Saturday, January 18, 2014

Gantung

Posted by Hajar at 9:47 PM
Tajuk: Gantung
Penulis: Nadia Khan
Penerbit: Buku Fixi
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 293 mukasurat
ISBN: 9789670374505

Dunia mereka memang riang. Penuh warna warni. Ceria. Gibbs, Ray, Troll dan KJ (sila jangan bayangkan the real KJ. Haha). Mereka berempat adalah pelajar paling popular di sebuah sekolah berasrama elit. Berpengaruh. Sosial. Kalau tak, masakan boleh muncul ‘Musketeer Code - not all for one but one for all’ tu. Peraturan yang pada awalnya dicipta oleh Gibbs tapi akhirnya dilanggar sendiri gara-gara jatuh cinta dengan ketua pelajar, Fara.

Deepa, si gadis psiko yang juga teman sebilik Fara meminati Gibbs. Tapi sebab Gibbs memang dah aim Fara, maka kemunculan Deepa memang Gibbs ignore aja. Tapi bila Deepa mula mengugut untuk bocorkan rahsia percintaannya dengan Fara, Gibbs terpaksa juga melayan Deepa.

Kata orang ikut rasa binasa, ikut hati mati. Dan inilah yang berlaku pada mereka. Oleh kerana mengikutkan rasa hati, hidup mereka berempat musnah akibat kenakalan mereka. Phew~

Komen saya: Tak tahu kenapa, towards the end of the story rasa sedih sangat walaupun mereka bertiga ni dok happy gelak-gelak bercerita perihal senior year diorang. Mungkin sebab terfikir, sedihnya bila kita kehilangan orang-orang yang kita sayang. Lebih-lebih lagi orang yang memang berhubungan rapat dengan diri kita. Lagi sedih bila impian yang direncana sejak sekian lama hancur berkubur tanpa sempat dibina. Sobs. Yalah, bukan semua impian tu bisa digapai kan? Kadangkala kita perlu berkorban walaupun pengorbanan tu perit untuk dilakukan. *Tetiba keluar aura seniman. LOL .* Tapi itulah rasanya perasaan Gibbs setelah tahu kebenaran yang terlindung selama ini. Sobs lagi.

Ceritanya mudah. Tentang persabahatan. Tentang percintaan. Cuma quite creepy. Haha. Err.. Mula-mula saya fikir cerita ni adalah kesinambungan dua dimensi yang berbeza. Tapi bila baca balik, eh.. ini bukannya macam flashback scene pun. Rupanya.... Huhu.

Jujurnya saya lebih sukakan naskhah ini berbanding Kelabu sebab tak rasa tertipu masa membacanya. Kehkeh. Cuma pembacaan memang kena fokus, tak boleh skip. Boleh jadi confuse nanti. Good job Nadia Khan! Cuma saya harap saya tak dihantui Gibbs malam ni. :P 

2 comments:

Unknown said...

still ada stok buku ni?

Hajar said...

Vanylla Lorhva:
Maaf, buku ini bukan untuk dijual. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review