Sunday, September 21, 2014

Kekasih Waktu

Posted by Hajar at 8:10 PM
Tajuk: Kekasih Waktu
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman: 418 mukasurat
ISBN: 9789670757001

Oleh kerana tak tahan hati tengok orang yang dah dapatkan buah tangan terbaru Kak Su ni, akhirnya selamat juga berada dalam koleksi. Terima kasih Cik Pah tolong belikan. Siap bertandatangan penulis lagi. :D

Bagi yang pernah mengikuti kisah Farhana di dalam Rindunya Kian Membara, ini adalah kesinambungan kisah keluarga mereka. Akhirnya berjodoh juga Imran dengan Farhana setelah dua kali terlepas peluang untuk memperisterikan Farhana. Sebelum ini Imran rela melepaskan Farhana ke tangan Ilham setelah membaca surat Najaah yang menulis kepada Tuhan meminta supaya Farhana menjadi ibunya.  Sayangnya, jodoh Ilham-Farhana tidak panjang bila Ilham terkorban dalam kemalangan jalanraya. Atas rasa kasihan dan tanggungjawab, Imran melamar Farhana buat kesekian kalinya. Alhamdulillah, mereka berbahagia walaupun kata Imran, rasa cintanya terhadap Farhana sudah dikuburkan setelah Farhana berkahwin dengan Ilham.

Namun, selepas 13 tahun hidup bersama, rumahtangga mereka muka bergolak bila Imran jatuh cinta dengan salah seorang pekerjanya. Benarkah Imran benar-benar menemui cinta baru setelah cintanya terhadap Farhana berkubur atau hanya terpedaya dengan pesona Nik Sofea yang memang menunggu peluang untuk menggoda Tuan CEO yang masih tampak muda itu? Heh. 

Aish, nampaknya kisah Farhana-Imran lebih mendominasi berbanding kisah Zaynn-Dian. Zaynn, anak sulung Farhana ni sudah pun meningkat dewasa, bakal graduan kursus perubatan yang juga bakal menyandang gelaran seorang doktor. Hubungan dengan Dian berlangsung semenjak mereka berjiran dengan nenek Dian sehinggalah Zaynn melanjutkan pelajarannya ke Kashmir. Setelah bertahun-tahun mengatur ayat-ayat manis melalui poskad, akhirnya Zaynn memberanikan diri melahirkan hasrat hati. Ternyata, Zaynn tidak bertepuk sebelah tangan bila hati Dian turut menyanyikan irama yang sama. Cuma, bila hubungan yang mula berputik itu ditentang hebat oleh ibu Dian, mampukah mereka mempertahankan hubungan hati yang baru berputik itu?

Komen saya:

1. Buku ni walaupun nipis, tapi agak mengambil masa untuk dihabiskan bagi saya. Sebab apa, saya turut larut dengan perasaan Farhana yang di'nomborduakan' oleh Imran. Bagi yang dah membaca Rindunya Kian Membara tentu dapat merasakan bahawa Imran itu sangat menyayangi Farhana sehingga sanggup melukakan hati sendiri untuk melamar Farhana bagi pihak adiknya, Ilham demi kerana mahu Farhana jadi ibu buat anak-anak saudaranya. Namun, bila berjodoh pengakhirnya jadi begitu pula. Aduhai... :'(

2. Saya rasa kebanyakan isteri (yang senasib seperti Farhana) akan menyalahkan diri sendiri bila suami mula berpaling. Lebih-lebih lagi bila ada yang terang-terang menyalahkan Farhana yang kononnya tak pandai bergaya, terlalu percayakan suami, melebihkan anak-anak berbanding suami, etc. Secara luarannya orang mungkin mudah menilai, tapi hanya tuan punya badan yang berdepan situasi itu yang tahu cerita sebenar di sebaliknya. Jadi, sebaiknya orang luar tak perlulah jadi nasi tambah kan? ;)

3. Kesian pada Zaynn yang dapat bakal ibu mertua ala-ala Nyonya Mansoor. Hehe. Belum apa-apa lagi dah demand macam-macam. Mujurlah Pak Syeikh masih ada timbang rasa. Jadi, kedudukan Zaynn tetap selamat sehinggalah takdir memisahkan mereka. Sobs. 

4. Suka dengan watak Najaah, walaupun dalam keadaan normal kadangkala saya boleh jadi annoying dengan sikapnya tu. Hihi. Tapi sebenarnya Najaah banyak jadi penyelamat dalam kisah ni. :)

5. Buat peminat Abang Din dan Dr. Aqmar, lintasan mereka dalam kisah ini pasti menggembirakan kalian. Ahaks!

6. Saya mengharapkan moga ada penyudah kisah Farhana - Imran dan kisah bahagia buat Najaah dan Dian dalam karya seterusnya. Hihi. Tahniah buat Kak Su untuk Kekasih Waktu. Moga diberi kesempatan dan ilham mencurah-curah untuk terus berkarya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review