Sunday, May 24, 2015

...Dan Angin Pun Berbisik

Posted by Hajar at 7:30 AM
...Dan Angin Pun Berbisik...Dan Angin Pun Berbisik by Adileah
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  480 mukasurat
ISBN: 9789670851044
3.5*

17-05-2015:

Bagi saya kisah ini adalah pengubat kekecewaan untuk penamat kisah Pada Angin Aku Berpesan. Jarang sebenarnya saya nak baca sequel novel yang dah tamat. Tapi untuk kisah ini saya boleh baca sampai penamatnya kerana kisahnya tidak melibatkan konflik yang bakalan buat kita rasa nak lempar buku ke dinding. Haha. Hiperbola. :P

Suka dengan kematangan Ariel dalam sambungan kisah ini. Setelah tahu kedudukan sebenar Yasmeen yang baru kehilangan suami, khidmat Munira, adik kesayangannya dipergunakan sepenuhnya. Kelahiran si kecil bernama Nur Tasnim pula bagaikan memberi lesen untuk Ariel mula mendekati Yasmeen kembali. Cuma itulah, kadangkala dalam keghairahannya menabur kasih sayang buat Nur Tasnim dan memancing perhatian Yasmeen, Ariel terlupa yang Yasmeen masih ada hak untuk menentukan arah tuju hidupnya sendiri. Yang bagusnya Ariel tak segan nak mengaku perasaan sayangnya terhadap Yasmeen masih seperti dulu. Jadi, macam mana gaya agaknya si kasanova pencen ni nak tawan hati Yasmeen semula?

Yasmeen pula tak pernah berniat untuk mencari pengganti selepas pemergian Adam. Namun kebaikan Ariel sukar untuk ditolak. Lebih-lebih lagi Nur Tasnim bagaikan mengiktiraf kewujudan Ariel sebagai 'bapa'nya. Tak sangka pula Ariel berani menghantar kedua ibu bapanya untuk melamar Yasmeen sekali lagi. Dalam hati berbolak balik tu, datang pula langau yang terang-terang mengaku sukakan Ariel. Ha, jadi antara menurut kehendak hati sendiri dan trauma dengan kenangan lalu (semasa jadi isteri Ariel), mana satu yang jadi pilihan Yasmeen?

Saya suka cara Yasmeen menangangi langau yang menempel di sisi Ariel tu. Kata Yasmeen, "Saya tak kesah pun siapa pilihan Ariel. Awak, saya atau sesiapa saja yang dia nak. Hidup ini ada banyak pilihan dan dia berhak untuk memilih siapa yang dia nak." (m/s 444)

Suka dengan kesudahan kisah mereka ni. Dan saya harap adalah nanti terselit kat mana-mana kisah Munira dan jiran sebelah rumahnya tu, kan? :)

View all my reviews

1 comments:

Lia said...

thank you untuk review comel ni

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review