Saturday, February 14, 2015

Jatuh Hati Di Paris

Posted by Hajar at 4:51 PM
Jatuh Hati di ParisJatuh Hati di Paris by Zura Rahman
My rating: 3 of 5 stars

Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  556 mukasurat
ISBN: 9789831249277


3.5*. Not bad.

04-02-2014

Arief dan Nadia berkenalan sewaktu mereka dalam misi backpacking ke Paris bersama teman-teman. Siapa sangka Arief yang kelihatan dingin dan sombong itu rupanya menaruh hati terhadap Nadia? Misi backpacking akhirnya turut menyatukan rasa mereka berdua. Bertahun menyulam kasih namun rupanya keluarga Arief sudah ada calon isteri untuk Arief. Alahai, tipikal keluarga berada.

Kerana ingin membantah cadangan ayahnya, Arief bertekad menerima tawaran pekerjaan di Amerika Syarikat. Bermula saat Arief menjejakkan kaki ke sana, Arief terputus hubungan terus dengan Nadia. Sudahlah telefon bimbitnya hilang, emelnya pula diserang virus. Macam pelik pulak bila Arief macam tak kisah je terputus hubungan dengan Nadia selama bertahun-tahun. Hmm..

Pertemuan kembali dengan Nadia membuat Arief nekad untuk kembali ke Malaysia. Tambahan pula, keadaan kesihatan Afnan, abang sulung Arief yang semakin merosot turut memaksa Arief segera kembali ke Malaysia untuk mengambil alih tanggungjawab menguruskan perniagaan keluarga mereka.

Mampukah Arief memujuk kembali hati Nadia yang masih kabur dengan tindakan Arief yang memutuskan hubungan mereka secara tiba-tiba?

Komen saya:

1. Perkara pertama yang terlintas di fikiran saya selepas menutup naskhah ini adalah tentang Lyn, teman Nadia. Mungkinkah kisah Lyn dan bosnya yang suka membuli tu bakal jadi karya penulis seterusnya? ;)

2. Saya senang menghadam karya ini sebab ceritanya mudah. Tiada adegan manis bergula ( mungkin ini penyebab novel ini kurang dapat sambutan penggemar genre manis bergula. :P), tiada konflik yang menyakitkan hati dan watak antagonisnya pun bukan jenis watak penjahat tegar.

3. Cuma bagi saya terlalu banyak / detail perkara-perkara yang berlatarbelakang tentang perniagaan / banking / kewangan. Untuk saya yang memang daripada bidang ni memang tak ada masalah nak menghadam. Tapi untuk orang yang bukan berlatarbelakangkan bidang ini mesti akan rasa bosan dengan pelbagai istilah pelik. :)

4. Suka dengan gambaran penulis tentang keluarga Arief. Tak berlebihan menggambarkan harta dan kekayaan mereka. Keluarga mereka pun nampaknya bukan jenis keluarga yang 'jaga standard' dan mementingkan harta kekayaan semata.

5. Tahniah buat penulis atas penerbitan karya pertamanya ini. Moga terus dikurniakan ilham dan kesempatan untuk terus berkarya. :)

P/s: Terima kasih juga buat si pemberi buku. Moga dimurahkan rezeki dan terus sukses. :)

View all my reviews

2 comments:

Zura Rahman Novelis said...

Hey, thanks for the comment.

Zura Rahman Novelis said...

Salam, tiba-tiba I teringat pasal point no 1 (about Lyn)--> actually I admire your ability to trace her presence - and yes, there is a book on her. Kalau sudi nak baca, can check out JANGAN GODA AKU. Selamat Hari Raya. Maaf zahir & batin.

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review