Friday, May 30, 2014

Sesaat Cukup Bagiku

Posted by Hajar at 1:20 PM 2 comments

Tajuk: Sesaat Cukup Bagiku
Penulis: Laila Hanni
Penerbit: Lovenovel Enterprise
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  622 mukasurat
ISBN: 9789671188200

Mai dan Irfan, pasangan yang telah 7 tahun berumahtangga tapi masih belum dikurniakan cahaya mata. Rupanya hal itu ibarat api dalam sekam buat perkahwinan mereka. Hanya kerana kurang berkomunikasi sehingga timbulnya salah sangka, pergaduhan tercetus dan Mai diceraikan dengan talak 3. Sungguhlah pendek akal mereka ni. :(

Bila dah waras dan sedar yang talak sudah pun terlafaz, Irfan mula kesal dengan apa yang dah terjadi. Panjang pula akalnya sampai sanggup nak cari cina buta supaya dia boleh berkahwin semula dengan Mai. Haih.

Di sinilah hadirnya Syamsul, seorang lelaki tempang yang kononnya bakal jadi penyelamat untuk membantu menjayakan rancangan mereka. Walau pun menyedari perancangan Irfan itu salah di sisi agama, Syamsul tetap akur dengan perancangan mereka dengan syarat tambahan yang dirahsiakan daripada pengetahuan Mai.

Selepas berkahwin, rasa kekok tetap ada. Tapi mereka berjanji untuk menyesuaikan diri sehingga tiba masa untuk mereka berpisah.

Sungguh pun cacat anggota, Mai sedar akan kelebihan Syamsul setelah mengenali suaminya. Syamsul bukan jenis yang berserah dan mengharap bantuan orang lain. Dia sentiasa berusaha memperbaiki diri kerana menyedari yang keluarga di kampung bergantung harap kepadanya. Cuma, sikap dingin dan rasa rendah diri buat Syamsul selalu berprasangka kepada Mai.

Bila menyedari perasaan kasihnya mula beralih arah, Mai jadi serba salah. Terperangkap antara rasa hati dan janjinya kepada Irfan. Tegakah Mai meninggalkan kebahagiaan yang baru dikecapinya semata-mata untuk memenuhi janjinya kepada Irfan?

Komen saya:
1. Kisah Mai - Irfan ni memang patut jadi pengajaran. Terutamanya buat pasangan muda. Kadang-kadang bila emosi menguasai akal, kita memang cenderung melakukan perkara yang akan buat kita menyesal di kemudian hari. Jadi, sebelum buat apa pun, fikir dulu baik buruk sebelum bertindak.

2. Tang cina buta memanglah buat saya rasa nak luku je Irfan dengan Mai ni. Again, emosi menguasai akal sampai mereka terlupa tentang ketentuan Allah.

3. Tapi, nak kasi extra marks untuk Mai sebab dia tahu batasan dia sebagai isteri Syamsul bila Irfan sibuk-sibuk menggoda dengan kata rindu dan kenangan silam mereka.

4. Agak letih dengan sikap dingin dan prasangka Syamsul terhadap Mai. Kan lebih elok bersemuka daripada menyimpan segala prasangka dalam hati? Ini, tak habis-habis nak fikir negatif je tentang isteri sendiri. Cuma, kelebihan cerita ini, individu di sekeliling Syamsul bukan jenis yang suka mengapi-apikan perasaan Syamsul. Jadi, memang kurang sinetronlah kisah ini. Phew... :)

5. Kalau ikutkan track record penulis ni, buku yang ditulis memang berupaya memancing emosi pembaca. Tak terkecuali juga buku ini. Cuma kelebihan penulis, beliau tak terlalu meleretkan ceritanya untuk perkara-perkara yang tak perlu. Tahniah buat penulis. Moga dikurniakan lebih banyak ilham untuk terus berkarya. :)

Thursday, May 29, 2014

Venom Suria

Posted by Hajar at 1:09 PM 0 comments
Tajuk: Venom Suria
Penulis: Mazni Aznita
Penerbit: Buku Prima
Harga: RM25.90
Sabah/ Sarawak: RM 28.90
Halaman: 700 mukasurat
ISBN: 9789670342405

Suria Baharom (Suria) merupakan seorang wartawan jenayah. Seorang gadis yang ceria, periang dan pastinya sangat berdedikasi dalam menjalankan tugasnya. Kejadian penculikan dan pembunuhan gadis-gadis secara misteri yang berlaku sangat menarik minat Suria untuk mengikuti dan mengupas kes ini. Rasa seperti ada sesuatu yang mengikatnya. Tapi apa? Tak lama kemudian Suria kerap mengalami mimpi-mimpi pelik dan yang paling menarik, Suria menerima email misteri berupa gambar-gambar di tempat kejadian pembunuhan yang sedang disiasat oleh pihak polis. Siapa yang menghantarnya sedangkan pihak polis sendiri tidak mempunyai gambar-gambar itu? Walaupun ditentang keras oleh ayahnya, Suria tetap berdegil mahu mengikuti kes ini.

Kehadiran Tuan Izwan, pegawai polis yang berpangkat inspektor itu sedikit sebanyak berjaya menghalang keghairahan Suria untuk membantu menyelesaikan kes pembunuhan itu. Mereka berdua ni memang tak pernah ngam. Apa tidaknya, Izwan ni sangat dingin dan adakalanya panas baran jika keinginannya tidak dipatuhi. Jadi, mereka selalu bertekak dalam menegakkan pendapat masing-masing untuk menyelesaikan kes ini. Tanpa mereka sedari kes ini sebenarnya merapatkan hubungan mereka. Dalam diam, kedinginan Izwan rupanya mengikat hati Suria walaupun dalam masa yang sama Suria berhubungan rapat dengan Nazrul, pegawai atasannya di stesen TV KZM.

Dalam masa yang sama tidak dilupakan kewujudan watak-watak lain yang ditampilkan. Setiap dari mereka ada kisah dan sejarah tersendiri yang berhubung kait dengan kes pembunuhan ini. Jadi, memang tak boleh nak buat lompat kijang masa baca buku ni. Nanti tak faham perjalanan ceritanya. :)

Kata mereka:
Mahira itu asalnya seorang wanita keturunan bangsawan Ceribon, yang tidak ingin menjadi tua atau mati. Dia mengamalkan ilmu hitam tapi termakan sumpah sendiri. Terpaksa menjadi sejenis makhluk air yang dipanggil rangau. Dia tidak boleh memijak daratan kecuali dengan merasuk tubuh manusia. - m/s 607
Fakta tambahan: tubuh yang dirasuk itu hanyalah dari susur galur keturunannya sendiri. (Tiba-tiba terbayangkan The Originals dalam drama bersiri The Vampire Diaries pulak . Ngee..)

Jadi, siapa sebenarnya Mahira? Apa pula kaitannya dengan kes pembunuhan ini? Dan apa pula kaitannya dengan Suria? Memang banyak persoalan yang akan saling berhubung kait. Hehe. Nak tahu jawapannya kenalah baca. :D

Komen saya:
Ehem. Sejujurnya ini merupakan kali pertama saya membaca hasil karya penulis ini. Terima kasih atas saranan teman-teman di GR (Airina dan Kakwan) yang melobi saya untuk membeli dan membaca Venom Suria ini. Sekali baca memang susah nak letak sebab banyak rahsia di sebalik rahsia yang perlu dirungkaikan. Haaa, suspen kan? Tahniah buat penulis untuk adunan kisah yang membuat saya teruja hingga ke akhir pembacaan. :)

Suka dengan:
1. Pergerakan cerita yang pantas dan tak meleret.
2. Plot yang tersusun cantik dengan flashback yang tidak keterlaluan.
3. Rasa ingin tahu yang disemai kepada pembaca. Jadi memang tak ada rasa nak selak belakang semata-mata nak tahu penamat. (Tapi, kalau selak belakang pun tak guna sebab cerita dah habis dan penamatnya bukan typical happy ending *tangan di bahu, mata ke atas* [ampun Cik Pah!])
4. Hadif! Tak tahu kenapa saya lebih sukakan Hadif berbanding Izwan dan Nazrul. Hahaha.

Cuma, ada banyak typo dan beberapa istilah yang tak sesuai penggunaannya. Contoh yang saya jumpa adalah kegagalan penulis / editor membandingkan perkataan abad dan dekad.
Abad - jangka masa seratus tahun
Dekad - jangka masa sepuluh tahun
*Rujukan : Laman Pusat Rujukan Persuratan Melayu DBP

Nampaknya lepas ni kena skodenglah buku-buku lain hasil karya penulis ni eh? *pekup muka*

Friday, May 23, 2014

Kekasih Untuk Dia

Posted by Hajar at 9:39 PM 4 comments
Tajuk:  Kekasih Untuk Dia
Penulis: Nueen
Penerbit: Teratak Kasih Publication
Harga: RM28.00
Sabah/ Sarawak: RM 31.00
Halaman:  596 mukasurat
ISBN: 9789671246108

Azian Yuhanis (Azian)

1. Lurus bendul. Memang jenis terima aje apa yang disampaikan kepadanya. Tak pandai konar sana sini. Betul ke tidak ke semua dia terima. Selalu jadi mangsa sakat dan buli Hazrul. Haha. Paling saya ingat soalan ni;

Hazrul: Apakah persamaan antara ikan, gitar dan awak?
Azian : (geleng kepala tanda tak tahu jawab)
Hazrul : Tiga-tiga boleh digoreng!
(m/s: 276)

2. Blur campur sengal. Kalau saya jadi Hazrul agaknya dah lama saya luku dia laju-laju. Penat sungguh beri hint macam-macam, dia boleh buat tak faham. Ialah, mungkin dia tak mahu orang cop dia mudah perasan. Kalau sekali dua mungkinlah boleh kata orang tu bergurau, ini boleh katakan setiap kali jumpa mesti ada je hint yang si Hazrul ni beri. Tapi tak faham-faham juga. Haih...

3. Baik hati. Dalam kelurusan dan kebendulannya itu Azian ni jenis hati bersih. Tak berprasangka (kecuali dengan Hazrul la. Haha). Baik kena buli mahupun kena marah pasrah je dia menadah. Kena pukul dengan mak cik dia yang kejam tu pun dia tahan je. Aduhai. Tabah bebenar ye Azian?


Hazrul Effendi (Hazrul)

1. Sekali pandang memang macam tipikal hero melayu dalam drama. Segak, bergaya, berjawatan tinggi (CEO), anak orang kaya bla bla bla.. Tapi sayangnya jatuh cinta dengan perempuan blur macam Azian. Haha. Dia pun jadi sengal sama. Dah tau dapat awek blur, cubalah berterus terang dari awal. Tak adalah dah dekat nak menikah baru Azian sedar yang Hazrul betul-betul sayangkan dia. Haish.

2. Seperti kebanyakan watak hero yang dicipta penulis, sikap kerek hero mesti tak tinggal. Hazrul ni pun digambarkan sebagai ketua yang tegas dan sombong. Tapi sikapnya berubah bila bersama Azian. Dari sikap yang garang macam singa terus berubah 360 darjah. Memang betullah, Azian seorang aje yang mampu menjinakkan Hazrul. Haha.

3. Ada bagusnya juga sikap tegas Hazrul ni. Dia tau apa yang dia mahu. Tak rela hidupnya diatur sewenang-wenangnya, dia tekad mengatur rancangan yang bakal mengubah 100% hidupnya dan pastinya turut sama melibatkan Azian.

4. Oh, ini tambahan. Hazrul ni dah macam guardian angel buat Azian. Boleh dikatakan setiap apa yang berlaku dalam hidup Azian dapat diketahuinya. Sehinggakan kesusahan Azian pun dapat dirasainya. Sanggup cipta alasan untuk suruh Azian jaga 'kunci' semata-mata untuk beri Azian upah bila dia tahu Azian mengalami kesempitan kewangan. Huhu.

Komen saya:

1. Serius saya suka pasangan ni. Seorang blur dan sorang lagi sengal. Memang padan sangatlah. Hahaha.

2. Saya suka ketegasan Hazrul. Dia tahu apa yang dia mahu dan tak teragak-agak untuk pertahankan apa yang dia mahu. Mungkin perancangan dia nampak agak 'luar alam', tapi kalau dia tak bertindak memang terlepaslah kebahagiaan yang didamba selama ini. Tapi apa pun, matlamat tetap tidak menghalalkan cara ya, anak-anak? :)

3. Ada selitan keinsafan dan kesedaran bahawa apa yang mereka lakukan (duduk serumah tanpa ikatan halal) itu salah. Walaupun tak terkesan sangat tapi at least ada juga, untuk tunjukkan mereka sedar apa yang mereka buat tu bertentangan dengan hukum agama.

4. Kalau ada yang perasan, dalam bab 33 ada dinyatakan yang pembantu rumah mereka diberikan cuti selama 2 minggu. Kemudiannya dalam bab 35 tiba-tiba ada pembantu rumah menghulur telefon kepada Azian. Dan babak ini berlaku pada hari kedua selepas Azian bergelar isteri. Haish, misteri ni...:-/

5. Seronok baca kisah mereka ni tapi macam yang saya pernah beritahu sebelum ni, scene yang terlebih gula ni bukan keutamaan yang saya cari dalam sesebuah buku yang saya baca. Saya suka cerita yang manis, tapi bukan dengan gula tambahan. Terima kasih. :)

6. Tahniah buat penulis atas kelahiran kisah ini dan atas usaha menerbitkannya sendiri. Moga terus berkarya. :)

Saturday, May 17, 2014

Dari Mata Turun Ke Hati

Posted by Hajar at 10:16 PM 0 comments
Tajuk: Dari Mata Turun Ke Hati
Penulis: Naurah Iman
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  549 mukasurat
ISBN: 9789670508641

Comel. Walaupun rasa macam gedik je bila kecik-kecik lagi Emir Eshan (Eshan) dah sibuk nak chup anak dara orang. Haish. Ni gara-gara Ben, abang Eshan yang suka menakut-nakutkan Eshan. Katanya, disebabkan badan Eshan yang gempal tu nanti susah nak dapat jodoh. Jadi kena chup jodoh cepat-cepat. Haila.. Pemikiran kanak-kanak. Tanpa berlengah Eshan terus jumpa Pakcik Salman semata-mata untuk ‘melamar’ Nur Zaara Aimy (Zaara). Eshan fikir ‘lamaran’ itu hanya diketahui oleh Ben dan Pakcik Salman, tapi rupanya turut diketahui kedua ibu bapanya. Jadi bila Eshan belum menunjukkan tanda mahu berumahtangga walaupun usia dah semakin meningkat, kedua ibu bapanya bercadang untuk meneruskan ‘hasrat’ Eshan itu. Hehe.

Zaara pula digambarkan sebagai seorang yang bercita-cita tinggi. Sejak kecil sudah disemat dalam hatinya bahawa dia mahu bergelar jutawan suatu hari nanti. Namun cita-citanya selalu dipandang rendah disebabkan kegagalannya di dalam bidang akademik. Sedih. Rasa rendah dirinya masih terbawa-bawa hingga dewasa walaupun dia sudah berjaya sebagai seorang usahawan. Dan itu juga yang ditekankan kepada kedua ibu bapanya semasa menimbangkan untuk menerima lamaran Eshan.

Orang kata kalau dah jodoh tak ke mana. Eshan dan Zaara akhirnya disatukan dengan restu kedua-dua buah keluarga. Memang nampak betapa kekoknya mereka berdua ni nak memulakan hidup bersama sebab mereka memang tak pernah kenal antara satu sama lain. Berkat toleransi dan kesabaran antara keduanya mereka mampu hidup secara harmoni. Cuma itulah, bila si isteri sudah pasti dengan perasaan terhadap suami, si suami pula bermasam muka kerana berasa tertipu dengan hakikat kerjaya isteri. Aduhai, rasa nak luku laju-laju je Eshan ni. Sebelum kahwin tak mahu siasat habis-habisan. Bila dah tahu hakikat sebenar mulalah nak rasa rendah diri, konon tak mahu dikata mengikis harta isteri. Dia tak fikir pula yang dia dah sakitkan hati isteri sendiri? Huh! Uish, ter‘emo’... :P

Nasihat Ameer Hakimi kepada Eshan , “Cinta itu bukan melemahkan tapi menguatkan, cinta itu bukan menyedihkan tapi menggembirakan dan cinta itu bukan memiliki tapi membebaskan kerana cinta itu datang bersama tanggungjawab.”

Komen saya:

1. Suka dengan keazaman Zaara. Kegagalan akademik tak bermakna kita gagal dalam hidup. Ilmu Allah tu luas dan kita digalakkan untuk cari ilmu sepanjang hidup. Yang bagusnya Zaara tak pernah gunakan alasan kegagalan akademiknya itu untuk berputus asa daripada mencapai impiannya. :)

2. Saya turut tersentuh bila Pakcik Salman kesal dengan apa yang diluahkan kepada Zaara setiap kali Zaara gagal dalam peperiksaan. Disebabkan kata-katanya itu rasa rendah diri Zaara tak pernah surut walaupun sudah bergelar usahawan berjaya. Aduhai, ingat tau ibu dan ayah sekalian, patutnya doakan yang baik-baik je untuk anak-anak. Jangan sampai jadi macam Zaara ni. Rasa terkilan dan rendah dirinya terbawa-bawa sampai dewasa. :(

3. Penulis masih lagi mengekalkan suasana kekeluargaan dan persahabatan yang harmoni di kalangan watak yang ditampilkan. Hubungan Zaara dan adik-adiknya sangat erat biar pun jurang pendidikan mereka berbeza. Manakala hubungan Eshan dan Ben pula memang rapat semenjak kecil walaupun selalu dibuli Ben. Haha.

4. Kagum dengan tahap kesabaran Eshan. Rela jadi mangsa buli Ben. Jarang nampak dia marah. Entah kenapa tiba-tiba sifat penyabarnya hilang bila dapat tahu isteri lebih berharta daripada dirinya. Ego mungkin? Siap merajuk sampai sebulan. Huh. Mujurlah dikurniakan pasangan yang penyabar dan tak berkira macam Zaara tu. :) Tapi kan, macam ada yang tergantung bila teringat tentang cincin Eshan yang tercicir di rumah tu. Hmmm...

5. Kemunculan Sara dan Ameer (Kalau Jodoh Tak Ke Mana) bersama anak-anak kembar mereka pasti mengubati kerinduan anda. :)

6. Sebuah bacaan santai untuk yang tak gemarkan konflik berat. Memang ala-ala angin sepoi-sepoi bahasa bertiup aja. Hahah :) Tahniah buat penulis atas kelahiran karya kedua ini. Moga dilimpahi ilham untuk terus berkarya. :) 

Sunday, May 11, 2014

Hanya Dia...Cinta

Posted by Hajar at 8:00 AM 2 comments
Tajuk:  Hanya Dia... Cinta
Penulis: Farah Husain
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  504 mukasurat
ISBN: 9789670718019

Tentang Hanya Dia... Cinta

1. Berbanding Dia… Random Guy (DRG) saya baca kisah ni tanpa letak apa-apa expectation dan......saya suka!

2. Seperti kata penulis, kisah ini kisah biasa-biasa yang dilakarkan oleh orang biasa dan diilhamkan berdasarkan kisah insan-insan biasa di sekeliling penulis. Dan, memang betul! Ops, mungkin latar belakang nampak mewah tapi kisahnya tetap kisah biasa yang saya kira memang berlaku dalam hidup kita seharian.

3. Jika anda mengharapkan kisah ini semanis kisah DRG, lupakanlah. Tapi Adhan Mikail (Adhan) memang seorang yang bermulut manis, tak dinafikan. :) Manakala Zara Harlina Elyas (Zara) si pujaan hati Adhan ni sangatlah degil, rebellious dan kuat sentap. Haha. Tapi sungguh pun dia blur ayam, Zara sangat tetap pendirian dan tahu apa yang dimahukannya.

4. Suka sorrounding kisah ini. Hubungan persahabatan dan kekeluargaan yang erat tak pernah dilupakan. Oh, bagi yang rindukan si sexy-goatee Amzar dan Alina, cameo appearance mereka di dalam kisah ini mungkin mampu mengubati kerinduan. Hihi.. :D

5. Saya jadi turn-off sikit bila Adhan tak yakin yang Zara akan terima kekurangannya setelah tahu latar belakang Adhan. Aiyaaaa.. Tapi logiklah, mana ada manusia yang 100% sempurna dalam dunia ni, kan? Mesti ada kekurangan di sana sini.

6. Penekanan tentang bersederhana dalam apa yang kita lakukan. Sekalipun kita mampu, tak bermakna itu boleh jadi tiket untuk membazir dan menunjuk-nunjuk. Terutamanya dalam mengadakan majlis perkahwinan. Dan itu yang dipegang oleh Adhan dan Zara dalam melaksanakan majlis perkahwinan mereka.

7. Suka transformasi sisi watak Zara yang negatif tu kepada Zara yang penyabar dan banyak bertolak ansur selepas berkahwin dengan Adhan. Walaupun ada ketikanya tercabar juga dengan keegoan Adhan, tapi Zara masih sedar tentang hakikat kedudukannya sebagai seorang isteri.

8. Adhan sangat sayangkan keluarganya walaupun mereka hanya keluarga angkatnya. Jadi tak hairan bila Adhan turut 'hilang' bersama pemergian ibunya. Sobs. Kita dapat lihat kesabaran Zara melayan Adhan yang larut dan hilang dalam kesedihannya walaupun dia sendiri belum pulih daripada kesedihan akibat kehilangan bayi mereka.

Selagi namanya manusia, memang kita tak akan pernah puas dengan apa-apa. Sebab itu kita diajar agar sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Kecil, besar, susah, payah, miskin, kaya...kita kena bersyukur dengan semuanya. Kita kena ajar hati kita, semua ini hanya pinjaman Allah. Cukup masa, kita kena kembalikan semula pada yang berhak. - papa Adhan, m/s 462

Yang penting Adhan cepat sedar daripada kesilapannya. Itu bonus marks untuk Adhan. :)

9. Satu lagi perkara yang saya suka tentang kisah ini adalah, tak wujud orang ketiga yang bakal menambahkan drama. Yay! :P

10. Dijamin less sugar (Pengulangan fakta. :P). Tahniah Farah. Moga dikurniakan ilham untuk menghasilkan karya yang lebih baik daripada ini. :) 

Saturday, May 10, 2014

Tic Tac Toe

Posted by Hajar at 9:49 PM 1 comments
Tajuk: Tic Tac Toe
Penulis: Jill Naura
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  477 mukasurat
ISBN: 9789670508535

Perkahwinan memang belum ada dalam agenda hidup Fikhri. Apatah lagi bergelar suami kepada wanita yang sepatutnya menjadi kakak iparnya.

Disebabkan kecewa dengan kecurangan kekasihnya, Fikhri memberi kata dua kepada Afrina sama ada untuk mengaku kesalahannya atau Fikhri menerima cadangan kedua ibu bapanya untuk berkahwin dengan calon pilihan mereka sekaligus menamatkan hubungan cinta mereka.

Sandiwara Fikhri akhirnya jadi kenyataan bila dia terpaksa menggantikan tempat Fakhri untuk berkahwin dengan Zhila. Keluarga mereka menganggap Fakhri melarikan diri kerana tak mahu berkahwin dengan Zhila. Hakikatnya Fakhri diculik oleh orang upahan Afrina. Part ni memang macam kartun sikit sebab cerita Fakhri tentang dia diculik tu memang tak logik. Penculik tak minta tebusan dan kemudian tinggalkan orang yang diculik untuk melepaskan diri sendiri. Haha. Tapi, cakap apa pun dah tak guna sebab Fikhri dah selamat jadi suami Zhila.

Bermulalah hidup baru Fikhri dan Zhila. Awalnya memang nampak Fikhri ni okay, layan Zhila dengan baik walaupun kadangkala datang juga angin membulinya tu. Zhila pun sabar je layan kerenah Fikhri di samping cuba untuk terima sekaligus menyesuaikan diri dengan kehidupan baru mereka ini. Tapi bila Fikhri mula berbaik-baik dengan Afrina, segalanya jadi kucar-kacir. Hidup mereka memang dah macam permainan tic tac toe gara-gara kedangkalan pemikiran Fikhri. Rasa nak luku je Fikhri ni. Dah dapat isteri yang baik macam Zhila tu pun ada hati nak cari Afrina yang hampeh tu. Haish.

Jadi, adakah salah seorang daripada mereka beralah atau kedua-duanya menyerah kalah kepada perasaan mereka?

Komen saya:

1. Sangat tak suka Fikhri. Ego, perasan bagus dan asyik nak menang. Lagi menyampah bila ego dia naik menjulang sebab Zhila selalu beralah dengan sikap dia. Hish! Mujurlah, dia akhirnya sedar juga tentang perasaannya sendiri.

2. Suka Zhila. Sebab karakter dia yang lembut tapi tegas. Sungguh pun suami buat hal, dia masih mampu berdiri teguh tanpa tunjuk kelemahan sebagai seorang perempuan.

3.Suka karakter Datuk Fakhrul, ayah Fakhri sebab dia pandai memanipulasi kelemahan Fikhri. Haha. Anak dia kan? Mestilah dia tahu tang mana kelemahan anak dia.

4. Suka Gebu-Gebu. Ehhh? Haha

5. Cerita ni agak keanak-anakkan sedikit. Bukan apa, memang terserlah sisi tak matang Fikhri tu bila dok bertarik tali dengan Zhila. Patutnya sebagai suami dialah yang kena jadi pemimpin kan? Ini dia pula yang tolong melingkupkan rumah tangga sendiri. Haish.

6. Saya belum berkesempatan untuk baca karya pertama penulis, maka tak dapatlah nak bandingkan keduanya. Apa pun, tahniah untuk kelahiran karya kedua ni. Moga terus dikurniakan ilham untuk berkarya. :)

Friday, May 9, 2014

Sejak Kita Bertemu

Posted by Hajar at 11:12 PM 1 comments
Tajuk: Sejak Kita Bertemu
Penulis: Camellia
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn. Bhd.
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman: 602 mukasurat
ISBN: 9789670246635

Masih ingat dengan Anis, Maria, Joe, Mak Ani, Apek Mana Cinta Hati Saya dan Cik Pia daripada kisah Erti Cinta? Haaa, kisah ini adalah lanjutan daripada Erti Cinta dulu.

Selepas berkahwin dengan Damien (adik Danny), Anis telah beberapa kali mengalami keguguran. Sedar dengan situasi tertekan yang membelenggu Anis, Tan Sri Dzairil (bapa Damien) menghadiahkan Vila Helena (sebuah rumah percutian) kepada Anis dan mencadangkan mereka suami isteri untuk bercuti ke situ. Sebenarnya Vila Helena itu asalnya adalah rumah keluarga mereka tapi disebabkan satu peristiwa lampau, keluarga Tan Sri Dzairil seolah-olah mengharamkan keturunan mereka menjejakkan kaki ke sana. Cuma bila generasi terdahulu sudah meninggal dunia, Tan Sri Dzairil merasakan yang dia mahu menyimpan kenangan silamnya dengan memperoleh kembali rumah tersebut dan menghadiahkannya kepada Anis

Memang untung jadi si Anis ni. Ayah mertua sayang sangat sampai tak bagi tercuit sedikit pun. Manalah Maisara, sepupu Damien tak anti dengan Anis? Kewujudan Anis seolah-olah meminggirkan dirinya yang selama ini jadi kesayangan Tan Sri Dzairil.

Pemergian Anis dan Daniel ke Vila Helena disambut oleh Maya, pembantu rumah yang kononnya ditugaskan untuk menjaga dan membersihkan Vila Helena. Agak misteri sebab tiba-tiba muncul pembantu rumah sedangkan Damien tidak pernah diberitahu tentang hal ini. Tapi memandangkan Anis mungkin memerlukan bantuan untuk membersihkan kawasan rumah, mereka akur dengan kehadiran Maya.

Pelbagai hal yang berlaku selepas kehadiran mereka ke rumah itu. Antaranya; Anis diganggu hingga dirasuk. Manakala Damien pula terlanggar seorang perempuan (Hanna) yang entah muncul dari mana semasa dalam perjalanan untuk mencari ubat demam untuk Anis. Lebih malang lagi bila Hanna yang disahkan mengalami Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) hanya mengenali Damien sebagai penyelamatnya. Kemudian banyak lagi gangguan-gangguan lain yang sebenarnya membawa mereka ke satu titik permulaan, Vila Helena. Jadi, apa agaknya misteri yang membelenggu sehingga mereka dihantui 'sesuatu' di situ?

Komen saya:

1. Memang benar, Iblis dan syaitan tu sentiasa berusaha menyesatkan anak Adam. Pelbagai cara diguna untuk membuat kita taksub tentang kewujudan mereka sehingga terlupa tentang kewujudan yang Satu dan paling berkuasa di dunia ini. Dan inilah yang penulis cuba tekankan kepada kita.

2. Suka dengan sifat kebapaan Tan Sri Dzairil yang sanggup mengutamakan keluarga walaupun kesibukan sentiasa menghambatnya. Banyak nasihat yang diturunkan kepada Damien dalam usaha membentuk Damien menjadi ketua keluarga kecilnya.

3. Suka penekanan kejujuran dan kepercayaan dalam sesebuah hubungan terutamanya dalam rumahtangga. Jika tiada kedua elemen ini tak mustahil jika rumahtangga yang dibina sentiasa bergolak. :)

4. Sama ada saya yang 'terkurang' rasa atau memang kisah ini yang kurang terasa 'seramnya'. Hahah. Gaya komen macam berani sangat je nak baca kisah seram. :P

5. Saya sentiasa kagum dengan keberanian Puan MK menulis kisah-kisah sebegini. Untuk keberanian dan kelainan yang cuba ditonjolkan, tahniah diucapkan. Moga sentiasa dilimpahi ilham untuk menghasilkan kisah-kisah sebegini pada masa akan datang. :)


Saturday, May 3, 2014

3 Ceritera Dalam Sebuah Rasa

Posted by Hajar at 11:03 PM 1 comments

Tajuk: 3 Ceritera Dalam Sebuah Rasa
Penulis: Amany / Nirrosette / Faziela
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.00
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  539 mukasurat
ISBN: 9789670508665


Ceritera 1 : Kimbap Si Kurung Firus - Amany

Memang sakit bila menyimpan rasa dalam diam. Lagi sakit bila perasaan itu diketahui oleh pihak satu lagi tapi tak diendahkan. Adoi!

Sepuluh tahun Dayang Nuramalia (DG) menyimpan rasa terhadap Izzat Hafeez (Izzat) sampai dicop sebagai stalker terulung oleh teman-teman mereka. Apa tidaknya, memang nampak ketara sangat DG ni jadi stalker sampai Izzat sendiri tahu hakikat kewujudan DG. 

Kemunculan Izzat sebagai penyelamat mama DG yang nyaris rebah di lapangan terbang menemukan mereka kembali. Bukan mudah DG nak berpura-pura yang dia sudah tiada ‘rasa’ terhadap Izzat lebih-lebih lagi bila hubungan Izzat dan mama DG bertambah erat disebabkan peristiwa itu. 

Teman-teman rapat DG pula memang tak menggalakkan DG menyimpan harapan terhadap  Izzat setelah  Mimi, salah seorang teman rapat DG (yang juga merupakan rakan kongsi di firma guaman Izzat) bercerita yang Izzat mungkin sudah menemui seseorang selepas dia ternampak seorang perempuan menunggu di dalam kereta Izzat. Sebenarnya  kejadian tu berlaku pada hari Izzat membantu mama DG dan Izzat pula singgah ke pejabat untuk melunaskan tugasnya dalam perjalanan menghantar DG pulang ke rumah. Haha. Kesian DG. Taman dalam hati terus kuncup lepas dengar cerita Mimi.

Izzat pula makin tertarik setelah mengenali peribadi DG tapi silapnya dia hanya berani memberi petunjuk tanpa berterus terang tentang perasaannya terhadap DG. Dia fikir dengan segala petunjuk tu DG boleh faham apa yang ada dalam hati dia agaknya? Haish...

Komen saya:
Suka dengan sorrounding kisah ni. Ada elemen kekeluargaan dan persahabatan. Diselitkan juga tentang kerjaya guaman yang juga turut menyelitkan Dania dari kisah Si Mata Bundar.  Kisahnya pun mudah, manis (tanpa gula tambahan tentunya) dan santai. 

Ceritera 2 : Ice - Nirrosette

Disebabkan elemen favouritism  dalam keluarga mereka, Nuraisyah (Ice) dan Iqbal sentiasa tersisih daripada perhatian kedua ibu bapa mereka. Apa sahaja yang dilakukan mereka sentiasa dapat tentangan lebih-lebih lagi bila Khairul Izwan (Kyle) sentiasa memainkan peranan utama dalam setiap penentangan itu. Huish, memang menyakitkan hati! Tapi Iqbal tak pernah berputus asa untuk dapatkan apa yang dia mahu dan itu juga yang menjadi pegangan Ice walaupun Iqbal telah lama meninggal dunia. Sobs.

Kepulangan Kyle setelah bertahun melanjutkan pelajaran di luar negara mengejutkan Ice. Lebih-lebih lagi bila Kyle sudah banyak berubah malah telah mula mahu menunjukkan kemesraan yang tak pernah wujud di antara mereka sebelum ini. Ice yang masih menyimpan dendam dengan apa yang telah dilaluinya bertahun dulu hanya memandang sepi perlakuan Kyle. Tanpa pengetahuan Ice, kepulangan Kyle sebenarnya dengan misi untuk merapatkan hubungan kekeluargaan mereka kerana Kyle merasakan tempoh hayatnya sudah tidak lama. Haish. Persoalannya, mampukah Kyle untuk menawan kembali hati Ice yang telah lama menjauh itu?

Komen saya:
Cerita ni sangatla huwaaaa :(( Memang boleh buat hujan dan ribut petir. Haha. Saya tak tahulah untuk orang lain tapi bagi saya hal-hal kekeluargaan sebegini tak pernah gagal untuk mengundang emosi. Point penting untuk dipateri dalam pemikiran; jangan suka junjung ego sebab kita sendiri tak tahu entah bila ajal kita bakal menjemput. Entahkan sempat atau tidak untuk mohon maaf dengan pihak yang lagi satu tu. Kisah yang ringkas tapi sangat menusuk ke hati. Phew..  

Ceritera 3: Tapai Pulut Daun Getah - Faziela

Aza dan Reza Azhari (EE) dipertemukan di kala masing-masing sedang bergelut mengubati kelukaan hati masing-masing.  Jika EE dikecewakan teman wanitanya, Aza pula kematian kekasihnya. Teman-teman yang maklum dengan cerita disebalik kekecewaan EE sudah mula menjalankan misi untuk mencari jodoh untuknya. Haha. Pijie, teman serumah EE pula dah pakat nak kenalkan EE dengan jiran sebelah rumahnya tanpa menyedari yang EE sudah pun mengenali Aza. Bila dah tahu hakikat sebenarnya memang jenuhlah EE kena usik. 

Hari demi hari hubungan mereka makin erat tapi EE masih belum mahu  berterus terang tentang perasaannya hinggalah dia mendapat arahan untuk ditugaskan ke timur tengah. Ha, masa ni baru gelabah nak confess. Agak-agaknya apa reaksi Aza? Terima atau tolak?

Komen saya:
Kisah ni pun mudah je. Manis. Buat saya tergelak-gelak dengan kesengalan EE ni. Ditambah pula dengan kehadiran watak Felix si kucing gemuk dan Fattah, anak buah EE. Haha. Pendek kata memang pengubat kekecewaan saya terhadap Sandal Bunga-bunga. Walaupun dah pernah baca versi blog berulang kali, kisah ini masih tak jemu diulang baca. :)

Memang saya akui, buku ini beri ‘rasa’ yang berbeza untuk setiap kisah yang dilakarkan oleh penulis. Dimulai dengan rasa manis. Kemudian diadun dengan rasa pahit dan kelat dan pengakhirnya kita dijamu dengan masam-masam manis ala ramuan tapai. Hehe. Cukup rasa. Tapi jangan bimbang, anda boleh memilih untuk merasa yang mana satu dulu. Memang pilihan terbaik untuk orang  (macam saya) yang suka baca kisah pendek dan tanpa konflik tahap pecah kepala. :D Sekalung tahniah untuk penerbit dan penulis atas usaha menerbitkan karya ini. :)

P/s: Ubat demam saya ni. Hehe. Terima kasih Mai. :)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review