Tuesday, October 29, 2013

Di Penghujung Cintaku Adelia - Wan Rohayu

Posted by Hajar at 10:11 PM



Tajuk: Di Penghujung Cintaku Adelia
Penulis: Wan Rohayu
Penerbit: Lovenovel Enterprise
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  648 mukasurat
ISBN: 9789671188262

Kerana terlalu inginkan Adelia jadi anak perempuannya, Maria memerangkap Adelia dan Nik Pasha dalam ikatan perkahwinan. Kesilapan dalam satu malam mengikat mereka walaupun sebenarnya mereka tak pernah pun terlanjur. Perkahwinan tanpa rela ini lebih menambahkan darjah kebencian Nik Pasha pada Adelia. Sejurus selepas keputusan peperiksaan SPM diperolehi, Nik Pasha bertekad untuk menyambung pengajiannya ke luar negara demi mengelak daripada tanggungjawabnya. Heh, tak boleh pakai punya lelaki.

Tamat pengajiannya, Nik Pasha kembali ke tanah air berbekal ijazah kedoktoran dan dengan azam untuk berpisah dengan Adelia. Padanya Adelia yang dikenalinya lebih 6 tahun dulu tidak layak bergandingan dengannya. Iyalah, 6 tahun dulu Adelia memang comot dan chubby, belajar pun taklah setinggi mana. Manalah sesuai nak berganding dengan Nik Pasha tu kan? Tambahan pula, Nik Pasha sudah punya Darwina yang layak digandingkan dengannya. Heh. Namun, pertemuannya dengan Adelia yang berimej baru mula menggoyahkan perasaannya. Ha, baru tau langit tu tinggi ke rendah kan? 

Pertemuan demi pertemuan antara Nik Pasha dan Adelia mula menumbuhkan rasa dalam hati Nik Pasha. Lebih-lebih lagi bila Adelia yang makin cun melecun tu sentiasa dikelilingi oleh lelaki-lelaki hebat yang berhajat untuk mendekati Adelia. Mulalah Nik Pasha nak mengongkong Adelia. Hish. Tau pulak dia rasa tercabar. Bila dia sibuk berkepit dengan Darwina tu tak pulak dia fikir perasaan Adelia? Haih, emo. Haha.

Turun-naik hubungan mereka ni memang buat kita rasa sakit hati. Lebih-lebih lagi bila Nik Pasha seolah-olah tak mampu nak tinggalkan Darwina. Rupanya ada cerita disebalik kerapuhan personaliti dalaman Darwina tu. Haih. Lalu, siapa yang harus berkorban dalam perhubungan mereka ini?

Komen saya: Saya stres dengan Nik Pasha. Tak puas hati juga dengan penamat yang terlalu pantas. Patutnya bagi pengajaran teruk sikit pada Nik Pasha tu. Haha. :P Walaupun kisah tipikal kahwin paksa, namun penulis berjaya buat kita tak rasa bertumpu dengan masalah rumahtangga mereka berdua ni. Banyak terselit perkara lain yang mungkin baru untuk kebanyakan pembaca. Cuma satu teguran saya, kalau boleh kurangkanlah penggunaan bahasa pasar dan bahasa rojak dalam penulisan. Tak salah menulis dengan gaya santai tapi tak perlu keterlaluan. Just my two cents . Tahniah atas kelahiran karya bercetak pertama penulis dan selamat maju jaya dalam dunia penulisan. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review