Tuesday, July 31, 2012

Aku Yang Kau Cinta - Muna Mahira

Posted by Hajar at 10:58 PM 2 comments
Tajuk: Aku Yang Kau Cinta
Penulis: Muna Mahira
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  546 mukasurat
ISBN: 9789831247563

Saya terjebak membeli buku ni lepas saya membaca review di facebook. Rasa tertarik nak tahu apa rencah yang ada dalam kisah yang diberikan rating tinggi oleh salah seorang penggemar novel Melayu ni. Apa yang boleh saya katakan cumalah, novel ni mempunyai kisah yang cukup rencah konflik yang pastinya jadi kegemaran kebanyakan penggemar novel. Ehem.

Kisah ini membawa kita mengenali Hannisa Amsyar (Hans), seorang gadis yang agak sederhana dan selekeh penampilannya ketika di zaman universiti. Dia sangat anti lelaki pemalas dan tak tahu berdikari. Hans lebih sukakan lelaki yang lebih berjaya daripada perempuan. Itu sebab dia tak suka bercinta di zaman universiti. Layanan buruk yang diterima daripada keluarganya juga turut jadi penyebab pendiriannya tentang lelaki. Yang penting, dia mahu mengecapi kejayaan dalam hidupnya dahulu tanpa diganggu oleh anasir cinta lelaki.

Selepas beberapa tahun, Hans sudah berhasil mencapai kejayaan yang diidamkannya. Menyandang jawatan Pengurus Projek di syarikat bapa Bardrizal (si kasanova pemalas yang tak disukai oleh Hans di zaman universitinya) menemukan kembali Hans dan Bardrizal. Perubahan Hans mengejutkan Bardrizal. Siapa sangka si hodoh telah bertukar menjadi seorang yang cantik? Melihatkan layanan Hans yang acuh tidak acuh, menyebabkan Badrizal tekad untuk mengejar Hans. Lebih-lebih lagi bila Hans telah berjaya memalukan Bardrizal di khalayak ramai.

Memang Bardrizal bertekad untuk dapatkan Hans semata-mata untuk membalas dendam. Hakikatnya, Hans dikecewakan pada malam pertama perkahwinan mereka. Kalau ikutkan Bardrizal, memang Hans bakal diceraikan keesokan harinya tapi disebabkan Hans ni memikirkan tentang keluarga yang bakal dapat malu akibat 'akal pendek' Bardrizal tu, dia meminta tempoh setahun untuk perkahwinan mereka.

Watak Hans ni betul mengajar erti tabah. Tak sekali pun tumbang walaupun kehadirannya dalam keluarga dinafikan oleh ibu dan ayah sendiri. Haih, kesian. Tapi jangan bimbang, pengakhirannya haruslah bahagia kan? :)

Komen saya:  Buku ni memang sesuai untuk penggemar kisah yang banyak konflik. Bagi saya pula, as long as saya tak hentikan pembacaan, maksudnya saya masih mampu nak hadamkan kisah ini.

Saturday, July 28, 2012

Harga Sebuah Cinta - Hani Fazuha

Posted by Hajar at 11:18 PM 5 comments

Tajuk: Harga Sebuah Cinta
Penulis: Hani Fazuha
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  451 mukasurat
ISBN: 9789831246351

Ini merupakan salah sebuah buku yang patut jadi pilihan bagi mereka yang gemarkan kisah yang agak manis bergula. :)

Jujurnya saya tak berapa gemarkan gambaran watak Fea ni. Adeh, awal-awal lagi dah nak condemn watak heroin eh? Haha. Bukan apa, perwatakannya yang tak pandai berkata tidak tu banyak memakan dirinya sendiri sebenarnya. Kalau dia tegas mungkin kisah cinta terhalangnya itu mampu diselamatkan. Tapi, nama pun cerita kan? Hehe.

Sebenarnya kisah Fea ni melibatkan pengorbanan atas nama persahabatan. Persahabatannya dengan Zura membawa Fea mengenali umi, Zhafir dan Ikmal (sepupu Zura). Awalnya Fea ni bercinta dengan Arman tapi ditentang oleh ibu Arman atas alasan tak setaraf sebab Fea ni cumalah anak pembantu rumah mereka. Lepas dihalau keluar dari rumah Arman, Fea langsung putus hubungan dengan Arman sehinggalah dipertemukan kembali bila Fea bekerja di syarikat keluarga Zura. Hubungan rapat Zura dan Arman membuatkan Fea rasa serba salah  walaupun Arman terang-terangan mengaku yang dia masih cintakan Fea.

Dalam masa yang sama Ikmal juga turut mencuba nasib untuk menambat hati Fea walaupun pada awalnya dia dah bersetuju untuk dijodohkan dengan Nisha untuk mengembangkan perniagaan keluarga. Sifat Fea yang sederhana tu rupanya berjaya menambat hati Ikmal.

Lamaran Zhafir bagaikan suatu rahmat buat Fea. Perkahwinannya dengan Zhafir hanyalah untuk menghindari konflik dalam keluarga Zura sekiranya Fea menerima Arman mahupun Ikmal. Padanya, biarlah Arman menerima Zura dan Ikhmal pula membuka matanya untuk menerima Nisha. Sungguh pun Zhafir ni nampak dingin, namun kesungguhannya untuk menerima Fea tanpa sebarang syarat tu sangat mengejutkan.   

Saya suka karakter Zhafir ni sebab dia agak slow and steady. Mungkin moto biar lambat asal selamat tu sangat sesuai untuk Zhafir. Cuma bila masing-masing masih tak begitu yakin dengan hubungan yang terbina mulalah timbul salah faham. Lebih-lebih lagi bila Arman dan Jessica (bekas kekasih Zhafir) muncul di antara mereka. Bila segala kebenaran terbongkar, masihkah kebahagiaan itu kekal menjadi milik mereka?

Komen saya: Overall perjalanan kisah ni agak tersusun cuma pengakhiran yang agak manis bergula bukan 'makanan' sayalah. :)

Sunday, July 22, 2012

Takkan Pernah Hilang - Emma Rusdi

Posted by Hajar at 11:01 PM 0 comments

Tajuk: Takkan Pernah Hilang
Penulis: Emma Rusdi
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  500 mukasurat
ISBN: 9789673651290

Saya tak pernah mengikuti e-novel ni di blog penulis. Cuma bila saya terbaca dedikasi penulis di belakang buku yang mengatakan beliau pernah mendapat kritikan hebat disebabkan cerita ini membuatkan makin bertambah minat saya untuk mengikuti kisah Fariz dan Maisara ni.

Fariz dan Maisara pernah melalui alam percintaan yang indah. Hubungan rapat antara Maisara dan kakaknya, Suhana menyebabkan perhubungan antara Maisara dan Fariz bukanlah suatu rahsia bagi Suhana. Malah, Suhana selalu menjadi 'dayang pengiring' setiap kali Maisara dan Fariz bertemu. Cuma kedua ibu bapa mereka yang tidak dimaklumkan tentang itu. Jadi, bila lamaran keluarga Fariz datang untuk Suhana, ibu bapa mereka menerima tanpa banyak soal. Hakikatnya, Fariz cumalah bertindak sebagai hero yang menyelamatkan maruah keluarga mereka. Maisara yang sangat terluka dengan perkahwinan Suhana dan Fariz membawa diri ke Kangar.

Selepas kematian Suhana akibat komplikasi ketika melahirkan Aiman, Maisara kembali ke pangkuan ibu bapanya. Di sinilah bermulanya sesi untuk memadankan Fariz dan Maisara. Wasiat terakhir Suhana menjadi penguat hasrat kedua-dua buah keluarga. Ketika Maisara masih lagi menangguhkan keputusannya sama ada untuk menerima atau menolak permintaan keluarga mereka, muncul pula Ilyana di antara Fariz dan Maisara. Ilyana ni sebenarnya cumalah watak tambahan yang diletakkan oleh Fariz untuk menimbulkan rasa cemburu di hati Maisara. Tapi Ilyana ni terlampau menjiwai watak pula sampai siap warning Maisara supaya jauhkan diri daripada Aiman.

Atas rasa tanggungjawab dan tak mahu Aiman dibesarkan oleh perempuan seperti Ilyana, Maisara nekad menerima lamaran Fariz. Sungguhpun Fariz gembira dengan keputusan Maisara, rasa kecewa tetap membelenggu bila Maisara menetapkan beberapa syarat dalam perkahwinan mereka ini. Semuanya untuk kepentingan Aiman. Maisara tak kisah andai dirinya terluka sebab dia masih lagi tak dapat melupakan apa yang telah Fariz lakukan sebelum ini.

Walaupun Fariz dah berkali-kali menegaskan yang Ilyana tu hanyalah watak sampingan untuk mendapatkan Maisara kembali dalam hidupnya, Maisara tetap tidak percaya. Mana kan tidak, Ilyana selalu ada di antara mereka ni. Haish.

Bila segala kebenaran terbongkar,  Maisara terpaksa menerima hakikat yang cintanya tak pernah padam buat Fariz. Namun, kemunculan Syed Hussin secara tiba-tiba untuk menuntut hak penjagaan Aiman menimbulkan tanda tanya. Siapakah sebenarnya Syed Hussin?

Komen saya: Bila habis membaca baru saya mengerti kenapa ada yang mengkritik. Mungkin kisah 'pak sanggup' ni membuatkan ramai tak bersetuju bila Fariz memilih Suhana. Ops, ada spoiler di situ. Hehe. Overall kisah ini tak adalah berat sangat pun. Cuma saya rasa kisah ini diakhiri dengan agak tergesa-gesa. Pemergian Maisara selama 3 tahun tu pun macam tak ada impaknya atau saya boleh katakan itu cuma add-onn scene untuk memanjangkan cerita? Ehem. Apa pun, tahniah kepada penulis untuk buah tangan terbarunya ini. :)

Saturday, July 21, 2012

Benci! Benci! Benci! - Ayu Emelda

Posted by Hajar at 1:49 PM 0 comments

Tajuk: Benci! Benci! Benci!
Penulis: Ayu Emelda
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  452 mukasurat
ISBN: 9789831247952

Ini merupakan buku ketiga hasil nukilan Ayu Emelda yang saya baca. Tema yang tak lari daripada kisah-kisah (yang saya pernah baca) sebelum ini, kisah pergolakan dalam sebuah rumahtangga.

Kali ini kita dibawa meneroka ke dalam kisah hidup Qisya Ammara (Qisya) dan Zarif Amri (Zarif) pula. Zarif memang sukakan Qisya sejak dari zaman remaja. Bahkan sanggup menghantar rombongan peminangan ke rumah Qisya biar pun sudah tiga kali Qisya menolak. Alasan Qisya, dia tidak sukakan Zarif sebab Zarif pernah buat onar pada Najla, salah seorang rakan karibnya sehingga Najla terpaksa bertukar sekolah. Yang Qisya tidak tahu, bukan Zarif yang bertanggungjawab atas peristiwa itu, tapi Akim, buah hati pengarang jantung Qisya semenjak zaman remaja.

Qisya ni pun setia sangat dengan Akim tu. Bayangkan 8 tahun berkawan rapat Qisya cuma diyakinkan dengan kata-kata yang Akim akan menyuntingnya suatu hari nanti. Tapi memang tak nampak kesungguhan pun. Bila ditanya status perhubungan mereka Akim tetap mendiamkan diri. Dalam masa yang sama juga Zarif berusaha memenangi hati Qisya dan keluarganya. Walaupun Zarif sudah pun ditunangkan dengan Zaura (adik Qisya), dia tetap berharap yang Qisya akan jadi isterinya, bukan Zaura. Memang Zarif berjaya bila akhirnya Qisya mengalah dan menerima lamaran Zarif.

Bila Qisya dah mula terima Zarif dalam hidupnya, muncul pula si Akim ni. Masa nilah pula dia nak sibuk nak memancing simpati Qisya. Pertemuan yang sepatutnya menjadi pertemuan terakhir antara Qisya dan Akim akhirnya merobek kepercayaan Zarif. Perkahwinan yang masih lagi dalam tempoh bulan madu itu sudah mula bergolak. Silapnya cuma masalah komunikasi tapi Qisya terpaksa membayarnya dengan harga yang cukup mahal. Haish.

Masalah mereka ni berlarutan sehinggalah waktu Qisya mengikuti Zarif menyambung pengajiannya di Amerika Syarikat. Luaran je nampak macam pasangan bahagia. Hakikatnya mereka berdua sahaja yang tahu. Bila tembelang Akim berjaya dibongkarkan Zarif, Qisya memang benar-benar kecewa sebab dia fikir yang dia cumalah sebuah trofi dalam persaingan antara Zarif dan Akim. Haish, masalah diorang ni memang tak habis-habis. Bila seorang okay, seorang lagi k.o. Kemuncak masalah mereka ni Zarif berang bila dia ternampak Qisya masih lagi bertemu dengan Akim. Kejamnya Zarif menyeksa Qisya sehingga anak dalam kandungan Qisya terkorban.

Bagaimana penyudahnya hubungan mereka ni?

Komen saya: Memang susah nak membina kebahagiaan kalau rasa percaya dan hormat tu tiada. Bagi mereka berdua ni saya rasa masalah komunikasi menjadi isu utama. Memang kadang-kadang ada rasa macam nak tolong clarify je bagi pihak mereka berdua ni. Haha. Cuma kagumlah dengan Qisya yang tabah menghadapi semua ranjau ni. Masalah dengan suami, masalah dengan bekas teman lelaki yang hampeh dan juga masalah dengan mertua, semuanya berjaya ditangani walaupun dia yang jadi mangsa sampai terkorban. Hehe. Walaupun jalan cerita ni agak sinetron, saya masih boleh hadamkan kisah ni disebabkan penceritaan yang tak meleret. :)

Saturday, July 14, 2012

Untukmu Sayang - Marwati Wahab

Posted by Hajar at 11:21 PM 2 comments

Tajuk: Untukmu Sayang
Penulis: Marwati Wahab
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM21.90
Sabah/ Sarawak: RM 24.90
Halaman:  585 mukasurat
ISBN: 9789833880140

Phew. Setelah hampir dua minggu memeram buku ni, akhirnya berjaya juga saya habiskan pembacaan. Hehe.

Siapa sangka, kenakalan zaman remaja akhirnya memakan diri sendiri? Kerana kenakalannya di zaman remaja Dasiera terpaksa mengundur diri daripada hidup abang yang sangat disayanginya.

Dasiera dan Hazim, merupakan dua beradik yatim piatu. Kehilangan ibu dan ayah semenjak usia muda menjadikan Hazim sebagai seorang ibu dan juga seorang ayah untuk seorang adik. Dasiera ditatang bagai minyak yang penuh. Sehinggakan bila Dasiera berpeluang menyambung pengajiannya ke Sabah, Hazim sudah bersiap sedia mengupah pengawal peribadi untuk memantau pergerakan Dasiera tanpa pengetahuan adik kesayangannya itu.

Namun, kebahagiaan mereka bagaikan punah sekelip mata bila Hazim memutuskan untuk berkahwin. Paling malang, bakal kakak ipar Dasiera adalah Zulyana, musuh tradisinya sejak zaman remaja. Zulyana yang masih berdendam dengan Dasiera mengambil peluang ini untuk membalas dendam. Dasiera diminta untuk meninggalkan Hazim pada hari perkahwinannya dengan alasan yang Dasiera tak mampu nak berkongsi abangnya dengan orang lain.

Dasiera membawa diri pulang ke kampung ibunya hanya kerana mahu mencari dan berkenalan dengan waris terdekatnya. Kedatangannya disambut baik oleh kedua datuk dan neneknya beserta ibu saudaranya. Layanan baik yang diterima daripada keluarga kandungnya tak pernah sekali pun memadamkan ingatan Dasiera kepada abang kesayangannya. Hazim juga turut memendam rasa gara-gara kehilangan Dasiera. Cuma Hazim tidak mahu menunjukkan sangat rasa hatinya yang terluka angkara adik kesayangannya sendiri.

Pertemuan Dasiera dengan si kacak Farish banyak membantu Dasiera menjalani hidupnya di bandar kecil itu. Dengan bantuan ahli keluarga dan juga Farish, Dasiera berjaya membuka sebuah kedai gambar. Setelah hampir setahun menetap di situ, perniagaannya sudah mula berkembang dan dalam masa yang sama hubungannya dengan Farish juga sedang melangkah ke satu tahap lagi.

Ketika Dasiera dah mula menerima Farish dalam hidupnya, banyak pula rahsia yang terbongkar. Paling mengejutkan, si ibu yang disangka sudah meninggal dunia rupanya berada di depan mata. Macam tak logik pula bila fikirkan alasan si ibu meninggalkan suami dan anak-anak. Tapi, mungkin zaman tu cara perhubungan cuma ada surat dan telegram aje kot? Itu yang tak dapat nak hantar berita untuk suami dan anak-anak.

Jujurnya saya tak gemarkan watak Zulyana tu. Tak sedar diri. Sedap je mengutuk orang anak yatim piatu. Walhal dirinya sendiri pun cumalah anak angkat je dalam keluarga Farish tu. Heh.  

Komen saya: Penulis masih lagi mengekalkan elemen kekeluargaan dalam karyanya. Elemen sedih? Sudah semestinya ada. Hehe. Cuma macam tak sesuai bila ada babak pergaulan 'terlebih' batas antara Dasiera dan Farish sedangkan mereka tinggal di kampung. Overall, saya tiada masalah untuk menghadamkan kisah ini. Perjalanan kisahnya pun agak smooth untuk diikuti. :)

 

Thursday, July 5, 2012

Dia Idaman Hati - Nadra Yasmina

Posted by Hajar at 11:36 PM 12 comments



Tajuk: Dia Idaman Hati
Penulis: Nadra Yasmina
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  510 mukasurat
ISBN: 9789673651252

Ini sebuah lagi e-novel yang telah pun tamat di blog dan akhirnya ada rezeki untuk diterbitkan. Tahniah Kucc. :)

Siapa sangka kehidupan sederhana dan biasa-biasa boleh berubah sekelip mata? Hanya kerana pertolongan yang dihulurkan oleh Asma saat diminta oleh Jeffrey, mereka terikat ke alam perkahwinan. Oh, jangan salah faham ya? Mereka bukan terpaksa berkahwin disebabkan kes khalwat. Cuma kisah Asma ni ibarat kisah fairy tale bila si miskin bertemu si kaya dan akhirnya berkahwin.

Asma, merupakan seorang jururawat pergigian. Dan dalam masa yang sama dia turut bekerja sebagai pembantu rumah hujung minggu di rumah Jeffrey. Itu pun sebab Mariana, setiausaha Jeffrey yang recommend Asma untuk bekerja di situ. Almaklumlah, Jeffrey ni terkenal dengan sikap tegas, cerewet dan kerenah yang pelbagai. Jadi, Mariana rasa Asmalah yang paling sesuai untuk bekerja di situ. Siap dapat approval Puan Sri Aimal (mama Jeffrey) lagi.  Lagipun Asma ni memang tunggak harapan keluarga, jadi dia memang akan lakukan apa sahaja pekerjaan halal yang bakal menambah pendapatannya.

Bekerja di rumah Jeffrey memang tak sesukar mana. Walaupun nampak Jeffrey tu cerewet, tapi semua kerja rumah berjaya dilunasi oleh Asma dengan mudah. Mereka pun tak pernah bertemu langsung. Cuma berhubung menggunakan nota-nota ringkas. Namun, ketenangan dalam 'hubungan' mereka ni tak kekal lama bila tiba-tiba si Lilac (bekas teman wanita si Jeffrey) ni dok sibuk kejar Jeffrey untuk menagih cinta semula. Bila Lilac mencari Jeffrey sampai ke rumah, Jeffrey terpaksa mengaku yang kononnya Asma ni isteri dia.

Lilac yang dapat mengesan muslihat Jeffrey, mula memasang perangkap. Jemputan ke makan malam dengan rakan niaga Jeffrey, berjaya membantu Lilac menabur fitnah yang bakal menjatuhkan reputasi Jeffrey sebagai seorang tokoh korporat. Gambar-gambar Asma dan Jeffrey semasa makan malam tu telah disebar ke seluruh syarikat. Mama Jeffrey sebagai pengerusi syarikat I&P dah ambil langkah bijak untuk melamar Asma bagi pihak Jeffrey. Yelah, sebelum lebih banyak fitnah dan berita buruk tersebar, lebih baik ambil langkah berjaga-jaga. Sebenarnya Puan Sri Aimal ni memang dah berkenankan si Asma ni. Jadi kira macam serampang dua mata jugalah kot?

Perkahwinan mereka ni bukannya atas dasar kahwin paksa. Sebelum berkahwin kedua-duanya mencari keserasian antara mereka. Bila dah yakin, baru kedua-duanya nyatakan persetujuan kepada keluarga mereka. Rupanya dalam diam Jeffrey ni pun dah jatuh tergolek-golek dengan keselambaan Asma ni. Berjayakah mereka mengemudi perkahwinan mereka? Dapatkah Lilac menerima keputusan drastik Jeffrey ni?

Puas hati juga bila Lilac (and the gang) dah terima hukuman atas niat dia nak mengaibkan Asma. Huh.

Komen saya: Lama betul rasanya nak habiskan pembacaan. Bukan sebab cerita ni bosan, cuma saya yang terpaksa berkelahi dengan masa. Hehe. Bagi yang dah biasa dengan gaya penulisan Kucc, mungkin takkan ada masalah untuk menghadamkan naskhah ini. Bukan apa, takut ada yang tak biasa sebab tak ramai rasanya penulis yang suka letak description sampai kita boleh bayangkan keadaan atau tempat yang diceritakan tu. Saya rasa dulu salah seorang penulis yang suka bagi detail description ni adalah Ahadiat Akashah. Sekarang ni dah jarang jumpa gaya penulisan macam ni. Apa pun, syabas Kucc untuk buku bercetak pertama ni. Moga ada lagi yang bakal menyusul. Aha, satu lagi saya suka sangat part cameo kemunculan hero-heroin daripada kisah-kisah e-novel yang lain tu. Teruja sekejap. Hehe. Nak tau hero-heroin yang mana kenalah baca buku ni ye? ;)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review