Sunday, October 27, 2013

Jurutera Hati Saya - Normaslina Masri

Posted by Hajar at 9:08 PM
Tajuk: Jurutera Hati Saya
Penulis: Normaslina Masri
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  547 mukasurat
ISBN: 9789670508382

Melissa terlalu mengimpikan seorang jurutera sebagai suami. Tapi tak dinyatakan kenapa. (Atau saya yang terlepas pandang?) Kebetulan, Melissa bekerja sebagai pembantu peribadi  (PA) di firma milik keluarga Irfan Suhaili (Irfan), musuh tradisinya semenjak zaman persekolahan. Tragik sungguh kisah diorang ni. Selepas surat cinta Melissa dibacakan di perhimpunan sekolah, Melissa bertukar sekolah tanpa sempat Irfan memohon maaf. Bila bertemu kembali memang macam anjing dan kucing mereka berdua ni. Irfan memang kuat menyakat dan Melissa pula memang suka melawan. Elok sangatlah tu.. Ironinya, Cikgu Halimah (ibu Irfan) sangat berkenan dengan Melissa sampai sanggup merancang macam-macam untuk menyatukan mereka berdua.  Irfan pun sebenarnya dalam diam dah berkenan dengan Melissa cuma bila memikirkan Melissa yang kerap bertingkah dengannya, Irfan cuma mampu menyimpan rasa hatinya.

Taufik Daniyal (Taufik) mulanya dikenali Melissa kerana Taufik itu adalah sahabat Irfan. Mereka jadi rapat bila selalu bertemu di fitness centre tempat Melissa selalu bersenam. Hubungan rapat mereka kemudiannya membibitkan putik rasa di hati masing-masing. Kebetulan pula Taufik adalah seorang jurutera. Tercapai sudah hasrat Melissa. Cuma Melissa tak menyedari yang Taufik sebenarnya menyimpan rahsia besar daripada Melissa.

Tanpa pengetahuan Melissa, Taufik ni sebenarnya pewaris kepada perusahaan perkapalan terbesar di Malaysia. Ibu bapa Taufik memang tak ada masalah untuk menerima Melissa sebagai menantu. Cuma nenek Taufik agak keberatan untuk menerima Melissa atas sebab-sebab sejarah pahit keluarga mereka yang melibatkan seorang PA / setiausaha. Hmm, kesian Melissa. Kerana tak mahu terima Melissa sebagai cucu menantu, nenek telah melamar seorang doktor untuk ditunangkan dengan Taufik. Diktator sungguh!

Sudahnya, ke manakah hubungan mereka berdua ini? Adakah Irfan yang menjadi pilihan Melissa atau masihkah Taufik bertakhta di hatinya? Dan yang paling penting, dapatkah Melissa bersuamikan seorang jurutera?

Komen saya: Saya sedih bila Melissa tak sudi berjuang untuk bersama-sama Taufik walaupun niat dia baik. Mungkin penulis ada sebab tersendiri buat penamat sebegitu. Sobs. Agaknya kalau twist ending mesti kisah mereka jadi drama dan meleret-leret. :P Jujurnya saya suka naskhah ni sebab ia berjaya buat saya tergelak-gelak dengan gelagat Melissa dan Irfan yang kerap bertegang urat macam anjing dan kucing, Mimi yang selalu jadi pendamai bila keduanya bertegang urat dan juga Taufik si metroseksual. Hihi. Juga berjaya buat saya hanyut dalam kesedihan Melissa dan Taufik. Cuma bagi saya penamatnya nampak agak tergesa-gesa. Apa pun, saya tetap enjoy membaca hingga ke akhirnya. Tahniah buat penulis atas kelahiran buah tangan terbarunya. Semoga terus maju jaya dan terus berkarya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review