Friday, November 8, 2013

Jah & Od_Soulmate Selamanya - Ainin Naufal

Posted by Hajar at 11:27 PM
Tajuk: Jah & Od_Soulmate Selamanya
Penulis:  Ainin Naufal
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 476 mukasurat
ISBN: 9789670201863


Hud Nuqman (Od) dan Aisya Khadeeja (Jah) merupakan jiran sekampung. Hubungan rapat mereka pada awalnya berasal daripada hubungan rapat antara Od dan Sham, abang Jah. Lama kelamaan hubungan mereka berdua jadi rapat bila Sham mula berhijrah dari kampung mereka. Walaupun Jah juga telah berhijrah dan bekerja di Kuala Lumpur, hubungan mereka tetap rapat. Jarak dan masa bukan penghalang untuk mereka berhubung. Kecanggihan teknologi dan kewujudan pelbagai lingkaran sosial tetap menghubungkan mereka yang berjauhan.

Setiap kali pulang ke kampung, Od tak pernah dilupai. Sementelahan pula keberadaan Od di kampung tu memang diharapkan dapat menjenguk dan membantu kedua ibu bapa Jah kala diperlukan. Kira-kira Od ni macam penjaga warga tua di kampung la. Hihi. Walaupun niat Od baik, bekerja freelance dari kampung untuk menjaga kedua orang tua mereka, masih ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan tindakannya. Haish. Tipikal orang kita. Dah penat-penat belajar tinggi takkan nak duduk kampung aja kan? Iyalah, orang lain yang keluar bekerja di bandar semuanya dah berharta, dah berkeluarga. Tapi Od masih ditakuk itu. Tertekan dengan situasi itu, Od cuba mengintai peluang pekerjaan dengan bantuan Jah.

Hubungan baik mereka mula dilanda gelombang bila Od sudah memulakan pekerjaan di Kuala Lumpur. Berjiran pula dengan pejabat Jah. Tapi malangnya, kedudukan yang hampir makin menjarakkan mereka. Kesibukan Od ditambah dengan kehadiran kawan-kawan baru membuatkan Od 'menyisihkan' Jah. Kehadiran Julie, seorang pelakon baru yang menjadi teman maya Od turut menyumbang kepada faktor kerenggangan hubungan mereka.

Sedar kedudukannya tak begitu penting pada Od, Jah tekad menerima lamaran Ikmal, sepupu Od. Masa inilah baru Od tersedar apa yang telah dilakukannya dalam hubungan mereka. Huh. Yang kelakarnya Od siap tak kasi Ikmal kahwin dengan Jah sebab takut kawan baik dia hilang. Jadi, siapa yang bakal jadi pilihan Jah sebenarnya ni?

Komen saya: Ramai orang kata antara seorang lelaki dan perempuan tak boleh jadi sahabat baik. Salah seorang mesti akan tergelincir perasaan. Hihi. Betullah agaknya tu. Macam Od, bila Jah dah bertunang baru dia terasa yang Jah tu penting. Kalau tak, Jah tu sebelah mata pun tak dipandang. Heh. Apa pun saya enjoy menghadam buku ini walaupun penamatnya nampak agak tergesa-gesa. Tahniah buat penulis atas kelahiran buku terbarunya ini. Barulah saya ingat, penulis ni adalah penulis yang menulis kisah Melah Melia. Haha. Antara buku-buku yang pernah saya 'tapis' untuk sicilik saya. Semoga maju jaya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review