Thursday, August 23, 2012

Menunggu Hujan - Adileah

Posted by Hajar at 10:31 PM

Tajuk: Menunggu Hujan
Penulis: Adileah
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman: 447 mukasurat
ISBN: 9789675118562

Buku ni saya baca kembali sebab tak mahu terbawa-bawa dengan emosi sedih buku yang saya baca sebelum ni. Nanti hilang terus mood nak beraya saya.  Jadi saya pun capailah buku ni untuk dibawa pulang beraya hari tu.

Kisah Malisa dan Hafiz ni agak penuh dengan onak dan duri. Hehe. Hafiz berkenalan dengan Malisa waktu Malisa jadi pembantu Cik Puan, nenek Hafiz. Cik Puan ni dah tak berapa sihat. Jadi keluarga Hafiz berpakat untuk upah seseorang yang boleh menguruskan keperluan Cik Puan ni. Malisa yang menunggu panggilan kerja sejurus tamat pengajian bekerja sementara di rumah Cik Puan ni. Mereka bertemu bila Hafiz bawa balik kawan-kawannya bermalam di rumah Cik Puan.

Pelik sungguh dengan Hafiz ni. Dah ada tunang, tapi sibuk nak uji Cherry, kawan yang dibawa baliknya ke rumah Cik Puan. Tak fasal-fasal comot Cik Puan dikerjakan dek Cherry tu. Malisa juga yang terpaksa bersihkan 'najis' yang ditinggalkan dek Cherry ni. Hafiz tu sebenarnya sengaja cari alasan nak 'halau' Cherry daripada hidupnya. Itu yang siap bersyarat kalau nak jadi isteri dia kena pandai jaga Cik Puan tu. Haih, licik betul ya Hafiz?

Selepas peristiwa itu, Hafiz semakin kerap mencari peluang untuk mendekati Malisa. Jenuh juga Malisa nak menolak walaupun Hafiz dah siap dapat approval daripada opah dan atuk Malisa. Malisa ni  bila dah tahu yang Hafiz dah bertunang awal-awal dah letak sempadan dalam hubungan antara dia dengan Hafiz. Cuma Hafiz ni je yang tak kenal putus asa. Sanggup menebalkan muka pusing satu KLCC semata nak mencari di mana tempat kerja Malisa.  

Hafiz ni percaya sangat dengan janji  mak dia yang nak putuskan pertunangannya dengan Dayang Suhaila bila Hafiz setuju kerja dengan syarikat bapanya. Hakikatnya Pn. Rokiah dah siap plan dengan bakal menantu untuk pisahkan Hafiz dan Malisa. Paling tak tahan siap hantar ular tu semata nak warning Malisa. Haish. Malisa ni pantang bila keluarganya diusik. Jadi bila dah selalu sangat terima ugutan dan sampai melibatkan keluarganya juga, Malisa tekad untuk terima tawaran untuk menyambung pengajiannya ke Sydney.

Lepas 4 tahun Malisa kembali ke Malaysia dan bertemu kembali dengan Hafiz atas urusan kerja. Bagaimana penyudahnya kisah mereka ni? Masihkah Hafiz menunggu si pendera hatinya ini atau adakah Malisa sudah bertemu pengganti Hafiz?

Komen saya: Kisah ni nampak macam serius tapi sebab gaya bahasa yang bersahaja tak membuatkan kita rasa stress nak teruskan pembacaan. Walaupun agak klise, tapi masih boleh dihadamkan sebab jalan ceritanya yang tak kurang suspense juga. Jangan bimbang, tiada unsur sinetron yang buat kita rasa nak lempar buku dalam longkang dan pengakhirannya juga sangat manis. :)

2 comments:

mizz acu said...

So cmana? Hafiz still tggu malisa ke? Last dorang kawen?

Hajar said...

kehkeh. Hafiz dh sempat kawen dengan Dayang Suhaila dah. :P

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review