Tuesday, December 24, 2013

Dalam Hati Ada Dia? - Illa Shanahila

Posted by Hajar at 11:30 PM
Tajuk: Dalam Hati Ada Dia
Penulis: Illa Shanahila
Penerbit: Penulisan Enterprise
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman: 589 mukasurat
ISBN: 9789670567204

Semuanya berlaku secara kebetulan. Pertemuan Wanda Nurhannah (Wanda) dan Nick Rayyan (Nick) bermula di stesen komuter bila Nick mahu menukar syiling untuk membeli tiket perjalanannya. Penampilan Nick yang selekeh menyebabkan Wanda menganggap  Nick tu tak siuman. Kerana takut diganggu, Wanda menyerahkan beg berisi syiling tanpa menyedari phone charm yang baru dibelinya diberikan sekali kepada Nick. Barang rare tuu!

Setiap kali pertemuan di stesen komuter Wanda kerap melarikan diri kerana bimbang diganggu Nick sehinggalah Nick muncul di kawasan pejabat Wanda. Barulah Wanda tau siapa sebenarnya Nick. Itulah, jangan suka nilaikan orang berdasarkan luarannya. Nanti sendiri yang malu. Nasiblah Nick jenis tak kisah. Selamba je ajak si Wanda ni teman dia makan setiap kali lunch. Hubungan yang berlangsung itu akhirnya membuatkan perasaan Wanda mula berbunga-bunga setiap kali bertemu Nick.  Tapi Wanda tak tahu yang sebenarnya Nick banyak menyimpan rahsia semata-mata untuk melindungi Wanda.

Kemunculan Fahim, teman rapat merangkap teman sepengajiannya mula menggugat perasaan Wanda. Memang dulu Wanda suka Fahim tapi bila Wanda luahkan perasaannya terus kena reject. Alasannya, mereka cuma berkawan rapat dan Wanda tak ada ciri-ciri gadis idamannya. Yelah, dulu Wanda tu tomboy. Manalah sepadan nak bergandingan dengan Fahim yang kacak tu? Bila Wanda dah berubah penampilannya macam sekarang barulah Fahim sibuk dok mengendeng dengan Wanda. Alasannya, nak merapatkan semula hubungan yang dah sekian lama terputus tu. Ceh!  

Jadi, siapa yang Wanda patut pilih ni? Nick Rayyan yang misteri atau Fahim yang masih berharap pada kenangan lampaunya bersama Wanda?

Komen saya: Saya mengikuti kisah ni di blog penulis dulu selepas terpengaruh dengan promosi penulis Hanina Abdullah di laman facebooknya. Haha. Memang diakui kisahnya agak mengujakan pada awalnya. Tapi agak mula mendatar di pertengahan. Lebih-lebih lagi bila Wanda mula bersikap prejudis pada Nick Rayyan.  Rimas bila jumpa orang macam ni. Haish. Satu lagi yang bagi saya sangat cliche adalah scene amnesia. Aduhai! Tapi mungkin penulis nak tunjukkan signifikannya phone charm Wanda yang dah jadi hak milik Nick tu dalam scene amnesia ni kot? Hmm, satu percubaan yang agak baik untuk penulis baru.  Menghiburkan dengan konflik yang bukan ala 'sinetron'. Tambah markah lebih sikit untuk cover yang comel dan 'relevan' dengan kisah dalam buku. Hehe. Apa pun tahniah buat penulis. Moga perjalanan dalam bidang penulisan semakin maju ke hadapan dan tak terhenti setakat ini saja ya? :) 

3 comments:

Cerita Hanina said...

uhuk..uhuk..uhuk... :)

Hajar said...

Ehem. Tersedak ya? Lupa pulak nak say thanks untuk recommendation. :)

Unknown said...

Masa kelur dulu kat PBIM tu tak rasa nak beli, bila baca review Hajar ni, boleh buat pertimbangan masuk list untuk buku akan dibeli ;)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review