Tuesday, August 13, 2013

Secangkir Kopi Karamel - Ijazati Habib

Posted by Hajar at 10:49 PM 2 comments
Tajuk: Secangkir Kopi Karamel
Penulis: Ijazati Habib
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman:  492 mukasurat
ISBN: 9789670508290

"Seumur hidup saya, saya selalu nampak ayah kawan-kawan saya usap kepala mereka. Tapi papa saya tak pernah usap kepala saya. Boleh awak usap kepala saya macam tadi?" - m/s 160


Hidup Irdina tetap penuh warna-warni walaupun tersisih daripada perhatian seorang ayah. Kehadiran Yushah bagaikan pengganti kepada kasih sayang keluarganya. Manakan tidaknya, Yushah, senior yang dikenali sejak di sekolah menengah memang banyak membantu dan mengambil berat tentang Irdina. Disebabkan perhatian yang diberikan oleh Yushah itulah yang menyebabkan Irdina mula menyimpan rasa. Namun bila disuarakannya pada Yushah, terus kena reject. Alasannya, Yushah tak boleh terima konsep perigi cari timba ni. Huh. Dasar lelaki ego!

Perkenalan Irdina dengan Rayyan pula bermula bila Irdina tak sengaja 'menampar' Rayyan dengan pendayung kayak. Rentetan peristiwa itu Rayyan mula menjejaki Irdina untuk menuntut hutang kemaafan. Haha. Siap buli Irdina siapkan assignment dia lagi tu. Pengakhirnya Irdina tak buat pun assignment Rayyan tu dan hubungan mereka terhenti setakat itu.  

Selepas beberapa tahun Irdina bertemu kembali dengan Rayyan. Disebabkan Rayyan ni dah jadi artis popular, pertemuan demi pertemuan secara tak sengaja antara Rayyan dan Irdina mula menimbulkan gosip-gosip liar di blog hiburan terutamanya di blog Kak Montel. Adoi. Geram je bila baca gosip-gosip Kak Montel tu. Penyudahnya Rayyan melamar Irdina untuk dijadikan isteri. Pada awalnya cadangan tu ditolak Irdina, namun akhirnya Irdina bersetuju juga bila dia terdengar kata-kata Yushah yang memburukkannya. Heh, ingat Irdina ni tak laku sangat?

Perkahwinan mereka tetap berlangsung walaupun Yushah dan ahli keluarga Irdina tak bersetuju dengan pilihan Irdina. Perkahwinan yang nampak agak 'terpaksa' pada mulanya ni memang membahagiakan keduanya. Tanpa pet-names yang bombastic pun hubungan mereka berdua ni tampak manis. :) Lumrahlah turun naik dalam mana-mana hubungan pun kan? Dugaan melanda bila Irdina disahkan menghidap barah otak tahap dua. Sobs. Oh, jangan bimbang. Tiada kematian dalam kisah ini. Cuma pengakhiran yang agak menduga kesabaran Rayyan sebagai seorang suami.

Komen saya: Benarlah hidup mereka ibarat kopi dan karamel. Seimbang pahit dan manisnya. Saling melengkapi.  Memang tak sangka. Permulaan kisah yang ceria rupanya berakhir sebegitu rupa. Lumrah kan? Dalam hidup kita tak semuanya bahagia dan gembira selalu. Haish. Tapi saya suka dengan cute couple ni. Tak perlu ayat-ayat manis bergula untuk buatkan mereka nampak manis. Tahniah buat penulis. Moga lebih banyak ilham untuk kisah-kisah seterusnya :)  Pengakhiran cerita ni buat saya rasa nak menonton filem 50 First Dates semula. Huhu.  

Monday, August 12, 2013

Warna Hati Nurul - Shahzy Hana

Posted by Hajar at 11:22 PM 2 comments
Tajuk: Warna Hati Nurul
Penulis: Shahzy Hana
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  581 mukasurat
ISBN: 9789670508115

Nurul Hasyifa (Syifa) pernah berkahwin dengan lelaki yang dicintainya sebelum menamatkan pengajian. Namun, jodoh mereka tidak panjang bila Razeef meninggal dunia beberapa jam selepas bergelar suami Syifa. Kesedihan dan kemurungan Syifa meresahkan keluarganya dan juga keluarga majikan kedua ibu bapanya. Sokongan mereka amat penting untuk memulihkan semangat Syifa.

Pulih daripada kemurungannya, Aunty Tasha (majikan kepada ibu bapa Syifa) melamar Syifa untuk Fasil, anak sulung mereka. Tak sangka dalam diam rupanya Fasil menyimpan perasaan pada Syifa. Bagi Syifa, mustahil dia nak menerima Fasil semudah itu. Kasih sayang arwah Razeef masih tersemat kukuh di hatinya. Lagipun perkenalan Fasil dan Syifa bukanlah dalam keadaan yang baik. Jadi syak wasangka Syifa memang berasas. Tak mungkin semudah itu Fasil mahu memperisterikannya. Syifa menolak lamaran Fasil atas sebab itu.

Bila Aunty Tasha jatuh sakit, Syifa terpaksa menerima Fasil untuk menyelamatkan nyawa Aunty Tasha. Walaupun Fasil berkali-kali menegaskan yang dia mahu mengahwini Syifa kerana cinta, Syifa tetap tak mampu nak menerima Fasil dalam hidupnya.

Usaha Fasil untuk menjadi sebahagian dari hidup Syifa tidak sia-sia bila Syifa mula terpaut dengan keikhlasan yang ditunjukkan oleh Fasil. Tapi, datang pula si pengacau membuat onar. Azreen memang tak puas hati bila Fasil tega memilih Syifa dan mengenepikannya sedangkan mereka sudah lama bersahabat. Jadi, Azreen mula menabur fitnah untuk memporak-perandakan hubungan Fasil dan Syifa. Biarpun berkali-kali menafikannya, tiada siapa yang percaya dengan pengakuan Fasil termasuk ahli keluarga Fasil sendiri.

Kecewa dengan penerimaan Syifa dan keluarga, Fasil nekad menyertai misi ke Gaza. Bila kebenaran terbongkar, dapatkah Syifa memohon keampunan daripada Fasil? Masih adakah sinar bahagia untuk mereka?

Komen saya: Ish, Kak Shahzy kata tak sedih pun. Tapiiii, sedihla juga sebenarnya. Memang tabah manusia bernama Nurul Hasyifa ni walaupun hakikatnya dia sendiri rebah bila diuji dengan kehilangan suami. Sabar je menelan caci maki Azreen pengacau tu. Kalau orang lain mungkin dah bertarik rambut agaknya. Hehe. Gaya bahasa pun ada ketikanya agak membuai-buai. Tapi masih boleh difahami. :) Cuma saya agak 'terganggu' dengan penggunaan kata 'Masya Allah' berulang kali dan ada kalanya disalahguna. Hmm, mungkin artikel ini boleh dirujuk untuk penjelasan.  Oh, dan lagi satu. Ada sedikit kekeliruan pada bab 34 bila penceritaan bertukar arah daripada Syifa kepada Fasil. Bila kita baca baru tau itu sebenarnya rasa hati Fasil yang merindukan isterinya. Mungkin boleh diletakkan sedikit pencerahan untuk cetakan berikutnya nanti. :) Apa pun, tahniah buat Kak Shahzy untuk kelahiran buah tangan terbaru ini. Semoga terus maju jaya dan tak putus asa untuk menghasilkan karya-karya yang bermutu untuk pembaca. :)

Biarkan YM Terus Berbicara - Hanni Ramsul

Posted by Hajar at 8:52 PM 1 comments
Tajuk: Biarkan YM Terus Berbicara
Penulis: Hanni Ramsul
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  624 mukasurat
ISBN: 9789670448206

Ini kesinambungan kisah Ugly Betty dan Prince Charming setelah perkahwinan mereka. Setelah berkahwin Adiya berusaha menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya. Orang kata banyak masalah bakal timbul bila tinggal dengan keluarga mertua. Tapi tidak bagi Adiya. Hubungannya dengan mertua sangat baik walaupun ada kekurangan Adiya yang kadangkala membuatnya rasa rendah diri. Sekalipun Firdaus tak pernah mempersoalkan sikap Adiya yang culas ke dapur, rasa rendah dirinya melonjak tinggi juga bila Mia selalu datang menziarahi mereka sekeluarga berbekalkan menu-menu enak hasil air tangannya.

Bila Adiya dah mula belajar memasak, Firdaus tetap mahukan air tangan Mia. Heh. Manalah Adiya tak rasa cemburu dan jauh hati? Ditambah pula dengan fitnah dan kata-kata yang mengguris hati daripada Puan Sri Ainul, ibu Mia. Puan Sri tu terkilan sebab tak dapat bermenantukan Firdaus. Dan dia fikir Mia sedih sebab tak dapat jadi isteri Firdaus walhal Mia tu sedih sebab Kamal. Tak fasal-fasal Adiya jadi tempat melampiaskan rasa terkilannya itu.

Bila Adiya suarakan pada Firdaus, memang dah tentulah Firdaus tak akan percaya dengan kata-kata Adiya kan? Jadi jalan terbaik adalah menjauhkan diri.

Pertemuan Adiya dengan Sabrina (watak dalam Pergilah Air Mata) semasa pelariannya banyak membantu Adiya mengerti hakikat sebuah perkahwinan. Lebih-lebih lagi bila Badrul sendiri mengakui akan kesilapan yang pernah dilakukan akibat keegoannya. Tapi Adiya tetap jual mahal hinggalah dia dapat tahu emaknya sakit. Hakikatnya kepulangan Adiya bawa berita baik untuk mereka sekeluarga. Dan segala konflik serta salah faham berjaya diselesaikan dengan baik.

Komen saya: Jujurnya saya kurang gemar membaca sekuel kerana kebanyakan sekuel bakal membuat saya berasa kecewa dan sakit hati akibat penambahan konflik yang sebenarnya tak perlu dipanjangkan untuk dijadikan sebuah cerita. Tapi berlainan dengan kisah ini. Penulis berjaya buat saya membaca kisah ini dengan tenang walaupun sebenarnya kita patut sakit hati dengan watak Adiya tu. Hehe. Tahniah buat Kak Hanni Ramsul. Saya suka dengan watak mak long Adiya yang sempoi tu. Untung Mia dapat bakal mak mertua yang sempoi gitu. ;) Oh, tak lupa juga terima kasih untuk tuan punya buku ini. :)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review