Thursday, October 17, 2013

Sungguh, Aku Jatuh Hati - Zarra Zuyyin

Posted by Hajar at 10:56 PM
Tajuk: Sungguh, Aku Jatuh Hati
Penulis: Zarra Zuyyin
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  749 mukasurat
ISBN: 9789670508399

Hubungan Nuradelia Hanani (Nani) dengan bosnya, Izz Harriz (Izz) bukanlah dalam keadaan baik. Nani selalu menjadi mangsa buli Izz. Izz yang sinis, Izz yang kepala angin dan segala aura negatiflah pendek katanya. Pantang nampak silap Nani, memang berasaplah Nani menelan kata-kata sinisnya. Tapi dalam sinisnya itu Izz sentiasa muncul setiap kali Nani dilanda masalah. Hmm, macam superhero.


Kemunculan Hafiz Nubhan (Yeop Apez), cinta pertama Nani menghuru-harakan hidupnya.Yeop Apez ni gaya macam orang gila talak dah. Obses teramat sampai sanggup memfitnah semata-mata kerana nak memperisterikan Nani. Dia tak kisah potong jalan orang lain pun, janji hasrat dia tercapai. Siap guna jalan pintas lagi. Hish. Tak pepasal kena paksa bertunang dengan Yeop Apez pula walaupun hakikatnya Yeop Apez ni bukanlah duda seperti yang sibuk dicanangnya. Heh.

Selepas kecewa kerana Yeop Apez berkahwin di luar negara, Nani tak pernah berhubungan rapat dengan mana-mana lelaki kerana masih trauma dengan kekecewaan lalu. Namun, perkenalannya dengan Doktor Naufal Ikram (Am), jiran depan rumahnya mula mengubah persepsinya pada lelaki. Am memang pandai ambil hati sampai kebekuan hati Nani mula mencair sedikit demi sedikit. Paling menariknya, mak Am pun dah berkenan sangat dengan Nani. Tapi, fitnah yang ditabur Yeop Apez mula merenggangkan hubungan mereka. Bila ditanya kenapa menjauh, jawapan yang diberi oleh Am sangatlah menyakitkan hati. Benarlah, kerana mulut badan binasa. Selepas kebenaran terbongkar, barulah terhegeh-hegeh nak kembali pada Nani. Apa, ingat Nani tu tak ada perasaan ke apa?

Antara ketiganya, siapakah yang bertuah menjadi pilihan Nani? Tuan doktor pilihan ibu Nani ataupun tuan insinyur yang sentiasa sinis itu?

Yang pastinya pilihan Nani ni sangatlah gentleman, setia dan penyabar. *cair*. Hahah. Sanggup tunggu bertahun-tahun tanpa pengetahuan Nani sehinggalah Nani nyatakan persetujuan untuk menghalalkan perhubungan mereka. Phew. :)


Komen saya: Sungguh, buku ni banyak beri panduan untuk isteri dan bakal isteri dalam melayari bahtera perkahwinan. Lebih-lebih lagi untuk yang baru berkahwin. Cuma saya agak jengkel dengan scene merajuk sayang inche suami Nani  tu. Saya tau darjat suami lebih tinggi daripada isteri. Tapi kalau asyik menguji aja, tak ke jenuh si isteri nak memujuk? Mungkin bagi orang lain ia nampak manis tapi bagi saya ia scene berulang dan agak drama di situ. Mujurlah tak ada scene dan konflik yang buat saya stress. Phew. :) Apa pun, syabas buat penulis untuk percubaan pertamanya ini. Semoga maju jaya dan mudah-mudahan perjuangan tak terhenti setakat ini. :)  

6 comments:

Just said...
This comment has been removed by the author.
zarra zuyyin said...

Terima kasih atas review ini :)

~w.t~ said...

Baca review kat sini, mcm banyak cornflake jer citer nih...
Harus bukan citarasa untuk dibeli, sebab x suka cornflake yang berlebihan...
Tak mampu nak habiskan...

Hajar said...

zarra zuyyin :
sama-sama. :)

w.t :
oh, yes. ini bukan makananmu. haha. sila tukar makanan lain. :P

Farhana Hameed said...

baru habis baca yg bab pengenalan awal kat Jemari Seni. sampai hat doctor tu bagi puding. haila. senyum sesorang. wajib beli ni ;)

Hajar said...

Farhana Hameed:
hahaha, masa dia bagi puding memang rasa nak senyum sampai telinga tapi bila inche doktor buat onar memang ada rasa nak lempang lelaju. Huhu.. :D

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review