Saturday, September 28, 2013

Bukan Cinta Monyet - Hasliza Ismail

Posted by Hajar at 10:46 PM



Tajuk: Bukan Cinta Monyet
Penulis: Hasliza Ismail
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman:  476 mukasurat
ISBN: 9789675067716

Saya baca buku ni sesudah saya menonton dramanya. Jadi bila baca memang terbayangkan heroinnya yang comel tu. Haha. Heroin saja ye? :P

Hubungan rapat antara Kamal Ilham dan Nurul Suhana sudah terjalin sejak sekian lama. Walaupun terpisah selama 8 tahun kerana Kamal Ilham menyambung pengajiannya, mereka tetap berhubung kerana Nurul Suhana sudah menganggap Kamal Ilham ibarat abangnya sendiri. Tapi lain pula yang terjadi bila Kamal Ilham menjejakkan kaki ke Malaysia setelah tamat pengajiannya. Pertemuan kembali setelah sekian lama itu membibitkan rasa dalam hati Nurul Suhana. Mungkinkah abang angkatnya itu sudah ditakdirkan jodohnya atau hanya gelora perasaan remaja semata?

Memang comel bila Nurul Suhana ni berusaha menarik perhatian Kamal Ilham. Lebih-lebih lagi sesudah diperkenalkan dengan Annetalia, teman wanita merangkap bakal tunangan Kamal Ilham. Ada saja akal dia nak mendekatkan diri dengan Kamal Ilham. Bila si jejaka bercadang menonton wayang bersama pujaan hati tiba-tiba Nurul Suhana juga muncul di situ. Kebetulan? Tak mungkin kebetulan bila semua aktiviti Kamal Ilham sudah diketahuinya lebih awal. Tertekan dengan situasi yang berulang ditambah lagi dengan tekanan dari Annetalia membuatkan Kamal Ilham nekad berterus terang dengan Nurul Suhana. Kamal Ilham merasakan tindakannya melukakan Nurul Suhana adalah tindakan terbaik untuk gadis remaja itu.Perjalanan hidup Nurul Suhana masih jauh dan dia tak mahu memberi harapan kosong kepada gadis itu.

Musibah yang melanda keluarga Nurul Suhana turut meragut semangat gadis periang ini. Atas rasa tanggungjawab melindungi Nurul Suhana dan ibunya, Kamal Ilham membawa kedua ahli keluarga angkatnya itu tinggal bersama di rumah keluarganya walaupun hubungannya dengan Nurul Suhana sudah semakin jauh.

Kemunculan Alvin, sepupu Kamal Ilham  banyak membantu Nurul Suhana bangkit semula dari kemurungannya.  Hubungan rapat antara Nurul Suhana dan Alvin mula buat Kamal Ilham rasa tergugat. Dalam hati rupanya sudah terdetik rasa. Walaupun Annetalia sudah jadi tunangannya, kenapa Nurul Suhana masih diingati? Ah, sudah! Macam mana ni?

Komen saya:  Cinta memang tak pernah mengenal usia. Sejauh mana pun kita mengelak, kalau sudah tersurat itulah jalannya, redhalah dengan ketentuanNya. Hihi. Nak bermadah tiba-tiba. :) Buat penggemar kisah santai, ini hidangan buat anda. Kisah ni memang santai dan comel. Tak memeningkan kepala. Cuma terkejut bila tau rupanya Annetalia tu mendekati Kamal Ilham bersebab. Cis. Memang tak patut. Oh, ya. Baru saya teringat, ada cameo Suriani (heroin Kapal Terbang Kertas) juga dalam kisah ni tau. :) Tahniah buat penulis. Moga lebih banyak ilham untuk kisah-kisah seterusnya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review