Thursday, March 29, 2012

Curahan Cinta Niagara - Maya Iris

Posted by Hajar at 8:14 PM 2 comments

Tajuk: Curahan Cinta Niagara
Penulis: Maya Iris
Penerbit: PTS Milenia Sdn. Bhd.
Harga: RM 26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman: 564 mukasurat
ISBN: 9789833604821

Lama dah rasanya tak baca novel yang berunsurkan spiritual ni. Lepas baca review novel ni, terus je order online. :)

Mira, seorang gadis kampung yang dapat peluang melanjutkan pelajaran ke US membawanya mengenali Faris, seorang lelaki yang agak 'lepas laku'. Walaupun Mira ni agak 'culture shock' lepas sampai ke US tu tapi Mira masih lagi mengekalkan adab sopan seorang gadis timur. Digoda dek Faris pun masih boleh bertahan. Bila Mira dapat 'hidayah' untuk menutup auratnya kembali, Faris rasa Mira semakin menjauh darinya. Yelah, takkanlah bila dah bertudung dan menutup aurat, pergaulan tak dijaga kan?

Saya sangat tertarik dengan cara penulis menggambarkan Mira dapat 'hidayah' untuk menutup auratnya. Memang sangat terkesan. :)

Faris ni pula memang jenis yang suka menyalahkan orang lain bila sesuatu musibah melanda dirinya. Bila Mira tak terima lamarannya, dia jadi seorang pemabuk dan Mira dipersalahkan sebab dia jadi pemabuk. Malah bila disahkan menghidapi HIV akibat melanggan pelacur juga disalahkan Mira sebab menolak lamarannya. Haih. Tapi akhirnya Mira berkahwin juga dengan Faris atas dasar merasa bertanggungjawab atas kemalangan yang menimpa Faris. Sebelum kemalangan tu Mira menghalau Faris yang sibuk nak ajak dia bermesraan. Akibat ribut salji yang melanda masa tu, Faris kemalangan. Bila dah hilang upaya Faris jadi seorang pemarah dan Miralah yang terpaksa menghadapi segala kemarahan Faris tu. Kesabaran Mira kemudiannya berbalas juga bila Faris mula merasa insaf dan Alhamdulillah sempat bertaubat sebelum meninggal dunia.

Tanpa pengetahuan Mira, Faris meninggalkan wasiat supaya Farhan (abang Faris) berkahwin dengan Mira. Niatnya supaya kedua-dua insan yang disayanginya itu berbahagia. Tapi ayat-ayat dalam surat terakhir Faris membuatkan Farhan merasa curiga dengan Mira. Pelik. Dalam kata curiga tu tetap juga dia nak berkahwin dengan Mira. Rupanya memang dah lama Farhan simpan perasaan pada Mira. Mira pula mencari pelbagai alasan untuk berkahwin dengan Farhan, sebab padanya perkahwinan bukan setakat trial and error. Walaupun pelbagai cara dilakukan untuk mengelak daripada berkahwin dengan Farhan sampai sanggup terjun tingkap masa hari pertunangan, perkahwinan mereka tetap juga berlangsung.

Yang menariknya masa lepas diorang kahwin ni. Untuk mengelakkan mereka tak bertegur sapa lebih daripada 3 hari, Mira akan minta Farhan untuk belikan dia sesuatu setiap 3 hari. Hikmahnya, selepas tu hubungan mereka jadi lebih baik dan konflik antara mereka dapat diselesaikan berkat buku-buku berkaitan hadis dan Al-Quran yang dipesan oleh Mira tu.

Saya agak confuse dengan watak Azrin tu pada mulanya. Tak sangka relevannya watak Azrin tu hanya timbul pada penghujung cerita. Akibat trauma dengan peristiwa yang menimpa ibunya, Azrin menikam Farhan yang bertikam lidah dengan Mira sebab dia sangka Farhan nak cederakan Mira. Kesian sebenarnya kalau ikutkan susur galur sejarah masalah mental Azrin ni. Akibat nafsu manusia, Azrin yang menanggung trauma sepanjang hayat.

Mujurlah Farhan survive. Mungkin anak dalam kandungan Mira tu menyebabkan semangat untuk hidup jadi tinggi kot? :)

Komen saya : Bagi mereka yang dahagakan novel yang banyak info keagamaan, novel ini adalah salah satu pilihan untuk bacaan anda. :)

Monday, March 26, 2012

Maafkan Abang - Eyla Hime

Posted by Hajar at 9:01 PM 0 comments


Tajuk: Maafkan Abang
Penulis: Eyla Hime
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman: 562 mukasurat
ISBN: 9789673650927

Atikah Hatrisya (Hatrisya) dalam diam menyimpan rasa kepada Tengku Ariff Hazimi (Hazimi). Mereka saling mengenali semenjak dari zaman matrikulasi lagi. Hatrisya yang menyedari dirinya tak layak bergandingan dengan Hazimi menjauhkan diri dari Hazimi sedikit demi sedikit kerana Hazimi telah pun bercinta dengan Marissa pada ketika itu.

Enam tahun kemudian, mereka dipertemukan kembali di bawah satu bumbung. Kebetulan Hazimi diserapkan di bawah satu jabatan dengan Hatrisya sebelum dipertanggungjawabkan untuk mengambil alih pengurusan syarikat kejuruteraan ayahnya itu. Hazimi memang gembira bila dapat bertemu Hatrisya kembali tapi sebaliknya pula buat Hatrisya. Terpaksalah Hatrisya berpura-pura dan melayani Hazimi selayaknya sebagai seorang sahabat lama walaupun hatinya tak merelakan semua itu. Apa taknya, perasaannya pada Hazimi masih tak berubah walaupun dah enam tahun berlalu. Manakala Hazimi pula dah bertunang dengan Marissa dan bakal melangsungkan perkahwinan sedikit masa lagi.

Siapa sangka perasaan Hatrisya yang disimpan selama ni terbongkar juga. Gara-gara salah seorang rakan Hatrisya terlepas cakap, Yazman yang juga merupakan kawan yang dikenali semasa matrikulasi mengambil kesempatan untuk mengugut Hatrisya. Yazman ni memang dah lama menyimpan perasaan pada Marissa, tunang Hazimi tu. Jadi, bila tau Hatrisya suka Hazimi, Yazman mengugut Hatrisya untuk menggagalkan perkahwinan Marissa dan Hazimi. Memanglah mula-mula Hatrisya buat tak endah aje ugutan Yazman tu. Tapi bila dah libatkan keselamatan Hazimi dan keluarganya, terpaksalah Hatrisya berkorban. Tak fasal-fasal je kena tangkap basah dengan Hazimi.

Kehidupan Hatrisya memang berubah 360 darjah setelah 'terpaksa' berkahwin dengan Hazimi. Diherdik, dicaci, dimaki, malah dipukul. Boleh dikatakan satu keluarga Hazimi membenci Hatrisya sebab Hatrisya dianggap pemusnah kebahagiaan Hazimi. Sampai dua kali warded tu. Memang tabah betul Hatrisya ni. Mujurlah ada Farah, Taufik dan keluarga Tan Sri Fariss. Farah ni kawan baik Hatrisya dari zaman sekolah lagi. Jadi bila kedua ibu bapa Hatrisya meninggal dunia, keluarga Farah ni la yang menanggung persekolahan Hatrisya. Memang dah macam keluarga sendiri dah, cuma Hatrisya je yang tak mahu menyusahkan keluarga Tan Sri Fariss tu. Ugutan Yazman pun takde siapa yang tahu sampailah Hatrisya dimasukkan ke hospital buat kali kedua akibat dipukul oleh Hazimi. Bila Yazman menemui Hatrisya di hospital dan kebetulan perbualan mereka didengari oleh Taufik, abang Farah maka terpaksalah Hatrisya menceritakan segalanya tentang ugutan Yazman tu.

Oleh sebab dah tak mampu nak tanggung rasa bersalah dengan Hazimi, Hatrisya nekad untuk akhiri semua ni. Dia rasa bersalah atas kesedihan yang dihadapi Hazimi bila dapat tahu Marissa nak kahwin dengan Yazman. Hatrisya jumpa Yazman untuk merayu supaya Yazman akhiri segala rancangan jahatnya itu. Satu kesilapan Hatrisya, dia berani jumpa Yazman bersendirian. Penyudahnya dia dirogol Yazman. Mengandung pula lepas tu. Haih.

Bagaimana Hatrisya menangani kemelut ni?

Macam mana pula penerimaan Hazimi dan keluarganya bila segala kebenaran terbongkar?

Komen saya: Agak puas hati jugalah sebab Hatrisya berjaya 'seksa' perasaan Hazimi bila Hazimi dah mula sedar tentang perasaannya sendiri. Memang ending agak cliche, tapi takdelah nampak perempuan ni cepat sangat cair dengan pujukan lelaki kan?

Wednesday, March 21, 2012

Awas! Bila Hati Dah Sayang - Tinta Biru

Posted by Hajar at 9:46 PM 0 comments

Tajuk: Awas! Bila Hati Dah Sayang (ABHDS)
Penulis: Tinta Biru
Penerbit: Karyaseni Enterprise
Harga: RM 23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman: 623 mukasurat
ISBN: 9789670246161

Salah satu e-novel yang saya ikuti di laman Penulisan2u sedikit masa dahulu. Jadinya, saya beli novel ini hanya sebab nak tahu kesudahan kisah Syafiqa dan Ikram ni. :)

AHBDS ni mengisahkan Syafiqa yang bertemu dengan Ikram dalam keadaan yang tidak berapa baik di hari pertama sewaktu melaporkan diri di Global Engineering tanpa menyedari yang Ikram sebenarnya tu bakal bosnya. Lepas tu memang Syafiqa jadi mangsa buli dan usikan Ikram la jawabnya. Dalam pada mengusik dan membuli tu tak disedari ada rasa indah yang berputik. Tapi Ikram tak berani meluahkan sebab masih fobia dengan kisah cinta lamanya bersama Amalina.

Namun bila si Khairil, playboy tersohor dari Johor Bahru, err yang sebenarnya salah seorang client yang kerap berurusan dengan Global Engineering mula nak mencucuk jarum dengan Syafiqa, barulah si Ikram ni berani nak meluah rasa. Tak sangka pula yang dia tak bertepuk sebelah tangan.

Khairil ni kalau ikutkan sebenarnya adalah childhood crush si Syafiqa ni. Tapi sebab Syafiqa ni dulu masa kanak-kanak digambarkan sebagai chubby, maka Khairil cuma pandang sebelah mata sajalah. Sebelum Ikram meluahkan rasa, Syafiqa dahbercadang nak balas dendam pada Khairil ni kononnya. Tapi lepas dilamar Ikram (juga selepas pergaduhan Ikram dan Khairil di pejabat Global Engineering), Syafiqa terus membatalkan niat untuk mempermainkan dan membalas dendam pada Khairil.

Nak dijadikan cerita, lepas bertunang kebetulan Syafiqa berkenalan secara tak sengaja dengan Amalina pula. Syafiqa pun tak tahu yang bekas teman lelaki yang dikejarkan dek Amalina ni adalah tunangnya si Ikram tu. Kalau dia tau agaknya nak ke dia berkawan baik dengan Amalina ni? Heh. Amalina pun tahu hubungan Ikram antara dengan Syafiqa tu pun hanya pada hari perkahwinan mereka. Terkedulah Amalina jawabnya. Sedih bila pujaan hati akhirnya berkahwin dengan orang lain, kawan baik sendiri pula tu.

Adakah Amalina berputus asa? Jawapannya tidak. Hoho. Baik punya perancangan dia dengan Khairil nak meruntuhkan rumahtangga Syafiqa dan Ikram. Tak baik betul. Tak fasal-fasal si Ikram terjebak dengan perangkap Amalina. Haish.

Berjayakah mereka meruntuhkan mahligai Syafiqa dan Ikram?

Bagaimana pula persoalan antara Amalina-Ikram dan Syafiqa-Khairil dirungkaikan?

Cuma saya agak tak berkenan dengan ke'tidak matang'an Ikram menghadapi konflik dengan Syafiqa. Sepatutnya sebagai ketua keluarga kenalah berfikiran waras dan bertindak dengan lebih matang. Bukannya terus-terusan menyalahkan isteri setiap kali perbalahan.

Komen saya: Kisah yang agak biasa dan cliche. Jalan cerita yang boleh diagak semestinya. Persembahan yang agak tak mengecewakan dari seorang penulis baru. Apa pun tahniah untuk penulis. Good luck untuk novel yang akan datang. :)

Tuesday, March 13, 2012

Wanginya Bunga Rampai - Haswida Abu Bakar

Posted by Hajar at 9:49 PM 0 comments


Tajuk: Wanginya Bunga Rampai
Penulis: Haswida Abu Bakar
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 19.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman: 367 mukasurat
ISBN: 9789670201399

Seperti yang dicatatkan di belakang buku, Haswida Abu Bakar menerapkan ilmu perfileman untuk menghidupkan novel ini. Memang betul. Bila membaca buku ni seolah-olah kita menonton filem atau drama. Suasana macam real. :)

Wanginya Bunga Rampai (WBR) ni banyak menerapkan unsur-unsur kekeluargaan dan sikap kerjasama antara penduduk kampung. Walaupun ada juga perbezaan pendapat disebabkan perbezaan fahaman politik, tapi tetap nampak keharmonian dalam kampung tersebut.

Kisah yang dipaparkan pun agak simple tanpa konflik berat.

WBR mengisahkan Arif Azri (Arif) yang baru pulang dari luar negara diminta oleh ayah (Dr. Baharin) dan ibunya (Cikgu Halimah) untuk membantu majlis perkahwinan sahabat karib waktu remajanya, Helmi. Oleh kerana hubungan yang agak rapat di antara keluarga Arif dan Helmi waktu Dr Baharin dan Cikgu Halimah ditugaskan di Kampung Molek, Arif tidak keberatan untuk membantu keluarga Helmi dalam perlaksanaan majlis perkahwinan itu. Masa majlis ini lah kita boleh nampak suasana keharmonian dan kerjasama antara penduduk kampung. :)

Tiba di Kampung Molek, Arif bertemu dengan Seri, rakan karib Che Su (adik Helmi) yang juga datang untuk membantu persiapan majlis Helmi ni. Terjatuh hati pula. Tapi malangnya, kedua-duanya dah bertunang dengan pilihan keluarga sendiri. Arif, bertunang dengan Nurul atas wasiat moyangnya (yang terpaksa dipenuhi oleh sebab perjanjian asal antara moyangnya dan moyang Nurul telah diingkari oleh datuk dan kedua ibu bapa mereka). Seri pula ditunangkan dengan Syed Haikal, pilihan keluarga sebab mereka tak mahu 'hilang'kan pangkal nama Syed dan Syarifah untuk generasi keturunan mereka. Yela, kalau Seri berkahwin dengan lelaki yang tiada pangkal nama Syed di depan, hilanglah gelaran yang mereka banggakan tu kan?

Di sinilah bermulanya konflik dalam diri masing-masing. Sama ada mahu menurut kata hati atau mahu menuruti kehendak orang tua? Bagaimana nak buat keputusan yang takkan melukakan mana- mana pihak?

Komen saya: Buku yang sesuai untuk bacaan santai. Banyak input positif yang boleh kita dapat dari sini. Suasana yang dipaparkan juga membuatkan kita seolah-olah berada di dalam kelompok cerita ini. :)
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review