Sunday, September 28, 2014

...dan Cinta Pun Tersenyum

Posted by Hajar at 6:10 PM 2 comments

Tajuk: ...dan Cinta Pun Tersenyum
Penulis: Nora Ismail
Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.90
Sabah/ Sarawak: RM 26.90
Halaman: 630 mukasurat
ISBN: 9789675229213

Ervan Prima Sakti (Ervan), model kelahiran Indonesia. Half Malaysian sebab ibunya berasal dari Pulau Besar, Mersing. Merupakan penyandang gelaran Most Eligible Bachelor di negaranya. Kerana bimbang Ervan jadi lupa daratan, ibu bapanya sepakat menghantar Ervan ke Malaysia untuk menguruskan resort milik keluarga mereka di Mersing. Sungguh pun berat untuk meninggalkan kehidupan mewah penuh sosialnya di Jakarta, Ervan tetap akur kerana hormat dengan permintaan kedua ibu bapanya. Ketibaannya di Pulau Besar menemukannya dengan Surihani. Ervan pelik, anak-anak gadis lain bukan suka kalau dapat jumpa Ervan. Tapi Surihani ni sikit pun tak heran dengan kehadiran si cowok ganteng ni ke Pulau Besar. Itu yang buat Ervan rasa sangat tercabar dan kerap berlaku pertelingkahan antara mereka. Lebih-lebih lagi perbezaan bahasa menyebabkan banyak salah faham berlaku antara mereka.

Pertemuan Ervan dengan Hizar, abang Surihani membuat Ervan lebih mengerti hakikat kehidupan sebenar. Ervan turut menyedari yang Surihani tu tidaklah seteruk yang difikirkan. Sikap Surihani yang garang dan suka marah melulu tu sebenarnya hanyalah satu mekanisma untuk melindungi diri. Dari situ hubungan mereka makin membaik, lebih-lebih lagi bila Hizar jatuh sakit. Bantuan yang dihulur Ervan secara sembunyi akhirnya diketahui oleh Surihani gara-gara mulut tempayan si Akhil. Heh. Nyaris hubungan mereka berantakan sekali lagi. Mujur Ervan dah ‘pandai’ membaca emosi Surihani. Jadi, hubungan mereka masih kekal neutral tanpa berantem (bak kata Ervan). Hehe.

Hubungan baik mereka akhirnya turut membuahkan ‘rasa’ di antara keduanya. Sebagai penyandang gelaran Most Eligible Bachelor haruslah Ervan bertindak gentleman meluahkan perasaannya kepada Surihani. Cuma bagi pihak Surihani, tentulah rasa rendah diri mengatasi rasa hatinya terhadap Ervan. Tapi, takkanlah Ervan nak mengalah sebegitu mudah, kan? 

Rupanya hubungan baik antara Ervan dan Surihani dicemburui oleh Akhil yang dah lama menyimpan perasaan terhadap Surihani. Walaupun pelbagai usaha dilakukan Akhil untuk memusnahkan hubungan yang baru bertunas itu, ternyata hubungan mereka bertambah rapat. Setelah pasti dengan perasaan masing-masing Ervan tekad untuk menikahi Surihani. Malangnya dalam kegembiraan mereka membuat persiapan, suatu kecelakaan menimpa hingga menyebabkan Ervan mengalami kecederaan parah yang membawa kecacatan. 

Lalu bagaimana penyudahnya hubungan mereka bila Ervan bertindak menyembunyikan diri setelah kecelakaan menimpa dirinya?

Komen saya:

1. Seronok baca kisah mereka ni. Adegan pergaduhan antara si Cowok Super Pongah (sombong/ kerek) dan Cewek Norak (kampungan) plus Jutek (suka marah-marah) yang sentiasa buat saya tergelak dan tersengih sendirian. Ialah, perbezaan bahasa membuat mereka ni macam ayam dengan itik. Asyik doksalah faham yang akhirnya buat kedua-duanya terdiam akibat malu. :D

2. Di awal cerita memang rasa nak luku je si Surihani ni. Asyik nak sentap je. Kesian Ervan. Haha. Dahlah suka marah-marah. Lepas tu ego. Dah tau salah tak mau mintak maaf. Aduhai...

3. Sungguh pun Ervan suka berlagak ala superstar, dia tak malu untuk mengaku kesilapannya dan tak malu untuk berubah setelah berkali-kali ‘disekolahkan’ oleh Surihani. Haha. Cuma penat dengan perasaan inferiornya yang berlebihan selepas kemalangan itu. Nasibla sempat juga dia buat u-turn. :D 

4. Suka bahagian epilog kisah ini. Walaupun masih klise, penulis buat ia jadi menarik sebab disampaikan melalui medium berbeza. :D Tahniah Kak Rose sebab berjaya buat saya terbawa-bawa loghat si Ervan ni dalam pertuturan harian saya (buat masa ni). :P Lepas ni kena cari masa untuk berkenalan dengan Zarul dan Edrinaz pulak. :D

Sunday, September 21, 2014

Kekasih Waktu

Posted by Hajar at 8:10 PM 0 comments
Tajuk: Kekasih Waktu
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman: 418 mukasurat
ISBN: 9789670757001

Oleh kerana tak tahan hati tengok orang yang dah dapatkan buah tangan terbaru Kak Su ni, akhirnya selamat juga berada dalam koleksi. Terima kasih Cik Pah tolong belikan. Siap bertandatangan penulis lagi. :D

Bagi yang pernah mengikuti kisah Farhana di dalam Rindunya Kian Membara, ini adalah kesinambungan kisah keluarga mereka. Akhirnya berjodoh juga Imran dengan Farhana setelah dua kali terlepas peluang untuk memperisterikan Farhana. Sebelum ini Imran rela melepaskan Farhana ke tangan Ilham setelah membaca surat Najaah yang menulis kepada Tuhan meminta supaya Farhana menjadi ibunya.  Sayangnya, jodoh Ilham-Farhana tidak panjang bila Ilham terkorban dalam kemalangan jalanraya. Atas rasa kasihan dan tanggungjawab, Imran melamar Farhana buat kesekian kalinya. Alhamdulillah, mereka berbahagia walaupun kata Imran, rasa cintanya terhadap Farhana sudah dikuburkan setelah Farhana berkahwin dengan Ilham.

Namun, selepas 13 tahun hidup bersama, rumahtangga mereka muka bergolak bila Imran jatuh cinta dengan salah seorang pekerjanya. Benarkah Imran benar-benar menemui cinta baru setelah cintanya terhadap Farhana berkubur atau hanya terpedaya dengan pesona Nik Sofea yang memang menunggu peluang untuk menggoda Tuan CEO yang masih tampak muda itu? Heh. 

Aish, nampaknya kisah Farhana-Imran lebih mendominasi berbanding kisah Zaynn-Dian. Zaynn, anak sulung Farhana ni sudah pun meningkat dewasa, bakal graduan kursus perubatan yang juga bakal menyandang gelaran seorang doktor. Hubungan dengan Dian berlangsung semenjak mereka berjiran dengan nenek Dian sehinggalah Zaynn melanjutkan pelajarannya ke Kashmir. Setelah bertahun-tahun mengatur ayat-ayat manis melalui poskad, akhirnya Zaynn memberanikan diri melahirkan hasrat hati. Ternyata, Zaynn tidak bertepuk sebelah tangan bila hati Dian turut menyanyikan irama yang sama. Cuma, bila hubungan yang mula berputik itu ditentang hebat oleh ibu Dian, mampukah mereka mempertahankan hubungan hati yang baru berputik itu?

Komen saya:

1. Buku ni walaupun nipis, tapi agak mengambil masa untuk dihabiskan bagi saya. Sebab apa, saya turut larut dengan perasaan Farhana yang di'nomborduakan' oleh Imran. Bagi yang dah membaca Rindunya Kian Membara tentu dapat merasakan bahawa Imran itu sangat menyayangi Farhana sehingga sanggup melukakan hati sendiri untuk melamar Farhana bagi pihak adiknya, Ilham demi kerana mahu Farhana jadi ibu buat anak-anak saudaranya. Namun, bila berjodoh pengakhirnya jadi begitu pula. Aduhai... :'(

2. Saya rasa kebanyakan isteri (yang senasib seperti Farhana) akan menyalahkan diri sendiri bila suami mula berpaling. Lebih-lebih lagi bila ada yang terang-terang menyalahkan Farhana yang kononnya tak pandai bergaya, terlalu percayakan suami, melebihkan anak-anak berbanding suami, etc. Secara luarannya orang mungkin mudah menilai, tapi hanya tuan punya badan yang berdepan situasi itu yang tahu cerita sebenar di sebaliknya. Jadi, sebaiknya orang luar tak perlulah jadi nasi tambah kan? ;)

3. Kesian pada Zaynn yang dapat bakal ibu mertua ala-ala Nyonya Mansoor. Hehe. Belum apa-apa lagi dah demand macam-macam. Mujurlah Pak Syeikh masih ada timbang rasa. Jadi, kedudukan Zaynn tetap selamat sehinggalah takdir memisahkan mereka. Sobs. 

4. Suka dengan watak Najaah, walaupun dalam keadaan normal kadangkala saya boleh jadi annoying dengan sikapnya tu. Hihi. Tapi sebenarnya Najaah banyak jadi penyelamat dalam kisah ni. :)

5. Buat peminat Abang Din dan Dr. Aqmar, lintasan mereka dalam kisah ini pasti menggembirakan kalian. Ahaks!

6. Saya mengharapkan moga ada penyudah kisah Farhana - Imran dan kisah bahagia buat Najaah dan Dian dalam karya seterusnya. Hihi. Tahniah buat Kak Su untuk Kekasih Waktu. Moga diberi kesempatan dan ilham mencurah-curah untuk terus berkarya. :)

Thursday, September 18, 2014

L.U.T.H (Lamaran Untuk Teman Hati)

Posted by Hajar at 10:11 PM 1 comments

Tajuk:  L.U.T.H (Lamaran Untuk Teman Hati)
Penulis: Wawa Taufik
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  534 mukasurat
ISBN: 9789670718095

Tentang L.U.T.H

1. Masih ada yang mengingati Tengku Luth Daniel (Luth) teman baik Mika dalam kisah Dia...Mr Model? Haaa, kali ni penulis bawa kita mengenali Luth pula.

2. Luth yang kita kenali dengan sikap suka bersosial tu memang dah berubah 100% selepas mengenali Safa. Dan disebabkan Safa dan jadi isteri Mika, Luth letakkan Safa as a benchmark untuk calon isterinya.

3. Pertemuan pertama antara Luth dengan Uzma Haseena (Uma) umpama cinta pandang pertama buat Luth. Apatah lagi Uma yang naif dan polos itu memang menepati ciri-ciri wanita idamannya. Biar pun diberi amaran berulang kali oleh Hasya (adik Luth), agar tidak mempermainkan perasaan teman baiknya, Luth tak peduli. Apa yang dia tahu, hati si gadis harus ditakluki.

4. Kalau saya kat tempat Uma harus saya dah lari jejauh. Telatah Luth ni mengerikan. Haha. Boleh dia nak denda Uma sebab panggil 'Tengku'? Sabar jela. Lepas tu tunjuk gaya yang errr, buat orang rasa tak nak dekat. Huhu. Tapi, yang bagusnya Luth ni memang serius untuk jadikan Uma teman hidupnya. Bukan sekadar untuk berkawan atau buat 'stok geli-geli'. :D

5. Bagi Uma pula, rasa rendah diri lebih mengatasi segalanya. Seorang anak yatim piatu dan dibesarkan oleh datuk dan neneknya yang hidup secara sederhana, manalah layak nak berganding dengan Luth yang full package tu?

6. Kalau dalam kisah DMM dulu kita nampak betapa eratnya ikatan kekeluargaan dalam keluarga Mika. Namun tidak bagi keluarga Luth. Sikap Tengku Maimun, bonda mereka yang lebih memandang harta dan pangkat membuat hubungan kekeluargaan mereka berjurang. Buktinya, Hasya lebih sanggup tinggal di rumah Luth setiap cuti semester berbanding pulang ke rumah keluarga mereka.

7. Ingatkan kisah Marina yang buat onar pada Safa dan Mika tu dah berakhir. Rupanya tanpa rasa bersalah dengan apa yang pernah dilakukannya dulu, Marina gigih cari peluang untuk mendekati Luth. Dan pastinya dengan bantuan kabel Tengku Maimun. Huh.

8. Kisah ni pun sebenarnya simple dan tak buat kita stress. Cuma ada unsur-unsur cinta antara dua darjat bila Tengku Maimun tak dapat terima Uma jadi isteri Luth. Ada adegan lari dan kejar-mengejar dan pastinya ada unsur-unsur sweet overdose. ;)

9. Suka sikap Luth dan Hasya terhadap bonda mereka. Walaupun mereka ni suka memberontak dengan aturan dan arahan Tengku Maimun, mereka tetap menghormati bonda mereka selayaknya.

10. Tahniah buat penulis atas kelahiran kisah ini. Moga diberikan kesempatan dan ilham untuk terus berkarya. :)

P/s: Terima kasih buat tuan punya buku sebab bagi baca dulu sebelum sampai ke tangan tuannya. Hehe. :D

Saturday, September 13, 2014

Jangan Lupakan Aku

Posted by Hajar at 10:00 AM 0 comments

Tajuk: Jangan Lupakan Aku
Penulis: Iza Safiya
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  567 mukasurat
ISBN: 9789831248409


Anekdot tentang Jangan Lupakan Aku

1. Buku ni dibeli selepas terpengaruh dengan review yang 'kebabom' di sana-sini. Tapi saya baca buku ni lepas setahun dibeli. Uhuk!

2. Mujur kisahnya memenuhi piawaian saya - tak terlalu manis bergula dan juga tak sinetron serta meleret-leret walaupun terselit plot amnesia yang saya tak berapa gemar.

3. Suka gambaran watak Elza Zaharah (Zara) yang independent, pandai jaga maruah diri dan pandai dinding hati sendiri daripada dicerobohi oleh sang kumbang (eceh..). Matlamat hidupnya hanya mahu membahagiakan keluarga arwah suaminya.

4. Kerjaya Zara sebagai seorang pereka hiasan dalaman membawanya mengenali Tan Sri Rushdi dan kemudiannya Zara turut mengenali nama Ilham Zackry (Izack) sebagai salah seorang pelanggan terbesar bagi syarikatnya.

5. Izack yang digambarkan sebagai seorang perfectionist rupanya tak kisah 'nampak' sederhana semata-mata untuk berkenalan dengan Zara.

6. Yang saya suka Izack ni bukan jenis terlampau sweet talker sampai kita rasa nak togak air masak satu tong. :P Suka juga dengan adegan untuk adik-adik bawah umur yang dimetaforakan / digambarkan dengan baik.

7. Saya kecewa betul bila ingatan Izack pada Zara macam hilang begitu saja lepas Izack ditimpa kemalangan. Huwaaaa... Tapi, bekas teman wanitanya yang hampeh tu diingatnya pulak. Ciss! Memang sabar betul Zara melayan suami yang langsung tiada klu tentang kehidupan mereka suami isteri. Sobs.

8. Setuju dengan review seorang teman yang mengatakan elemen surprise untuk Zara di akhir cerita tak berapa menjadi disebabkan pembaca sudah dihidangkan dengan adegan penolakan Nyiela.

9. Saya agak annoying dengan pengulangan perkataan FANTASTIK. Rasanya lebih separuh buku dimulakan dengan perkataan FANTASTIK di setiap bab.

10. Tahniah buat penulis. Moga dikurniakan kesempatan dan ilham untuk terus berkarya. :)

P/s: Yay! Cukup sepuluh. Haha. Ni review gaya orang malas namanya. :P 

Friday, September 12, 2014

Titik Mula Cinta

Posted by Hajar at 9:39 PM 1 comments
Tajuk: Titik Mula Cinta
Penulis: Laila Hanni
Penerbit: Lovenovel Enterprise
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  439 mukasurat
ISBN: 9789670657158

Anis Fazila (Fazila) tak pernah fikir dia akan menamatkan zaman solonya secepat ini. Perkenalannya dengan keluarga Fauzi (teman sekuliah yang pernah menaruh hati padanya) rupanya menjadi penyambung tali silatulrahim buat 2 buah keluarga. Pertemuan kembali antara keluarga Fauzi dan keluarga Fazila membawa kepada ikatan pertunangan antara Fazila dan Faris (abang Fauzi).

Sungguh pun sudah tertarik dengan keperibadian Faris pada pertemuan pertama mereka, Fazila tidak yakin dengan kesungguhan Faris apatah lagi Faris seolah tidak mempedulikan kewujudan Fazila selepas mereka bertunang.

Perkenalan Fazila dengan Ameer Hamzah mula mengubah perasaan Fazila terhadap tunangnya. Walaupun Ameer Hamzah melayan Fazila dengan kasar pada mulanya, layanan sebegitulah yang telah berjaya menyentuh hati Fazila. Haish.

Namun, bila Faris mula menunjukkan sikap sebagaimana sepatutnya, Fazila buntu. Lebih-lebih lagi bila Ameer Hamzah turut mengakui perasaannya terhadap Fazila. Jadi, siapalah agaknya yang bakal jadi pilihan Fazila?

Komen saya:

1. Cerita ni mudah je sebenarnya tapi karakter Fazila ni buat saya geram. Jenis hati tak tetap. Dah bertunang tapi sebab tunang buat tak tahu, kemudian bila ada lelaki lain lebih ambil berat, cepat je cair. Haish. Kesian Ameer Hamzah.

2. Karakter Faris tu pun bikin orang geram juga. Kalau iya pun Fazila tu pilihan keluarga, sekurang-kurangnya tunjukkanlah kesungguhan sikit. Ini, buat assumptions sendiri sampai nyaris gigit jari. Sebenarnya kalau dari awal dia berterus terang kan lebih baik? Hmph!

3. Kisah ni memang agak perlahan pada permulaan. Itu sebab saya rasa agak 'lemau' bila baca kisah ini. Hihi.

4. Tapi, saya salute dengan pendirian Fazila yang tak sanggup melukakan kedua-dua buah keluarga sekiranya dia memilih untuk mengikut kata hatinya. :)

5. Sekali lagi penulis berjaya menulis kisah yang memancing emosi pembaca. Stress tapi tak meleret. Hihi. Tahniah buat penulis. Moga diberi ilham dan kesempatan untuk melakar kisah-kisah seterusnya. :) 

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review