Saturday, September 28, 2013

Antologi Cerpen Hujan Turun Lagi

Posted by Hajar at 11:44 PM 2 comments
Tajuk: Antologi Cerpen Hujan Turun Lagi
Penulis: -
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  423 mukasurat
ISBN: 9789831248805


Antologi Cerpen Hujan Turun Lagi ini menghimpunkan karya-karya yang pernah tersiar di laman sesawang penulisan kreatif Ilham Kreatif Karangkraf. Ada 25 cerpen semuanya dalam ini. Kebanyakannya bertemakan cinta dan setiap satunya ada kisah yang tersendiri. Cuma ada beberapa cerpen yang agak 'luar kotak' dan menarik untuk saya ulaskan di sini: -

1. Diari Umi Untuk Anakku - Diyana Farah
Pemergian Umi tersayang akibat penyakit kanser menyedarkan Sumayyah tentang kasih sayang si ibu. Diari yang ditinggalkan banyak mencoret tentang perasaan si ibu dari Sumayyah kecil hingga remaja. Gembira, kecewa, sedih semuanya tercoret dalam diari itu. Malangnya Sumayyah sudah terlewat bila menyedari teguran dan kemarahan kedua ibu bapanya adalah untuk kebaikannya. Dalam diam Sumayyah berjanji untuk menghadiahkan kejayaan buat ibunya walaupun ibu sudah tiada di sisinya.

2. Misteri Nenek Tua - Wanzz Aprilzz
Farah baru berpindah ke kawasan kampung untuk mencari ilham untuk menulis. Ketenangan kawasan tempat tinggalnya itu diharapkan dapat membantu memberi ilham untuknya berkarya. Namun, kehadiran seorang nenek tua yang di kawasan rumahnya itu mengundang persoalan. Siapa sebenarnya nenek tua itu? Setahu Farah, rumah sewanya itu satu-satunya rumah yang ada di kawasan itu. Hish, rupanya nenek tua itu sedang mencari 'pewaris'nya. Haish..

3. Psiko - Syafeza Sauli
Aha, ini salah satu cerpen yang agak lain dalam naskhah ini. Sutera, seorang pesakit mental dikatakan telah membunuh kedua ibu bapa angkatnya. Kerana trauma dengan masa lalunya, Sutera banyak berkomunikasi dengan monolog dalaman dirinya. Doktor yang merawat Sutera cuba untuk membantunya keluar dari tahanan. Tapi Sutera masih berteka-teki walaupun dia sudah mula mahu untuk membongkarkan dalang di sebalik pembunuhan itu. Heh. Saya pun sebenarnya agak kabur dengan situasi sebenarnya sebab pengakhir kisah ini penulis tinggalkan kita dengan persoalan. Adeh..

4. Sketsa Pendek [Hero Mati]- Cikgooden
Ini cerpen yang berjaya buat saya gelak di tengah-tengah malam. Haha. Ada 17 sketsa dan kesemua sketsa di akhiri dengan ayat 'mati'. Sebab hero dalam setiap sketsa tu bertemu ajalnya di setiap pengakhiran cerita. Memang menghiburkan walaupun sadis. Buat saya terasa macam membaca blook. Hihi.  

Komen saya : Kadangkala, bila agak tepu dengan kerja / study, saya lebih suka membaca kisah-kisah pendek sebegini sebagai escapism. Yelah, nak baca novel kadangkala perlu ambil masa yang panjang, jadi kisah-kisah pendek sebegini sangat membantu waktu otak saya tepu. :) Terima kasih atas usaha penerbit mengangkat kisah-kisah pendek ini dalam bentuk naskhah terbitan. Dan selamat maju jaya juga untuk penulis-penulis yang menyumbangkan karya mereka dalam antologi cerpen ini. :)

Bukan Cinta Monyet - Hasliza Ismail

Posted by Hajar at 10:46 PM 0 comments



Tajuk: Bukan Cinta Monyet
Penulis: Hasliza Ismail
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman:  476 mukasurat
ISBN: 9789675067716

Saya baca buku ni sesudah saya menonton dramanya. Jadi bila baca memang terbayangkan heroinnya yang comel tu. Haha. Heroin saja ye? :P

Hubungan rapat antara Kamal Ilham dan Nurul Suhana sudah terjalin sejak sekian lama. Walaupun terpisah selama 8 tahun kerana Kamal Ilham menyambung pengajiannya, mereka tetap berhubung kerana Nurul Suhana sudah menganggap Kamal Ilham ibarat abangnya sendiri. Tapi lain pula yang terjadi bila Kamal Ilham menjejakkan kaki ke Malaysia setelah tamat pengajiannya. Pertemuan kembali setelah sekian lama itu membibitkan rasa dalam hati Nurul Suhana. Mungkinkah abang angkatnya itu sudah ditakdirkan jodohnya atau hanya gelora perasaan remaja semata?

Memang comel bila Nurul Suhana ni berusaha menarik perhatian Kamal Ilham. Lebih-lebih lagi sesudah diperkenalkan dengan Annetalia, teman wanita merangkap bakal tunangan Kamal Ilham. Ada saja akal dia nak mendekatkan diri dengan Kamal Ilham. Bila si jejaka bercadang menonton wayang bersama pujaan hati tiba-tiba Nurul Suhana juga muncul di situ. Kebetulan? Tak mungkin kebetulan bila semua aktiviti Kamal Ilham sudah diketahuinya lebih awal. Tertekan dengan situasi yang berulang ditambah lagi dengan tekanan dari Annetalia membuatkan Kamal Ilham nekad berterus terang dengan Nurul Suhana. Kamal Ilham merasakan tindakannya melukakan Nurul Suhana adalah tindakan terbaik untuk gadis remaja itu.Perjalanan hidup Nurul Suhana masih jauh dan dia tak mahu memberi harapan kosong kepada gadis itu.

Musibah yang melanda keluarga Nurul Suhana turut meragut semangat gadis periang ini. Atas rasa tanggungjawab melindungi Nurul Suhana dan ibunya, Kamal Ilham membawa kedua ahli keluarga angkatnya itu tinggal bersama di rumah keluarganya walaupun hubungannya dengan Nurul Suhana sudah semakin jauh.

Kemunculan Alvin, sepupu Kamal Ilham  banyak membantu Nurul Suhana bangkit semula dari kemurungannya.  Hubungan rapat antara Nurul Suhana dan Alvin mula buat Kamal Ilham rasa tergugat. Dalam hati rupanya sudah terdetik rasa. Walaupun Annetalia sudah jadi tunangannya, kenapa Nurul Suhana masih diingati? Ah, sudah! Macam mana ni?

Komen saya:  Cinta memang tak pernah mengenal usia. Sejauh mana pun kita mengelak, kalau sudah tersurat itulah jalannya, redhalah dengan ketentuanNya. Hihi. Nak bermadah tiba-tiba. :) Buat penggemar kisah santai, ini hidangan buat anda. Kisah ni memang santai dan comel. Tak memeningkan kepala. Cuma terkejut bila tau rupanya Annetalia tu mendekati Kamal Ilham bersebab. Cis. Memang tak patut. Oh, ya. Baru saya teringat, ada cameo Suriani (heroin Kapal Terbang Kertas) juga dalam kisah ni tau. :) Tahniah buat penulis. Moga lebih banyak ilham untuk kisah-kisah seterusnya. :)

Secantik Anugerah - Sarnia Yahya

Posted by Hajar at 10:14 PM 1 comments

Tajuk: Secantik Anugerah
Penulis: Sarnia Yahya
Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman: 502 mukasurat
ISBN: 9789834347376

Satu lagi novel yang berjaya saya sudahkan dalam tempoh 'berpuasa' saya. Hehe.

Aisya digambarkan sebagai seorang isteri yang sangat setia. Perkahwinannya dengan Azri cukup membahagiakan tapi angkara sikap pentingkan diri individu yang rapat dengan Azri, ikatan perkahwinan mereka musnah di tengah jalan. Memang sedih. Lebih-lebih lagi Aisya baru saja keguguran anak pertamanya. Kemudian terus diceraikan tanpa sebab yang munasabah. Tak lama kemudian Aisya dapat tahu yang Azri sudah berkahwin dengan Natasha, anak kepada bapa angkat Azri. Sobs.

Selepas beberapa tahun Azri muncul kembali. Setelah Aisya sudah kuat berdepan dengan dugaan hidupnya. Azri mahu perbetulkan semua salah faham antaranya dengan Aisya yang tak pernah dijelaskan sebelum ini. Tapi, Azri rasa terhalang dengan 'status' Aisya yang kononnya sudah berkahwin dengan Farid, teman rapat Azri. Salah faham mereka ni tak terungkai sehinggalah Aisya dah bersetuju untuk menikahi Firdaus.

Firdaus. Nama yang cukup indah untuk lelaki yang berperwatakan menarik ini. Perkenalannya dengan Aisya membibitkan rasa cinta. Sanggup lakukan apa sahaja asalkan dapat memiliki Aisya. Aisya yang beku dengan lelaki setelah perpisahannya dengan Azri  akhirnya larut juga dalam kasih sayang yang ditunjukkan oleh Firdaus.

Rupanya perkahwinan mereka turut membongkar cerita disebalik perkahwinan Azri dengan Natasha. Sobs. Memang sedih bila kebenaran terbongkar. Tapi, masing-masing layak untuk berbahagia dengan kehidupan mereka walaupun sebenarnya saya sangat kesian dengan Azri. Sobs. Moga dia temui kebahagiaannya juga.

Komen saya: Ini kisah wanita yang lemah. Yang terlalu bergantung harap dengan lelaki. Hakikatnya memang begitulah. Suami seharusnya jadi tempat isteri berpaut. Cuma pendapat saya sebagai seorang wanita, tak salah kita berdikari dan menyimpan sedikit 'rasa' itu untuk diri sendiri agar andai ditakdirkan suatu hari nanti kita rebah, kita mampu untuk pantas berdiri kembali. :) Apa pun tahniah Kak Sarnia. Rupanya ini karya pertama penulis. Mengundur ke belakang rupanya saya ni. Hehe. Saya sukakan kisah ini sebab dalam kerumitan kisah Aisya-Firdaus-Azri ini ada banyak mesej yang tersirat untuk kaum wanita umumnya dan untuk saya khususnya. :)     

Terima Kasih Cinta - Lya Zara

Posted by Hajar at 9:56 PM 2 comments
Tajuk: Terima Kasih Cinta
Penulis: Lya Zara
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman:  426 mukasurat
ISBN: 9789670448343


Dah lama sebenarnya saya sudahkan bacaan buku ni, tapi tak berkesempatan nak menaip. Lama sangat 'bercuti', momentum pun dah hilang. Maaf ye kalau ada yang tertunggu-tunggu update blog ni. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung ke sini. :)

Kali ni kita menyelami kisah love-hate relationship antara Amani dan Zafran. Pertemuan pertama antara Zafran dan Amani menimbulkan rasa jengkel Zafran terhadap Amani. Mana tidaknya, penampilan Amani yang agak kekampungan menyakitkan mata Zafran. Selera Zafran dah tentulah gadis seksi dan menggoda, tapi malangnya dapat pula Amani sebagai setiausaha. Memang jadi mangsa kutukan dan kejian ajelah si Amani ni.

Tapi Amani bukan pedulikan semua itu. Janji poketnya berisi dan keluarganya di kampung dapat dibantu. Kemunculan Arisya sedikit sebanyak membantu Amani menangani kerenah bos 'singa'nya itu. Atas nasihat Arisya yang mahukan perhatian Zafran, pelbagai elaun  grooming  diberikan kepada Amani.

Bila dah cantik menawan, hati pun mulalah tercuit. Paling tak tahan Zafran sanggup menyusul Amani ke kampung semata-mata sebab rindu. Haha. Itulah, dulu mulut kemain celupar lagi. Bila dah terpaut, berjauhan sikit pun dah rindu. Sebenarnya Zafran ni masih fobia dengan kegagalan hubungan cintanya yang lalu. Penampilan naif Amani tu mengingatkan Zafran kepada Natrah yang telah mengecewakan Zafran. Jadi, kutukan-kutukan terhadap Amani tu semua untuk menafikan perasaannya sendiri. Heh.

Akhirnya mereka tetap disatukan dengan restu kedua-dua belah pihak. Kepulangan Natrah dan si keletah Emir Luqman kemudiannya sedikit sebanyak merenggut kebahagiaan yang sedang mereka nikmati. Kesian juga Amani ni bila Zafran terang-terang bermain wayang di depan mata. Tapi semuanya bersebab. Nak tau sebab apa? Kenalah baca kan? :)

Komen saya: Kalau anda rasa nak lari dari tema kahwin paksa, ini salah satu buku yang patut anda baca. Walaupun kisahnya biasa-biasa yang kita dah boleh agak jalan ceritanya, penulis berjaya melakarkan kisah ni tanpa 'tersangkut' di sana-sini. Tahniah buat penulis untuk karya sulung beliau ni. Moga maju jaya untuk karya-karya seterusnya. Terima kasih juga buat tuan punya buku yang sudi 'melambakkan' buku-bukunya untuk saya baca. Hehe. :)  
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review