Saturday, August 25, 2012

Cinta Adalah Cinta - Sarnia Yahya

Posted by Hajar at 10:47 PM



Tajuk: Cinta Adalah Cinta
Penulis: Sarnia Yahya
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM23.90
Sabah/ Sarawak: RM 26.90
Halaman:  680 mukasurat
ISBN: 9789833880409

Berjaya juga saya habiskan dua buah buku kak Sarnia sepanjang cuti raya ni. Beli dah lama tapi baru ada kesempatan nak baca.  Phew.

Kali ni kita dibawa mengenali Aina Mastura (Aina) yang kehilangan suami tercintanya, Hadi dalam suatu kemalangan jalan raya. Malang juga buat Aina sebab lepas pemergian Hadi, Pn Raihan, ibu mertuanya dah pakat halau Aina keluar daripada rumah keluarga Hadi. Memang tak berperikemanusiaan kan? Dahla Aina tengah mengandungkan cucu sulung dia. Tak tahulah kenapa Pn. Raihan bertindak kejam macam tu sekali. Mungkin sebab Hadi tu satu-satunya anak lelakinya dan dia masih  tak mampu nak terima hakikat yang dia pernah berkongsi anak lelakinya dengan perempuan lain.

Aina ni memang baik, walaupun ibu mertua melayannya sebegitu, dia masih hormatkan ibu mertuanya sebagaimana seorang ibu layak dihormati. Dia tak tuntut pun harta-harta Hadi yang dah dirampas oleh Pn. Raihan tu walaupun sebenarnya dia ada hak sebab sebahagiannya patut jadi hak Hadirah, anaknya dengan Hadi. Malah, masa Pn. Raihan dah diceraikan dek En. Hafizuddin, Ainalah yang sibuk ambil berat tentang Pn Raihan walaupun ibu mertuanya tak pernah pedulikan kewujudan Aina.

Dalam masa yang sama Aina ni jadi perhatian lelaki-lelaki yang berminat untuk menggantikan tempat Hadi dalam hidup Aina. Yela, Aina ni pun masih muda lagi. Salah seorangnya, Syed Harith si mata hijau. Walaupun dah lima kali lamarannya ditolak, masih tak berputus asa untuk menambat hati Aina. Kehadiran Luthfi Danish, yang seiras Hadi pula menggembirakan Hadirah. Keluarga pula asyik mendesak Aina untuk mencari teman hidup. Lalu siapakah yang bakal dipilih Aina sebagai pelengkap hidupnya?

Kagum dengan karakter Aina ni. Bukan senang nak handle ibu mertua yang keras hati macam Pn. Raihan tu. Tapi layanan baik Aina akhirnya meleburkan keegoan si ibu mertua. Aina ni sangat protective pada keluarga mertuanya hinggakan kebajikan sendiri pun terabai. Haish. Untung betul siapa yang dapat meleburkan hati Aina yang setia pada Hadi ni. ;)

Komen saya: Kali ni unsur sedihnya tak berapa meruntun perasaan. Hehe. Plotnya pun simple je. Cuma yang jadi panjang sebab Aina ni tak habis dok bertarik tali dengan Luthfi dan Harith. Susah sungguh nak leburkan hati si janda (balu) muda ni. Overall, masih boleh layan. Cuma saya tertarik dengan satu ayat dalam buku ni; 'lelaki arab memang takkan benarkan isteri buat kerja lain selain melayan keperluan suami.' Hmm, betul ke? :-/     


 

4 comments:

mizz acu said...

err.. hajar? so last.. aina pilih sape?

Hajar said...

dia pilih orang yang betul-betul sayangkan dia. :p

Ayu dzulkarnain said...

woottt..jgn cr arab dude :)

Hajar said...

ayu dzulkarnain:

gua dah selamat lari jejauh dah babe. hahaha.:p

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review