Sunday, November 10, 2013

Sweetnya Dia - Maznie Darnisya

Posted by Hajar at 11:02 PM
Tajuk: Sweetnya Dia
Penulis: Maznie Darnisya
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  500 mukasurat
ISBN: 9789671192580

Laily dan Zarif bertemu buat kali pertama bila Laily terintai-intai ke rumah Mak Longnya untuk mengintai Zarif. Penyudahnya kantoi bila Zarif menegur. Hihi. Rupanya Zarif ni anak angkat Mak Long Laily merangkap kawan baik kepada arwah sepupu Laily. Tanpa disangka perbuatan Laily yang memanjat kerusi untuk mengintai tu menggetarkan hati Zarif. Bila dapat tahu yang Laily sedang mencari pekerjaan, diatur tawaran pekerjaan untuk Laily. Pertemuan demi pertemuan diatur tanpa memberitahu identiti sebenarnya kepada Laily. Siap mengaku yang dia tu cuma bekerja sebagai pemandu lori.

Bila dapat tawaran kerja memang gembira sungguh Laily walaupun dia tak pernah memohon kerja di pejabat Zarif tu. Ingatkan bila bekerja ditempat baru dapatlah melarikan diri daripada sejarah pahit tu, rupanya Hakim, bekas tunangan Laily turut bekerja di situ. Mereka berada bawah satu jabatan pula tu. Hailaaa. Kesian. Rupanya pertunangan mereka putus seminggu sebelum mereka disatukan. Lepas tu si Hakim ni sibuk-sibuk pula nak mengendeng pada Laily. Menyesal kononnya. Heh.

Hubungan Laily dan Zarif pula masih berterusan tanpa Laily tahu yang Zarif tu rupanya CEO di syarikat yang dia bekerja itu. Jadi satu kelebihan pula pada Laily bila apa yang diceritakan pada Zarif terutamanya bila melibatkan masalahnya dengan Farah, tunang Hakim turut dapat perhatian CEO. Siap dapat surat amaran lagi si Farah tu. Bila dapat tahu yang Laily tu ada hubungan dengan Zarif, lagilah Farah melenting, Siap tuduh Laily pergunakan Zarif untuk kepentingan diri. Haish. Jenuh juga Zarif nak memujuk Laily yang merajuk ni. Meleret-leret pula merajuknya sampailah mereka berkahwin. Penyabar sungguh Zarif ni. Kalau orang lain dah lama angkat kaki dah kot?

Selesai satu hal, datang pula hal lain. Bahagia mereka cuma bertahan sekejap bila Alisa yang tergila-gilakan Zarif semenjak zaman persekolahan mereka masih tak putus asa mengejar Zarif walaupun Zarif dah berumahtangga. Haih. Fitnah yang ditabur akhirnya berjaya menggoyahkan kepercayaan Zarif. Mampukan Laily mempertahankan rumahtangga mereka yang semakin goyah itu?


Komen saya: Haish, jujurnya saya kecewa. This is her second novel and it supposed to be better than the first one. Tapi kenapaaaaaalah jadi lagu ni? Samudera Indah Nian tu antara novel yang saya suka sebenarnya. Hmm. Takpelah, lain padang lain belalang kan? Mungkin ini percubaan pertama penulis untuk menulis genre sebegini. Apa pun, tahniah diucapkan atas keberanian itu. :) Memang manis, memang sweet. Cuma pada saya ada sesetengah hal tak perlu di emphasize sangat sampai pembaca (baca: saya) jadi muak. Salah satunya adalah penggunaan perkataan sweet  berkali-kali.  Hmm.. Kisah mereka ni mudah je sebenarnya. Tapi jadi panjang bila Laily ni tersangatlah jual mahal. Lepas tu merajuk dan berdendam dengan Zarif sampai mereka berkahwin. Aduhai. Yang jadi penyelamatnya bila naskhah ini tidak terlalu tebal untuk dibaca. Phew. Sekali lagi tahniah atas kelahiran buku terbaru ni dan selamat maju jaya untuk penulis. Moga lebih banyak ilham untuk berkarya selepas ini. :)  

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review