Saturday, January 31, 2015

Bimbo

Posted by Hajar at 9:08 PM
BimboBimbo by Rin Ahmad
My rating: 4 of 5 stars

Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  570 mukasurat
ISBN: 9789670448879


Buku kedua yang buat saya sayang nak habiskan baca tahun ni. And kudos untuk diri sendiri sebab tak selak belakang sebelum baca. :P

20-01-2015

Bertahun-tahun Elsuraya menyimpan dendam terhadap Azad yang kononnya jadi penyebab kematian kedua orang tuanya.

Kata Azad, "Su, if only you knew. You will laugh little and weep much."

Sebenarnya Azad bukanlah lelaki yang sepatutnya didendami Elsuraya, sebaliknya Dani Ikram (Dani) , lelaki yang dicintainya sepenuh hati. Biarpun perkenalan mereka bermula dengan kisah Bimbo - Mr. Douchebag, Elsuraya senang berhubungan dengan Dani. Namun bila kebenaran terbentang di depan mata, mampukah Elsuraya mempertahankan rasa dalam hatinya atau tunduk kepada dendam yang dipendam sekian lama?

Komen saya:

1. Mula-mula saya memang rasa perwatakan Elsuraya ni agak kebudakan. Ialah, mana tidaknya. Simpan dendam bertahun-tahun bila jumpa Azad dia cuma mampu calarkan kereta kesayangan Azad je? Like seriously??? Haha. Tapi sebenarnya kalau kita mampu selami apa yang nak disampaikan, dendam kesumat tak bawa kita ke mana pun. Bila kebenaran terbukti, Elsuraya cuba sebaik mungkin untuk memaafkan dan melupakan. Biar pun kesabaran teruji sewaktu pemergian ayah mertuanya, Elsuraya masih mampu dan setia berdiri di sisi suami. Tabik!

2. Dani Ikram memang bermulut 'longkang'. Kepantangannya adalah perempuan gedik yang mahu menempel di sisinya. Siapa sangka Elsuraya yang digelarnya Bimbo mampu meruntuhkan tembok hatinya yang selama ini kukuh berdiri? Lebih memeritkan bila ada sejarah pahit yang mungkin memisahkan mereka bila kebenaran terbongkar. Bila diuji dengan penyakit, Dani lebih banyak bermuhasabah diri untuk jadi insan lebih baik. Terkesan dengan kata-kata ni : orang yang baik, objektifnya nak jadi lagi beriman. Orang beriman, objektifnya nak masuk syurga. Ingat mudah? Ingat semua orang yang nampak baik tu beriman? *Dush!*

3. Kesian juga dengan Azad. Cuma tahap kesiannya tak sampai macam tahap kesian kat Tengku Akbar la.. Ahaks. Tapi nak puji dia juga sebab dia rela di'kambinghitam'kan atas kesalahan orang lain. Semangat setiakawan punya fasal, sanggup jadi kambing hitam. Fuh, mujur ketemu juga kebahagiaan sendiri. :)

4. Kali ni macam banyak pulak cameo watak-watak yang dikenali yang pastinya bakal mengubati kerinduan. ;)

5. Dah lama tak rasa perasaan macam ni bila membaca - rasa tenang dan tak rasa nak habiskan cepat-cepat. :) Terima kasih + tahniah buat penulis. Your writing skills really improved. Kudos! Kena bertabah tunggu sampai tahun depanla gamaknya utk next book. ;)

P/s: Lepas ni baru nak baca Arluna. :P


View all my reviews



0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review