Monday, August 12, 2013

Biarkan YM Terus Berbicara - Hanni Ramsul

Posted by Hajar at 8:52 PM
Tajuk: Biarkan YM Terus Berbicara
Penulis: Hanni Ramsul
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  624 mukasurat
ISBN: 9789670448206

Ini kesinambungan kisah Ugly Betty dan Prince Charming setelah perkahwinan mereka. Setelah berkahwin Adiya berusaha menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya. Orang kata banyak masalah bakal timbul bila tinggal dengan keluarga mertua. Tapi tidak bagi Adiya. Hubungannya dengan mertua sangat baik walaupun ada kekurangan Adiya yang kadangkala membuatnya rasa rendah diri. Sekalipun Firdaus tak pernah mempersoalkan sikap Adiya yang culas ke dapur, rasa rendah dirinya melonjak tinggi juga bila Mia selalu datang menziarahi mereka sekeluarga berbekalkan menu-menu enak hasil air tangannya.

Bila Adiya dah mula belajar memasak, Firdaus tetap mahukan air tangan Mia. Heh. Manalah Adiya tak rasa cemburu dan jauh hati? Ditambah pula dengan fitnah dan kata-kata yang mengguris hati daripada Puan Sri Ainul, ibu Mia. Puan Sri tu terkilan sebab tak dapat bermenantukan Firdaus. Dan dia fikir Mia sedih sebab tak dapat jadi isteri Firdaus walhal Mia tu sedih sebab Kamal. Tak fasal-fasal Adiya jadi tempat melampiaskan rasa terkilannya itu.

Bila Adiya suarakan pada Firdaus, memang dah tentulah Firdaus tak akan percaya dengan kata-kata Adiya kan? Jadi jalan terbaik adalah menjauhkan diri.

Pertemuan Adiya dengan Sabrina (watak dalam Pergilah Air Mata) semasa pelariannya banyak membantu Adiya mengerti hakikat sebuah perkahwinan. Lebih-lebih lagi bila Badrul sendiri mengakui akan kesilapan yang pernah dilakukan akibat keegoannya. Tapi Adiya tetap jual mahal hinggalah dia dapat tahu emaknya sakit. Hakikatnya kepulangan Adiya bawa berita baik untuk mereka sekeluarga. Dan segala konflik serta salah faham berjaya diselesaikan dengan baik.

Komen saya: Jujurnya saya kurang gemar membaca sekuel kerana kebanyakan sekuel bakal membuat saya berasa kecewa dan sakit hati akibat penambahan konflik yang sebenarnya tak perlu dipanjangkan untuk dijadikan sebuah cerita. Tapi berlainan dengan kisah ini. Penulis berjaya buat saya membaca kisah ini dengan tenang walaupun sebenarnya kita patut sakit hati dengan watak Adiya tu. Hehe. Tahniah buat Kak Hanni Ramsul. Saya suka dengan watak mak long Adiya yang sempoi tu. Untung Mia dapat bakal mak mertua yang sempoi gitu. ;) Oh, tak lupa juga terima kasih untuk tuan punya buku ini. :)

1 comments:

iKLiL HuDa said...

hi..peminat novel juge ye :) like....

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review