Thursday, May 28, 2015

Kekasih Cadangan Hati

Posted by Hajar at 9:00 PM 2 comments
Kekasih Cadangan HatiKekasih Cadangan Hati by Anggerik Mahwa
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  530 mukasurat
ISBN: 9789670718354


16-05-2015

Zehra dan Raimi pernah menjalinkan hubungan cinta. Namun entah di mana silapnya, Zehra menghilangkan diri sehingga Raimi menyimpan rasa sakit hatinya bertahun-tahun. Pertemuan kembali mereka selepas 7 tahun menyemarakkan kembali rasa sakit hati Raimi terhadap Zehra. Kebetulan pula berjiran. Memang kerapla mereka terserempak lebih-lebih lagi bila anak-anak mereka (Iman dan Reha) mula bersahabat baik sejak berkenalan.

Tasya (isteri Raimi yang juga merupakan teman baik Zehra) pula selalu menjemput Zehra ke rumahnya dengan alasan untuk mengeratkan silatulrahim yang telah lama terputus. Tragedi yang menimpa Zehra dan Iman angkara Khalil (suami Zehra) akhirnya membebaskan Zehra daripada ikatan perkahwinan yang sudah menyeksanya bertahun-tahun. Alasan tipikal wanita macam ni, mereka bertahan sebab anak. Haih.

Keadaan kesihatan Tasya yang semakin merosot pula memaksa Zehra dan Raimi berjanji dengan Tasya untuk berkahwin selepas pemergian Tasya. Zehra yang masih trauma dengan pengalaman perkahwinan pertamanya menolak cadangan itu. Namun bila Khalil terus-terusan mengganggu, Zehra akhirnya mengalah dan menerima lamaran Raimi.

Macam mana agaknya Zehra nak hidup sebumbung dengan Raimi yang sinis tu ya? Konon tak cintakan Zehra tapi bila Khalil terus-terusan mengganggu tahu pulak rasa cemburu kan?

Komen saya:

1. Kisah ni memang nampak berat di permulaan cerita. Lebih-lebih lagi bila penulis gambarkan bagaimana Zehra di dera dek suami psiko secara fizikal dan emosi. Fuh. Tapi pengakhirnya mampu buat kita sengih sampai ke telinga dengan kerenah keluarga mereka ni.

2. Raimi. Nak kata suka sangat pun tak, nak kata menyampah pun tak. Tapi saya suka wataknya yang protective terhadap keluarga. Iman yang anak tiri tu pun di layan macam anak sendiri. Cuma sikap sinis dan perangai sengalnya tu yang kadang-kadang buat saya rasa nak luku mamat ni. Hahaha.

3. Zehra. Saya cuma tak suka wataknya yang rela jadi punching bag suami bertahun-tahun. Agaknya inilah nasib orang yang baik hati macam Zehra ni. Rela je diperlakukan macam mana pun, janji orang yang disayanginya tak terluka / cedera. Raimi yang ditinggalkan bertahun-tahun dulu pun sebab alasan itulah. Dia mahu gembirakan Tasya tapi dalam masa yang sama dia tak tahu Raimi menderita. Hmm..

4. Suka dengan keletah dan kerenah Iman dan Reha. Mereka ni memang polos tau. Suka-suka aja tanya soalan yang boleh buat mak ayah diorang terkedu. Hahaha. Tapi dah nama pun budak kan, apalah yang diorang tahu tentang masalah orang dewasa?

5. Selesa dengan gaya bahasa yang digunakan. Cuma, banyak sangat typo sepanjang pembacaan. Mungkin boleh diperkemaskan untuk cetakan seterusnya. :)

View all my reviews

Sunday, May 24, 2015

Selamat Pagi Cinta

Posted by Hajar at 1:00 PM 0 comments
Selamat Pagi CintaSelamat Pagi Cinta by Aidah Bakri
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM29.00
Sabah/ Sarawak: RM 32.00
Halaman:  602 mukasurat
ISBN: 9789670757032


Suka Teacher Ulfah. Suka Wadi Shafy. Diorang berdua ni memang serasi sangat. Macam buku bertemu ruas. Hihi.

12-05-2015

Ulfah:
Saya sangat suka watak Teacher Ulfah ni. Selamba dan tak mudah mengalah. Biar pun pernah lalui fasa kecewa kerana putus tunang angkara orang yang dianggap sahabat karib sendiri, Ulfah tak pernah jadikan itu sebagai penghalang untuk dia meneruskan hidup. Mengendalikan kelas Wafi yang kononnya sukakan Teacher Ulfah membawa Ulfah mengenali abang Wafi yang kerek tu. Walaupun Wadi Shafy (Shafy) selalu jalankan operasi provokasi terhadapnya, Ulfah sedikit pun tak melatah. Malah setiap hujahan berjaya dipatahkan dengan baik sekali. Memang macam bertemu buku dengan ruaslah. Haha.
Kemunculan Erin, teman yang pernah 'menikam'nya itu pada mulanya agak meresahkan Ulfah. Ialah, bukan senang nak bangkit dari kesedihan lalu. Tapi Ulfah ni bukannya jenis cepat mengalah. Selamba ajalah dia 'bahasa'kan Erin bila mereka berselisih pendapat. Mampukah hubungan mereka pulih kembali seperti dulu?

Wadi Shafy:
Siapa sangka lelaki sinis dan kerek ini pernah berdepan dengan kisah perit dalam hidup? Kehilangan kedua orang tuanya dalam ditambah pula dengan pemergian insan tersayang tanpa pesan membuat Shafy tekad memulakan hidup di tempat baharu. Perkenalannya dengan Ulfah bagai memberi semangat kepada Shafy. Tapi itulah, mereka ni macam kucing dengan anjing. Pantang bertemu. Ada saja perbalahan dan perang mulut yang tercetus. Tapi kerana adik kesayangannya, Shafy terpaksa juga bertemu dengan Ulfah. Kemunculan Erin turut memberi impak terhadap Shafy. Apa tidaknya, Erinlah penyebab Shafy membawa diri selepas pemergian kedua ibu bapanya. Heh. Sibuklah merayu dengan alasan penyakit yang disembunyikan daripada pengetahuan Shafy selama ini. Tegakah Shafy untuk mengenepikan rasa indah yang berputik terhadap Ulfah semata untuk memenuhi permintaan dan rayuan Erin? Heh.

Komen saya:
1. Suka Ulfah. Lembut tapi tegas. Baik hati. Tak terlalu mementingkan diri. Masih boleh berkompromi walaupun kehadiran Erin di sekolah yang sama dengannya telah 'merampas' banyak tugas hakikinya. Tapi ada juga sikap komprominya yang buat saya rasa macam nak cepuk dia sekali terutamanya bila melibatkan Shafy dan Erin. Huh.

2. Suka dengan falsafah kasut Wadi Shafy. Unik.

"Seperti sepasang kasut, meski berbeza kanan dan kiri, tetapi tetap berjalan menuju ke satu tujuan. Tetap seiring hingga ke garisan terakhir. Jika salah satu daripada hilang, maka tak ada maknanya sebab yang sebelah lagi tak mampu berjalan sendiri."

3. Suka dengan Mejar (Bersara) Tuan Zakri. Luarannya nampak garang. Tapi siapa sangka dalam hati ada taman orkid. Hihi. Segarang-garang Tuan Zakri boleh ngam pula dengan Wafi dan Shafy. Manalah Ulfah tak bengang?

4. Tiba untuk watak yang saya tak gemar, Erin. Suka sangat pergunakan alasan sakit tu untuk tarik perhatian orang lain (terutamanya Shafy la). Dan gunakan kabel pakcik sendiri untuk kepentingan peribadi di sekolah baharunya. Haila Erin. Lain kali fikir panjang sikit sebelum buat keputusan ya? Tak pasal berputih mata bila tau tempat di hati Shafy sudah pun terisi dengan kehadiran gadis lain. Padanlah muka. Heh.

5. Suka gaya bahasa yang digunakan. Tak terlalu berbunga tapi rasa menyenangkan. Tahniah dan terima kasih buat penulis untuk kisah yang indah ini. Moga diberikan kesempatan dan ilham untuk terus menulis.

View all my reviews

...Dan Angin Pun Berbisik

Posted by Hajar at 7:30 AM 1 comments
...Dan Angin Pun Berbisik...Dan Angin Pun Berbisik by Adileah
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  480 mukasurat
ISBN: 9789670851044
3.5*

17-05-2015:

Bagi saya kisah ini adalah pengubat kekecewaan untuk penamat kisah Pada Angin Aku Berpesan. Jarang sebenarnya saya nak baca sequel novel yang dah tamat. Tapi untuk kisah ini saya boleh baca sampai penamatnya kerana kisahnya tidak melibatkan konflik yang bakalan buat kita rasa nak lempar buku ke dinding. Haha. Hiperbola. :P

Suka dengan kematangan Ariel dalam sambungan kisah ini. Setelah tahu kedudukan sebenar Yasmeen yang baru kehilangan suami, khidmat Munira, adik kesayangannya dipergunakan sepenuhnya. Kelahiran si kecil bernama Nur Tasnim pula bagaikan memberi lesen untuk Ariel mula mendekati Yasmeen kembali. Cuma itulah, kadangkala dalam keghairahannya menabur kasih sayang buat Nur Tasnim dan memancing perhatian Yasmeen, Ariel terlupa yang Yasmeen masih ada hak untuk menentukan arah tuju hidupnya sendiri. Yang bagusnya Ariel tak segan nak mengaku perasaan sayangnya terhadap Yasmeen masih seperti dulu. Jadi, macam mana gaya agaknya si kasanova pencen ni nak tawan hati Yasmeen semula?

Yasmeen pula tak pernah berniat untuk mencari pengganti selepas pemergian Adam. Namun kebaikan Ariel sukar untuk ditolak. Lebih-lebih lagi Nur Tasnim bagaikan mengiktiraf kewujudan Ariel sebagai 'bapa'nya. Tak sangka pula Ariel berani menghantar kedua ibu bapanya untuk melamar Yasmeen sekali lagi. Dalam hati berbolak balik tu, datang pula langau yang terang-terang mengaku sukakan Ariel. Ha, jadi antara menurut kehendak hati sendiri dan trauma dengan kenangan lalu (semasa jadi isteri Ariel), mana satu yang jadi pilihan Yasmeen?

Saya suka cara Yasmeen menangangi langau yang menempel di sisi Ariel tu. Kata Yasmeen, "Saya tak kesah pun siapa pilihan Ariel. Awak, saya atau sesiapa saja yang dia nak. Hidup ini ada banyak pilihan dan dia berhak untuk memilih siapa yang dia nak." (m/s 444)

Suka dengan kesudahan kisah mereka ni. Dan saya harap adalah nanti terselit kat mana-mana kisah Munira dan jiran sebelah rumahnya tu, kan? :)

View all my reviews

Saturday, May 23, 2015

Poskad

Posted by Hajar at 9:58 PM 0 comments
PoskadPoskad by Ednin
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  480 mukasurat
ISBN: 9789670851020
3.5*

02-05-2015

Menjadi anak kepada isteri kedua bagaikan suatu bebanan buat Nurmaisa (Maisa). Walaupun dibenci oleh ibu dan kakak tirinya atas dasar kebencian mereka terhadap arwah ibunya, Maisa tetap berusaha untuk jadi seorang anak yang baik terhadap keluarganya.

Rasa rendah diri itu tetap menghantuinya bertahun-tahun hingga menjadi penyebab Maisa jadi pemendam dan menyendiri biar pun dikelilingi oleh orang yang menyayanginya.

Perkenalannya dengan Ahmad Redha Ihsan (Ihsan) membuat Maisa menyimpan perasaan sukanya dalam-dalam. Maisa sedar kedudukan dirinya. Ihsan itu ibarat seperti matahari yang sentiasa dikelilingi oleh planet yang mengorbitnya. Perempuan keliling pinggang! Sesuailah dengan gelaran Sun of SOE (School of Engineering) yang dipegangnya itu.

Disebabkan poskad yang dikirim oleh kawan-kawan Maisa kepada Ihsan, Maisa di gelar perampas oleh teman wanita Ihsan. Dan kerana gelaran itu juga Maisa membawa diri selama bertahun-tahun. Melarikan diri daripada keluarga dan teman-teman.

Sejauh mana Maisa mampu berlari dan menyimpan rasa jauh hatinya itu?

Komen saya:
1. Ini kisah bagaimana Maisa berdepan dengan kebencian dan kemarahan ibu tirinya yang kecewa bila bapa Maisa berkahwin untuk kali kedua.

2. Ini juga kisah bagaimana Maisa berdepan dengan masa lalu yang cuba dibuang daripada sudut ingatan.

3. Walaupun tersisih daripada keluarga, Maisa bertuah dikelilingi kawan-kawannya yang pelbagai ragam tu. Sengal macam mana pun itulah kawan yang ada waktu susah senang. Hehe.

4. Suka dengan input yang ditekankan oleh penulis. Memang betul, dendam dan sakit hati takkan bawa kita ke mana-mana. Cuba berlapang dada menerima setiap apa yang berlaku, insya-Allah segala kesakitan akan beransur pergi.

5. Tahniah E untuk garapan yang kemas ini. Moga diberi kesempatan dan ilham untuk terus menulis. :)

View all my reviews

Monday, May 11, 2015

September

Posted by Hajar at 10:03 PM 0 comments
SeptemberSeptember by Farah Husain
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  501 mukasurat
ISBN: 9789670718316


Errr, ni buku Farah Husain ke?

09-05-2015

Fuh, akhirnya tamat juga dibaca. Macam tak sangka pulak penulis berani mengeksperimentasikan kisah begini untuk penulisannya kali ini.

Hanya kerana salah sangka dan salah faham, hubungan yang terbina antara Zayn dan Jazleen musnah di pertengahan jalan.

Yang Zayn tak tahu; Jazleen buat begitu kerana nak menutup aib kakaknya.
Yang Zayn tak tahu; Jazleen dibuang keluarga hanya kerana mahu mempertahankan darah daging sendiri yang tak diiktiraf keluarga.
Yang Zayn tak tahu; Jazleen sanggup mengorbankan masa remajanya untuk memberi kehidupan sempurna kepada darah dagingnya itu.

Yang Zayn tahu? Membenci Jazleen yang kononnya hipokrit dan curang di belakangnya. Heh.

Pertemuan kembali dengan Jazleen bagaikan memberi peluang buat Zayn untuk menghambur kemarahan yang tersimpan terhadap Jazleen. Yang dia tak sedar sebenarnya, sedalam mana pun kebenciannya terhadap Jazleen, perasaannya terhadap Jazleen tak pernah berubah.

Bila segala kebenaran mula tersingkap, mampukan Zayn menahan keinginannya untuk bersama Jazleen?

Komen saya:

1. Cik Farah memang berjaya buat saya kabur baca kisah kali ini sebab storylinenya yang tak dijangka. Sejak dari awal pembacaan kita dok tertanya-tanya, apa agaknya rahsia yang Jazleen sembunyikan hingga Zayn membencinya sebegitu sekali?

2. Sungguh, seorang perempuan memang boleh jadi kuat bila libatkan orang yang disayanginya. Macam Jazleen. Dia tak kisah korbankan perasaan sendiri dan masa mudanya hanya untuk memberi kegembiraan dan kesenangan untuk mereka yang disayanginya. Cuma yang saya tak gemar bila ada orang yang suka pergunakan kelebihan orang macam Jazleen ini untuk kepentingan diri. Macam Jazmeen yang suka guna emotional blackmail bila nak minta pertolongan Jazleen. Haish.

3. Mengenali sisi kerek Zayn Akmal memang boleh kita rasa menyampah. Tapi bila fikir balik, rasa kecewa terhadap Jazleen buatkan dia membeku sebegitu. Salah sendiri juga, kenapa tak nak siasat, kan? Pandangan mata boleh menipu, encik. Jadi, janganlah cepat buat anggapan sendiri. Lain kali kalau tak tahu kena tanya. Bukan terus hukum. Tengok, kan dah jangkit virus bebel Achik K? Ahaks.

4. Sungguh pun Jazleen disisihkan oleh kedua ibu bapanya, Jazleen tetap beruntung sebab masih ada saudara mara yang sudi menghulurkan tangan sewaktu dia terkapai-kapai. Untung ada juga ahli keluarga yang tak cepat menghukum macam keluarga Aryan. Iyalah, kan kata pepatah air dicincang takkan putus?

5. Secara keseluruhannya saya cukup berpuas hati dengan perjalanan kisah ini. Suka dengan isu yang diketengahkan. Agak berat tapi tak buat kita stress membaca. Cuma ada sedikit kabur pada bab-bab terakhir kisah ini dan beberapa typo, kehilangan perkataan di pertengahan ayat serta editing yang boleh diperkemaskan untuk cetakan seterusnya. :)

6. Akhir sekali nak tanya, Farah Husain dah kena culik ke? Hahah. Bukan apa, rasa macam orang lain yang tulis kisah ni. Aura manis bergula penulis ni makin hilang (atau dia sebenarnya dah pandai seimbangkannya untuk gaya hidup sihat? Hikhik). Apa pun, tahniah Farah. Moga makin melimpah ruah ilham untuk terus berkarya. :)

View all my reviews

Thursday, May 7, 2015

Urban

Posted by Hajar at 9:55 PM 0 comments
URBANURBAN by Azrin Fauzi
My rating: 3 of 5 stars




Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM - (e-book)

Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:   175 mukasurat
ISBN:
9789670750569

07-05-2015

Urban menghimpunkan kisah-kisah yang dilakarkan berasaskan 16 buah bandar di Malaysia. Setiap tempat ada kisahnya yang tersendiri. Misteri? Lucu? Realiti? Haish, macam-macamlah. Baca dan rasakan sendiri ya?

Bagi saya ia menghiburkan walaupun ada sesetengah cerpen berjaya mengelirukan saya. Phew. Nampak macam ada eksperimentasi cara penulisan yang pelbagai dalam naskhah ini.

Apa pun tahniah buat penulis atas kelahiran Urban. Dan terima kasih Fixi untuk edisi e-book percuma ini. Takdelah nak kena bid dan membayar harga tak masuk akal bila dijual di pasaran gelap :)

View all my reviews

Tuesday, May 5, 2015

Proposal Cinta Selamanya

Posted by Hajar at 9:46 PM 0 comments
Proposal Cinta SelamanyaProposal Cinta Selamanya by Rose Harissa
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  595 mukasurat
ISBN: 9789670448978


Nyaris tergelincir dengan pesona Zaim. Phew~

05-05-2015

1. Kisah ini sebenarnya Blues Amni versi baru. Jadi pengikut kisah Blues Amni (macam saya) memang menantikan penyudah kisah ni sebab nak tau siapa pilihan si gadis bernama Amyra ni.

2. Amyra ni bukannya pereka besi, sebaliknya hanya Eksekutif Jualan yang ada latar belakang pendidikan interior design. Pekerjaannya itu memerlukannya banyak bercampur gaul dengan lelaki walaupun kadangkala pemikiran skeptikal masyarakat tetap memandang rendah keupayaan wanita untuk bekerja dalam bidang ini. Pernah bercinta bertahun-tahun namun akhirnya perhubungan itu berantakan bila si lelaki menggunakan alasan mereka tak sekufu untuk memutuskan hubungan. Huh. Memang tak boleh pakai lelaki macam ni. Perkenalan dengan si kacak dan si ganteng banyak beri impak dalam kehidupan Amyra. Kedua-duanya sama baik dan sama pentingnya buat Amyra. Tapi mana satu agaknya yang akhirnya jadi pilihan Amyra? Yang penting kan, Amyra ni agak lurus bendul dan tak menjengkelkan macam heroin ciptaan penulis terdahulu. Hahah

3. Zaim Armani Tan Sri Jailani (Zaim). Nama memang gah. Anak VVIP. Ditambah pakej rupa dan kerjaya yang cemerlang sebagai arkitek. Cuma satu je yang buat Amyra jengkel, mamat ni kerek sangat! Kali pertama jumpa Amyra, macam-macam yang disindir dan diperlekehkan. Manalah Amyra tak meluat. Tapi makin lama kenal Zaim, Amyra mula sedar yang Zaim tu taklah seteruk yang disangka. Masih ada sisi baiknya yang tak diketahui orang lain selain ahli keluarganya. Itu yang nyaris buat saya tergelincir tu! Haha. Cuma silapnya Zaim dia sangat terburu-buru. Walaupun asalnya saya agak tak berpuas hati bila pengakhir wataknya jadi sebegitu tapi bila dia sanggup bertanggungjawab atas perbuatan dia, terus rasa terkilan itu hilang begitu saja. Kalau tiba-tiba ada special entry untuk Zaim ni kan bagus? *kelip-kelip mata*

4. Leonard Raden Ryszard (Leonard). Watak kegemaran saya. Ahaks. Awal-awal dah bias. Si tukang perabot yang ganteng. Tenang dan menenangkan. Sangat menjaga pergaulan. Banyak menegur dan membantu Amyra yang ingin mula berubah dan berusaha memperbaiki diri. Siapa sangka lelaki yang lemah lembut (bukan patah okay? Haha) dan berhemah ni rupanya dalam diam menyimpan rasa buat Amyra? Tak sangka juga ada rahsia yang disimpan oleh Leonard selama ini. Patut pun gayanya tertib semacam sampai abang Amyra siap ingat Leonard ni "LGBT in the closet". Hahah. Nasib mamat ni takde aura kucing garong macam Adam walaupun namanya Raden Singa Penguasa Yang Kuat. :D

5. Suka dengan keluarga Amyra yang sempoi dan selamba. Lebih-lebih lagi abang-abang Amyra yang macam bouncer tu. Hehe.

6. Kagum dengan keluarga Tan Sri Jailani yang kaya tapi tak jadikan kekayaan mereka untuk memandang rendah orang lain sebaliknya tak segan berkongsi rahsia kejayaannya untuk panduan orang lain. Salute!

7. Tak suka dengan Mr. Chan (bos Amyra) yang cerewet tu. Nasibla Mr. Chan ni bukan super cerewet dan kerek macam Mr. Phua bos Amni tu. Mau bertambah sakit jiwa Amyra kalau dapat bos macam Mr. Phua. Hihi.

8. Suka dengan ending scene yang comel. Buat saya teringat kisah Surihani dan Ervan Prima Sakti pula. :)

9. Tanpa adegan manis bergula pun, banyak momen manis yang buat saya teringat-ingat walaupun saya dah tutup buku. Antaranya? Scene Leonard payungkan Amyra di tengah panas waktu Amyra singgah Bukit Rimau. Betullah kata orang, kadangkala hal yang sekecil itu pun mampu menyentuh hati perempuan. Hikhik..

10. Puas hati sebenarnya bila dah dapat baca kesudahan kisah ni. Tak sia-sia menunggu. :) Terima kasih Kak Rose untuk kesudahan yang saya mahu. Ahaks.

View all my reviews
 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review