Sunday, December 29, 2013

Pabila Romeo Vs Juliet - E-man Sufi

Posted by Hajar at 2:30 PM
Tajuk: Pabila Romeo Vs Juliet
Penulis: E-man Sufi
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 513 mukasurat
ISBN: 9789670246611

Ayyad dan Awatif, keduanya sudah ditunangkan semenjak kecil. Oleh kerana hanya Ayyad yang tahu kedudukan hubungan mereka sebenarnya, hubungan mereka memang sentiasa 'panas' sebab Ayyad suka sangat menyakat Awatif dan menaikkan kemarahan Awatif dengan perangai nakal tak bertempatnya. Kelebihan Ayyad, walau macam mana teruk pun kenakalannya, dia tak pernah tertangkap. Even dah terkantoi merokok belakang tandas pun boleh terlepas. Hahah. Jadi, memang tak pelik bila dia boleh jadi peguam. :P

Setelah beberapa tahun, mereka bertemu kembali bila Awatif terlanggar seekor kucing. Bukan main lagi marahnya Ayyad tanpa mengetahui yang dimarah itu adalah tunang sendiri. Bila dapat tau kebenarannya memang jadi malu bertingkat-tingkatlah Ayyad dengan apa yang telah diluahkan pada Awatif sebelum tu. Hah, memang padan muka!

Dilema melanda kedua ibu bapa Awatif bila nak berterus terang tentang ikatan pertunangan antara Awatif dan Ayyad. Walaupun kecewa, Awatif tetap positif sebab dia sentiasa berpegang kepada kepercayaan yang pilihan kedua ibu bapanya adalah pilihan terbaik untuk dirinya.

Cabaran hidup mereka memang betul-betul bermula selepas perkahwinan. Macam mana nak menyesuaikan diri dengan perbezaan yang wujud antara mereka? Lebih-lebih lagi bila Ayyad ada banyak sisi negatif yang tak disukai oleh Awatif. Berjayakah Awatif 'menjinakkan' si pencinta kucing dan perokok tegar yang bergelar romeo ni?

Ayyad, walaupun nampak teramat sayang pada Awatif, masih ada sebahagian ego dalam dirinya yang akan memberontak dengan apa yang mahu diperbetulkan oleh Awatif. Di sinilah Awatif banyak memainkan peranannya sebagai isteri. Awatif memang isteri yang rasional dan bijak menangani kenakalan dan putar belit suami. Memang takde peluanglah kita nak tengok isteri 'meroyan' dan mengamuk bila tau suami dia 'nakal' di luar dan menipu isteri hidup-hidup. Iyalah, nampak bukan main mengiakan rokok merbahaya segala tau-tau dia sendiri ada simpan bekalan dalam rumah. Hahah. Inilah yang orang kata sepandai-pandai tupai melompat, suatu masa nanti jatuh ke tanah juga. Phew..

Komen saya: Memang tak boleh blah betul tahap perasan si hero sorang ni. Rasanya antara semua hero-hero Cikgu E-man Sufi, si Ayyad ni la hero yang paling 'nakal'. Overall memang puas hati sebab kisah 4 serangkai ni dah ditamatkan dengan jayanya. Tahniah buat penulis. :) Cuma bagi saya, bab-bab terakhir kisah PRVJ ni agak 'menenggelamkan' Ayyad dan Awatif sebagai tunjang utama cerita sampai saya sendiri pun jadi keliru, sebenarnya siapa watak utama cerita ni? Dahla dalam kisah orang lain watak dia menyelit sikit je, tiba kisah dia watak lain kemain ramai yang over shadow pakcik ni. Kesian dia. :P Harapnya lepas ni masih ada kisah yang lain ya Cikgu? Jangan berhenti setakat ni aje. Saya nampak kisah adik beradik Megat tu macam ada potensi untuk dikembangkan untuk kisah berikutnya. ;)

4 comments:

ALONG NANI said...

ya betul tu Hajar
Ayyad ni la hero Cikgu E-Man yang agak 'nakal' sikit. Nasib dia yak kena 'bomoh' tu hehe.

Saya pun harap penulis dapat sambungkan adik-beradik Megat ni

Sharifah nurha said...

Best cerita nih. :3

Rosdi Majid said...

Wei ,mana novelnye .hish baik tak payah bukak blo

Hajar said...

Rosdi Majid:

Ini blog review buku bukan blog enovel. Terima kasih. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review