedudukan dirinya Hidayah meminta izin untuk menyusul neneknya pulang ke kampung. Siapa yang menyangka, kepulangan Hidayah ke kampung itu rupanya adalah kepulangan untuk selamanya. Sobs.

Diari Pengapit - Pingu Toha

Yang paling menyakitkan adalah apabila orang yang paling kita cintai jadi milik orang yang paling kita sayangi. - Agus. 

Memang pedih menyimpan rasa sendiri. Lebih pedih bila kita tak mampu untuk ungkapkannya kerana kita tak mampu untuk membahagiakannya. Sobs. Sedar yang ajalnya sudah menghampiri, Agus rela melepaskan Julia pada Reza. Agus lebih rela berdiam dan memendam rasa. Segala rahsia hatinya cuma tercoret dalam diari miliknya. Walaupun didesak oleh Julia mahupun Reza untuk meluah rasa, Agus tetap teguh menyimpan rasa hatinya hingga ke nafas terakhir. Sobs. 

Gaun Kahwin Aku -Safirah Salim

Kisah ni sebenarnya lebih pada menyindir masyarakat hari ni yang suka bermegah-megah dan membazir sewaktu mengadakan majlis perkahwinan. Kalau ikutkan Hadi bakal suami Amni ni, majlis yang sederhana mengikut kemampuan mereka sudah mencukupi. Namun, Amni lebih suka berhabis wang ringgit semata-mata tak mahu kalah jika dibandingkan dengan majlis perkahwinan rakan-rakannya. Penyudahnya bila dapat tazkirah percuma dari Hadi selepas bergelar suami isteri, barulah Amni menyedari kekhilafan diri. Betullah kan bak kata Hadi, takkanlah nak memulakan sesuatu yang disukai Allah dengan dosa? Renung-renungkan dan selamat beramal! 

HIV (+) - Ijazati Habib

Seperti kata penulis, cerpen ini ibarat cerminan lumrah kehidupan hari ini. Kita cenderung menghukum tanpa mengkaji dan menggali kebenaran. Aneh. Itulah ujian untuk kita sebagai manusia sebenarnya. :)

Niat untuk membersihkan sampah yang bersepah dalam tandas awam rupanya bawa petaka untuk Vee. Jarum suntikan tercemar menjadi penyebab virus HIV dalam tubuhnya. Disebabkan itu, Vee tersisih dari keluarga, tunangan dan teman rapatnya. Haish, tipikal masyarakat kita. Perkenalan Vee dan Haiqal membawa banyak perubahan positif dalam hidup Vee. Haiqal memang tak pernah prejudis dengan penyakit Vee malah dialah orangnya yang banyak membantu Vee berdepan dengan penyakitnya. Cuma bila Haiqal mula melamar, Vee jadi bimbang. Boleh ke penghidap HIV berkahwin? Bagi saya, sebenarnya kita kena cuba sentiasa jadi positif dalam apa jua keadaan, insya-Allah setiap masalah tentu ada jalan penyelesaiannya kan? :)

Okay, cukuplah 4. Nak baca selebihnya kenalah beli bukunya ya? Hehe. ;)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review