Monday, August 12, 2013

Warna Hati Nurul - Shahzy Hana

Posted by Hajar at 11:22 PM
Tajuk: Warna Hati Nurul
Penulis: Shahzy Hana
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  581 mukasurat
ISBN: 9789670508115

Nurul Hasyifa (Syifa) pernah berkahwin dengan lelaki yang dicintainya sebelum menamatkan pengajian. Namun, jodoh mereka tidak panjang bila Razeef meninggal dunia beberapa jam selepas bergelar suami Syifa. Kesedihan dan kemurungan Syifa meresahkan keluarganya dan juga keluarga majikan kedua ibu bapanya. Sokongan mereka amat penting untuk memulihkan semangat Syifa.

Pulih daripada kemurungannya, Aunty Tasha (majikan kepada ibu bapa Syifa) melamar Syifa untuk Fasil, anak sulung mereka. Tak sangka dalam diam rupanya Fasil menyimpan perasaan pada Syifa. Bagi Syifa, mustahil dia nak menerima Fasil semudah itu. Kasih sayang arwah Razeef masih tersemat kukuh di hatinya. Lagipun perkenalan Fasil dan Syifa bukanlah dalam keadaan yang baik. Jadi syak wasangka Syifa memang berasas. Tak mungkin semudah itu Fasil mahu memperisterikannya. Syifa menolak lamaran Fasil atas sebab itu.

Bila Aunty Tasha jatuh sakit, Syifa terpaksa menerima Fasil untuk menyelamatkan nyawa Aunty Tasha. Walaupun Fasil berkali-kali menegaskan yang dia mahu mengahwini Syifa kerana cinta, Syifa tetap tak mampu nak menerima Fasil dalam hidupnya.

Usaha Fasil untuk menjadi sebahagian dari hidup Syifa tidak sia-sia bila Syifa mula terpaut dengan keikhlasan yang ditunjukkan oleh Fasil. Tapi, datang pula si pengacau membuat onar. Azreen memang tak puas hati bila Fasil tega memilih Syifa dan mengenepikannya sedangkan mereka sudah lama bersahabat. Jadi, Azreen mula menabur fitnah untuk memporak-perandakan hubungan Fasil dan Syifa. Biarpun berkali-kali menafikannya, tiada siapa yang percaya dengan pengakuan Fasil termasuk ahli keluarga Fasil sendiri.

Kecewa dengan penerimaan Syifa dan keluarga, Fasil nekad menyertai misi ke Gaza. Bila kebenaran terbongkar, dapatkah Syifa memohon keampunan daripada Fasil? Masih adakah sinar bahagia untuk mereka?

Komen saya: Ish, Kak Shahzy kata tak sedih pun. Tapiiii, sedihla juga sebenarnya. Memang tabah manusia bernama Nurul Hasyifa ni walaupun hakikatnya dia sendiri rebah bila diuji dengan kehilangan suami. Sabar je menelan caci maki Azreen pengacau tu. Kalau orang lain mungkin dah bertarik rambut agaknya. Hehe. Gaya bahasa pun ada ketikanya agak membuai-buai. Tapi masih boleh difahami. :) Cuma saya agak 'terganggu' dengan penggunaan kata 'Masya Allah' berulang kali dan ada kalanya disalahguna. Hmm, mungkin artikel ini boleh dirujuk untuk penjelasan.  Oh, dan lagi satu. Ada sedikit kekeliruan pada bab 34 bila penceritaan bertukar arah daripada Syifa kepada Fasil. Bila kita baca baru tau itu sebenarnya rasa hati Fasil yang merindukan isterinya. Mungkin boleh diletakkan sedikit pencerahan untuk cetakan berikutnya nanti. :) Apa pun, tahniah buat Kak Shahzy untuk kelahiran buah tangan terbaru ini. Semoga terus maju jaya dan tak putus asa untuk menghasilkan karya-karya yang bermutu untuk pembaca. :)

2 comments:

ALONG NANI said...

Baca buku ni, dari permulaan sampai la nak habis,pasti air mata saya ni akan ''mengalirla'' sedihnya pada perkahwinan pertama Syifa tu. Macam mana ya kalau terjadi rialiti ? . Bengang pun ada bila part Azreen tu. Besarnya dugaan untuk Syifa cari kebahagian. Memang sesuai tajuknya Warna Hati Nurul.

Shahzy Hana said...

Terima kasih atas reviewnya...hikhik...
Tak per.. Memula jer sedih lps tu tak dah.. :)

Shahzy hana

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review