Saturday, May 26, 2012

Janjiku Bersamamu - Aleya Aneesa

Posted by Hajar at 9:41 PM

Tajuk: Janjiku Bersamamu
Penulis: Aleya Aneesa
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  483 mukasurat
ISBN: 9789831242896


Kali ni saya ambil masa yang agak lama sedikit untuk menyudahkan pembacaan sebab kisah ni terlalu meruntun perasaan. Ala-ala kisah Cinderella moden. Saya rasa Aleya Aneesa ni memang dah sinonim dengan kisah-kisah sedihlah. Err, ini cumalah personal judgement saya berdasarkan 3 buah bukunya yang saya dah baca. Kalau silap maafkan saya. :)

Memang susah nak puaskan hati semua orang kan? Lebih-lebih lagi orang yang penting dalam hidup kita.  Itulah yang terjadi kepada Aly Rasyid. Perkahwinannya dengan Mariam (seorang wanita Inggeris), menyebabkannya dibuang keluarga kerana mentaliti kedua ibu bapanya yang memang bencikan penjajah. Kelahiran Dhamira Rysda (Dhamira) juga turut dibenci oleh kedua datuk dan neneknya. Selepas kematian Mariam, Aly Rasyid berkahwin dengan Zaidah, seorang ibu tunggal yang mempunyai 3 orang anak. Dhamira fikir bila ayahnya berkahwin dia dapatlah menumpang kasih si ibu tiri, tapi hakikatnya Zaidah lebih banyak menyiksa perasaannya daripada memberikan kasih sayang.

Selepas kepulangan Dhamira dari Australia,  Effendy si abang tiri yang selalu pedajalkan Dhamira waktu kanak-kanak dulu tiba-tiba jatuh hati pula dengan Dhamira. Effendy berjaya memujuk Aly Rasyid untuk berkahwin dengan Dhamira. Tapi Dhamira pula mencari Za'iem (pemuda yang dikenalinya di kampung dan selepas itu jadi rakan sejawatnya) dan kemudian mereka berkahwin. Namun perkahwinan itu telah membuatkan Aly Rasyid kecewa dan kemudian Dhamira dibuang keluarga. Peluang ini memang ditunggu oleh Zaidah yang memang bencikan Dhamira selama ini. Masa inilah dia ambil peluang untuk tabur kebencian dalam hati Aly Rasyid.

Perkahwinan Dhamira dan Za'iem memang nampak bahagia lebih-lebih lagi dengan kehadiran Zamirul dalam hidup mereka. Namun, kebahagiaan dan kegembiraan yang dikecapi bagaikan diragut sekelip mata bila Zamirul dilanggar lari dan kemudiannya disahkan hilang penglihatan. Bagaikan jatuh ditimpa tangga pula mereka sekeluarga ni bila kemudiannya kedua-dua mereka pula kehilangan kerja. Bila Dhamira memutuskan untuk meminta pertolongan Aly Rasyid untuk mengubati mata Zamirul, Za'iem menentang habis-habisan sehingga meninggalkan keluarganya begitu saja. Sampai Zamirul kena culik dek Effendy pun Za'iem tak tahu. Haish. Memang tindakan yang tak munasabah betul. Mujur tindakan bodoh Effendy yang datang ke rumah Dhamira berjaya membongkar jenayahnya sendiri.

Kata-kata Zamirul pada pertemuan secara tak sengaja dengan datuk Dhamira di kampung telah menyedarkan si datuk dan nenek tentang perbuatan dan layanan mereka pada Dhamira selama ini. Kemudian, kepulangan Za'iem pula membawa Dhamira bertemu semula dengan Aly Rasyid. Memang touching habis masa ni. Cuma keinsafan Zaidah je yang datang lambat sikit. Itu pun setelah Dhamira mempertaruhkan nyawa (sebab masa tu Dhamira tengah sarat mengandung) menyelamatkannya waktu dia nyaris-nyaris di langgar kereta. Walaupun Zaidah dah disisihkan oleh Aly Rasyid akibat peristiwa itu, Dhamira tetap berusaha memujuk ayahnya untuk memaafkan si ibu tiri itu. Baik sungguh kan Dhamira?

Komen saya:  Kisah ni memang agak sinetron, cuma saya sukakan perjalanan cerita yang agak pantas dan tak meleret untuk kita baca. Jadi, taklah rasa tertekan sangat nak habiskan pembacaan. Kalau ada yang berminat nak baca, sila sediakan tisu secukupnya ya? :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review