Monday, October 6, 2014

#Cerita Seram 1 dan 2

Posted by Hajar at 8:00 AM 0 comments
Tajuk: #Cerita Seram
Penulis: Jarr Najmuddean
Penerbit: Dubook Press
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 124 mukasurat
ISBN: 9789671105788

Saya pun tak pasti macam mana boleh tergerak hati nak baca buku ni. Hehe. Mungkin sedang cuba untuk menguji tahap keberanian agaknya. :P

#Cerita Seram merupakan kompilasi cerita-cerita seram yang pernah dipaparkan oleh penulis di laman twitternya. Kebanyakan kisah yang dipaparkan dialami sendiri oleh penulis dan juga diceritakan kembali oleh penulis.

Seram? Bagi saya biasa-biasa sahaja. Sebab saya rasa macam duduk di sebelah penulis dan mendengar dia bercerita. Tapi, kalau anda penggemar kisah-kisah sebegini pasti naskhah ini tidak akan dilepaskan. :)

Tajuk: #Cerita Seram 2: Angker
Penulis: Jarr Najmuddean
Penerbit: Dubook Press
Harga: RM15.00
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 104 mukasurat
ISBN: 9789671169797

Siri kedua pula melibatkan perkongsian cerita-cerita pembaca #Cerita Seram dan juga penulis sendiri.

Walaupun agak seram berbanding #Cerita Seram, tapi bagi saya tahap keseramannya masih tidak dapat menandingi keseraman Dari Zon Angker hasil karya Rose Harissa. :)

Apa pun, penggemar kisah seram tak seharusnya melepaskan peluang untuk membaca kedua-dua siri # Cerita Seram ini.

Sunday, October 5, 2014

Kompilasi Hatiku Dicuri Lanun

Posted by Hajar at 8:54 PM 1 comments

Tajuk: Kompilasi Ceritera Fantasi Hatiku Dicuri Lanun
Penulis: Que Sera Sera, Fara H, Izza Hani
Penerbit:  Melarik Enigma Publications
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  447 mukasurat
ISBN: 9789671137680


Kompilasi ini menghimpunkan ceritera bergenre fantasi hasil karya 3 penulis. Bagi saya kompilasi sebegini ini adalah pilihan alternatif kepada kisah-kisah yang sedia ada di pasaran. ;) Saya sukakan kesemua cerita yang terkandung dalam buku ni. Cuma adakalanya sesebuah cerita diakhiri dengan terlalu pantas. Tak sempat nak feel pun. :P Ada juga yang berjaya memangkin rasa teruja, tapi sebab cerita pendek, maka keterujaan tu pun tak sempat nak berkembang. Hehe. Apa pun tahniah atas usaha penerbit dan penulis untuk menghidangkan cerita bergenre alternatif sebegini buat pembaca. Mudah-mudahan usahanya tidak terhenti di sini sahaja. :)

Ada 6 buah cerita yang terkandung dalam buku ini:

1. Hatiku Dicuri Lanun - Que Sera Sera
Setiap kali bulan mengambang penuh, ada suatu misteri yang menghantui Danika Mae (Danika). Pastinya Kapten Ken yang baru dikenalinya itu jadi penyebab kepada segala misteri yang berlaku kepadanya kerana setiap kali bulan mengambang, Danika akan dibawa menaiki Mumba Hitam merentasi gelombang jingga untuk bertemu Kapten Ken. Dan bila sedar keesokan harinya Danika bagaikan terlupa apa yang telah berlaku kepadanya sebelum itu. Kemudian muncul pula Dr. Eskandryan yang mirip Kapten Ken dalam kehidupan nyatanya. Siapa agaknya mereka berdua ni dan apakah yang dimahukan daripada Danika?

2. Ada Dia - Fara H
Night Crawlers kembali lagi! Bagi yang sudah membaca The Untold Story, ini adalah kesinambungan kisah Aidan and the gang. Kali ini mereka kembali dengan cabaran untuk menyelamatkan Nael dan Amy (seorang penulis kisah fantasi yang secara tak sengaja telah menemui kisah di sebalik kewujudan Gardian). Pihak Gardian memburu mereka untuk mendapatkan kembali jurnal tentang Gardian yang berada di dalam simpanan Amy. Berjayakah Aidan menyelamatkan mereka berdua tanpa merisikokan hubungan cintanya dengan Aira?

Tak puas baca kisah ni. Lebih-lebih lagi bila ada terselit prolog Hikayat Gardian tu. Baru rasa teruja nak melompat dah kena potong. Ish...

3. Skypirate - Izza Hani
Setelah kemusnahan Kerajaan Illyra, Mireya mendapat suaka politik untuk menetap di bawah lindungan Kerajaan Amaranth. Walaupun layak mendapat pelbagai layanan istimewa, Mireya lebih rela hidup sebagai rakyat biasa. Memegang janji yang pernah dipatri sewaktu bersama Zander, Mireya nekad untuk memilih kerjaya sebagai tentera udara Kerajaan Amaranth. Cuma bila dirinya menjadi rebutan antara Kapten Luke dan Putera Ziyad, Mireya bertindak memilih untuk menyertai Skypirate yang kemudian menemukannya dengan seseorang yang telah dinanti sejak sekian lama. 

4. Cinta Sayap Hitam - Que Sera Sera
Ruqya Amni (Kea), merupakan anak gadis kepada Rihanna dan Addi (Kau Kekasih Gelapku). Sejak kecil, hidupnya sentiasa dilindungi oleh individu di sekelilingnya kerana bimbang sesuatu yang buruk menimpanya disebabkan keistimewaannya itu. Kemunculan Rif Aryan, lelaki bersayap makin menyukarkan hidup Kea. Sekalipun Rif Aryan sudah berterus terang tentang tujuan kemunculannya untuk melindungi Kea, tegakah Kea meninggalkan kehidupannya untuk bersama Rif Aryan?

Cerita ni pun kalau dapat dikembangkan lagi pun bagus. At least, terubat rindu kat Ryu. Eh. Kenapa Ryu yang diingati ni? Hahaha. 

5. Butterfly-X - Fara H
Bila kemakmuran dan kekayaan Elipsie musnah di tangan pemimpin korup dan kotor, muncul kumpulan pemberontak yang menggelarkan diri mereka Butterfly-X. Mereka berhasrat untuk memusnahkan barisan kepimpinan korup dan mengembalikan kemakmuran Elipsie seperti 20 tahun lalu. Namun bila kenangan lampau muncul Airis harus membuat pilihan sama ada untuk meneruskan perjuangannya atau akur dengan permintaan Kyrian yang mahukan mereka kembali seperti dahulu. 

6. Hessa My Roses
Cerita pertama yang saya baca dalam buku ni. Semuanya gara-gara Mejar Razien. Hehe. Hessa, salah seorang perisik puak pembebasan berhasrat untuk menyelamatkan Putera Hayden, yang juga merupakan abang kandungnya. Pertemuannya dengan Mejar Razien, salah seorang pemimpin tentera Ilunati bagaikan pembuka jalan buatnya menyiasat tentang kedudukan Putera Hayden. Berjayakah Hessa menyempurnakan misinya?


 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review