Saturday, July 28, 2012

Harga Sebuah Cinta - Hani Fazuha

Posted by Hajar at 11:18 PM

Tajuk: Harga Sebuah Cinta
Penulis: Hani Fazuha
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  451 mukasurat
ISBN: 9789831246351

Ini merupakan salah sebuah buku yang patut jadi pilihan bagi mereka yang gemarkan kisah yang agak manis bergula. :)

Jujurnya saya tak berapa gemarkan gambaran watak Fea ni. Adeh, awal-awal lagi dah nak condemn watak heroin eh? Haha. Bukan apa, perwatakannya yang tak pandai berkata tidak tu banyak memakan dirinya sendiri sebenarnya. Kalau dia tegas mungkin kisah cinta terhalangnya itu mampu diselamatkan. Tapi, nama pun cerita kan? Hehe.

Sebenarnya kisah Fea ni melibatkan pengorbanan atas nama persahabatan. Persahabatannya dengan Zura membawa Fea mengenali umi, Zhafir dan Ikmal (sepupu Zura). Awalnya Fea ni bercinta dengan Arman tapi ditentang oleh ibu Arman atas alasan tak setaraf sebab Fea ni cumalah anak pembantu rumah mereka. Lepas dihalau keluar dari rumah Arman, Fea langsung putus hubungan dengan Arman sehinggalah dipertemukan kembali bila Fea bekerja di syarikat keluarga Zura. Hubungan rapat Zura dan Arman membuatkan Fea rasa serba salah  walaupun Arman terang-terangan mengaku yang dia masih cintakan Fea.

Dalam masa yang sama Ikmal juga turut mencuba nasib untuk menambat hati Fea walaupun pada awalnya dia dah bersetuju untuk dijodohkan dengan Nisha untuk mengembangkan perniagaan keluarga. Sifat Fea yang sederhana tu rupanya berjaya menambat hati Ikmal.

Lamaran Zhafir bagaikan suatu rahmat buat Fea. Perkahwinannya dengan Zhafir hanyalah untuk menghindari konflik dalam keluarga Zura sekiranya Fea menerima Arman mahupun Ikmal. Padanya, biarlah Arman menerima Zura dan Ikhmal pula membuka matanya untuk menerima Nisha. Sungguh pun Zhafir ni nampak dingin, namun kesungguhannya untuk menerima Fea tanpa sebarang syarat tu sangat mengejutkan.   

Saya suka karakter Zhafir ni sebab dia agak slow and steady. Mungkin moto biar lambat asal selamat tu sangat sesuai untuk Zhafir. Cuma bila masing-masing masih tak begitu yakin dengan hubungan yang terbina mulalah timbul salah faham. Lebih-lebih lagi bila Arman dan Jessica (bekas kekasih Zhafir) muncul di antara mereka. Bila segala kebenaran terbongkar, masihkah kebahagiaan itu kekal menjadi milik mereka?

Komen saya: Overall perjalanan kisah ni agak tersusun cuma pengakhiran yang agak manis bergula bukan 'makanan' sayalah. :)

5 comments:

aku hebat said...

Nk bli novel ney..acaner ea??

Nita said...

dengan Hani Fazuha ada jual

Nita said...

dengan Hani Fazuha ada jual

Nur Solehah said...

novel ni ade dijual lagi ke ? kalo ade sy na beli,, dah cari kat kedai2 tapi nmpknye dah takde dijual

Nur Solehah said...

kalo ade dijual lagi tolong email sy di nursolehah9784@gmail.com atau di nur solehah100@yahoo.com,, sy betol2 nak novel tu

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review