Wednesday, July 31, 2013

Kelabu - Nadia Khan

Posted by Hajar at 8:35 PM
Tajuk: Kelabu
Penulis: Nadia Khan
Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 24.90
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 456 mukasurat
ISBN: 9789670374048


Bukan senang hidup sebagai Amir ni. Hidupnya penuh kekelabuan. Hitam atau putihnya tak berapa jelas. Dan dia pun kadangkala keliru dengan identitinya sendiri. Haih.

Perkenalan Amir dengan Jun sewaktu bertugas di event sebuah kolej membawa kepada hubungan kontrak mereka. Amir ditawarkan watak boyfriend kontrak sebab Jun nak buatkan teman lelakinya cemburu. Pelawaan Jun diterima dengan senang hati walaupun teman-teman rapat Amir tak bersetuju dengan risiko yang bakal dihadapi oleh Amir bila dia bersetuju untuk membantu Jun.

Kisahnya memang mudah. Cuma kita bakal dikejutkan di pertengahan cerita. Hehe. Rasa tertipu juga mula-mula. Tapi itulah kelainan yang ditonjolkan penulis di dalam Kelabu. Bagaimana Amir membuat pilihan setelah segala kebenaran terbongkar? Hitam ataupun putih yang jadi pilihan? :)

Sebenarnya didikan ibu bapa sangat memainkan peranan dalam pembentukan sahsiah anak-anak. Kalau awal-awal lagi dah dedahkan anak-anak dengan perkara yang buruk, memang buruklah pengaruhnya. Jadi, kalau anak-anak buat hal silalah muhasabah diri dulu ye. Jangan sesuka hati nak menuding jari pada orang lain. Ops! Apa pun, tahniah buat penulis untuk cubaan berani ini.  

Komen saya: Membaca kebanyakan resensi berkaitan buku ini buat rasa ingin tahu makin membuak. Nak tahu sangat apa kelainan di sebalik plot kisah yang digarap penulis ini. Tapi malangnya rasa teruja yang saya simpan sekian lama dah tak berapa mengujakan bila saya dah terbaca kisah Suhani dalam antologi cerpen KLCC. Aiseh. Jadi bila baca buku ini saya dah tak rasa adventure dengan perjalanan kisah Amir ni. Tapi... watak Shah tu pada saya banyak jadi penyelamat kepada rasa terkilan pada diri sendiri. Hehe. Itulah, siapa suruh spoilkan diri sendiri? Cuma rasa kenapa pengakhirnya sebegitu? Siapa yang datang ke rumah Amir tu? Shah atau Amran? Recommended untuk pembaca yang mencari kelainan plot dan jalan cerita. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review