Friday, January 10, 2014

Tunggu Aira Di Kota Bandung

Posted by Hajar at 10:26 PM
Tajuk: Tunggu Aira Di Kota Bandung
Penulis: Nirrosette
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman:  461 mukasurat
ISBN: 9789670508368

Mahirah Zainuddin (Aira) si gadis Kota Singa yang sedang menuntut dalam kursus perguruan. Terpaksa melupakan hasrat untuk mendalami kursus bahasa atas kehendak bapanya sendiri. Tapi dalam diam Aira masih menghasilkan puisi sebagai medium untuk meluahkan rasa yang terpendam. Siapa sangka kelalaiannya meninggalkan buku catatan di atas meja memberi peluang Aira untuk ke Bandung atas tiket kemenangannya dalam sebuah pertandingan puisi yang di anjurkan pihak universiti? Di sinilah bermulanya kisah cinta Aira.

Secara fitrahnya Aira memang seorang yang anti-sosial. Cuma perkenalannya dengan Faisal mula membuat Aira keluar dari kepompongnya. Kehadiran Faisal nyata menceriakan Aira. Lebih-lebih lagi mereka mempunyai minat yang sangat mendalam terhadap puisi. Faisal pula sangat pandai mengambil hati dengan kata-kata puitisnya. Usahkan Aira, saya yang membaca ni pun cair sama! Haha. Tapi segala rasa indah yang dialami berkecai sebaik sahaja Aira dapat tahu yang Faisal rupanya sudah bertunang. Aduhai, kesian Aira.

Memang perit nak menerima kenyataan yang tersurat. Namun Aira kuatkan hati menempuh hari-hari mendatang sehinggalah Aira bertemu dengan Reza. Ketabahan dirinya bagaikan rapuh bila Reza muncul di depan mata. Apa tidaknya. Reza itu seumpama bayangan Faisal. Lebih-lebih lagi Reza juga turut meminati puisi. Setelah puas menolak akhirnya Reza tetap diterima sebagai seorang teman. Hubungan mereka tambah erat hari demi hari sehinggalah Aira dibawa bertemu dengan keluarga Reza.

Pemergian Aira ke Bandung sekali lagi menemukannya dengan Faisal. Rupanya Faisal itu abang kepada Reza. Walaupun sudah 3 tahun, perasaan Faisal masih utuh terhadap Aira. Cuma Aira yang masih lagi sakit hati ditipu Faisal. Namun, bila segala kebenaran terbongkar, siapakah yang menjadi pilihan Aira?

Komen saya: Sesekali memang seronok bila dapat baca buku dengan gaya bahasa puitis begini. Hehe. Tahniah Nirr atas garapan yang membuai perasaan ni. Cuma itulah, masih terkesan dengan kisah Faisal ni. Jujurnya saya memang lebih terkesan dengan watak Faisal berbanding Reza. Haish. Nampak sangat penulis tak mahu pembaca macam saya terlalu terbuai dengan Faisal. Hihihi. Apa pun, saya harap moga penulis dikurniakan lebih banyak ilham untuk melakarkan kisah-kisah yang lebih menarik. :)

2 comments:

Ayu dzulkarnain said...

Ku suka dengan cerita ni.. tahniah cik writer!!

Hajar said...

Ayu dzulkarnain:
Kan kan kan? Tak rugi beli @ baca. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review