Tuesday, May 5, 2015

Proposal Cinta Selamanya

Posted by Hajar at 9:46 PM
Proposal Cinta SelamanyaProposal Cinta Selamanya by Rose Harissa
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  595 mukasurat
ISBN: 9789670448978


Nyaris tergelincir dengan pesona Zaim. Phew~

05-05-2015

1. Kisah ini sebenarnya Blues Amni versi baru. Jadi pengikut kisah Blues Amni (macam saya) memang menantikan penyudah kisah ni sebab nak tau siapa pilihan si gadis bernama Amyra ni.

2. Amyra ni bukannya pereka besi, sebaliknya hanya Eksekutif Jualan yang ada latar belakang pendidikan interior design. Pekerjaannya itu memerlukannya banyak bercampur gaul dengan lelaki walaupun kadangkala pemikiran skeptikal masyarakat tetap memandang rendah keupayaan wanita untuk bekerja dalam bidang ini. Pernah bercinta bertahun-tahun namun akhirnya perhubungan itu berantakan bila si lelaki menggunakan alasan mereka tak sekufu untuk memutuskan hubungan. Huh. Memang tak boleh pakai lelaki macam ni. Perkenalan dengan si kacak dan si ganteng banyak beri impak dalam kehidupan Amyra. Kedua-duanya sama baik dan sama pentingnya buat Amyra. Tapi mana satu agaknya yang akhirnya jadi pilihan Amyra? Yang penting kan, Amyra ni agak lurus bendul dan tak menjengkelkan macam heroin ciptaan penulis terdahulu. Hahah

3. Zaim Armani Tan Sri Jailani (Zaim). Nama memang gah. Anak VVIP. Ditambah pakej rupa dan kerjaya yang cemerlang sebagai arkitek. Cuma satu je yang buat Amyra jengkel, mamat ni kerek sangat! Kali pertama jumpa Amyra, macam-macam yang disindir dan diperlekehkan. Manalah Amyra tak meluat. Tapi makin lama kenal Zaim, Amyra mula sedar yang Zaim tu taklah seteruk yang disangka. Masih ada sisi baiknya yang tak diketahui orang lain selain ahli keluarganya. Itu yang nyaris buat saya tergelincir tu! Haha. Cuma silapnya Zaim dia sangat terburu-buru. Walaupun asalnya saya agak tak berpuas hati bila pengakhir wataknya jadi sebegitu tapi bila dia sanggup bertanggungjawab atas perbuatan dia, terus rasa terkilan itu hilang begitu saja. Kalau tiba-tiba ada special entry untuk Zaim ni kan bagus? *kelip-kelip mata*

4. Leonard Raden Ryszard (Leonard). Watak kegemaran saya. Ahaks. Awal-awal dah bias. Si tukang perabot yang ganteng. Tenang dan menenangkan. Sangat menjaga pergaulan. Banyak menegur dan membantu Amyra yang ingin mula berubah dan berusaha memperbaiki diri. Siapa sangka lelaki yang lemah lembut (bukan patah okay? Haha) dan berhemah ni rupanya dalam diam menyimpan rasa buat Amyra? Tak sangka juga ada rahsia yang disimpan oleh Leonard selama ini. Patut pun gayanya tertib semacam sampai abang Amyra siap ingat Leonard ni "LGBT in the closet". Hahah. Nasib mamat ni takde aura kucing garong macam Adam walaupun namanya Raden Singa Penguasa Yang Kuat. :D

5. Suka dengan keluarga Amyra yang sempoi dan selamba. Lebih-lebih lagi abang-abang Amyra yang macam bouncer tu. Hehe.

6. Kagum dengan keluarga Tan Sri Jailani yang kaya tapi tak jadikan kekayaan mereka untuk memandang rendah orang lain sebaliknya tak segan berkongsi rahsia kejayaannya untuk panduan orang lain. Salute!

7. Tak suka dengan Mr. Chan (bos Amyra) yang cerewet tu. Nasibla Mr. Chan ni bukan super cerewet dan kerek macam Mr. Phua bos Amni tu. Mau bertambah sakit jiwa Amyra kalau dapat bos macam Mr. Phua. Hihi.

8. Suka dengan ending scene yang comel. Buat saya teringat kisah Surihani dan Ervan Prima Sakti pula. :)

9. Tanpa adegan manis bergula pun, banyak momen manis yang buat saya teringat-ingat walaupun saya dah tutup buku. Antaranya? Scene Leonard payungkan Amyra di tengah panas waktu Amyra singgah Bukit Rimau. Betullah kata orang, kadangkala hal yang sekecil itu pun mampu menyentuh hati perempuan. Hikhik..

10. Puas hati sebenarnya bila dah dapat baca kesudahan kisah ni. Tak sia-sia menunggu. :) Terima kasih Kak Rose untuk kesudahan yang saya mahu. Ahaks.

View all my reviews

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review