Sunday, September 28, 2014

...dan Cinta Pun Tersenyum

Posted by Hajar at 6:10 PM

Tajuk: ...dan Cinta Pun Tersenyum
Penulis: Nora Ismail
Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.90
Sabah/ Sarawak: RM 26.90
Halaman: 630 mukasurat
ISBN: 9789675229213

Ervan Prima Sakti (Ervan), model kelahiran Indonesia. Half Malaysian sebab ibunya berasal dari Pulau Besar, Mersing. Merupakan penyandang gelaran Most Eligible Bachelor di negaranya. Kerana bimbang Ervan jadi lupa daratan, ibu bapanya sepakat menghantar Ervan ke Malaysia untuk menguruskan resort milik keluarga mereka di Mersing. Sungguh pun berat untuk meninggalkan kehidupan mewah penuh sosialnya di Jakarta, Ervan tetap akur kerana hormat dengan permintaan kedua ibu bapanya. Ketibaannya di Pulau Besar menemukannya dengan Surihani. Ervan pelik, anak-anak gadis lain bukan suka kalau dapat jumpa Ervan. Tapi Surihani ni sikit pun tak heran dengan kehadiran si cowok ganteng ni ke Pulau Besar. Itu yang buat Ervan rasa sangat tercabar dan kerap berlaku pertelingkahan antara mereka. Lebih-lebih lagi perbezaan bahasa menyebabkan banyak salah faham berlaku antara mereka.

Pertemuan Ervan dengan Hizar, abang Surihani membuat Ervan lebih mengerti hakikat kehidupan sebenar. Ervan turut menyedari yang Surihani tu tidaklah seteruk yang difikirkan. Sikap Surihani yang garang dan suka marah melulu tu sebenarnya hanyalah satu mekanisma untuk melindungi diri. Dari situ hubungan mereka makin membaik, lebih-lebih lagi bila Hizar jatuh sakit. Bantuan yang dihulur Ervan secara sembunyi akhirnya diketahui oleh Surihani gara-gara mulut tempayan si Akhil. Heh. Nyaris hubungan mereka berantakan sekali lagi. Mujur Ervan dah ‘pandai’ membaca emosi Surihani. Jadi, hubungan mereka masih kekal neutral tanpa berantem (bak kata Ervan). Hehe.

Hubungan baik mereka akhirnya turut membuahkan ‘rasa’ di antara keduanya. Sebagai penyandang gelaran Most Eligible Bachelor haruslah Ervan bertindak gentleman meluahkan perasaannya kepada Surihani. Cuma bagi pihak Surihani, tentulah rasa rendah diri mengatasi rasa hatinya terhadap Ervan. Tapi, takkanlah Ervan nak mengalah sebegitu mudah, kan? 

Rupanya hubungan baik antara Ervan dan Surihani dicemburui oleh Akhil yang dah lama menyimpan perasaan terhadap Surihani. Walaupun pelbagai usaha dilakukan Akhil untuk memusnahkan hubungan yang baru bertunas itu, ternyata hubungan mereka bertambah rapat. Setelah pasti dengan perasaan masing-masing Ervan tekad untuk menikahi Surihani. Malangnya dalam kegembiraan mereka membuat persiapan, suatu kecelakaan menimpa hingga menyebabkan Ervan mengalami kecederaan parah yang membawa kecacatan. 

Lalu bagaimana penyudahnya hubungan mereka bila Ervan bertindak menyembunyikan diri setelah kecelakaan menimpa dirinya?

Komen saya:

1. Seronok baca kisah mereka ni. Adegan pergaduhan antara si Cowok Super Pongah (sombong/ kerek) dan Cewek Norak (kampungan) plus Jutek (suka marah-marah) yang sentiasa buat saya tergelak dan tersengih sendirian. Ialah, perbezaan bahasa membuat mereka ni macam ayam dengan itik. Asyik doksalah faham yang akhirnya buat kedua-duanya terdiam akibat malu. :D

2. Di awal cerita memang rasa nak luku je si Surihani ni. Asyik nak sentap je. Kesian Ervan. Haha. Dahlah suka marah-marah. Lepas tu ego. Dah tau salah tak mau mintak maaf. Aduhai...

3. Sungguh pun Ervan suka berlagak ala superstar, dia tak malu untuk mengaku kesilapannya dan tak malu untuk berubah setelah berkali-kali ‘disekolahkan’ oleh Surihani. Haha. Cuma penat dengan perasaan inferiornya yang berlebihan selepas kemalangan itu. Nasibla sempat juga dia buat u-turn. :D 

4. Suka bahagian epilog kisah ini. Walaupun masih klise, penulis buat ia jadi menarik sebab disampaikan melalui medium berbeza. :D Tahniah Kak Rose sebab berjaya buat saya terbawa-bawa loghat si Ervan ni dalam pertuturan harian saya (buat masa ni). :P Lepas ni kena cari masa untuk berkenalan dengan Zarul dan Edrinaz pulak. :D

2 comments:

juridah said...

Novel ni memang best

Unknown said...

Ye, novel mmg best!! 😍
Zarul & edrinaz? Tajuk ape eh?

Sufi

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review