Saturday, May 5, 2012

Kemelut Di Muara Rindu - Affi Dhiya

Posted by Hajar at 10:48 PM

Tajuk: Kemelut Di Muara Rindu (KDMR)
Penulis: Affi Dhiya
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  501 mukasurat
ISBN: 9789673651191

Ini buku pertama yang dibaca daripada koleksi yang dibeli di pesta buku baru-baru ini. 'Terpaksa' dibaca dulu untuk direview bagi pihak kawan-kawan. Jadi kena belanja saya minum nanti eh? *wink

Disebabkan suatu kejadian hitam yang berlaku, Syed Hakim (Hakim) terpaksa menikahi Iman Shartina (Tina) untuk bertanggungjawab di atas perbuatannya walaupun masing-masing sudah terikat dengan orang lain pada masa itu. Tipikal lah bila kahwin tanpa rela ni, mesti ada perjanjian antara keduanya. Bagi mereka perjanjian yang dibuat tanpa berfikir panjang tu hanya untuk melepaskan mereka daripada ikatan perkahwinan tanpa rela tu. Namun, sikap Hakim yang kerap menyalahkan Tina dalam perkahwinan mereka menyebabkan Tina beralah dan pergi membawa diri bersama kandungannya.

Selepas beberapa tahun, takdir menemukan mereka bila Hakim mengambil alih tampuk pentadbiran syarikat tempat kerja Tina. Bermulalah pemburuan Hakim untuk mendapatkan hak sebagai bapa kepada Aiman. Cuma yang saya tak berapa berkenan bila Tina ni agak selamba bergaul dengan lelaki di sekeliling dia. Mungkin penulis nak gambarkan Tina bukan macam perempuan tipikal yang menyerah je bila suami buat perangai agaknya. Cuma tak manisla bila wanita yang masih bersuami bergaul bebas macam tu. :)

Hakim pula, walaupun sibuk memujuk Tina supaya kembali tapi tak menunjukkan kesungguhan sepenuhnya. Manakan tidak, status perkahwinan dan kehadiran anaknya masih dirahsiakan daripada kedua ibu bapanya. Bila Tina suruh memilih antara dirinya dan Syareen (tunang kesayangan Hakim), Hakim mahu memilih keduanya sebab katanya dia mampu. Heh. Akhirnya terpaksa juga Tina diceraikan bila emak Hakim beri kata dua untuk memilih antara isteri dan  seorang ibu. Masa ni baru Tina sedar perasaan dia pada Hakim. Tapi segalanya dah terlewat.

Saat Tina sudah pasrah dan menerima segala ketentuan dalam hidupnya, dia bertemu dengan Rina, seorang gadis yang mempunyai wajah seiras dengannya. Rina rasa macam seribu rahmat bila dipertemukan dengan Tina. Habis segala maklumat dan kejadian hidupnya diceritakan kepada Tina. Rupanya itu petanda supaya Tina menggantikan tempat Rina bila bas yang mereka naiki ditimpa kemalangan. Rina sempat berpesan supaya Tina menggantikan tempatnya dalam keluarganya. Lalu bagaimana penerimaan keluarga Rina?

Bagaimana pula sudahnya kisah Tina ni? Dapatkah bersama kembali dengan Hakim atau Tina lebih berbahagia dengan orang lain?

Komen saya: Susunan kisah yang tak berapa teratur dan buat kita tertanya-tanya apa penyebab konflik mereka ni dari awal. Penggunaan point of view  yang tak konsisten juga penyumbang kepada kekalutan jalan ceritanya. Rasa macam masih ada persoalan yang tergantung dalam kisah ini. Apa pun, tahniah kepada penulis kerana berjaya menyiapkan karya pertamanya ini. Mudah-mudahan boleh diperbaiki untuk karya seterusnya. :) 

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review