Saturday, May 3, 2014

3 Ceritera Dalam Sebuah Rasa

Posted by Hajar at 11:03 PM

Tajuk: 3 Ceritera Dalam Sebuah Rasa
Penulis: Amany / Nirrosette / Faziela
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.00
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  539 mukasurat
ISBN: 9789670508665


Ceritera 1 : Kimbap Si Kurung Firus - Amany

Memang sakit bila menyimpan rasa dalam diam. Lagi sakit bila perasaan itu diketahui oleh pihak satu lagi tapi tak diendahkan. Adoi!

Sepuluh tahun Dayang Nuramalia (DG) menyimpan rasa terhadap Izzat Hafeez (Izzat) sampai dicop sebagai stalker terulung oleh teman-teman mereka. Apa tidaknya, memang nampak ketara sangat DG ni jadi stalker sampai Izzat sendiri tahu hakikat kewujudan DG. 

Kemunculan Izzat sebagai penyelamat mama DG yang nyaris rebah di lapangan terbang menemukan mereka kembali. Bukan mudah DG nak berpura-pura yang dia sudah tiada ‘rasa’ terhadap Izzat lebih-lebih lagi bila hubungan Izzat dan mama DG bertambah erat disebabkan peristiwa itu. 

Teman-teman rapat DG pula memang tak menggalakkan DG menyimpan harapan terhadap  Izzat setelah  Mimi, salah seorang teman rapat DG (yang juga merupakan rakan kongsi di firma guaman Izzat) bercerita yang Izzat mungkin sudah menemui seseorang selepas dia ternampak seorang perempuan menunggu di dalam kereta Izzat. Sebenarnya  kejadian tu berlaku pada hari Izzat membantu mama DG dan Izzat pula singgah ke pejabat untuk melunaskan tugasnya dalam perjalanan menghantar DG pulang ke rumah. Haha. Kesian DG. Taman dalam hati terus kuncup lepas dengar cerita Mimi.

Izzat pula makin tertarik setelah mengenali peribadi DG tapi silapnya dia hanya berani memberi petunjuk tanpa berterus terang tentang perasaannya terhadap DG. Dia fikir dengan segala petunjuk tu DG boleh faham apa yang ada dalam hati dia agaknya? Haish...

Komen saya:
Suka dengan sorrounding kisah ni. Ada elemen kekeluargaan dan persahabatan. Diselitkan juga tentang kerjaya guaman yang juga turut menyelitkan Dania dari kisah Si Mata Bundar.  Kisahnya pun mudah, manis (tanpa gula tambahan tentunya) dan santai. 

Ceritera 2 : Ice - Nirrosette

Disebabkan elemen favouritism  dalam keluarga mereka, Nuraisyah (Ice) dan Iqbal sentiasa tersisih daripada perhatian kedua ibu bapa mereka. Apa sahaja yang dilakukan mereka sentiasa dapat tentangan lebih-lebih lagi bila Khairul Izwan (Kyle) sentiasa memainkan peranan utama dalam setiap penentangan itu. Huish, memang menyakitkan hati! Tapi Iqbal tak pernah berputus asa untuk dapatkan apa yang dia mahu dan itu juga yang menjadi pegangan Ice walaupun Iqbal telah lama meninggal dunia. Sobs.

Kepulangan Kyle setelah bertahun melanjutkan pelajaran di luar negara mengejutkan Ice. Lebih-lebih lagi bila Kyle sudah banyak berubah malah telah mula mahu menunjukkan kemesraan yang tak pernah wujud di antara mereka sebelum ini. Ice yang masih menyimpan dendam dengan apa yang telah dilaluinya bertahun dulu hanya memandang sepi perlakuan Kyle. Tanpa pengetahuan Ice, kepulangan Kyle sebenarnya dengan misi untuk merapatkan hubungan kekeluargaan mereka kerana Kyle merasakan tempoh hayatnya sudah tidak lama. Haish. Persoalannya, mampukah Kyle untuk menawan kembali hati Ice yang telah lama menjauh itu?

Komen saya:
Cerita ni sangatla huwaaaa :(( Memang boleh buat hujan dan ribut petir. Haha. Saya tak tahulah untuk orang lain tapi bagi saya hal-hal kekeluargaan sebegini tak pernah gagal untuk mengundang emosi. Point penting untuk dipateri dalam pemikiran; jangan suka junjung ego sebab kita sendiri tak tahu entah bila ajal kita bakal menjemput. Entahkan sempat atau tidak untuk mohon maaf dengan pihak yang lagi satu tu. Kisah yang ringkas tapi sangat menusuk ke hati. Phew..  

Ceritera 3: Tapai Pulut Daun Getah - Faziela

Aza dan Reza Azhari (EE) dipertemukan di kala masing-masing sedang bergelut mengubati kelukaan hati masing-masing.  Jika EE dikecewakan teman wanitanya, Aza pula kematian kekasihnya. Teman-teman yang maklum dengan cerita disebalik kekecewaan EE sudah mula menjalankan misi untuk mencari jodoh untuknya. Haha. Pijie, teman serumah EE pula dah pakat nak kenalkan EE dengan jiran sebelah rumahnya tanpa menyedari yang EE sudah pun mengenali Aza. Bila dah tahu hakikat sebenarnya memang jenuhlah EE kena usik. 

Hari demi hari hubungan mereka makin erat tapi EE masih belum mahu  berterus terang tentang perasaannya hinggalah dia mendapat arahan untuk ditugaskan ke timur tengah. Ha, masa ni baru gelabah nak confess. Agak-agaknya apa reaksi Aza? Terima atau tolak?

Komen saya:
Kisah ni pun mudah je. Manis. Buat saya tergelak-gelak dengan kesengalan EE ni. Ditambah pula dengan kehadiran watak Felix si kucing gemuk dan Fattah, anak buah EE. Haha. Pendek kata memang pengubat kekecewaan saya terhadap Sandal Bunga-bunga. Walaupun dah pernah baca versi blog berulang kali, kisah ini masih tak jemu diulang baca. :)

Memang saya akui, buku ini beri ‘rasa’ yang berbeza untuk setiap kisah yang dilakarkan oleh penulis. Dimulai dengan rasa manis. Kemudian diadun dengan rasa pahit dan kelat dan pengakhirnya kita dijamu dengan masam-masam manis ala ramuan tapai. Hehe. Cukup rasa. Tapi jangan bimbang, anda boleh memilih untuk merasa yang mana satu dulu. Memang pilihan terbaik untuk orang  (macam saya) yang suka baca kisah pendek dan tanpa konflik tahap pecah kepala. :D Sekalung tahniah untuk penerbit dan penulis atas usaha menerbitkan karya ini. :)

P/s: Ubat demam saya ni. Hehe. Terima kasih Mai. :)

1 comments:

ALONG NANI said...

lama tak ''kunjungi'' sini rindu la...
kebanyakkan buku baru yg Hajar baca saya ada .... :D

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review