Sunday, December 8, 2013

Mulanya Satu Cinta - Rose Harissa

Posted by Hajar at 11:00 PM

Tajuk: Mulanya Satu Cinta
Penulis: Rose Harissa
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  483 mukasurat
ISBN: 9789831244050

Eddy Ezli (Ezli) gigih membesarkan Afizan (Afi) setelah berpisah dengan Khairina, isteri yang pernah dinikahinya ketika masih bergelar pelajar. Pengalaman perit ditinggalkan isteri curang itu membuatkan Ezli sangat berhati-hati dengan wanita. Selama membesarkan Afi, Ezli banyak dibantu oleh ibunya. Namun, bila ibunya berhasrat untuk tinggal di kampung Ezli mula kelam kabut. Dia tak mahu ada pembantu rumah apatah lagi menghantar Afi ke pusat asuhan. Tapi siapa pula yang mahu menjaga Afi kalau dia masih berkeras? Tiada pilihan, Ezli akur dengan kehendak ibunya. Cari seorang pembantu rumah!

Sebuah kemalangan kecil menemukan Ezli dan Iryanie. Siapa sangka rupanya Iryanielah pembantu rumah yang telah dipilih oleh ibunya? Hehe. Iryanie ni sebenarnya masih bergelar pelajar UiTM. Dia terpaksa mengulang satu subjek matapelajaran kerana masalah peribadinya. Disebabkan tak mahu terlalu bergantung dan terhutang budi pada Zamri, bekas abang iparnya, Iryanie mencari peluang pekerjaan untuk menampung kos sara hidupnya. Lagi pun waktu kerjanya di rumah Ezli tidak begitu bercanggah dengan waktu kuliah. Memang memudahkan Iryanie untuk menjaga dan mengasuh Afi.

Bukan mudah menjadi pembantu rumah Ezli walaupun Afi tak banyak kerenah. Sikap Ezli yang sinis dan garang macam singa tu kadang-kadang buat Iryanie kecut perut. Namun, memikirkan keseronokan bekerja mengasuh si cilik, digagahkan jua bekerja di situ. Apatah lagi hubungannya dengan Afi sudah semakin mesra sehingga Afi memanggil Iryanie 'mama'. Kesian Afi. Memang sedih bila rasa diri 'kekurangan' berbanding kawan-kawan seusia yang lain.     

Melihatkan keakraban Afi dan Iryanie, lama-kelamaan tumbuh juga 'rasa' dalam hati Ezli. Lebih-lebih lagi bila ibunya turut menyukai Iryanie. Kemunculan Khairina mula membimbangkan Ezli. Pelbagai cara digunakan Khairina untuk mendapatkan semula Afi. Sayangnya Khairina lupa yang selepas mereka bercerai, dia telah bersetuju dengan perintah arahan kadi untuk memberi hak penjagaan Afi kepada Ezli. Kesian memang kesian tapi nampak sangat Khairina ni pentingkan diri sendiri. Heh.  

Dalam tempoh mereka mula menyulam rasa dugaan datang menimpa. Tegakah Iryanie meninggalkan Ezli untuk bersama Zamri bila budi yang ditabur Zamri menjadi taruhan?

Komen saya: Suka kisah ni. Agak lain walaupun terselit plot 'kena paksa kahwin' di tengah-tengah jalan cerita. Haha.  Lagi pun jarang jumpa (atau tak ada?) bapa tunggal yang jadi hero kan? Kali ni penulis bawa kita selami dunia bapa tunggal yang sanggup korbankan keseronokan hidup zaman muda untuk membesarkan anaknya. Haish. Ni kes terpencil kot? ;) Apa pun, tahniah Kak Rose. Moga dikurniakan lebih ilham supaya rajin update cerita-cerita kat blog tu. Hehe. :)

4 comments:

aNAiTekUReRU said...

saya pun suka cerita ni....ni antara novel yg selalu sy ulang baca....

Hajar said...

aNAiTekUReRU
hihi. ni antara novel yang payah nak dijumpai juga sekarang. :)

little girl said...

Awak jual ke? Sy nak beli

little girl said...

Email sy d ilact86@gmail.com

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review