Sunday, August 5, 2012

Saya Muslim, Awak Iman - Nur Fizkkmi Satar

Posted by Hajar at 1:24 PM



Tajuk: Saya Muslim, Awak Iman
Penulis: Nur Fizzkmi Satar
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 453 mukasurat
ISBN: 9789675118890

Melihatkan kulit buku yang agak comel ni saya jangka kisahnya pun mesti agak comel. Ternyata, tekaan saya tidaklah tersasar jauh.

Mengenali Muslim Razin (Razin) dan Nurul Iman (Iman), memang tiada istilah 'berbaik' dalam kamus hidup mereka. Ada saja pergaduhan dan salah faham yang tercipta antara keduanya. Iman terkenal dengan angin puting beliungnya manakala Razin pula terkenal dengan sikap sebagai pembakar amarah si Iman.

Hubungan mereka berdua ni banyak diselamatkan oleh Zamil, abang susuan Iman merangkap teman sebilik Razin dan juga Ikhwan, adik Iman yang berkawan baik dengan adik Razin.

Sungguh pun hubungan antara keduanya tak begitu baik, ramai yang dapat menghidu rasa hati antara keduanya. Cuma masing-masing pandai menukar topik bila melibatkan hal hati dan perasaan ni.

Bagi Iman, dia tak sebaik mana untuk digandingkan dengan Razin. Iman ni sangat kagum dengan kisah cinta atuk dan opahnya yang bercinta selepas berkahwin. Jadi, dia pun berusaha untuk menjaga hati dan pergaulannya agar tak tersasar dan bakal menjadi maksiat hati. Dia tekad untuk bercinta dalam hubungan yang halal. Padanya, kalau dia tersasar, bukan hanya dia yang bakal menjawab di'sana', tapi para lelaki yang ada dalam hidupnya turut terlibat sama. Kan bagus kalau semua perempuan berfikiran macam Iman ni?

Bagi Razin pula Iman sukar untuk didekati. Menjadi pembakar amarah itu hanyalah satu jalan untuk berkomunikasi dengan Iman. Selepas pemergian Ikhwan, adik bongsu Iman, kesenyapan Iman makin menjauhkan hubungan antara keduanya. Cuma bila umi Razin berkenan untuk menjodohkannya dengan Iman, barulah mereka mula berkomunikasi. Itu pun bukanlah dalam keadaan yang 'baik'.

Dapatkahkah kedua mereka ni disatukan?

Bahagia itu bukan hanya perlu dicari tetapi bahagia itu perlu dikenali.


Komen saya: Saya sukakan kisah kekeluargaan yang diselitkan dalam buku ini. Kenakalan Iman tu pun seolah-olah wujud depan mata. Hehe. Di samping itu, saya rasa membaca kisah ini seumpama membaca karya Syud dan Hlovate. Oh, jangan salah faham. Penulis ini bukannya klon Syud dan Hlovate, cuma unsur-unsur gaya penulisan yang comel dan manis serta banyak peringatan membuatkan saya menyatakan begitu. Not bad untuk seorang penulis baru. Tahniah Nur Fizzkmi. Moga akan lebih banyak ilham lepas ini ya. :)

7 comments:

Cerita Hanina said...

Salam Hajar, sy br found out that u r a reviewer. Br jumpa yr blog ni. Teriffic!

Hajar said...

w'salam.

Aiseh, malu pulak saya Hanina datang sini. Hehe. Saya pun masih belajar menulis review. Anyway, thanks for dropping by ya. :)

RinsyaRyc said...

waa... wajib beli. hihihihi.. ^^

Cerita Hanina said...

i think u r a great reviewer. yr opinions are honest. ha ha if u review pms sure nnt u kata ibu2, kakak2 jaga ye jgn beri adik2 kecil baca buku ini sebab.... wa ka ka! guilty as charged!

Hajar said...

Rinsya
Sile2.. :)

Hanina:
hahaha. Dh review pun. :p

ismi TK said...

dah ada jual kat Popular o MPH ke?

Hajar said...

Rasanya dah ada. Sebab saya beli ni pun kat bookstore. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review