Saturday, November 30, 2013

My Indo Chick - Marissa

Posted by Hajar at 11:56 PM 0 comments
Tajuk: My Indo Chick
Penulis: Marissa
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn. Bhd.
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman: 439 mukasurat
ISBN: 9789670246598

Indah Natasha (Indah) dan Tengku Azray (Ray) sudah tiga tahun menyulam kasih. Tapi kebanyakan masanya mereka ni tak nampak macam pasangan bercinta pun. Ray lebih suka bersikap lepas tangan sebab padanya tak ada orang lain yang berkenan pada Indah tu. Hanya dia aja yang pandang dan 'nampak' Indah. Angkuh sungguh. Mujurlah Indah ni pun jenis penurut, tak pandai nak membantah. Mungkin itu antara penyebab hubungan mereka ni mampu bertahan lama walaupun hakikatnya Ray ni jadi pujaan ramai pelajar perempuan di kolej mereka.

Indah ni sebenarnya tak suka bila tahu dia kena menjalani latihan praktikal di sebuah syarikat rakaman (Prime Rekod) dan kena berurusan dengan artis. Bila disuarakan pada Ray, hanya nasihat dan kata-kata semangat yang dihulurkan agar Indah akur dengan pilihan tempat praktikal yang telah diatur oleh pihak kolej. Ugutan Indah semuanya pada Ray semuanya tak lut. Yakin sangat tak ada orang lain yang bakal berkenan pada Indah dan Indah akan tetap setia padanya. Heh.

Hari pertamanya di Prime Rekod membawa Indah berkenalan dengan Gibran. Gibran menyangkakan Indah gadis dari seberang. Siap bercakap loghat Indonesia lagi. Haha. Rupanya Gibranlah yang bakal jadi penyelia Indah sebab Indah bakal jadi pembantu peribadi (PA) Gibran sepanjang tempoh praktikalnya di Prime Rekod.

Kalau nak bandingkan Ray dengan Gibran ni memang macam langit dan bumi. Ray sangat kasar dan kadangkala suka menengking. Tapi Indah tau Ray memang bukan jenis lelaki yang pandai nak tunjukkan kasih sayangnya. Walaupun jenuh kawan-kawan menasihati, Indah tetap setia dengan Ray. Dia percaya perilaku Ray mampu dibentuk dengan kesabarannya. Berbeza pula dengan Gibran, layanannya pada Indah memang gentleman. Boleh cair dibuatnya. Dan Gibran selalu jadi tempat Indah meluah rasa bila tak puas hati dengan Ray.

Antara Ray dan Gibran, siapa akhirnya yang jadi pilihan Indah?   
 
Komen saya: Saya tak tahulah kenapa, sama ada saya yang dah terkurang deria rasa atau memang karya penulis ni yang kurang rencah. Selepas Teduhan Kasih memang belum ada lagi karya penulis yang mampu melekat dalam hati. Ceritanya memang manis dan santai cuma mungkin bukan 'makanan' saya. Apa pun, tahniah buat penulis atas kelahiran buku terbarunya ini. Saya menanti kisah-kisah lain yang mungkin setara atau lebih baik daripada Teduhan Kasih. :)   

Indahnya Takdir - Syikin Zainal

Posted by Hajar at 10:42 PM 1 comments
Tajuk: Indahnya Takdir
Penulis: Syikin Zainal
Penerbit: Buku Prima
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman: 470 mukasurat
ISBN: 9789675489693

Kehidupan biasanya berubah 360 darjah bila dia dirogol tanpa kerelaannya. Hartini baru berusia 19 tahun ketika itu. Rupanya selama ini kecantikan Hartini menjadi igauan si mata keranjang bernama Kamarul. Kecewa kerana lamarannya ditolak bapa Hartini, Kamarul nekad mengupah orang kanannya untuk menculik Hartini dan menodainya. Kesian Hartini. Ketiadaan ibu kandung menyebabkan dirinya bertambah murung kerana tiada tempat untuk berkongsi masalah. Kemurungannya menyebabkan Hartini menyisihkan diri dan mengabaikan peperiksaan STPM yang sepatutnya dihadiri.

Natijahnya, Hartini hamil selepas itu. Mahu tak mahu terpaksa juga berterus terang dengan bapanya tentang kehamilannya itu. Dengan bantuan bapa saudara dan sepupunya, Hakim, Kamarul berjaya dijejaki. Tapi malangnya Kamarul sangat licik sehingga mampu memperdayakan Hakim untuk bertanggungjawab dan mengahwini Hartini. Dengan bermodalkan janji untuk memberikan Hakim peratusan syer di dalam syarikatnya dan sedikit habuan kewangan, Hakim bersetuju untuk bertanggungjawab. Mata duitan sungguh!

Perkahwinan tanpa rela ini memang begitu menyiksa Hartini. Hakim bukannya suami yang baik. Suka sangat mendera mental dan perasaan Hartini. Namun, Hartini tetap gagahkan diri demi anak dalam kandungannya. Pemergian bapa dan anaknya dalam tempoh yang sama betul-betul menguji emosi. Hakim juga mula tersedar daripada khilafnya dan mula untuk menerima Hartini. Tapi desakan ibunya membuatkan Hakim terpaksa melepaskan Hartini.

Perpisahan dengan Hakim makin mematangkan Hartini. Enggan larut dalam kesedihan, dia bangkit untuk memperbaiki diri. Hartini nekad menduduki semula peperiksaan STPM dan berjaya ke USM selepas itu. Perkenalannya dengan si kacak bernama Iskandar Kamel (Kamel) begitu membahagiakan Hartini. Namun, jalan yang terbentang bukanlah semudah itu. Hubungan yang diharap dapat membawa kebahagiaan hidupnya semula rupanya membawa luka. Kamarul yang ingin dihindari rupanya abang ipar Kamel. Jadi, bagaimana penyudahnya hubungan mereka ini?

Komen saya:  Kadang-kadang dalam hidup kita ini, banyak yang harus dikorbankan untuk mengecap bahagia. Dan laluannya pun bukan mudah. Jatuh bangun itulah yang memberi kita kekuatan dan makna di sebalik bahagia yang dikecapi tu. Ish, apa yang metafora sangat ni? Hehe. Saya dah lama tak baca buku macam ni sebenarnya. Asyik baca cerita santai je sesekali baca buku macam ni pun bagus juga. Buat kita banyak berfikir sebab banyak input yang boleh register dalam kepala bila baca buku ni. Hartini ni sebenarnya simbol kekuatan seorang wanita yang mengajar kita supaya jangan mudah goyah walau apa pun dugaan yang menimpa kita. Allah menguji kita sesuai dengan kemampuan kita. Sesungguhnya Dia maha mengetahui. :) Tahniahlah buat penulis atas penerbitan buku ini. Moga terus berkarya dengan menghasilkan karya yang bermanfaat untuk pembaca. :)                 

Sunday, November 17, 2013

Awek Pisang Goreng - Syah Shah

Posted by Hajar at 9:36 PM 2 comments
Tajuk: Awek Pisang Goreng
Penulis: Syah Shah
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  504 mukasurat
ISBN: 9789671192573

Bila dah masuk umur 30-an dan masih bujang memang 'masak'lah nak menjawab soalan-soalan cepumas. Lebih-lebih lagi daripada ibu sendiri. Itulah yang terpaksa dihadapi oleh si Firdaus Hamizan a.k.a Daus. Hidupnya memang berteman kerja yang tak pernah habis. Sampai kadangkala nak balik kampung pun tak sempat. Haish. Manalah mak dia kat kampung tu tak risau?  

Tapi, pertemuan pertamanya dengan Husna, si gadis penjual pisang goreng merubah segalanya. Siapa sangka 'awek pisang goreng' yang berpenampilan biasa-biasa tu mampu membuat Daus jatuh cinta pandang pertama? Phew. Pertemuan demi pertemuan selepas itu membuatkan Daus mengambil tindakan drastik. Ibu bapa Husna ditemui untuk meminta izin berkawan. Memang gentleman tapi Husna yang terkejut haruslah menolak mentah-mentah hasrat Daus ni. Hish, memang kerja gila!

Bila dah suka Daus peduli apa. Diatur rancangan untuk ibunya datang merisik Husna. Husna yang panik dan mula tertekan dengan kata-kata orang sekeliling mendesak Daus untuk melamar salah seorang kakaknya. Malulah, macam tak sabar nak bersuami sedang kakak-kakaknya masih belum berumahtangga. Husna lupa agaknya hakikat jodoh dan rezeki tu. Hmm.. Berkat pujukan kakak-kakak Husna, akhirnya lamaran Daus diterima.

Saat Husna dah mula lembut hati untuk menerima Daus dalam hidupnya, datang pula si pembawa onar yang membawa kisah lampau yang agak kurang enak didengar. Hish. Walaupun sudah diasuh hatinya untuk percaya dengan 'petunjuk' yang diberikan, Daus tetap curiga dengan apa yang disampaikan ke telinganya. Jadi, jalan manakah yang harus dipilih Daus?

Haish, bunyi macam sadis. Tapi percayalah, tak sadis mana pun. :P

Komen saya: Comel. Tapi sweet overdose. Dah lama saya tak baca buku yang boleh buat saya tersengih-sengih sendiri. Hihi. Rasanya kali terakhir buat kerja macam ni masa baca Baju Melayu Hijau Serindit. Kisah biasa yang santai tapi bisa buat kita tersenyum sendiri. Hihi.  Suka dengan ayat-ayat hiperbola dalam buku ni. Antaranya:

"Aku bg senyuman paling manis yang aku boleh bagi. Bukan setakat gula berlori-lori aje, siap madu lebah, gula kabung, gula merah, gula melaka,sirap mapel semua sekali aku taruh. Sangat-sangat manis." - m/s 39

"Ah, belasah! Janji sweet. Sweetla sangat... Kalau aku dengar orang lain cakap macam ni, mesti aku dah muntah warna-warni tujuh baldi." - m/s 208

LOL. Tahniahlah Encik Penulis atas kelahiran buku bercetak pertama ini. Lepas ni kami menanti si bad boy Fawwaz pulak. :)

Lafaz Cinta Di Jari Manis - April Snow

Posted by Hajar at 8:37 PM 1 comments

Tajuk: Lafaz Cinta Di Jari Manis
Penulis: April Snow
Penerbit: Lovenovel Enterprise
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  457 mukasurat
ISBN: 9789671188286

Perjalanan hidup Annur Qistina (Qistina) nyata tidak seindah namanya. Akibat salah faham dan keegoan seorang lelaki yang bergelar (bekas) tunangan membawa Qistina merantau jauh ke Manchester. Qistina bukan setakat pergi memenuhi tanggungjawab pada majikannya, tapi turut membawa hati yang luka kerana dihalau keluarga. Cerita buruk yang dibawa oleh (bekas) tunangan Qistina, Khalish Ariq (Khalish) sungguh mengecewakan keluarga lantas Qistina dihalau dari rumah oleh ayah kandungnya sendiri. Bukan mudah untuk seorang Qistina untuk bangkit dari kekecewaan. Sobs.

Kepulangan Qistina setelah 5 tahun membawa segunung harapan dan semangat untuk memulakan hidup baru di tanah air. Maruah yang sudah lama terpalit lumpur takkan sekali-kali diizinkan untuk diinjak lagi. Khalish yang kesal dengan kata-katanya setelah kebenaran terbongkar cuba mendekati Qistina. Berusaha memohon kemaafan dan mengintai ruang untuknya dalam hati Qistina. Walaupun Qistina berulang kali menolak dan menafikan perasaan yang masih bersisa, Khalish tetap degil untuk menunggu sehingga hati Qistina terbuka untuk menerimanya kembali. Heh.

Yang pasti, laluan berliku harus ditempuhi oleh Khalish. Kemunculan Fazwan Anuar, si kacak berprofil tinggi menjadi saingan utama. Abang angkat Zita (kawan baik Qistina) ni sungguh-sungguh jatuh cinta padang pertama pada pemilik nama Annur Qistina. Sanggup mendapatkan segala maklumat berkaitan Qistina daripada Zita. Haish. Memang boleh cair dibuatnyalah.

Bingung dan keliru dengan kedua-dua pilihannya, Johan Khusairy (Joe) sentiasa jadi tempat Qistina mengadu. Hubungan akrab antara mereka telah terjalin semenjak dulu sehingga menyebabkan Khalish cemburu dan akhirnya menjadi pencetus kepada tragedi hitam yang meragut kepercayaan kedua orang tua Qistina. Dalam diam rupanya Joe turut menyimpan rasa tapi terpaksa disimpan kerana tidak mahu dikatakan sebagai menangguk di air yang keruh. Antara ketiga-tiga mereka, siapakah yang benar-benar berjodoh dengan Qistina?

Komen saya: Saya kesian dengan Joe. Dapat rasa betapa patheticnya dia. Huhuk. Tapi okla, saya suka dengan pengakhiran mereka. Hihi. Terima kasih Kak Kucc sebab bagi pengakhiran bahagia untuk Joe. Eceh. :P Kisah yang menarik dan agak sadis tapi tak sinetron (meleret). Sayangnya cerita menarik macam ni dicacatkan oleh cover yang tak berapa menarik dan layout yang agak crowded. Berpinar mata saya nak membacanya. Huhu. Tapi bak kata orang, jangan nilai buku dari kulitnya. Baca dulu baru nilai. :) Apa pun, tahniah buat Kak Kucc atas kelahiran buku terbaru ini. Terima kasih juga atas goodies yang diberikan bersama pesanan buku ini. Moga makin maju jaya untuk karya-karya seterusnya. :) 

Sunday, November 10, 2013

Sweetnya Dia - Maznie Darnisya

Posted by Hajar at 11:02 PM 0 comments
Tajuk: Sweetnya Dia
Penulis: Maznie Darnisya
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  500 mukasurat
ISBN: 9789671192580

Laily dan Zarif bertemu buat kali pertama bila Laily terintai-intai ke rumah Mak Longnya untuk mengintai Zarif. Penyudahnya kantoi bila Zarif menegur. Hihi. Rupanya Zarif ni anak angkat Mak Long Laily merangkap kawan baik kepada arwah sepupu Laily. Tanpa disangka perbuatan Laily yang memanjat kerusi untuk mengintai tu menggetarkan hati Zarif. Bila dapat tahu yang Laily sedang mencari pekerjaan, diatur tawaran pekerjaan untuk Laily. Pertemuan demi pertemuan diatur tanpa memberitahu identiti sebenarnya kepada Laily. Siap mengaku yang dia tu cuma bekerja sebagai pemandu lori.

Bila dapat tawaran kerja memang gembira sungguh Laily walaupun dia tak pernah memohon kerja di pejabat Zarif tu. Ingatkan bila bekerja ditempat baru dapatlah melarikan diri daripada sejarah pahit tu, rupanya Hakim, bekas tunangan Laily turut bekerja di situ. Mereka berada bawah satu jabatan pula tu. Hailaaa. Kesian. Rupanya pertunangan mereka putus seminggu sebelum mereka disatukan. Lepas tu si Hakim ni sibuk-sibuk pula nak mengendeng pada Laily. Menyesal kononnya. Heh.

Hubungan Laily dan Zarif pula masih berterusan tanpa Laily tahu yang Zarif tu rupanya CEO di syarikat yang dia bekerja itu. Jadi satu kelebihan pula pada Laily bila apa yang diceritakan pada Zarif terutamanya bila melibatkan masalahnya dengan Farah, tunang Hakim turut dapat perhatian CEO. Siap dapat surat amaran lagi si Farah tu. Bila dapat tahu yang Laily tu ada hubungan dengan Zarif, lagilah Farah melenting, Siap tuduh Laily pergunakan Zarif untuk kepentingan diri. Haish. Jenuh juga Zarif nak memujuk Laily yang merajuk ni. Meleret-leret pula merajuknya sampailah mereka berkahwin. Penyabar sungguh Zarif ni. Kalau orang lain dah lama angkat kaki dah kot?

Selesai satu hal, datang pula hal lain. Bahagia mereka cuma bertahan sekejap bila Alisa yang tergila-gilakan Zarif semenjak zaman persekolahan mereka masih tak putus asa mengejar Zarif walaupun Zarif dah berumahtangga. Haih. Fitnah yang ditabur akhirnya berjaya menggoyahkan kepercayaan Zarif. Mampukan Laily mempertahankan rumahtangga mereka yang semakin goyah itu?


Komen saya: Haish, jujurnya saya kecewa. This is her second novel and it supposed to be better than the first one. Tapi kenapaaaaaalah jadi lagu ni? Samudera Indah Nian tu antara novel yang saya suka sebenarnya. Hmm. Takpelah, lain padang lain belalang kan? Mungkin ini percubaan pertama penulis untuk menulis genre sebegini. Apa pun, tahniah diucapkan atas keberanian itu. :) Memang manis, memang sweet. Cuma pada saya ada sesetengah hal tak perlu di emphasize sangat sampai pembaca (baca: saya) jadi muak. Salah satunya adalah penggunaan perkataan sweet  berkali-kali.  Hmm.. Kisah mereka ni mudah je sebenarnya. Tapi jadi panjang bila Laily ni tersangatlah jual mahal. Lepas tu merajuk dan berdendam dengan Zarif sampai mereka berkahwin. Aduhai. Yang jadi penyelamatnya bila naskhah ini tidak terlalu tebal untuk dibaca. Phew. Sekali lagi tahniah atas kelahiran buku terbaru ni dan selamat maju jaya untuk penulis. Moga lebih banyak ilham untuk berkarya selepas ini. :)  

Friday, November 8, 2013

Jah & Od_Soulmate Selamanya - Ainin Naufal

Posted by Hajar at 11:27 PM 0 comments
Tajuk: Jah & Od_Soulmate Selamanya
Penulis:  Ainin Naufal
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 476 mukasurat
ISBN: 9789670201863


Hud Nuqman (Od) dan Aisya Khadeeja (Jah) merupakan jiran sekampung. Hubungan rapat mereka pada awalnya berasal daripada hubungan rapat antara Od dan Sham, abang Jah. Lama kelamaan hubungan mereka berdua jadi rapat bila Sham mula berhijrah dari kampung mereka. Walaupun Jah juga telah berhijrah dan bekerja di Kuala Lumpur, hubungan mereka tetap rapat. Jarak dan masa bukan penghalang untuk mereka berhubung. Kecanggihan teknologi dan kewujudan pelbagai lingkaran sosial tetap menghubungkan mereka yang berjauhan.

Setiap kali pulang ke kampung, Od tak pernah dilupai. Sementelahan pula keberadaan Od di kampung tu memang diharapkan dapat menjenguk dan membantu kedua ibu bapa Jah kala diperlukan. Kira-kira Od ni macam penjaga warga tua di kampung la. Hihi. Walaupun niat Od baik, bekerja freelance dari kampung untuk menjaga kedua orang tua mereka, masih ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan tindakannya. Haish. Tipikal orang kita. Dah penat-penat belajar tinggi takkan nak duduk kampung aja kan? Iyalah, orang lain yang keluar bekerja di bandar semuanya dah berharta, dah berkeluarga. Tapi Od masih ditakuk itu. Tertekan dengan situasi itu, Od cuba mengintai peluang pekerjaan dengan bantuan Jah.

Hubungan baik mereka mula dilanda gelombang bila Od sudah memulakan pekerjaan di Kuala Lumpur. Berjiran pula dengan pejabat Jah. Tapi malangnya, kedudukan yang hampir makin menjarakkan mereka. Kesibukan Od ditambah dengan kehadiran kawan-kawan baru membuatkan Od 'menyisihkan' Jah. Kehadiran Julie, seorang pelakon baru yang menjadi teman maya Od turut menyumbang kepada faktor kerenggangan hubungan mereka.

Sedar kedudukannya tak begitu penting pada Od, Jah tekad menerima lamaran Ikmal, sepupu Od. Masa inilah baru Od tersedar apa yang telah dilakukannya dalam hubungan mereka. Huh. Yang kelakarnya Od siap tak kasi Ikmal kahwin dengan Jah sebab takut kawan baik dia hilang. Jadi, siapa yang bakal jadi pilihan Jah sebenarnya ni?

Komen saya: Ramai orang kata antara seorang lelaki dan perempuan tak boleh jadi sahabat baik. Salah seorang mesti akan tergelincir perasaan. Hihi. Betullah agaknya tu. Macam Od, bila Jah dah bertunang baru dia terasa yang Jah tu penting. Kalau tak, Jah tu sebelah mata pun tak dipandang. Heh. Apa pun saya enjoy menghadam buku ini walaupun penamatnya nampak agak tergesa-gesa. Tahniah buat penulis atas kelahiran buku terbarunya ini. Barulah saya ingat, penulis ni adalah penulis yang menulis kisah Melah Melia. Haha. Antara buku-buku yang pernah saya 'tapis' untuk sicilik saya. Semoga maju jaya. :)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review