Sunday, May 20, 2012

Seadanya Kamu - Iman Xara

Posted by Hajar at 10:23 PM

Tajuk: Seadanya Kamu
Penulis: Iman Xara
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman:  460 mukasurat
ISBN: 9789675118807

Orang-orang tua selalu berpesan kan, sebagai seorang perempuan, selain menjaga tingkahlaku dan adab sopan, kita juga dituntut untuk menjaga tutur kata dalam pergaulan seharian kita. Jika tersilap kata, mungkin musibah yang menanti kita. Nauzubillah.

Inilah yang terjadi kepada Julia, seorang gadis manis yang telah berjaya mencuri perhatian Wafiy. Namun atas dasar tidak mahu terlalu alpa dengan rasa cinta hingga menyebabkan pelajarannya terabai, Julia cuma memandang sepi huluran cinta Wafiy. Julia ni dikenali oleh kawan-kawan rapatnya sebagai seorang yang straight forward dan tegas. Atas sebab tegurannya pada teman serumah (Elis) yang sesuka hati membawa masuk teman lelaki ke dalam rumah mereka, Julia didendami.

Kebaikan yang ditabur Elis kepada Julia dan teman-teman serumah yang lain rupanya membawa musibah dalam hidup Julia. Pil tidur yang dimasukkan dalam minuman mereka, menyebabkan Julia dinodai tanpa sedar. Selepas dua bulan baru Julia sedar yang dia dah dinodai. Itu pun sebab dia jalani pemeriksaan doktor setelah 2 bulan lewat datang bulan. Tak sangka boleh mengandung. Nak salahkan siapa? Memang hilang punca sebab tak ada bukti yang boleh sabitkan Elis sebagai penyebab insiden tu. Kesian Julia terpaksa berhenti belajar dan pulang ke kampung sebab tak mahu tanggung malu. Cuma beruntungnya, Julia dapat sokongan daripada kawan-kawan serumahnya sebab mereka tahu Julia tak bersalah.

Pulang ke kampung, walaupun teruk juga Julia dimarahi oleh ayahnya atas kekhilafannya itu, mereka sekeluarga kemudiannya menghantar Julia ke Pusat Jagaan Al-Hikmah. Banyak yang Julia belajar di situ sehingga Julia selamat melahirkan Damia. Damia kemudiannya diserahkan kepada pasangan Zulfa dan Aswad (kawan Arissa dalam novel Kau Curi Hatiku) yang dah lama menanti kehadiran anak dalam keluarga mereka.

Tamat tempoh berpantang, Julia meneruskan pengajiannya yang tertangguh di sebuah kolej swasta. Di sini Julia mengenali Firas. Tapi dia tak cukup yakin nak buka pintu hatinya pada sesiapa disebabkan statusnya itu. Sebenarnya Wafiy juga masih diingati Julia sebab mawar putih pemberian Wafiy tu masih elok disimpan Julia.

Lalu, siapa agaknya pilihan Julia?  Yang penting, dapatkah pilihan Julia tu menerima masa lalu Julia yang hitam itu?

Komen saya: Kisah ini banyak pengajaran untuk kaum wanita sekaligus membuatkan saya beringat untuk lebih menjaga tingkahlaku dan tutur kata selepas ni. Sebab kadang-kadang kita tak sedar, dengan hanya sebab kecil je masa depan boleh musnah. Nauzubillah. Tahniah buat Iman Xara untuk nukilan yang lebih mantap kali ini. Juga terima kasih atas peringatan yang diberikan. :)
  

1 comments:

Nur Farinaz said...

NAK BELI JE RASANYA

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review