Saturday, May 23, 2015

Poskad

Posted by Hajar at 9:58 PM
PoskadPoskad by Ednin
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  480 mukasurat
ISBN: 9789670851020
3.5*

02-05-2015

Menjadi anak kepada isteri kedua bagaikan suatu bebanan buat Nurmaisa (Maisa). Walaupun dibenci oleh ibu dan kakak tirinya atas dasar kebencian mereka terhadap arwah ibunya, Maisa tetap berusaha untuk jadi seorang anak yang baik terhadap keluarganya.

Rasa rendah diri itu tetap menghantuinya bertahun-tahun hingga menjadi penyebab Maisa jadi pemendam dan menyendiri biar pun dikelilingi oleh orang yang menyayanginya.

Perkenalannya dengan Ahmad Redha Ihsan (Ihsan) membuat Maisa menyimpan perasaan sukanya dalam-dalam. Maisa sedar kedudukan dirinya. Ihsan itu ibarat seperti matahari yang sentiasa dikelilingi oleh planet yang mengorbitnya. Perempuan keliling pinggang! Sesuailah dengan gelaran Sun of SOE (School of Engineering) yang dipegangnya itu.

Disebabkan poskad yang dikirim oleh kawan-kawan Maisa kepada Ihsan, Maisa di gelar perampas oleh teman wanita Ihsan. Dan kerana gelaran itu juga Maisa membawa diri selama bertahun-tahun. Melarikan diri daripada keluarga dan teman-teman.

Sejauh mana Maisa mampu berlari dan menyimpan rasa jauh hatinya itu?

Komen saya:
1. Ini kisah bagaimana Maisa berdepan dengan kebencian dan kemarahan ibu tirinya yang kecewa bila bapa Maisa berkahwin untuk kali kedua.

2. Ini juga kisah bagaimana Maisa berdepan dengan masa lalu yang cuba dibuang daripada sudut ingatan.

3. Walaupun tersisih daripada keluarga, Maisa bertuah dikelilingi kawan-kawannya yang pelbagai ragam tu. Sengal macam mana pun itulah kawan yang ada waktu susah senang. Hehe.

4. Suka dengan input yang ditekankan oleh penulis. Memang betul, dendam dan sakit hati takkan bawa kita ke mana-mana. Cuba berlapang dada menerima setiap apa yang berlaku, insya-Allah segala kesakitan akan beransur pergi.

5. Tahniah E untuk garapan yang kemas ini. Moga diberi kesempatan dan ilham untuk terus menulis. :)

View all my reviews

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review