Saturday, August 25, 2012

Qaseh Nuralia Imani - Arin Arida

Posted by Hajar at 11:26 PM 5 comments

Tajuk: Qaseh Nuralia Imani
Penulis: Arin Arida
Penerbit: Kaki Novel Enterprise.
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  699 mukasurat
ISBN: 9789670448084

Satu lagi kisah yang pada saya biasa tapi mungkin ramai yang suka sebab banyak elemen manis bergula di dalamnya. Ehem.

Syed Iskandar Dzulkarnain (Iskandar) terpaksa akur dengan kehendak kedua ibu bapanya yang ingin menjodohkannya dengan pilihan mereka, Nuralia Imani (Nur). Nur digelar mumia oleh Iskandar disebabkan Nur ni gemar berpakaian jubah hitam dan bertudung lengkap serta berniqab. Mana tidaknya, depan Iskandar pun Nur masih menjaga auratnya. Hehe. Sebenarnya Nur ni bertekad yang dia hanya akan buka niqabnya setelah dia jumpa pelindung dunia akhiratnya. Dan Iskandar ni memang bukan pilihanlah buat masa tu.

Berdepan dengan kebencian suami sendiri memang menyeksa mental dan fizikal Nur. Namun Nur bukanlah seorang yang mudah berputus asa. Keperitan hidup yang pernah dilalui banyak mengajarnya erti tabah bila berdepan dengan cabaran hidup.  Mujurlah si Iskandar ni tak tersasar jauh sangat. Penemuan kecurangan Bella, si kekasih yang dibangga-banggakannya itu akhirnya mengubah persepsi Iskandar pada Nur. Kelembutan layanan Nur akhirnya membuat si kasanova ni kecundang. Masa ni dapatla kita tengok macam mana Iskandar gunakan skill kasanova karatnya tu untuk menawan kembali hati Nur.


Bila dah bahagia, adalah yang mula cemburu dengan kebahagiaan mereka. Bella, bekas kekasih Iskandar mula mengatur rancangan untuk memecah belahkan hubungan pasangan bahagia ni. Di bantu oleh Roy (kawan sekolah Iskandar - saya tak pasti kenapa dia berdendam dengan Iskandar ni sebenarnya) dan juga Akira-chan, kawan baik Nur semasa dia menuntut di Jepun dulu. Berjaya tak agaknya rancangan mereka tu ya?

Saya suka dengan scene Zarul yang datang menyibuk masa Iskandar mula nak tawan hati Nur. Haha. Walaupun nampak macam menyibuk tapi sebenarnya Zarul tu banyak membantu dalam merapatkan hubungan antara keduanya. 

Komen saya: Sebuah kisah dengan plot biasa yang kita dah boleh agak flow jalan ceritanya. Watak Qaseh tu pun cuma muncul di penghujung cerita. Mungkin penulis nak buat sequel agaknya kot? ;) Cuma pada saya ia suatu percubaan pertama yang patut dipuji. Tahniah ya Arin atas kelahiran buku bercetak pertama ni? Moga lebih banyak ilham untuk hasilkan karya yang lebih baik selepas ini. :)

Cinta Adalah Cinta - Sarnia Yahya

Posted by Hajar at 10:47 PM 4 comments



Tajuk: Cinta Adalah Cinta
Penulis: Sarnia Yahya
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM23.90
Sabah/ Sarawak: RM 26.90
Halaman:  680 mukasurat
ISBN: 9789833880409

Berjaya juga saya habiskan dua buah buku kak Sarnia sepanjang cuti raya ni. Beli dah lama tapi baru ada kesempatan nak baca.  Phew.

Kali ni kita dibawa mengenali Aina Mastura (Aina) yang kehilangan suami tercintanya, Hadi dalam suatu kemalangan jalan raya. Malang juga buat Aina sebab lepas pemergian Hadi, Pn Raihan, ibu mertuanya dah pakat halau Aina keluar daripada rumah keluarga Hadi. Memang tak berperikemanusiaan kan? Dahla Aina tengah mengandungkan cucu sulung dia. Tak tahulah kenapa Pn. Raihan bertindak kejam macam tu sekali. Mungkin sebab Hadi tu satu-satunya anak lelakinya dan dia masih  tak mampu nak terima hakikat yang dia pernah berkongsi anak lelakinya dengan perempuan lain.

Aina ni memang baik, walaupun ibu mertua melayannya sebegitu, dia masih hormatkan ibu mertuanya sebagaimana seorang ibu layak dihormati. Dia tak tuntut pun harta-harta Hadi yang dah dirampas oleh Pn. Raihan tu walaupun sebenarnya dia ada hak sebab sebahagiannya patut jadi hak Hadirah, anaknya dengan Hadi. Malah, masa Pn. Raihan dah diceraikan dek En. Hafizuddin, Ainalah yang sibuk ambil berat tentang Pn Raihan walaupun ibu mertuanya tak pernah pedulikan kewujudan Aina.

Dalam masa yang sama Aina ni jadi perhatian lelaki-lelaki yang berminat untuk menggantikan tempat Hadi dalam hidup Aina. Yela, Aina ni pun masih muda lagi. Salah seorangnya, Syed Harith si mata hijau. Walaupun dah lima kali lamarannya ditolak, masih tak berputus asa untuk menambat hati Aina. Kehadiran Luthfi Danish, yang seiras Hadi pula menggembirakan Hadirah. Keluarga pula asyik mendesak Aina untuk mencari teman hidup. Lalu siapakah yang bakal dipilih Aina sebagai pelengkap hidupnya?

Kagum dengan karakter Aina ni. Bukan senang nak handle ibu mertua yang keras hati macam Pn. Raihan tu. Tapi layanan baik Aina akhirnya meleburkan keegoan si ibu mertua. Aina ni sangat protective pada keluarga mertuanya hinggakan kebajikan sendiri pun terabai. Haish. Untung betul siapa yang dapat meleburkan hati Aina yang setia pada Hadi ni. ;)

Komen saya: Kali ni unsur sedihnya tak berapa meruntun perasaan. Hehe. Plotnya pun simple je. Cuma yang jadi panjang sebab Aina ni tak habis dok bertarik tali dengan Luthfi dan Harith. Susah sungguh nak leburkan hati si janda (balu) muda ni. Overall, masih boleh layan. Cuma saya tertarik dengan satu ayat dalam buku ni; 'lelaki arab memang takkan benarkan isteri buat kerja lain selain melayan keperluan suami.' Hmm, betul ke? :-/     


 

Thursday, August 23, 2012

Menunggu Hujan - Adileah

Posted by Hajar at 10:31 PM 2 comments

Tajuk: Menunggu Hujan
Penulis: Adileah
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman: 447 mukasurat
ISBN: 9789675118562

Buku ni saya baca kembali sebab tak mahu terbawa-bawa dengan emosi sedih buku yang saya baca sebelum ni. Nanti hilang terus mood nak beraya saya.  Jadi saya pun capailah buku ni untuk dibawa pulang beraya hari tu.

Kisah Malisa dan Hafiz ni agak penuh dengan onak dan duri. Hehe. Hafiz berkenalan dengan Malisa waktu Malisa jadi pembantu Cik Puan, nenek Hafiz. Cik Puan ni dah tak berapa sihat. Jadi keluarga Hafiz berpakat untuk upah seseorang yang boleh menguruskan keperluan Cik Puan ni. Malisa yang menunggu panggilan kerja sejurus tamat pengajian bekerja sementara di rumah Cik Puan ni. Mereka bertemu bila Hafiz bawa balik kawan-kawannya bermalam di rumah Cik Puan.

Pelik sungguh dengan Hafiz ni. Dah ada tunang, tapi sibuk nak uji Cherry, kawan yang dibawa baliknya ke rumah Cik Puan. Tak fasal-fasal comot Cik Puan dikerjakan dek Cherry tu. Malisa juga yang terpaksa bersihkan 'najis' yang ditinggalkan dek Cherry ni. Hafiz tu sebenarnya sengaja cari alasan nak 'halau' Cherry daripada hidupnya. Itu yang siap bersyarat kalau nak jadi isteri dia kena pandai jaga Cik Puan tu. Haih, licik betul ya Hafiz?

Selepas peristiwa itu, Hafiz semakin kerap mencari peluang untuk mendekati Malisa. Jenuh juga Malisa nak menolak walaupun Hafiz dah siap dapat approval daripada opah dan atuk Malisa. Malisa ni  bila dah tahu yang Hafiz dah bertunang awal-awal dah letak sempadan dalam hubungan antara dia dengan Hafiz. Cuma Hafiz ni je yang tak kenal putus asa. Sanggup menebalkan muka pusing satu KLCC semata nak mencari di mana tempat kerja Malisa.  

Hafiz ni percaya sangat dengan janji  mak dia yang nak putuskan pertunangannya dengan Dayang Suhaila bila Hafiz setuju kerja dengan syarikat bapanya. Hakikatnya Pn. Rokiah dah siap plan dengan bakal menantu untuk pisahkan Hafiz dan Malisa. Paling tak tahan siap hantar ular tu semata nak warning Malisa. Haish. Malisa ni pantang bila keluarganya diusik. Jadi bila dah selalu sangat terima ugutan dan sampai melibatkan keluarganya juga, Malisa tekad untuk terima tawaran untuk menyambung pengajiannya ke Sydney.

Lepas 4 tahun Malisa kembali ke Malaysia dan bertemu kembali dengan Hafiz atas urusan kerja. Bagaimana penyudahnya kisah mereka ni? Masihkah Hafiz menunggu si pendera hatinya ini atau adakah Malisa sudah bertemu pengganti Hafiz?

Komen saya: Kisah ni nampak macam serius tapi sebab gaya bahasa yang bersahaja tak membuatkan kita rasa stress nak teruskan pembacaan. Walaupun agak klise, tapi masih boleh dihadamkan sebab jalan ceritanya yang tak kurang suspense juga. Jangan bimbang, tiada unsur sinetron yang buat kita rasa nak lempar buku dalam longkang dan pengakhirannya juga sangat manis. :)

Keranamu Aku Rela - Sania Yasmin

Posted by Hajar at 9:25 PM 0 comments

Tajuk: Keranamu Aku Rela
Penulis: Sania Yasmin
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  452 mukasurat
ISBN: 9789831248089

Kisah yang dilakarkan oleh penulis kali ini saya rasa sangat meruntun perasaan. Antara buku yang saya rasa saya takkan ulang baca macam buku Lili Buat Najah tu sebab tak sanggup nak mengalirkan air mata banyak-banyak. Huhu. Siapa yang gemarkan kisah air mata, buku ni memang salah satu pilihan buat anda. :)

Tasnim dan Jeffrey, cukup berbahagia melayari hidup berumahtangga walaupun hubungan mereka tak mendapat restu Hjh Fatimah, ibu Jeffrey. Kehadiran Haziq, anak istimewa yang menghidap autisme menambahkan lagi seri kebahagiaan dalam keluarga mereka.

Hjh Fatimah memang tak puas hati dengan Tasnim sebab dia rasa Tasnimlah penyebab Jeffrey menjauhkan diri daripadanya. Dia tak sedar agaknya sikapnya tu sendiri yang menyebabkan Jeffrey menjauh. Paling mengejutkan bila Hjh Fatimah ni sanggup nak mandremkan anak sendiri supaya berpisah dengan Tasnim. Tapi tak berjaya pun sebab Jeffrey berjaya usir anasir-anasir tak baik tu dengan bantuan seorang kenalan bapa mertuanya.

Sayangnya bahagia yang mereka berdua kecapi ni berderai dengan sekelip mata bila Jeffrey disahkan menghidap leukimia. Jeffrey mula menjauhkan diri daripada Tasnim. Oleh kerana tak sanggup melihat Tasnim menderita Jeffrey dalam diam sudah mengaturkan jodoh untuk Tasnim. Seseorang yang dikenali oleh Tasnim dan juga dipercayainya untuk menjaga Tasnim dan Haziq selepas pemergiannya nanti.

Komen saya: Kisah ni sebenarnya simple je. Plot pun biasa je. Tapi penulis pandai memainkan emosi pembaca bila sampai part Tasnim diceraikan Jeffrey tanpa apa-apa sengketa. Memang kesian sangat dengan Tasnim. Jeffrey pula walaupun dari satu sudut dia nampak sangat selfish, tapi sebenarnya dia sangat sayangkan Tasnim dan Haziq sehingga sanggup minta Ashwin (bekas kekasih Tasnim) memperisterikan Tasnim setelah Tasnim diceraikan. Haish. Jujurnya saya tak suka watak Ashwin dalam buku ni. Nampak sangat dia ambil kesempatan di waktu kesempitan. Huhu. Saya prefer watak Ashwin dalam e-novel Seindah Biasa dulu sebab nampak lagi gentleman. Ehem. Apa pun, tahniah untuk kak Sarnia untuk garapan yang menyentuh perasaan ini. :)

Sunday, August 19, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433H

Posted by Hajar at 10:00 AM 2 comments
Assalamualaikum.

Buat semua pembaca / pengunjung/ pengikut blog ini saya ucapkan, Selamat menyambut Aidilfitri. Maaf atas kekasaran bahasa selama saya mengulas, sama ada disedari atau pun tidak. Saya budak baru belajar. Kalau salah tolong tunjukkan. :)

Moga kehadiran Aidilfitri ini menjanjikan kebahagiaan buat anda semua. Amin!

Saturday, August 18, 2012

Kerana Terpaksa Aku Relakan - Umie Nadzimah

Posted by Hajar at 5:53 PM 6 comments
Tajuk: Kerana Terpaksa Aku Relakan
Penulis: Umie Nadzimah
Penerbit: Karyaseni Enterprise
Harga: RM27.00
Sabah/ Sarawak: RM 30.00
Halaman: 772 mukasurat
ISBN: 9789670246277

Akibat dengki dan iri hati, kebahagiaan yang dikecapi Indah Halina (Indah) berkecai sekelip mata. Fitnah dan rancangan jahat si ibu tiri dan si kakak tiri pada hari pernikahannya menyebabkan Indah dihalau oleh bapanya. Rancangan Zawati (kakak tiri Indah) meninggalkan Indah di hentian R&R tu satu kemenangan buat Zawati dan ibunya sebab berjaya rampas tunang dan bapa Indah sekaligus dalam tempoh 24jam.

Memang kesian dengan Indah ni tapi dari sudut yang lain sebenarnya ia satu kelebihan pula. Pertemuan Indah dengan Dato' Safiya sewaktu dalam kepayahan itu bagaikan suatu rahmat buat Indah. Dato' Safiya berkenan sangat dengan Indah walaupun hanya bertemu beberapa kali. Indah kemudiannya diangkat menjadi salah seorang ahli keluarga Dato' Safiya.

Memang pada mulanya, anak-anak teruna Dato' Safiya yang bertiga tu agak sukar nak menerima kehadiran Indah dalam keluarga mereka. Iyalah, entah dari mana asal usulnya, tiba-tiba ibu mereka bawa orang luar masuk dalam keluarga mereka. Tapi, bila melihatkan kegembiraan ibu mereka dengan kehadiran Indah, mereka akur dengan situasi itu. Tajul Razin (Abang Zen) adalah orang yang paling anti dengan Indah pada mulanya. Tapi bila hati dah berbunga, wah memang cair dengan layanan Abang Zen pada Indah ni. Hehe.

Dalam masa yang sama, anak kedua Dato' Safiya, Tajul Fahin (Fahin) juga sibuk nak cucuk jarum. Cuma dah terlewatlah sebab hati Indah dah terikat pada Abang Zen. Ikutkan rekod playboy si Fahin ni, takkanlah dia mudah nak berputus asa kan? Fahin ni pandai memanipulasikan kelemahan ibu dan abangnya untuk dapatkan Indah. Namun, siapa yang bakal jadi pilhan Indah? Atau sebenarnya siapa yang 'layak' untuk bersama Indah? Fahin? Bekas tunangan Indah, Saiful Azam? Atau masihkan Indah mengharapkan Abang Zen sebagai imam dunia akhiratnya?

Pembalasan untuk Zawati dan ibu tiri Indah? Memang tragik, lebih-lebih lagi bila bapa Indah dah tahu hakikat kebenaran.

Komen saya: Sebuah garapan yang agak menarik pada saya sebab penulis pandai bawa kita merasai mood watak-watak yang ditonjolkan. Saya sendiri terasa ke'gedik'annya bila membaca mood gedik Indah dan Abang Zen ni. Haha. Cuma ada beberapa adegan lepas laku yang saya rasa tak perlu untuk ditonjolkan dalam buku ni. Hmm, mungkin penulis nak tunjukkan betapa manusia ni selalu leka dan alpa bila dilamun cinta tapi saya tetap rasa ia tak sesuai untuk dipaparkan. Apa pun, saya sukakan kisah ini dan tahniah juga buat kak Umie Nadzimah atas kelahiran buku ketiga ini. :)


Projek Memikat Suami - Hanina Abdullah

Posted by Hajar at 10:45 AM 16 comments
Tajuk: Projek Memikat Suami (PMS)
Penulis: Hanina Abdullah
Penerbit: Penulisan Enterprise.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 525 mukasurat
ISBN: 9789671120828

Saya kira buku ini antara e-novel yang sangat di nantikan oleh para penggemar dan pembaca e-novel tegar. Hehe. Jadi, saya cuba untuk menaip secara santai yang boleh ya. Dan saya juga rasa ada yang kata cerita ni agak over, tak logik dan tak sesuai untuk anak remaja (yup, yang ini saya setuju. Jadi adik-adik, sila cukupkan umur dulu baru baca ye?). Mungkin dari sudut pandangan kita sebagai orang timur, projek memikat suami si Husna ni agak extreme dan tak sesuai dengan budaya kita. Tapi sebab dah nama pun fiksyen, maka pepandailah distinguish antara yang baik dan buruknya ya?

Nawwal Husna (Husna) dan Zahrain Alimin (Zahrain) dijodohkan atas pilihan keluarga. Memang, kalau ikutkan kepala Husna tu memang dia tak ingin bersuamikan si mamat ketul ais beku yang ego tinggi melangit tu. Sebab bimbangkan perniagaan dan kesihatan bapanya, Husna sanggup berkorban meninggalkan keseronokan bersama 'geng kutu rayau' yang sibuk melancong selepas tamat pengajian mereka. Perjumpaan pertama dengan Zahrain, memang meranapkan impian untuk membahagiakan kedua ibu bapanya. Mana tidaknya, Zahrain awal-awal lagi dah tunjuk kebenciannya pada Husna. Konon Husna bukanlah tastenya. Haish. Bila kena pujuk dan diugut oleh ibunya, pandai pula Zahrain ni mengalah.

Dari sinilah bermula peranan kakak Husna yang berdua tu dalam membentuk mentaliti Husna untuk mengharungi perkahwinannya. Banyak petua yang diturunkan oleh master-ji dan sidekicknya ni kepada Husna. Bak kata Kak Naja, kalau si ibu boleh berkenan dengan Husna, takkan Husna tak boleh buat anaknya pula jatuh suka kan?

Yang paling menyakitkan hati adalah, hari pertama berkahwin, si suami dah ada hajat nak berpoligami. Kesian Husna. Memang gigih nak tawan hati suami. Tapi suami boleh dok pertahankan ego kononnya takkan jatuh cinta pd isteri sendiri. Huh. Tapi bila nampak isteri dengan lelaki lain bukan main lagi melentingnya sampai bawa diri ke Hong Kong. Husna juga yang terpaksa mengaku salah lepas tu. Haish..

Ego Zahrain yang tinggi melangit tu akhirnya memakan dirinya sendiri bila Adira, model terkenal yang pernah ada hubungan dengan Zahrain mula membuat onar dalam perkahwinan Zahrain dan Husna. Masa ni dapatlah kita tengok mamat ketul ais beku ni berusaha memikat isteri pula. Namun, berjayakah mereka menyelamatkan rumahtangga yang bila-bila masa bakal menyembah bumi tu?

Watak Husna ni memang berjaya mengubah tanggapan saya tentang heroin cerita-cerita berunsurkan kahwin paksa / kahwin aturan keluarga. Nak tahu selanjutnya kenalah baca sendiri ya? :)


Komen saya: Seronok tengok depa berdua ni main tarik tali walaupun kadang-kadang ada rasa macam nak campak je mamat ketul ais beku tu dalam lombong. Haha. Overall saya berpuas hati dengan kisah ni. Plot dan konflik yang tak ada unsur sinetron. Hehe. Konflik pun berjaya diselesaikan dengan baik tanpa ada unsur-unsur pembalasan kejahatan pd watak antagonis. Hasil yang tidak begitu mengecewakan untuk seorang penulis baru. Tahniah Hanina untuk PMS. Moga bakal ada lagi karya yang bakal menyusul lepas ni. Oh, dan terima kasih juga untuk tandangan di buku saya. :)

Sunday, August 5, 2012

Saya Muslim, Awak Iman - Nur Fizkkmi Satar

Posted by Hajar at 1:24 PM 7 comments



Tajuk: Saya Muslim, Awak Iman
Penulis: Nur Fizzkmi Satar
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 453 mukasurat
ISBN: 9789675118890

Melihatkan kulit buku yang agak comel ni saya jangka kisahnya pun mesti agak comel. Ternyata, tekaan saya tidaklah tersasar jauh.

Mengenali Muslim Razin (Razin) dan Nurul Iman (Iman), memang tiada istilah 'berbaik' dalam kamus hidup mereka. Ada saja pergaduhan dan salah faham yang tercipta antara keduanya. Iman terkenal dengan angin puting beliungnya manakala Razin pula terkenal dengan sikap sebagai pembakar amarah si Iman.

Hubungan mereka berdua ni banyak diselamatkan oleh Zamil, abang susuan Iman merangkap teman sebilik Razin dan juga Ikhwan, adik Iman yang berkawan baik dengan adik Razin.

Sungguh pun hubungan antara keduanya tak begitu baik, ramai yang dapat menghidu rasa hati antara keduanya. Cuma masing-masing pandai menukar topik bila melibatkan hal hati dan perasaan ni.

Bagi Iman, dia tak sebaik mana untuk digandingkan dengan Razin. Iman ni sangat kagum dengan kisah cinta atuk dan opahnya yang bercinta selepas berkahwin. Jadi, dia pun berusaha untuk menjaga hati dan pergaulannya agar tak tersasar dan bakal menjadi maksiat hati. Dia tekad untuk bercinta dalam hubungan yang halal. Padanya, kalau dia tersasar, bukan hanya dia yang bakal menjawab di'sana', tapi para lelaki yang ada dalam hidupnya turut terlibat sama. Kan bagus kalau semua perempuan berfikiran macam Iman ni?

Bagi Razin pula Iman sukar untuk didekati. Menjadi pembakar amarah itu hanyalah satu jalan untuk berkomunikasi dengan Iman. Selepas pemergian Ikhwan, adik bongsu Iman, kesenyapan Iman makin menjauhkan hubungan antara keduanya. Cuma bila umi Razin berkenan untuk menjodohkannya dengan Iman, barulah mereka mula berkomunikasi. Itu pun bukanlah dalam keadaan yang 'baik'.

Dapatkahkah kedua mereka ni disatukan?

Bahagia itu bukan hanya perlu dicari tetapi bahagia itu perlu dikenali.


Komen saya: Saya sukakan kisah kekeluargaan yang diselitkan dalam buku ini. Kenakalan Iman tu pun seolah-olah wujud depan mata. Hehe. Di samping itu, saya rasa membaca kisah ini seumpama membaca karya Syud dan Hlovate. Oh, jangan salah faham. Penulis ini bukannya klon Syud dan Hlovate, cuma unsur-unsur gaya penulisan yang comel dan manis serta banyak peringatan membuatkan saya menyatakan begitu. Not bad untuk seorang penulis baru. Tahniah Nur Fizzkmi. Moga akan lebih banyak ilham lepas ini ya. :)

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review