Tuesday, March 10, 2015

Temuduga Cinta

Posted by Hajar at 10:27 PM
Temu Duga CintaTemu Duga Cinta by Ridhya Iman
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  640 mukasurat
ISBN: 9789670718040


07-03-2015

Menarik juga kisah ni. Tak terlalu tipikal. Cuma kekangan masa buatkan saya lambat nak habiskan pembacaan. :)

Apa yang saya suka:

1. Watak utama tak digambarkan terlalu sempurna. Hero bukanlah lelaki berjawatan CEO yang memandu pelbagai kereta mewah dan pastinya tak bermulut manis. Uzair tu sangatlah sinikal orangnya. Haha.

2. Watak Uzair ni macam guardian angel buat Qurratul 'Ain ('Ain). Tak kelihatan tapi selalu ada untuk 'Ain. Watak sinis dan sarkastik tu hanya nak 'cover' perasaannya terhadap 'Ain. Anak yang baik sebab dia tak pernah berdendam dengan emak sendiri selepas kedua ibu bapanya berpisah disebabkan masalah kewangan. (Eh eh, macam bias dah ni.. :P)

3. 'Ain pun bukan jenis watak heroin yang sempurna segala segi. Fresh graduates yang tak kisah pun jadi pekerja bawahan semata kerana tak mahu menyusahkan emak di kampung. Kalut. Tapi kekalutannya itulah yang mengikat hati Uzair.

4. Adanya watak macam Makcik Lijah. Hehe. Ini antara watak kegemaran saya selepas Makcik Sari (Suami Yang Kubenci) dan Makcik Umi (Guy Next Door). :D

5. Peringatan-peringatan kecil yang diselitkan. Terutamanya tentang kemarahan dan dendam terhadap kedua ibu bapa. Walau macam mana teruk pun, mereka tetap insan yang patut kita hormati.

6. Tiada watak antagonis yang buat kita rasa stress sampai tahap nak campak buku ke dinding. Haha. Baik punya analogi. Pendek kata memang tenang-tenang je perasaan masa baca buku ni.

7. Masih lagi selesa dengan gaya bahasa yang digunakan. Tahniah buat penulis. :)

Apa yang saya kurang gemar:

1. Watak orang kampung yang lupa asal usul macam si Gayah tu. Lepas tu ada hati pulak nak menganiaya 'Ain. Grr!

2. Sisi gelap 'Ain yang terlalu lama menyimpan kemarahan terhadap keluarga sendiri. Mujurlah berjodoh dengan Uzair yang cool tu. Eh eh? :P

3. Kesalahan ejaan yang boleh diperbaiki. Bukan apa, makin banyak typo kadang-kadang boleh mendatangkan rasa jengkel nak membaca.

Oh, lupa pulak. Buku ini sebenarnya hadiah untuk review contest sempena PBAKL tahun lepas. Terima kasih IKP. :)

View all my reviews

1 comments:

Karma said...

ada buku ni tak,nl jual ke?
klu ye wassap 0182270432 pls

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review