Monday, May 28, 2012

Sentuhan Kasih - Norhayati Berahim

Posted by Hajar at 10:50 PM

Tajuk: Sentuhan Kasih
Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: Creative Enterprise Sdn. Bhd.
Harga: RM23.90
Sabah/ Sarawak: RM 26.90
Halaman:  459 mukasurat
ISBN: 9789838939416

Satu lagi buku Norhayati Berahim yang saya berjaya dapatkan masa pesta buku lepas. Memang rezeki saya agaknya bila sampai booth CESB buku ni dah tinggal sebuah je. Maka sambarlah cepat-cepat. Hehe. :)

Sentuhan Kasih ni membawa kita menyelami dilema Inas yang terpaksa berkahwin dengan Ikhmal atas alasan kononnya Ikhmal tu baik dan banyak membantu keluarga mereka. Yang sebenarnya ayah Inas ni banyak berhutang dengan Ikhmal, jadi Inas terpaksa bersetuju sebab tak mahu kecewakan ayah dan ibunya.

Beberapa hari selepas perkahwinannya, Inas didatangi oleh seorang wanita yang memperkenalkan dirinya sebagai Kalsom. Rupanya Kalsom ni isteri pertama Ikhmal dan tujuan Kalsom bertemu Inas adalah untuk berkenalan dan sekaligus membongkar status sebenar Ikhmal. Inas yang rasa tertipu terus berdepan dengan Ikhmal untuk dapatkan penjelasan. Rupanya Ikhmal ni memang si mata keranjang. Pantang nampak perempuan berdahi licin sikit. Oleh kerana Inas dah rasa tertipu, dia pun minta dilepaskan. Malangnya ayah Inas mengamuk dan halau Inas dari rumah. Itu juga yang menjadi penyebab Inas membawa diri merantau ke Norway.

Setelah beberapa ketika di Norway, Inas ada masalah tempat tinggal bila apartment tempat tinggalnya diambil kembali oleh tuan rumah. Masa inilah Zakry ambil peluang untuk tawarkan tempat tinggal sambil dekatkan diri dengan Inas. Zakry ni sebenarnya terpikat dengan sikap baik Inas  masa pertemuan pertama mereka dalam tren di Norway dulu. Jadi, untuk menghalalkan mereka tinggal serumah, Zakry mencadangkan mereka bernikah. Inas dapat tempat tinggal, Zakry pula dapat seorang isteri (walaupun cuma atas kertas je).

Memang sabarlah Zakry ni menanti Inas. Kehadiran Dayang Amy yang kerap berurusan dengan Zakry berjaya menimbulkan rasa cemburu dalam hati Inas. Kedatangan Niza (kawan baik Inas) dari Malaysia kemudiannya juga banyak membantu mengeratkan hubungan Zakry dan Inas ni.

Bahagian yang saya paling suka adalah bila Inas berjaya membeli saham pegangan Ikmal dalam Syarikat Megah sejurus selepas Inas menyertai syarikat milik Zakry. Siap letak nama ayahnya lagi sebagai salah seorang pengarah dalam syarikat tu. Phew. It's a payback time! 


Komen saya: Bagi yang sukakan kisah cinta selepas kahwin, buku ini mungkin salah satu pilihan untuk bahan  bacaan anda. Cuma janganlah terlalu mengharap yang anda akan jumpa banyak adegan 'manis bergula' dalam naskhah ini ya? Zakry ni tak miang macam Nik Arif walaupun isteri dah ada depan mata. ;)




1 comments:

hAJar ZaINal said...

awk ada sipnosis je ke ?

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review