Tuesday, May 28, 2013

Yang Manis - Marissa

Posted by Hajar at 10:48 PM 2 comments



Tajuk: Yang Manis
Penulis: Marissa
Penerbit: Karyaseni Enterprise
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman: 625 mukasurat
ISBN: 9789670246475

Akibat terlanggar Raees secara tak sengaja waktu Raees sedang sibuk mencari rumah sewa kawan sekampungnya,  buat Iman teringat-ingat. Lebih-lebih lagi Iman siap tertumpahkan bekalan makanan yang Raees bawa dari kampung. Bila Iman hulurkan wang sebagai ganti rugi, Raees cepat-cepat menolak. Bertambah menggununglah rasa bersalah Iman pada Raees.

Rupanya jalan untuk mereka bertemu sangat mudah. Raees diterima bekerja di syarikat milik keluarga Iman selang beberapa hari selepas itu. Bila Iman tahu Raees bekerja di situ, makin senanglah  Iman nak jalankan misi untuk memikat Raees yang diminati tu. Perkenalannya dengan Raees juga bawa impak positif bila Iman tiba-tiba bersetuju untuk mula bekerja dengan syarikat keluarganya walaupun hanya sebagai receptionist. :)

Lama kelamaan hubungan mereka tambah rapat walaupun mereka berdua ni ibarat langit dengan bumi. Manakan tidaknya, Iman ni suka berpakaian ala-ala tak cukup kain manakala Raees ni anak kampung yang cukup solat lima waktu. Tapi Raees berjaya juga tegur dengan cara baik agar Iman menukar gaya berpakaiannya. Yelah, bila dah suka Iman ikutkan aje walaupun Nawal, kawan baik Iman jenuh dok brainwash si Iman ni.

Tiba-tiba muncul Tengku Badrul, sepupu Iman yang suka sangat memburukkan Iman di kalangan keluarga mereka. Kononnya Iman tu tak sesuai dibuat isteri. Tup-tup bila tunangnya lari, Iman juga yang dicari untuk dijadikan kambing hitam. Siap guna pengaruh nenek mereka untuk berkahwin dengan Iman. Mujurlah Wafi, abang Iman tu sangat tegas menentang kehendak nenek mereka.

Bila keadaan dah mula huru-hara, Datuk Asri (bapa Iman) meminta Raees untuk melamar Iman. Raees bersetuju dan mula memperkenalkan Iman dengan sanak saudaranya di kampung. Memang tiada halangan dari pihak keluarga Raees, cuma Humairah, ustazah yang menyimpan rasa pada Raees berusaha untuk menggagalkan perkahwinan Raees dan Iman. Heh. Macam mampu je kan? :P

Komen saya:  Baca buku ni buat saya teringat kisah Jaja dan Din. Cuma Jaja tak gedik dan lurus macam Iman ni. Haha. Kisahnya pun santai aje. Cuma saya geram dengan Tengku Badrul dan Bahiyah yang tak berputus asa memporak-perandakan keluarga Iman. Heh. Patutnya diorang end up together. Barulah sepadan. Watak Humairah tu pun jadi penambah perisa. Memang patut pun Raees awal-awal dah reject Humairah ni. Patutnya makin tinggi ilmu makin pandai nilai dan bezakan yang baik dan yang buruk. Tapi jadi sebaliknya pulak. Haish. Tahniah Kak Marissa atas kelahiran buku baru ni. Walaupun saya enjoy baca kisah ni, terasa macam ada sesuatu yang kurang. Mungkin saya yang 'kurang rasa' waktu membaca buku ni kot? :)

Sunday, May 26, 2013

Sampai Bila - Ana Sofiya

Posted by Hajar at 9:34 PM 2 comments


Tajuk: Sampai Bila
Penulis: Ana Sofiya
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  562 mukasurat
ISBN: 9789673651610

Hubungan antara Alisa dan Adnan Malik bukanlah bermula dengan baik. Kemunculan nama Alisa dalam senarai pemegang amanah harta arwah Bahkhtiar menimbulkan tanda tanya. Bertambah rasa pelik lagi  bila Adnan Malik dipinta untuk berkahwin dengan  Alisa sebagai syarat untuk mewarisi satu per tiga harta yang diamanahkan kepada Alisa untuk anak-anak Adnan Malik dan Alisa. Bila mengetahui yang  Alisa ni adalah 'skandal' arwah Bakhtiar, sudah tentulah Adnan Malik menolak untuk berkahwin dengan Alisa.

Berkat pujukan Fasihah, ibu Adnan Malik yang mahu 'menyeksa' hidup Alisa, Adnan Malik akhirnya bernikah dengan Alisa. Hari yang sepatutnya diraikan dengan gembira bertukar menjadi tragedi apabila Adnan Malik membongkar keburukan Alisa (kononnya) untuk memalukan Alisa. Kesian Alisa, tak fasal-fasal jadi mangsa kemarahan ayahnya. Paling malang juga bila ayah Alisa terpaksa dimasukkan ke hospital akibat kecederaan. Haish.

Alisa ni sebenarnya berdendam dengan lelaki disebabkan Haziq Asrar, kawan sekampungnya yang banyak memfitnah Alisa. Haziq juga yang melanggar lari dan menyebabkan kematian ibu Alisa. Disebabkan itu Alisa  mula berubah dan mendendami lelaki sehinggalah dia bertemu dengan Bakhtiar. Bakhtiar banyak menegur Alisa dan sedikit sebanyak Alisa mula berubah ke arah yang lebih baik. Walaupun Bakhtiar pernah melamar, Alisa tak tergamak untuk menerima sebab dia sayangkan Bakhtiar seperti layaknya seorang ayah. Atas dasar itu, Bakhtiar mahu Alisa berkahwin dengan Adnan Malik sebab dia tahu Alisa mampu untuk mengubah Adnan Malik. :)

Jenuh menangisi nasib diri Alisa tekad untuk bangkit. Dia takkan mengalah hanya kerana suami dan mertua yang suka menyindir dirinya. Akan dibuktikan bahawa dirinya bukanlah seperti yang difikir oleh mereka. Memang bukan suatu yang mudah sebab Adnan Malik ni sangatlah tinggi egonya walaupun hati dah mula goyah dengan kehadiran Alisa. Nak tahu berjaya ke tidak Alisa dengan misinya itu kenalah baca kan? ;)

Komen saya: Saya suka watak Alisa ni sebab dia bukan watak heroin yang lemah dan menyerah pada takdir. Dan Alisa ni bukanlah jenis tipikal heroin yang akan lari bila masalah datang menimpa. Tabah je menadah kata-kata suami dan mertua yang menyakitkan hati. Haish. Geram je dengan Fasihah dan Adnan Malik ni. Tapi bila Alisa dapat menjinakkan keduanya rasa macam nak tepuk tangan je. Hehe. Tahniah untuk Kak Sofi atas kelahiran buku baru ni. Walaupun dah dekat 2 tahun tiada buku baru, saya cukup puas hati dengan buah tangan terbaru ni. Terima kasih juga untuk semangat Alisa yang dipinjamkan dalam buku ni. Oh ya, buat yang rindukan Hisham dan Maria (Tak Mungkin Kuhindar), watak mereka juga ada terselit juga dalam Sampai Bila ni tau. :)  

Si Mata Bundar - Amany

Posted by Hajar at 7:07 PM 3 comments

Tajuk: Si Mata Bundar
Penulis: Amany
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman: 567 mukasurat
ISBN: 9789670508276

Buku ini jadi peneman saya sepanjang ditahan dalam wad minggu lepas. Satu karya yang pada saya rasa padat dengan isu persahabatan, kerjaya dan kekeluargaan. :)

Dania, si workaholic yang masih belum bertemu jodoh biarpun usia sudah menginjak ke penghujung 20-an. Atas dasar itu, keluarga Dania bercadang untuk menjodohkan Dania dengan anak kenalan neneknya. Hakikatnya, Dania lebih sukakan 'kesibukannya' itu sebab mahu melupakan kesedihan akibat kehilangan  Haikal yang dicintai sepenuh hati. Kisah sedih Dania ni tak pernah diketahui oleh keluarga Dania kecuali Amir (sepupu Dania) dan juga teman-teman rapat Dania. Sikap pemendam Dania itu turut memakan dirinya bila akhirnya dia terpaksa akur dengan pilihan keluarganya kerana dia sedar keengganannya untuk berkahwin, seumpama halangan buat Danisha, si adik kesayangan untuk mencari bahagianya. 

Kebetulan, Ahnaf yang dijodohkan dengan Dania juga kehilangan saudara kembarnya. Pemergian Aina tanpa sempat ditemui Ahnaf buat kali terakhir benar-benar memberi impak dalam kehidupan Ahnaf. Namun, pertemuannya dengan Hitomi, si pujaan hati akhirnya berjaya mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Aina. Gaya Dania yang menyerupai Aina benar-benar berjaya menambat hati Ahnaf.

Perkahwinan mereka akhirnya berlangsung walaupun Dania tak bersedia menerima Ahnaf dalam hidupnya. Namun, Dania cuba untuk jalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri sewajarnya. Sikap Ahnaf yang selalu bersabar dan bertolak ansur juga buat Dania mula rasa selesa dengan perkahwinan mereka. Cuma bila Ahnaf mula melangkaui batas yang dihadkan, Dania mula dingin kembali dengan Ahnaf. Lalu ke mana agaknya arah perkahwinan mereka ini?

Komen saya: Memang agak tipikal, cuma kisah ni berjaya diselamatkan oleh latar belakang watak dan cerita yang jarang diketengahkan. Jarang kita jumpa cerita dengan legal background ni. Kalau ada pun, tak berapa detail. Terima kasih ya Amany sebab sudi berkongsi sedikit ilmu dengan pembaca. :) Tahniah juga atas kelahiran karya sulung ni. Moga makin melimpah ruah idea untuk karya seterusnya ya? :)  

Cintaku Luruh Di Oxford - Noor Suraya & Imaen

Posted by Hajar at 12:35 PM 2 comments

Tajuk: Cintaku Luruh Di Oxford
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 34.00
Sabah/ Sarawak: RM 37.00
Halaman: 738 mukasurat
ISBN: 9789670201627

Pertemuan Falah dan Zuha dalam tempoh yang singkat cukup memberi kesan kepada keduanya. Semester yang singkat makin terasa bertambah singkat apabila masing-masing menyimpan 'rasa' dalam hati masing-masing. Falah sudah tentulah berasa rendah diri dengan perbezaan darjat antara dirinya dan Zuha. Manakala Zuha yang masih tebal dengan kesopanan dan sikap pemalunya itu pula tidak mahu mengganggu keharmonian hubungan antara Falah dan Damina, yang dianggap kekasih Falah.

Mereka berpisah dengan prasangka yang menebal sehinggalah mereka bertemu kembali lima tahun kemudiannya dalam kedamaian Estet Bukit Dussek. Namun, sekali lagi salah faham tercetus sehingga Zuha tekad untuk menerima lamaran Wassim. Aduhai, saya rasa macam nak luku je Zuha ni. Kenapalah dok buat keputusan terburu-buru? Kesian Falah dan Wassim.

Tapi sebenarnya saya lebih kesiankan Wassim. Uhuk! Bertahun-tahun menyimpan rasa pada si pujaan hati namun bila sudah ada dalam genggaman, baru diketahuinya yang si pujaan hati rupanya mencintai orang lain. Akhirnya si pujaan dalam genggaman terpaksa jua dilepaskan untuk mencari kebahagiaannya sendiri. Sobs.

Komen saya: Phew. Akhirnya dapat juga saya habiskan pembacaan buku tebal ini. Cuti sakit sepanjang minggu lepas memang dimanfaatkkan sepenuhnya untuk menyudahkan pembacaan. Hehe. Hakikatnya ketebalan buku ni tidaklah menumpukan sepenuhnya pada kisah cinta si uda dan dara berdua ini sahaja.  Seperti biasa kedua-dua penulis ini turut menyelitkan tentang sejarah, sosio-budaya, ekonomi dan juga sedikit kritikan tentang politik semasa di negara kita. Saya suka bila penulis memberikan kerjaya yang 'biasa-biasa' untuk keduanya walaupun mereka berpendidikan tinggi. :) Sungguh pun ketebalan buku ini agak 'melelahkan', gaya bahasa dan susunan bahas kedua penulis ini berjaya menyelamatkan rasa 'lelah' itu. Terima kasih dan tahniah buat kedua-dua penulis atas kelahiran buku ini. :)

Friday, May 24, 2013

Mr. Sirap Bandung - Nadra Yasmina

Posted by Hajar at 10:03 PM 4 comments


Tajuk: Mr. Sirap Bandung
Penulis: Nadra Yasmina
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  660 mukasurat
ISBN: 9789673651603

Perkenalan Teja dan Thaqif secara tidak sedar banyak membawa impak positif dalam hidup Thaqif.  Teja ni diibaratkan bagai penunjuk jalan bagi Thaqif yang dah jauh tersesat jalan. Pertemuan mereka pada awalnya cumalah sebagai rakan sejawat tanpa Teja mengetahui  bahawa 'teman rapatnya' itu adalah CEO Kiara Arena, tempat Teja mencari rezeki selama ini.

Thaqif ada sebab untuk menyembunyikan identiti sebenarnya. Dia mahu Teja selesa berkawan dengannya. Yelah, bayangkan betapa rasa rendahnya diri Teja kalau awal-awal lagi dia tahu Thaqif tu CEO. Dah sah-sahlah dia tak mahu bergaul dengan Thaqif atas alasan dia cuma seorang kerani stor. Bila itu terjadi dah tentulah Thaqif tak dapat nak mendekatkan diri dengan Teja kan? :)

Atas kesedaran diri yang jahil ilmu agama, Thaqif tidak malu untuk belajar asas agama melalui bapa Teja. Thaqif rasa bertanggungjawab untuk memperbaiki jalan hidup keluarganya yang agak 'keduniaan' selama ini. Kehadiran Thaqif diterima baik oleh bapa dan ahli keluarga Teja yang lain. Lebih-lebih lagi bila Thaqif ni sangat pandai mengambil hati adik-adik Teja. Makin terbentang luaslah jalan nak mendekatkan diri dengan keluarga Teja.

Makin lama Teja dikenali, buat Thaqif makin tertarik hati. Namun, jalan kebahagiaan mereka tak semudah yang dijangka. Bagaimana penerimaan Teja bila kebenaran akhirnya terbongkar? Kemudian, bagaimana pula penerimaan ibu Thaqif yang sangat selektif dalam memilih menantu itu? Heh..

Komen saya: Walaupun kisah ini hanyalah sebuah kisah yang agak santai, banyak pengisian yang diselitkan oleh penulis dalam naskhah ini. Memang betul pun, kita mudah memandang enteng dalam perkara-perkara amal ibadah yang kita amalkan setiap hari sampai kadang-kadang kita tak sedar yang kita juga mudah untuk melakukan kesilapan dalam amal ibadah yang kita pandang enteng itu. Hmm..Terima kasih buat penulis atas ingatan serta pengisian dan tahniah juga atas kelahiran buku terbaru ini. Moga usaha dan perkongsian itu akan sentiasa berterusan. :)

Friday, May 3, 2013

Pecah - Khairulnizam Bakeri

Posted by Hajar at 11:10 PM 0 comments
Tajuk: Pecah
Penulis: Khairulnizam Bakeri
Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 16.90
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 310 mukasurat
ISBN: 9789670374277


Ironi kan, bila seorang pengamal undang-undang cuba mencabar undang-undang? Inilah yang penulis cuba ketengahkan dalam Pecah. Seperti Kasino, Pecah juga berlatarbelakangkan jalan cerita yang ringkas.
Kisahnya, 4 orang rakan merompak CIMB Bank, Shah Alam. Herman, Alan, Radi dan Don sempat melarikan wang rompakan dan juga satu safe deposit box kepunyaan Bakar. Malangnya, kaki Alan ditembak oleh Kazim, pengurus bank. Kalau dalam situasi biasa mesti dah kantoi tapi malangnya tidak. Mastermind mereka, Herman ni bijak. Ditinggalkan Alan di hospital untuk dapatkan rawatan manakala mereka menyembunyikan wang hasil rompakan sekaligus menghilangkan jejak jenayah mereka.

Motif rompakan ni pun cuma sebab dendam. Herman berdendam dengan Kazim, disebabkan Kazim pernah songlap duit dan menghancurkan usahasama mereka. Kemudian, tak cukup dengan itu, Anida, isteri Herman pun dikebasnya. Haish.

Bakar pula merupakan salah seorang penghuni Rumah Seri Murni. Kesian, sebab anak-anak tak mahu jaga, bapa mereka dihumban ke rumah orang tua. Mujur ada yang sudi nak menjaga si warga emas tu. Kesilapan masa lampaunya pada anak-anak menyebabkan mereka berdendam pada si bapa. Tapi rupanya bukan anak-anak sendiri je berdendam, Lidya, jururawat yang bertanggungjawab menjaga Bakar juga dalam diam menyimpan dendam pada Bakar. Dendam yang turut menyumbang kepada rancangan rompakan Herman dan rakan-rakan. Apalah yang buat Lidya simpan dendam pada Bakar tu agaknya?

Menariknya kisahnya berkait rapat antara satu sama lain yang akhirnya membawa kita kembali ke satu titik penyebab. Hehe. Nak tahu lebih lanjut kenalah baca kan? ;) 

Komen saya: Rasanya ini adalah antara buku yang boleh saya katakan agak 'bijak' untuk dihidangkan kepada pembaca. Tanpa nota penulis di bahagian hadapan tu pun kita boleh agak yang penulis bukan menulis secara membuta-tuli. He did his homework. Tak adalah nampak cerita macam tak logik sangat, kan? Jujurnya saya sukakan plot yang tersusun dan pantas begini. Tak meleret-leret. Babak flashback juga membantu kita memahami perjalanan cerita dengan lebih baik. Tahniah buat penulis. Rasa rugi pula tak baca awal-awal dulu. Hmm. Tak sabar nak tunggu Pecah versi visual. Harap filemnya juga sebijak bukunya. :) Err, untuk babak-babak yang tak sesuai untuk budak-budak tu, saya skip laju-laju sebab saya lebih teruja nak tahu apa perancangan mastermind mereka ni. :)

Wednesday, May 1, 2013

Sandal Bunga-Bunga - Faziela

Posted by Hajar at 9:48 PM 4 comments



Tajuk: Sandal Bunga-Bunga
Penulis: Faziela
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 470 mukasurat
ISBN: 9789670508252

Nampaknya penulis masih lagi mengekalkan tema perkahwinan diatur oleh keluarga, namun bukan dengan paksaan. Izza dan Zahran disatukan setelah kedua-duanya gagal dalam hubungan terdahulu. Zahran meninggalkan 'dia' yang akhirnya bertunang dengan pilihan keluarga walaupun 'dia' pernah menyuruh Zahran 'menunggu'nya selama bertahun-tahun. Manakala Izza pula ditinggalkan oleh Naqib setelah 8 tahun mereka berkasih. Sebabnya? Naqib berpaling kepada kawan baik mereka. Heh.

Bukan mudah untuk bangkit kembali setelah gagal. Izza terpaksa berhadapan dengan kemurungan yang agak teruk setelah berpisah dengan Naqib. Paling tak boleh terima bila Naqib mempersoalkan kenapa Izza tak mahu berkawan lagi dengan dia? Adeh, mamat ni tak ada perasaan agaknya ya? Dia fikir Izza tu berhati besi ke?

Bagi Zahran pula, kekecewaan membawanya pulang ke Malaysia. Untuk apa ditunggu lagi si 'dia' yang bakal menjadi milik orang lain itu? Sanggup Zahran tinggalkan jawatan dan gaji yang lumayan di Dubai hanya kerana mahu membawa rasa hatinya yang kecewa dengan si 'dia'.

Perkahwinan mereka memang bukan sesuatu yang mudah. Sikap toleransi Zahran sedikit sebanyak buat Izza rasa selesa dengan perkahwinan mereka yang baru setahun jagung ini. Cuma kadang-kadang Izza tu rasa terdera juga bila terpaksa mengikut Zahran menyertai aktiviti outdoor yang agak ekstrim.

Dalam menyulam bahagia, rupanya ada yang tidak senang dengan mereka. Kebahagiaan mereka nyaris direnggut dengan peristiwa yang nyaris meragut nyawa Izza. Haish, parah sungguh bila ada manusia yang sanggup buat apa saja asalkan hajat sendiri tertunai. Kuatkah mereka untuk menghadapi dugaan dan badai yang mendatang?

Komen saya:  Kisah kedua penulis pada saya agak kurang 'menyengat' berbanding Si Mangkuk Tingkat. Suka dengan watak Zahran yang matang dan sinikal ni. Cuma tak suka bila dia sembunyikan apa yang sepatutnya Izza tahu. Kalau dia berterus terang dari awal mungkin Izza tak perlu berdepan dengan si 'dia' yang psiko tu. Hmm. Penamatnya juga agak rushing. Macam tak nampak sangat macam mana Izza recover daripada trauma yang dialaminya selepas peristiwa itu. Apa pun, tahniah buat Faziela. Moga lebih banyak lagi ilham yang bakal menyusul lepas ni. :)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review