Sunday, May 13, 2012

Suami Aku Ustaz - Hannah Dhaniyah

Posted by Hajar at 3:49 PM
Tajuk: Suami Aku Ustaz
Penulis: Hannah Dhaniyah
Penerbit: Karyaseni Enterprise.
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  583 mukasurat
ISBN: 9789670246208

Macam yang diberitahu di belakang buku ni, cerita ni bukan bertujuan untuk menggalakkan budak sekolah berkahwin muda. Cuma ambillah mesej-mesej positif yang cuba disampaikan dalam buku ini.

Nur Alisa (Alisa) dinikahkah dengan sepupu merangkap cikgu sendiri (Ustaz Hafiz) bila kedua ibu bapanya  nak mengerjakan ibadah haji. Tujuannya supaya ada yang menjaga Alisa semasa ketiadaan mereka dan sekaligus dalam men'jinak'kan perangai Alisa. Menjinakkan tu bukanlah bermaksud Alisa ni jenis lepas laku. Cuma biasalah, sebagai anak remaja kan banyak perkara yang nak dilakukan. Kadang-kala sampai terlupa batasan diri.

Memang dilema buat Alisa. Nak katakan tidak, dia bukanlah orangnya yang akan memalukan keluarga walaupun tak dinafikan kenakalannya itu selalu memeningkan kedua ibu bapanya. Mana nak fikirkan penerimaan orang di sekelilingnya lagi. Mana nak fikirkan cita-citanya lagi. Namun, akhirnya selamat juga mereka bernikah.

Lepas berkahwin, dilema yang dihadapi Alisa pula adalah macam mana nak hadapi penerimaan orang di sekelilingnya sekiranya terbongkar identiti perkahwinannya di sekolah tu. Mau ada yang fikir bukan-bukan kalau terbongkar ni. Yelah, SPM pun tak lepas lagi dah jadi isteri orang. Isteri ustaz sendiri pula tu. Uish, memang menempah maut namanya tu. Hehe. Jadi, mereka sepakat untuk merahsiakan perkahwinan mereka sampai waktu kenduri mereka berdua. Sehingga waktu itu hubungan antara keduanya memang penuh drama dan turun naiknya. Mujurlah Ustaz Hafiz tu memang penyabar orangnya. Kalau tidak mau juga pinggan mangkuk melayang. :)

Habis peperiksaan SPM, saat menunggu keputusan peperiksaan adalah saat mendebarkan bagi Alisa. Yelah, mana nak fikir tentang suami dan dalam masa yang sama, dok fikir dapat ke dia menyambung pelajaran bila dah bergelar isteri orang ni? Berkat usaha dan doanya berserta restu suami, Alisa dapat juga menyambung pengajiannya ke Universiti Teknologi Petronas (UTP).

Bagaimana agaknya Alisa mengimbangi tanggungjawabnya sebagai isteri dan sebagai seorang pelajar? Dapatkah bertahan atau pun ada gangguan daripada pihak ketiga? :)


Komen saya: Bagi yang sukakan kisah yang penuh konflik, buku ini bukanlah pilihan anda sebab perjalanan kisahnya agak smooth. Konflik cuma bila Alisa menghadapi cabaran masa tahun ketiga pengajiannya.   Cuma saya sukakan perjalanan kisah ini yang banyak menyelitkan kisah-kisah berkaitan peringatan dan info berunsur keislaman. Tak ramai yang berani sebenarnya untuk menulis kisah sebegini. Walaupun tidak sehebat kisah-kisah novel islamik lain, keberanian untuk mencuba itu harus dipuji. Tahniah untuk penerbit dan penulis. Moga lebih banyak kisah-kisah sebegini bakal diterbitkan. :)




0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review