Sunday, October 28, 2012

Lamaran Buat Syifa - Ana Yunisza

Posted by Hajar at 10:56 PM 0 comments

Tajuk: Lamaran Buat Syifa
Penulis:Ana Yunisza
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 487 mukasurat
ISBN: 9789675118951

Pertemuan Syifa dan Sufyan pada hari pertama Syifa menjejakkan kaki ke Politeknik membuatkan Syifa menjadi stalker pada Sufyan. Sebab tertarik dengan personaliti Sufyan setelah Sufyan membantu Syifa  pada ketika itu menjadikan Syifa menjadi pemerhati setia Sufyan di Facebook.

Kali kedua bertemu mereka bertengkar pula. Atas sebab kesalahan yang tak disengajakan, Syifa dituntut membayar ganti rugi atas kecederaan yang dialami oleh Sufyan. Memang sengajalah tu Sufyan buat begitu sebab nak berkenalan dengan Syifa.

Tapi belum sempat pun Sufyan menyusun ayat, Syifa terpaksa menerima lamaran abang sepupunya, Syairy sebagai memenuhi wasiat arwah kakaknya yang mahukan Syifa dan Syairy menjaga anak-anaknya.

Bagi Syairy, peluang yang datang takkan di sia-siakan. Wasiat kakak Syifa umpama pembuka laluan untuk memiliki Syifa yang dicintainya sejak dulu. Cuma yang jadi masalahnya bila perkahwinan mereka ini dirahsiakan daripada pengetahuan rakan-rakan Syifa di Politeknik. Syairy memang cukup bersabar bila Syifa tak pernah menyatakan perasaannya kepada Syairy. Ni terpaksa top up tahap kesabaran  lagi bila Syifa masih berhubung dengan Sufyan - walaupun atas dasar kawan sepengajian.

Syifa ni sebenarnya bukanlah jahil, dia tahu dan sedar di mana kedudukannya sebagai seorang isteri. Cuma bila datang si pendengki yang mahu meruntuhkan rumahtanggannya, luntur juga tekad yang ditanam dalam hati. Lebih-lebih lagi bila dia mula sedar perasaan yang ada untuk Syairy, si suami pula menjauhkan diri.

Apa agaknya tindakan Syifa untuk memulihkan hubungan mereka?

Komen saya: Hmm, rasa macam menonton drama Melayu kat tv Suria sebab slanga Singapura yang digunakan. Hehe. Overall cerita ni okay walaupun agak drama diakhir-akhir cerita. Cerita pun straight forward dan takde konflik bakalan buat kita campak buku ke longkang. Hehe. Apa pun, tahniah untuk penulis atas kelahiran karya bercetak pertama ni. Saya suka cover buku ni. Comel! :)          

Bila Nak Saksi - Rehan Makhtar

Posted by Hajar at 8:01 PM 4 comments




Tajuk: Bila Nak Saksi
Penulis: Rehan Makhtar
Penerbit: Penulisan Enterprise
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman: 623 mukasurat
ISBN: 9789671120842

Hadirnya Yusuff (Usop) dalam hidup Jelita (Lit) umpama bayang-bayang. Di mana ada Lit, muncullah Usop sehingga menimbulkan tanda tanya pada Lit, siapa sebenarnya Usop ni.  Tapi malangnya pertemuan antara mereka memang tak pernah berakhir dengan baik. Ada saja yang diperdebatkan sehingga menimbulkan rasa jengkel Lit pada Usop. Memang sengaja agaknya Usop tinggalkan 'kesan' dalam hati Lit supaya sentiasa teringatkannya.

Pertemuan demi pertemuan akhirnya menimbulkan 'rasa' dalam hati Lit tapi tetap dinafikannya walaupun semua ahli keluarga Lit dapat menghidu perasaan Lit pada Usop. Gurauan Lit pada Usop tatkala hati dilanda cemburu akhirnya memakan dirinya sendiri bila Usop hadir di rumah keluarga Lit dan mengaku dirinya suami Lit. Phew. Maunya tak terkejut Lit. Tiba-tiba ada suami tanpa dia tahu pun yang dia sebenarnya dah dinikahkan oleh si ayah.  

Kehadiran lelaki asing dengan tiba-tiba dengan gelaran seorang suami memang merunsingkan Lit. Tertekan dengan desakan ahli keluarga supaya menerima Usop membuatkan Lit tekad untuk menyelidik kebenarannya. Bila semuanya terbongkar, Lit memang berusaha untuk menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri sebaiknya. Namun, cemburu dan prasangka yang bermaharajalela dalam diri selalu membuatkannya gagal mengawal diri.

Lalu ke manakah arah hubungan mereka berdua in?Adakah bahagia atau sebaliknya? ;)

Komen saya:  Karya yang agak relaks dan santai untuk dibaca berbanding karya pertama penulis. Watak Usop ni pun pada saya agak cool la berbanding watak Ilham Fitri dalam Terlerai Kasih tu. Jangan bimbang, tak perlu sediakan tisu ataupun tuala kalau nak baca buku ni sebab kisah mereka ni bukan kisah air mata. :)

Thursday, October 25, 2012

Takkan Pernah Berubah - Fisha

Posted by Hajar at 10:43 PM 3 comments

Tajuk: Takkan Pernah Berubah
Penulis: Fisha
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 452 mukasurat
ISBN: 9789670508023

Ini pun salah satu e-novel yang saya ikuti di blog penulis dulu. Tak sangka akhirnya jadi versi cetak juga. Tahniah Fisha.

Shahira  dan Iqmal disatukan sewaktu Shahira sedang menantikan keputusan SPMnya. Memanglah nampak Iqmal ni gentleman, terus melamar anak dara orang untuk diperisterikan. Cuma yang tak enaknya, Iqmal merahsiakan tentang pernikahan mereka berdua ni daripada pengetahuan kedua ibu bapanya. Kesian Shahira. Sebab pilih Iqmal dia kehilangan keluarganya. Ayah Shahira memang betul-betul kecewa dengan keputusan Shahira memilih Iqmal.

Mereka memang bahagia dengan kehidupan mereka yang sederhana tu. Namun cinta mereka teruji di saat Iqmal dapat tawaran menyambung pengajiannya. Shahira terpaksa ditinggalkan dulu dengan janji untuk kembali kemudiannya. Malangnya kecelakaan yang menimpa Iqmal waktu balik ke Malaysia memutuskan hubungan mereka. Dan bertambah malang lagi bila Iqmal mengalami amnesia akibat kemalangan tersebut. Selepas setahun pulih daripada kecederaannya barulah Iqmal sedar tentang kewujudan Shahira dalam hidupnya. Tapi nak cari Shahira pun Iqmal tak tahu Shahira ke mana sebab Shahira dah membawa dirinya ke rumah perlindungan wanita selepas dia hamil dan Iqmal pula hilang tanpa dapat dikesan.

Setelah sepuluh tahun berlalu, mereka bertemu kembali. Shahira yang dah lama berjauh hati dengan Iqmal memang berusaha menjauhkan diri daripada Iqmal. Kehadiran Adi Suffian, anak mereka berdua banyak membantu Iqmal untuk menawan kembali hati Shahira. Berjaya tak agaknya Iqmal memenangi kembali hati isteri yang dah berjauh hati tu?

Komen saya: Memang sengaja saya gunakan term 'berjauh hati' tu sebab Shahira ni takdelah nampak rebel sangat dengan Iqmal ni. Dia sendiri pun akui yang dia cuma berjauh hati dengan Iqmal. Jujurnya saya suka cerita ni sebab walaupun nampak agak drama di awal-awal cerita tapi konfliknya tak berat. Tak ada pun kehadiran orang ketiga antara mereka yang nak ambil kesempatan waktu kedua watak ni sedang bermasalah. Buku ni memang boleh jadi pilihanla untuk orang macam saya yang tak sukakan konflik ala sinetron. ;) 



Sunday, October 14, 2012

Buat Warga Johor dan Sekitarnya. =)

Posted by Hajar at 2:28 PM 0 comments

Assalamualaikum.

Untuk warga Johor dan sekitarnya, jom ramai-ramai kita ke sini . Tak sabar nak memborong ni. =)

Gadisku Wan Adnin - Noor Suraya

Posted by Hajar at 2:23 PM 5 comments



Tajuk: Gadisku Wan Adnin
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 313 mukasurat
ISBN: 9789670201528

Rasa macam dah lama tak membaca karya Noor Suraya ni. Jadi bila dengar kata Kak Su nak keluar buku baru memang excited habislah.  Hehe. ;)

Kali ni Kak Su bawa kita ke dalam dunia Wan Adnin (Adnin) yang hidup di bawah kongkongan Wan Suhaidah (Tok Bonda). Memang sekali pandang Adnin ni ibarat Rapunzel yang terkurung di dalam istana. Apa tidaknya, Adnin cuma melihat dunia luar hanya sebab menyambung pengajiannya. Tamat pengajian, Adnin terkurung kembali dalam dunia 'Rapunzel'nya.

Adnin ni sebenarnya terlalu sayangkan Tok Bondanya sebab Tok Bonda inilah penyelamatnya. Setelah ibu dan ayahnya bercerai dan menghilangkan diri, Tok Bondalah yang menjaga dan curahkan sepenuh kasih sayang pada Adnin.  Adnin ni ibarat seperti anak yatim sebelum waktunya. Kesian kan? Mujur ada Tok Bonda yang sudi nak menjaga Adnin. Tapi, malangnya Adnin terkongkong dengan segala macam pantang larang Tok Bonda yang terlalu menjaga status aristokratnya di mata masyarakat.

Kawan-kawan baik Adnin, Zie dan Hani selalu tolong 'brain wash' Adnin supaya jangan terlalu terkongkong dengan protokol dan pantang larang Tok Bonda. Adnin? Tak terpengaruh pun walaupun ada juga lintasan halus untuk 'menderhaka' pada Tok Bonda. Hehe. Untuk calon suami Adnin pun Tok Bonda sangat pemilih. Disebabkan taraf keluarga mereka, Tok Bonda harap Adnin dapat bersuamikan seorang yang setaraf kedudukan mereka juga  Satu persatu calon yang datang di'cantas' oleh Tok Bonda. Calon-calon yang di'cantas'  oleh Tok Bonda memang semuanya dipersetujui oleh Adnin sehinggalah kedatangan lamaran daripada Ahmad Akhtar.

Lalu apakah yang jadi pilihan Adnin? Ikut pilihan Tok Bonda (menolak lamaran itu) atau ikut rasa hatinya sendiri?

Komen saya : Puas hati. Kagum dengan semangat Adnin selepas peristiwa 'memalukan' tu. Kalau orang lain mesti dah cabut lari keluar kampung tapi Adnin masih setia di sisi Tok Bondanya. Menarik juga dengan selitan catatan Wan Yusuf dan cerita di sebalik sejarah negeri Kedah menghantar ufti ke Siam. Usaha yang baik sebab kalau nak suruh baca buku sejarah tu sendiri memang agak payahla kan? Hehe. Suka juga bahagian  epilog dari sudut penceritaan Fatih (anak lelaki Adnin) yang menghantar 'pemergian' Tok Nek dengan tenang dan tabah. Tahniah untuk Kak Su. Lepas ni kita tunggu Cintaku Luruh Di Oxford pula. ;)

Sunday, October 7, 2012

Kami Dah Kahwinlah! - Lisa Muhamad

Posted by Hajar at 9:26 PM 0 comments

Tajuk: Kami Dah Kahwinlah!
Penulis: Lisa Muhamad
Penerbit: Penulisan Enterprise
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman: 413 mukasurat
ISBN: 9789671120835

Sara Cempaka (Sara) dan Raqib Aryan (Aryan) adalah dua orang sepupu yang saling jatuh cinta. Walhal dari zaman kanak-kanak, hubungan mereka bukanlah rapat mana pun. Langsung tak pernah bertegur sapa dan hanya mampu jeling-menjeling antara satu sama lain. Tak sangka bila keduanya dapat melanjutkan pengajian di tempat yang sama, hubungan yang sepatutnya terbatas antara keluarga berlanjutan menjadi bibit-bibit cinta.

Kalau mengikut adat perpatih, mereka dilarang berkahwin kerana keduanya adalah dari suku yang sama (emak Aryan dan emak Sara adik beradik). Oleh kerana nenek mereka, Saripah yang kuat berpegang kepada adat Negeri Sembilan tu, mereka terpaksa merahsiakan perkahwinan mereka daripada pengetahuan keluarga sehingga waktu yang dirasakan sesuai.

Mereka sangkakan mereka dah cukup licik untuk menipu pandangan keluarga, malangnya Maksu Mimie dan Elman (adik Aryan) lebih cekap menghidu rahsia yang mereka simpan. Mereka berdua inilah yang banyak jadi tukang 'cover' bila Aryan dan Sara nyaris-nyaris terperangkap dengan ahli keluarga mereka, lebih-lebih lagi Nenek Saripah.

Bila Nenek Saripah dah mula mengaturkan jodoh buat cucu-cucu kesayangannya itu, pendirian Aryan mula goyah. Lebih-lebih lagi bila Sara disahkan mengandung. Aryan berhasrat untuk berterus terang dengan Nenek Saripah walaupun ditegah oleh Sara. Namun, belum sempat kebenaran habis terbongkar, Nenek Saripah jatuh sakit akibat mendengar pengakuan Aryan itu.

Bila Nenek Saripah dah jatuh sakit sampai kena stroke akibat mendengar pengakuan Aryan, macam mana pula reaksi ahli keluarga yang lain bila rahsia terbongkar?

Komen saya: Salah sebuah e-novel yang saya pernah habiskan pembacaan di blog dan kemudiannya dapat peluang untuk diterbitkan. Tahniah Nurf. Kisah ini pun agak santai juga tanpa konflik yang menyakitkan kepala. :)

Min, Kopi & Zzzzz - Kamisah Majid

Posted by Hajar at 2:56 PM 2 comments
Tajuk: Min, Kopi & Zzzzz
Penulis: Kamisah Majid
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM17.00
Sabah/ Sarawak: RM 19.00
Halaman: 196 mukasurat
ISBN: 9789670201566

Yasmin (Min) baru mendaftarkan diri ke sekolah berasrama penuh. Masalah utama Min bila memasuki sekolah berasrama ini adalah, tabiat tidur yang terbawa-bawa dari rumah.  Dia seringkali tertidur waktu kelas sedang berlangsung. Malah, bukan Min saja, rakan-rakannya yang lain turut mengalami masalah yang sama. Akibat masalah tidur ini, Min dan rakan-rakannya selalu didenda oleh guru dan warden.

Menyedari masalah tidur itu menyebabkan prestasi pelajaran mereka merosot, Min dan rakan-rakannya bertekad untuk mencari jalan penyelesaian. Mereka cuba untuk meminum kopi yang kononnya ada pelbagai khasiat sampingan untuk kesihatan mereka. Di samping itu, Min turut memberikan idea untuk menjual dan menjadi pembekal kopi untuk rakan-rakan penghuni asrama yang menghadapi masalah seperti mereka.

Perniagaan sembunyi-sembunyi mereka itu menimbulkan kecurigaan Mastura dan Siti Asiah, dua orang pengawas yang dengki dengan Min dan rakan-rakannya. Mereka sangka Min dan rakan-rakan cuba mengedar dadah di asrama. Lalu, bermulalah siasatan dan intipan mereka untuk membongkar kegiatan Min dan rakan-rakan.

Berjayakah misi kedua pengawas itu? Atau adakah Min masih mampu menyimpan rahsia perniagaan mereka daripada pengetahuan warden dan Puan Pengetua?

Komen saya: Sebuah bahan bacaan santai yang mampu membuat kita tersenyum dan ketawa dengan telatah Min dan rakan-rakannya. Sesuai untuk dihadiahkan kepada adik-adik remaja yang dahagakan bahan bacaan yang berunsurkan nilai-nilai positif. :)   

Saturday, October 6, 2012

Dah Jodoh - Iman Nizrina

Posted by Hajar at 10:58 PM 6 comments

Tajuk: Dah Jodoh
Penulis: Iman Nizrina
Penerbit: Kaki Novel Enterprise.
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  434 mukasurat
ISBN: 9789670448114



Nasira dan Nuqman bertemu  sewaktu mereka berdepan krisis dengan pasangan masing-masing. Pertemuan Nasira dan Nuqman di rumah Hasni (bakal tunang Nasira merangkap kawan baik abang Nasira) membongkar cerita kecurangan Hasni dan Zura (tunang Nuqman). Namun, belum hilang kisah kecurangan Hasni dan Zura, Nasira dan Nuqman pula yang ditangkap kerana berdua-duaan dalam keadaan yang mencurigakan.

Kesian Nasira, belum pun sempat membela diri, keluarganya dah menghentam bertalu-talu. Mereka terlalu percayakan Hasni berbanding Nasira. Mujurlah Nuqman tak lepas tangan dalam hal ni. Dia sanggup melamar Nasira secara beradat untuk dijadikan isteri. Cuma keluarga Nasira yang agak payah nak menerima keaiban yang kononnya telah diconteng ke muka ahli keluarga mereka. Huh, memang geram juga dengan keluarga Nasira ni sebab lebih percayakan kata-kata Hasni berbanding kata-kata Nasira.

Mujurlah keluarga Nuqman memahami dan menyokong tindakan mereka berdua ni. Malah layanan mereka terhadap Nasira pun melebihi layanan keluarga Nasira sendiri. Cuma bila perkahwinan tanpa rela terjadi dalam sesebuah novel rasanya kita dah boleh agak kan ke mana arah hubungan antara kedua hero dan heroinnya?

Konflik pun tidaklah berat sampai tahap kita nak lempar buku ke longkang. Hehe. Cuma setakat gangguan-gangguan kecil daripada Hasni dan Zura yang pada pendapat saya tak beri impak pun pada hubungan antara keduanya. Sebab penulis banyak menyelitkan cara mereka menyesuaikan diri dan merapatkan hubungan mereka. Jadi bila datang 'makhluk pengacau' berdua tu tak nampak hubungan Nuqman dan Nasira bakal goyah disebabkan gangguan mereka tu.

Komen saya:  Ini pun salah satu e novel yang saya ikuti di blog penulis. Karya yang agak santai tanpa konflik yang menyakitkan kepala. Tahniah Iman untuk kelahiran buku terbaru ni. :)

Koleksi Cerita Adam Kecil - Hari Sukan

Posted by Hajar at 10:58 PM 0 comments

Tajuk: Koleksi Cerita Adam Kecil - Hari Sukan
Penulis: Ashadi Zain/ Fred Suriya/ Azlin Ahmad Zabidin
Penerbit: PTS One Sdn. Bhd.
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM21.90
Halaman:  112 mukasurat
ISBN: 9789674010591

Buku ini sebenarnya dibeli untuk dihadiahkan kepada anak buah saya. Tapi bila melihatkan warna-warna ceria dalam ilustrasi buku ni buat saya terpanggil sama untuk membaca. :P Rasanya Koleksi Cerita Adam Kecil ni dah ada beberapa siri tapi saya tak pasti Hari Sukan ni koleksi yang keberapa.

Yang menariknya, ada 5 buah kisah yang berturutan dalam buku ini. Semuanya berkaitan hari sukan sekolah yang bakal ditempuhi oleh Adam dan rakan-rakannya.

 Dipetik daripada blurb belakang buku;

1. Bertukar rumah sukan - Hari sukan kembali lagi. Semua murid gembira dengan berita itu. Namun ada sesuatu yang mereka tidak suka. Mereka perlu bertukar rumah sukan. Bagaimana? Adakah mereka perlu beli baju sukan baru?

2. Rumah Biru - Adam masuk ke rumah biru. Dia berlatih berkawad bersungguh-sungguh bagi memastikan pasukannya menang. Semasa berlatih, ada sesuatu yang berlaku kepada Adam. Apa yang terjadi?

3. Dihempap Mona - Kaki Adam bengkak akibat dihempap Mona. Terukkah kecederaan Adam?

4. Tok Tam Tukang Urut - Dia mahu sorok dari ayah dan ibunya berkenaan kakinya yang bengkak. Namun, Puan Aina nampak kaki Adam. Encik Azlan membawa Adam berjumpa Tok Tam Tukang Urut. Dapatkah Adam menahan sakit semasa diurut? 

5. Hari Sukan - Akhirnya hari sukan tiba. Semua murid bersungguh-sungguh menyokong pasukan masing-masing. Adam terpaksa menggantikan Wai Keong yang tercedera. Dapatkah Adam memastikan pasukannya menang?

Komen saya: Buku ni memang sesuai sangatlah kalau nak hadiahkan pada adik-adik kecil yang dah pandai membaca. Dalam buku ni bukan setakat teks saja, malah ada juga ilustrasi berwarna-warni yang pasti menarik minat si cilik untuk membaca. :)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review