Tuesday, April 29, 2014

Akadku Yang Terakhir

Posted by Hajar at 10:10 PM
Tajuk:Akadku Yang Terakhir
Penulis: Acik Lana
Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn. Bhd.
Harga: RM37.00
Sabah/ Sarawak: RM 40.00
Halaman:  957 mukasurat
ISBN: 9789670448657


Setelah melalui kegagalan perkahwinan sebanyak tiga kali, Irham Zahri (Irham) dipaksa oleh bapanya untuk mendapatkan rawatan terapi bersama pakar psikoterapi. Dan ditakdirkan Rania Baheera (Rania) pula yang ditugaskan untuk menjadi pakar psikoterapi untuk memulihkan Irham. Memang jadi satu tanggungjawab yang besar buat Rania untuk menggali dan mengkaji permasalahan peribadi klien yang seorang ini lebih-lebih lagi bila Irham sendiri enggan memberikan kerjasama dalam setiap sesi terapi yang telah diatur.

Pelbagai helah diatur oleh Irham untuk buat Rania berputus asa daripada meneruskan sesi terapi sehingga sanggup buat perancangan untuk 'merosakkkan' Rania. Haih. Mujurlah Irham ni masih waras. Hari demi hari hubungan mereka makin baik lebih-lebih lagi bila Rania mengambil keputusan untuk mengikut Irham ke Johor Bahru selepas kecewa dengan berita perkahwinan kakak kesayangannya dengan Fazriq, abang angkat yang dicintainya dalam diam. Sungguh pun hubungan mereka semakin menunjukkan perubahan positif, Irham masih enggan berkongsi masalahnya dengan Rania sepanjang menjalani tempoh terapi itu.

Namun, segalanya berubah selepas pertemuan Rania dengan Puan Badariah, ibu Irham. Selama ini Rania memang berselindung di sebalik status seorang isteri untuk meraih kepercayaan Irham. Kedatangan Puan Badariah pula membongkar status sebenar Rania sekaligus memberi peluang kepada Irham untuk mendekati Rania. Bimbang dengan perubahan Irham (dan mungkin juga perasaan sendiri) buat Rania mengambil keputusan untuk pulang ke Kuala Lumpur dan menyerahkan kes Irham kepada ketuanya. Mampukah Rania menolak kehadiran lelaki yang mula mendapat tempat di hatinya itu. Dan yang paling penting, mampukah Rania membantu memulihkan masalah psikologi yang dihadapi oleh Irham?

Komen saya:

1. Seperti biasa, penulis sentiasa menjaga penggunaan bahasa dalam penulisannya. Saya suka! :)

2. Seperti biasa juga, hero mesti 'ganteng' dan ada aura kerek yang akhirnya akan jatuh cinta tergolek-golek kepada heroin. Oh, jangan lupa. Ayat-ayat mesti manis bergula untuk tawan hati heroin. :D (Definitely not my type. Ngee...)

2. Heroin kedua yang bertudung selepas Imanina (Pelangi Cinta Buat Suami, yang saya belum berkesempatan untuk baca). Suka watak Rania ni sebab dia tegas dan tak mudah berputus asa. Dia tau apa yang dia mahu, cuma ketegasannya sedikit turn-off waktu dia hadapi masalah rumahtangga.

3. Kali ni saya dapat rasakan penulis buat sedikit research untuk kerjaya Rania dan Irham. Walaupun tak begitu detail, tapi usaha itu ada. Tahniah. At least, pembaca tak hanya digula-gulakan dengan kisah hero dan heroin semata. :)

4. Level 'kemanisan' juga dah semakin berkurang. Terima kasih atas usaha untuk memetaforakan adegan-adegan yang tak sesuai dibaca oleh adik-adik. Mungkin boleh cuba metaforakan dengan lebih baik untuk karya yang akan datang. :)

5. Kisah mereka ni mudah je sebenarnya. Cuma bagi saya penulis lebih suka bawa kita melalui 'jalan kampung' untuk nikmati pemandangan sedangkan kita ada pilihan untuk melalui highway yang pastinya akan lebih pantas membawa kita ke destinasi yang kita nak tuju. Haha. Maaflah. Terlebih metafora pula. :P

6. Tahniah buat penulis atas kelahiran karya terbarunya ini. Semoga terus dikurniakan ilham untuk berkarya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review