Saturday, August 25, 2012

Qaseh Nuralia Imani - Arin Arida

Posted by Hajar at 11:26 PM

Tajuk: Qaseh Nuralia Imani
Penulis: Arin Arida
Penerbit: Kaki Novel Enterprise.
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  699 mukasurat
ISBN: 9789670448084

Satu lagi kisah yang pada saya biasa tapi mungkin ramai yang suka sebab banyak elemen manis bergula di dalamnya. Ehem.

Syed Iskandar Dzulkarnain (Iskandar) terpaksa akur dengan kehendak kedua ibu bapanya yang ingin menjodohkannya dengan pilihan mereka, Nuralia Imani (Nur). Nur digelar mumia oleh Iskandar disebabkan Nur ni gemar berpakaian jubah hitam dan bertudung lengkap serta berniqab. Mana tidaknya, depan Iskandar pun Nur masih menjaga auratnya. Hehe. Sebenarnya Nur ni bertekad yang dia hanya akan buka niqabnya setelah dia jumpa pelindung dunia akhiratnya. Dan Iskandar ni memang bukan pilihanlah buat masa tu.

Berdepan dengan kebencian suami sendiri memang menyeksa mental dan fizikal Nur. Namun Nur bukanlah seorang yang mudah berputus asa. Keperitan hidup yang pernah dilalui banyak mengajarnya erti tabah bila berdepan dengan cabaran hidup.  Mujurlah si Iskandar ni tak tersasar jauh sangat. Penemuan kecurangan Bella, si kekasih yang dibangga-banggakannya itu akhirnya mengubah persepsi Iskandar pada Nur. Kelembutan layanan Nur akhirnya membuat si kasanova ni kecundang. Masa ni dapatla kita tengok macam mana Iskandar gunakan skill kasanova karatnya tu untuk menawan kembali hati Nur.


Bila dah bahagia, adalah yang mula cemburu dengan kebahagiaan mereka. Bella, bekas kekasih Iskandar mula mengatur rancangan untuk memecah belahkan hubungan pasangan bahagia ni. Di bantu oleh Roy (kawan sekolah Iskandar - saya tak pasti kenapa dia berdendam dengan Iskandar ni sebenarnya) dan juga Akira-chan, kawan baik Nur semasa dia menuntut di Jepun dulu. Berjaya tak agaknya rancangan mereka tu ya?

Saya suka dengan scene Zarul yang datang menyibuk masa Iskandar mula nak tawan hati Nur. Haha. Walaupun nampak macam menyibuk tapi sebenarnya Zarul tu banyak membantu dalam merapatkan hubungan antara keduanya. 

Komen saya: Sebuah kisah dengan plot biasa yang kita dah boleh agak flow jalan ceritanya. Watak Qaseh tu pun cuma muncul di penghujung cerita. Mungkin penulis nak buat sequel agaknya kot? ;) Cuma pada saya ia suatu percubaan pertama yang patut dipuji. Tahniah ya Arin atas kelahiran buku bercetak pertama ni? Moga lebih banyak ilham untuk hasilkan karya yang lebih baik selepas ini. :)

5 comments:

MacheLLa said...

tgh baca novel nie....best gak tgk review awk..dpt beri sedikit sbyk info 4 beli novel nanti..tQ

Hajar said...

MacheLLa:
thanks for dropping by. Moga bermanfaat ye? :)

Ruunna Qizbal said...

kenapa ada gmbar budak kecik? hehe
tngok mcm BEST

Hajar said...

Sebab budak kecik tu anak Nur dengan Iskandar, Qaseh. :)

Ruunna Qizbal said...

oh.. hehe

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review